Google

משטרת ישראל / מחוז ירושלים / מרחב מוריה - חקירת סיבות מותו של המנוח גולדברג בנימין ז"ל

פסקי דין על משטרת ישראל / מחוז ירושלים / מרחב מוריה | פסקי דין על חקירת סיבות מותו של המנוח גולדברג בנימין ז"ל

125/05 חסמ     10/07/2005




חסמ 125/05 משטרת ישראל / מחוז ירושלים / מרחב מוריה נ' חקירת סיבות מותו של המנוח גולדברג בנימין ז"ל




בעניין:


בתי המשפט


7
בבית משפט השלום בירושלים
חסמ000125/05


בפני
:
כב' השופט יצחק מילנוב
תאריך:
10/07/2005




בעניין:
משטרת ישראל / מחוז ירושלים / מרחב מוריה






המבקשת



ובענין:
חקירת סיבות מותו של המנוח גולדברג בנימין ז"ל
ת.ז. 307677781 - המנוח
המנוח








הבקשה
:
לחקירת סיבת מותו של המנוח
בשם המבקשת:
מפקח עזר קיוורקיאן - קצין חקירות
בשם זק"א
:
עו"ד ד' שוסהיים

מהם התנאים והראיות הנדרשים לשם פתיחת חקירת סיבות מוות וניתוח גופה?

החלטה


1.
בפני
בקשה של המשטרה "לערוך חקירה באשר לסיבת מותו של אלמוני (בנימין גולדברג ת.ז. 307677781 יליד 1947)" (סעיף 2 לבקשה).
2.
על פי הבקשה "הנ"ל נמצא בדירתו בגבעת המטוס כאשר הגופה במצב רקבון מתקדם ואי לכך לא ניתן לאשר זהותו וכן לא אותרו קרובי משפחה שלו"
(סעיף 2 לבקשה).
3.
"מד"א קבע את מותו ורשם כי הגופה במצב ריקבון מתקדם ואינו מסוגל להביע דיעה לגבי סיבת המוות או לזהות הגופה" (סעיף 3 לבקשה).
4.
לפיכך מבקשת המבקשת "ליתן צו לביצוע נתיחת הגופה וקביעת סיבת המוות. כמו כן בירור זהות הגופה עתה ובעתיד ע"י דגימות להשוואת די אן אי, בכל דרך שתידרש" (סעיף 4 לבקשה).
5.
במהלך התורנות בשבוע שעבר, הובאו בפני
ע"י משטרת מחוז ירושלים (תחנות שונות) שתי בקשות לחקירת סיבות מוות ולניתוח גוויות. בשני המקרים פנתה המשטרה בדחיפות לבית המשפט, אף כי לא היה בסיס לכך, ונראה כי יש לרענן את ההלכות בנדון.
6.
"הוראה בדבר קיום חקירה בסיבת מוות הינה תנאי מוקדם למתן הוראה בדבר ניתוח הגוויה" (כב' השופטת מ' נאור בג"צ 7695/01 אליה וינטראוב ואח' נ' השופט ר' בן יוסף ואח' פסקה 5).
7.
"כוחו של שופט חוקר להורות על ניתוח גוויה מותנה בכך שהוא ראה ש'יש יסוד סביר לחוש שהמוות נגרם בעבירה'. זהו תנאי הכרחי לחקירת סיבת המוות ולניתוח הגוויה" (כב' השופטת מ' נאור, שם, שם פסקה 6).
8.
"תנאי נוסף, הקבוע בסעיף 26 לחוק חקירת סיבת מוות הוא שניתוחה של הגוויה 'דרוש לבירור סיבת המוות'" (כב' השופטת מ' נאור, שם, שם).
9.
במילים אחרות, "התנאי הראשון... נדרש כי התקיים חשש סביר שמוות המנוח נגרם בעבירה, ברשלנות או בהזנחה. תנאי זה הוא תנאי הכרחי לחקירת סיבת המוות ולניתוח הגוויה.." (כב' הנשיא א' ברק בג"צ 754/03 בני משפחת שרחה יוסף ז"ל נ' כב' השופט דוד מינץ ואח' פ"ד נז (5) 817, 824, ד).

"התנאי השני, הקבוע בסעיף 26 לחוק חקירת סיבות מוות הוא שניתוחה של הגוויה דרוש לבירור סיבת המוות" (כב' הנשיא א' ברק, שם, שם, 825ג).
10.
לענין התנאי הראשון, ייאמר כי המשטרה לא הניחה בפני
בית המשפט, אף לא ראיה לכאורה, לחשש כי מותו של המנוח, יהא אשר יהא, נגרם בעבירה או שסיבת מותו אינה טבעית, כמצוות הוראת סעיף 19 לחוק חקירת סיבות מוות, תשי"ח - 1958 (להלן: חוק חקירת סיבות מוות).
11.
כאמור בבקשה, הגופה נמצאה בדירתו של המנוח, ואולם אין בכך כל אינדיקציה כי המוות נגרם בעבירה או שסיבת המוות אינה טבעית.
12.
בדיון שהתקיים ביום 07/07/05 השיב נציג המשטרה לשאלות בית המשפט כי המשטרה טרם ביצעה חקירה בקופת חולים באשר למצבו הרפואי של המנוח (ע' 4 ש' 15-16).

גם הבוקר לא הניחה המשטרה בפני
בית המשפט כל תשתית ראייתית באשר לבדיקת מצבו הרפואי של המנוח, על פי תיקו בקופת חולים ואין לדעת אם אכן בוצע בירור שכזה אם לאו.
13.
אשר לחקירת השכנים, טען נציג המשטרה בדיון הנ"ל, כי ידוע להם משמועות שלמנוח היו בעיות בלב. דברים אלה עולים מהודעת הגב' טטיאנה אלכסנדרוב מיום 01/07/05 ומהודעתה של הגב' יפה ניסים מיום 01/07/05 (ע' 4 ש' 17-21).
14.
אשר למצבו המשפחתי טען נציג המשטרה בדיון הנ"ל כי לפי הפרטים במסוף המשטרה המשיב היה נשוי אך נישואיו הותרו (ע' 4 ש' 23) ואולם כעת טען נציג המשטרה כי לפי רישומי משרד הפנים המשיב עלה לארץ בודד.
15.
המשטרה גם לא הניחה כל תשתית ראייתית באשר לנסיבות מציאת הגופה בביתו של המנוח. במקרה שכזה, סביר לצפות מהמשטרה כי תציג בפני
בית המשפט תמונה ברורה באשר למצב הדירה ומצב הגופה בדירה. למשל, האם זוהו סימני פריצה לדירה? האם אפשר היה להתרשם כי המנוח נאבק לפני מותו? מה היה מצב הריהוט והחפצים בדירה? האם גופת המנוח נמצאה על הרצפה או על מיטה וכיוצ"ב? מה נמצא ליד הגופה (מכשירים, תרופות וכיוצ"ב?)

חסרון ממצאים אלה משליך בהכרח על בקשת המשטרה, קרי על החשד שאכן נגרם המוות בעבירה או מסיבה בלתי טבעית. במילים אחרות, המשטרה לא הניחה תשתית ראייתית בדבר "נסיבות המתאפיינות בפוטנציאל הפליליות הטמון בהן" (כב' הנשיא א' ברק, שם, 823ז).
16.
בדיון שהתקיים ביום 07/07/05 טען נציג המשטרה, כי לזק"א אין מעמד בבקשה זאת באשר הוא אינו בגדר "אדם מעוניין" כמשמעותו בסעיף 19 לחוק חקירות סיבות מוות.
17.
טענה אחרונה זאת של המשטרה מוטב היה וראוי היה שלא תטען. על פי הוראת סעיף 19 לחוק חקירת סיבות מוות רשאים אנשים שונים, לרבות "כל אדם מעוניין" לבקש לחקור נסיבות המוות. ההוראה הנ"ל אינה אוסרת על מי שאינו מבין האנשים הנזכרים בסעיף, (היועץ המשפטי לממשלה או ב"כ, קצין משטרה, רופא או כל אדם מעוניין) ואף אינו, בן זוגו של הנפטר, הוריו, הורי הוריו, צאצאיו, אחיו ואחיותיו - להתנגד לחקור בסיבת המוות, ובהקשר לכך להתנגד לניתוח הגופה.
18.
"שופט חוקר סיבות המוות אינו מקיים 'הליך שיפוטי' שתכליתו להכריע ב'סכסוך' בין צדדים יריבים, אלא - הליך 'חקירתי', שתכליתו העיקרית - איסוף ראיות ובירור וקביעת 'סיבת המוות'";
וזאת - כאשר השופט החוקר עצמו הוא 'החוקר', ואילו ה'אדם המעוניין' - והוא הדין, ככל הנראה, בכל מי שרואה עצמו 'נוגע בענין' - הינו בחזקת 'מסייע' לשופט החוקר בלבד ולא 'צד' העומד בפני
ו לדין וממתין לחריצת משפטו" (כב' השופט י' קדמי, רע"פ 3542/93 דליה אזוב נ' מדינת ישראל ואח' פד מח (4) 705, פסקה 5(א)).
19.
על כן, כל מי שיש בידו לסייע לבית המשפט בכל הקשור להכרעה בענין חקירת סיבות מוות, בין משיקולי דת, בין משיקולי מצפון ובין מתפיסות שונות באשר לכבוד המת, רשאי לעשות כן. (ראו דברי כב' הנשיא א' ברק, שם, 824ב).
20.
על פי הדין הקיים בישראל, אין מורין על חקירת סיבות מוות ובהקשר לכך אין מורין על ניתוח גוויה, לשם זיהוי.
21.
לאור כל האמור לעיל, הבקשה לחקירת סיבות המוות
והבקשה להורות על ניתוח גווית המנוח - נדחות.
22.
ניתנה היום, ג' בתמוז תשס"ה (10 ביולי 2005) בשעה 10:35 במעמד הצדדים.
מותר לפרסום מיום 10/07/05
יצחק מילנוב
, שופט

000125/05חסמ130 גלית טובינה






חסמ בית משפט שלום 125/05 משטרת ישראל / מחוז ירושלים / מרחב מוריה נ' חקירת סיבות מותו של המנוח גולדברג בנימין ז"ל (פורסם ב-ֽ 10/07/2005)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים