Google

ברבי יוסף, ברבי בריג'יט - צרפתי ריימונד, צרפתי רגב

פסקי דין על ברבי יוסף | פסקי דין על ברבי בריג'יט | פסקי דין על צרפתי ריימונד | פסקי דין על צרפתי רגב |

305/08 תק     29/03/2009




תק 305/08 ברבי יוסף, ברבי בריג'יט נ' צרפתי ריימונד, צרפתי רגב




בעניין:
1



בתי המשפט

בית משפט לתביעות קטנות קרית גת
תק 000305/08

בפני
:
כבוד השופט אלון אינפלד
תאריך:

29/03/2009





בעניין

:

1. ברבי יוסף
2. ברבי בריג'יט





התובעים



נ
ג
ד




1. צרפתי ריימונד
2. צרפתי רגב





הנתבעים



פסק דין

טענות ועדויות הצדדים

1.
בפני
תביעה כספית בגין נזקי רכוש שנגרמו לתובעים. שני הצדדים גרים בשכנות זה לזה במושב זוהר.
2.
התובעים טוענים, כי כאשר רכשו את משקם, מצאו בו מיטלטלין אשר שייכים לנתבעים. לדבריהם פנו לנתבעים בבקשה לפנות את המיטלטלין, אך אלו סרבו והגיבו בזעם רב. התובע טוען כי פנה שוב לנתבעים, במכתב מטעם עו"ד, ובתגובה, לטענת התובעים, נהגו הנתבעים באלימות פיזית קשה וגרמו לנזק בזדון לבית התובעים, תוך שימוש בציוד כבד.
3.
התובעים צירפו לכתב התביעה חוו"ד שמאי לשם הוכחת שווי הנזק הנתבע וכן הפנו
להרשעת הנתבעים בבית המשפט ולגזר דינם בגין האירוע הנדון.

4.
הנתבעים הגישו, כל אחד בנפרד, כתב הגנה.
5.
הנתבע 1 הגיש כתב הגנה לאקוני ובו טען, כי אינו בעל נחלה במושב, הינו גרוש 18 שנה ולא גרם כל נזק ולדבריו: "הכל באשמתם, לא קשור אלי כלל".
6.
הנתבע 2 טען, כי המיטלטלין לא היו מחוברים ומדובר היה בשביל אספלט, אשר שימש את השכנים במשך 40 שנה, עד שהגיע התובע, הביא נהג שופל אשר עקר לחלוטין את שביל הגישה. עוד טען הנתבע 2, כי התובע הורה לנהג השופל להרוס קונסטרוקציות ברזל וחומרי בניין, שלא היו כלל בנחלתו ואף אם היו, אסור היה עליו לנהוג כך. הנתבע 2 הוסיף וטען, כי לא קיבל כל מכתב התראה מהתובע ואינו מתגורר עוד במושב, אלא בקרית גת.
7.
הנתבע 2 טוען, כי לא הואשם באלימות פיזית או מילולית כלפי התובעים, אלא הורשע בעבירת היזק לרכוש בכך שהטרקטור עליו נהג, נפגע מסלע שהושלך עליו וניפץ את חלון הטרקטור. לדברי הנתבע 2, עקב כך, נבהל ולחץ על הגז ופגע בקולט דוד השמש בשגגה. הנתבע 2 מסכים כי דוד השמש ניזוק בשל כך, אך לדבריו אין הדבר באשמתו.
8.
הנתבע 2 טוען, כי כתב האישום נגדו תוקן באופן משמעותי ודרמתי לעניין מידת השתתפותו באירוע ואף קודם לתיקון, לא יוחסה לו אלימות פיזית או מילולית כלפי התובעים. הנתבע 2 מכחיש בתוקף כי גרם נזק לבית התובעים.
9.
בדיון שהתקיים בפני
, בתאריך 9.2.09, חזרו הצדדים על טענותיהם והובהר כי התביעה מבוססת, בין השאר, על ההליך הפלילי שהתקיים כנגד הנתבעים. הצדדים הסכימו שבית המשפט יעיין בתיק הפלילי בטרם מתן פסק הדין.
10.
הנתבעים הכחישו נמרצות את הנזקים להם טוען התובע. הנתבע 2 חזר על דבריו כי פגע ברכוש בטעות, וזאת אך ורק בדוד השמש שעמד במקום כ-20 שנה ובגין כך מוכן הוא לשלם שווי דוד שמש משומש.

11.
התובע מציג בפני
בית המשפט גרסתו, לפיה נגרמו לו נזקים קשים על ידי הנתבעים בהתנהגותם. לתמיכה בגרסתו הגיש לבית המשפט חוות דעת שמאי, אשר ביקר במקום והעריך את הנזקים שנראו.

12.
השמאי הבחין בנזקים שנגרמו לשני מבנים, שכללו פגיעה בחלונות, ניפוץ שמשות בעזרת אבנים וחפצים שהושלכו ונותרו במקום. בנוסף מציין השמאי בחוות דעתו, כי מערכת חימום המים הסולארית, שהייתה קבועה על מתקן סמוך למבנה, נעקרה והופלה באופן המחייב התקנת מערכת חדשה. השמאי פרט את יתר הנזקים בהם הבחין. לבסוף העריך השמאי את הנזקים בסך כולל של 12,950 ₪.

דיון והכרעה

13.
מעיון בתיק הפלילי שנוהל כנגד הנתבעים עולה, כי אכן תוקן כתב האישום באופן דרסטי ומשמעותי, כך שחלקו העיקרי למעשה בוטל. אולם, אף לאחר תיקון כתב האישום נותרו בכתב האישום המתוקן, עבירת היזק לרכוש במזיד, איומים ותקיפה, אשר יוחסו לנתבע 1 ועבירת היזק לרכוש במזיד שיוחסה לנתבע 2. הנתבעים הורשעו, על פי הודאתם, בעבירת שיוחסו להם בכתב האישום המתוקן.

14.
קבילותו של

פסק דין
חלוט שניתן במשפט פלילי, כראיה במשפט אזרחי מוסדרת בפקודת הראיות [נוסח חדש] התשל"א-1971 (להלן: "פקודת הראיות") , שזו לשונו:
"42א. קבילות

פסק דין

(א) הממצאים והמסקנות של

פסק דין
חלוט במשפט פלילי, המרשיע את הנאשם, יהיו קבילים במשפט אזרחי כראיה לכאורה לאמור בהם אם המורשע או חליפו או מי שאחריותו נובעת מאחריות המורשע, ובכלל זה מי שחב בחובו הפסוק, הוא בעל דין במשפט האזרחי."

15.
השופט

יעקב קדמי
בספרו "
על הראיות"
, חלק שלישי בעמ' 1363, דן במשקל הראייתי של

פסק דין
פלילי במשפט האזרחי ומדגיש כי אף שלהלכה משקל ראיה זו אינו שונה ממשקלה כל ראיה אחרת, הרי שבכל זאת יש לו משקל סגולי מיוחד ולא בנקל יהפוך בית משפט אזרחי פסק דן פלילי, ללא ראיה חדשה.

16.
הנתבעים הציגו גרסתם בפני
בית המשפט ולמעשה סתרו את פסק הדין הפלילי. שהרי, בעוד שהורשעו על פי הודאתם בעבירת היזק לרכוש במזיד (והנתבע 1 אף הורשע בתקיפה ואיומים במהלך אותו אירוע), כאן, טען הנתבע 1 כי לא גרם כל נזק, לא ראה פגיעות בבית וכל נזק שנגרם, אם נגרם, על ידי הטרקטור, נגרם ללא כוונה (עמ' 2 לפרוט', ש': 11-23). הנתבע 2 העיד בפני
בית המשפט, כי הנזק שגרם לקולט השמש, נגרם בטעות עקב בהלה. לגבי כל שאר הנזקים העיד הנתבע 2 כי לא היו הדברים מעולם. (עמ' 2-3 לפרוט').

17.
סתירה זו מהווה ראיה, לכאורה, נגד גרסת הנתבעים ויש בה כדי להחליש מהימנות גרסתם באופן משמעותי. יתרה מזו, הרשעת הנתבעים בהליך הפלילי על פי הודאתם, יש בה כדי להוות ראיה התומכת בגרסת התובע. נטל ההוכחה הנדרש מהתובע בהליך אזרחי הינו מעבר למאזן ההסתברויות. לעומת זאת, בהליך הפלילי על התביעה להוכיח האשמותיה מעל לכל ספק סביר. הבדל מהותי זה, יכול להוביל למצב בו נאשם אשר זוכה מאשמה בהליך הפלילי, יימצא חייב בפיצויים בהליך אזרחי בגין אותו אירוע עצמו. לפיכך, זיכוי, ובוודאי מחיקת אישום בהסכמה, אינו מהווה ראיה בהליך אזרחי ובודאי שאין בכך כדי לסתור את גרסת התובע במקרה דנן. לעומת זאת, ההרשעה מהווה ראיה, כאמור. לפיכך, במקרה זה, ההרשעה החלקית מחזקת את גרסת התובע , שכן היא סותרת ישירות חלק מגרסת הנאשמים.
18.
לא למותר לציין כי עצם קיום דו"ח השמאי, המפרט את הנזקים ומחזק עוד באופן משמעותי את גרסת התובע.

19.
סיכומו של דבר, התובע הוכיח גרסתו. גרסת הנתבעים נדחית.

20.
מהלך האירוע כעולה מדברי התובע ומכתב האישום המתוקן, מלמד על פעולה משותפת של שני הנתבעים ומכאן אחריותם המשותפת, יחד ולחוד, לכל התוצאות.

21.
נזקי התובע הוערכו בחוות דעת השמאי, כאמור, בסך כולל של 12,950 ₪. כמו כן, שילם התובע בגין הכנת חוו"ד השמאי סך של 1,582 ₪.

לאור כל האמור לעיל,
התביעה מתקבלת והנני מחייב את הנתבעים, יחד ולחוד, לשלם לתובע סך כולל של 14,532 ₪, זאת בצירוף ריבית והפרשי הצמדה מיום הגשת התובענה, ועד לתשלום המלא בפועל. סכום זה ישולם תוך 30 יום.

כמו כן, הנני מחייב את הנתבעים, יחד ולחוד, לשלם לתובע הוצאות משפט בסך 500 ₪. אף סכום זה ישולם תוך 30 ולאחר מכן ישא הפרשי הצמדה וריבית מהיום ועד ליום השתלום המלא בפועל.


זכות לבקש רשות ערעור לבית המשפט המחוזי בבאר שבע תוך 15 יום.

ניתן היום ד' בניסן, תשס"ט (29 במרץ 2009)

בהעדר הצדדים.

המזכירות תמציא העתקים לצדדים.

אלון אינפלד
, שופט
000305/08תק 340






תק בית משפט לתביעות קטנות 305/08 ברבי יוסף, ברבי בריג'יט נ' צרפתי ריימונד, צרפתי רגב (פורסם ב-ֽ 29/03/2009)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים