Google

מדינת ישראל - אריאל יגאל

פסקי דין על אריאל יגאל

2856/00 פ     27/10/2002




פ 2856/00 מדינת ישראל נ' אריאל יגאל




בעניין:

26



בתי המשפט


בית משפט השלום ירושלים
ת.פ. 002856/00


לפני
כבוד השופטת אורית אפעל - גבאי
תאריך:
27/10/02



בעניין:
מדינת ישראל
ע"י ענף תביעות מחוז ירושלים

המאשימה



– נגד –




אריאל יגאל


הנאשם


ע"י ב"כ עוה"ד
פריג' רפאל



גזר דין


1.
הנאשם הורשע על-פי הודאתו, לאחר צרוף תיקים, בעבירות הבאות: החזקת כמות של 1.0203 גרם הרואין לשימוש עצמי בתאריך 2.2.00; גידול קאנבוס והחזקה של 10.85 גרם נטו צמחי קאנבוס בתאריך 16.12.99 (ת.פ. 2799/00); החזקת כמות של 2.84 גרם הרואין לשימוש עצמי בתאריך 4.7.00 (פ.א. 1363/00 של תחנת בית שמש); גניבת כרטיס חיוב, הונאה בכרטיס חיוב ונסיון להונאה בכרטיס חיוב (רכישת כרטיסי גרוד של מפעל הפיס) בתאריך 13.7.00 (פ.א. 5142/00 ו-4955/00 של תחנת מוריה); החזקת סכין שלא כדין בתאריך 11.5.02 (פ.א. 704/02 של תחנת מעלה אדומים).

2.
עם פתיחת הדיון בתיק התברר שהנאשם נמצא בעיצומו של הליך גמילה בסיועה של עמותת "קרן הדרך" בקיבוץ גשר הזיו. הליך זה הסתיים בהצלחה במהלך ניהול התיק, וכיום הנאשם עובד לפרנסתו ומתגורר עם חברתו בירושלים.


בעניינו של הנאשם הוגשו מספר תסקירים של שרות המבחן, אשר עקבו אחר הליך שיקומו.


התסקיר הראשון נערך בתאריך 11.3.01. על-פי האמור שם, התמכרותו של הנאשם לסמים החלה בעקבות תאונת דרכים שעבר בשנת 1994. בעקבות אותה תאונה, איבד הנאשם את זכרונו למשך 10 חודשים, ובמהלך תקופה זו החל בשימוש בסמים. הנאשם החל ביוזמתו הליך טיפולי בקהילת "הדרך" בתאריך 24.10.00 (ראה מכתב העמותה מיום 24.1.01). על-פי הדיווחים שהתקבלו משם, התמיד הנאשם בתהליך השיקום בהצלחה. בכל הנוגע לביצוע העבירות, לקח הנאשם אחריות והביע חרטה.


בתאריך 19.6.01 נערך תסקיר נוסף, לפיו סיים הנאשם את הטיפול בקהילה בתאריך 24.5.01 וחזר להתגורר בירושלים. הנאשם הביע את רצונו לחזור ולעבוד כנהג הסעות. הוא מסר כי הוא מקפיד על נקיון מסמים ומשתתף בקבוצת
n.a
.


שרות המבחן המשיך במעקב אחר התארגנותו של הנאשם בירושלים, ובתאריך 17.10.01 הוגש תסקיר נוסף. על-פי האמור בו, יצר הנאשם קשר עם הגורמים המטפלים באזור מגוריו. נוצר קשר בין שרות המבחן לבין העובדת הסוציאלית, ועל פי דיווחיה הנאשם משתף פעולה בטיפול באופן חיובי ביותר.


תסקיר נוסף נערך בתאריך 25.4.02. אותה מגמה שאפיינה את התסקירים שנערכו עד אותו שלב, מצוייה גם בתסקיר זה. היינו, השתלבות בעבודה, המשכת הטיפול באמצעות גורמי הקהילה ולקיחת אחריות לביצוע העבירות.


התסקיר האחרון נערך בתאריך 7.7.02, ובו ניתן דגש לתהליך השיקום הכלכלי שעובר הנאשם, אשר מקדיש שעות רבות לעבודה כנהג.


השורה התחתונה וההמלצה שנכללה בכל התסקירים היתה להעמיד את הנאשם במבחן "טהור" למשך שנה על-מנת לעקוב אחר העמקת הליך השיקום. בתסקיר מיום 25.4.02, שניתן לאחר צרוף חלק מהתיקים, ניתנה המלצה להעמיד את הנאשם במבחן כאמור בגין אחת העבירות, ולגבי יתר העבירות הומלץ להטיל על הנאשם מאסר על-תנאי. בתסקיר האחרון שניתן בתאריך 7.7.02 המליץ שרות המבחן להימנע מהטלת מאסר בעבודות שרות ולהטיל על הנאשם עונש מוחשי של צו שרות לתועלת הציבור בהיקף של 200 שעות, לצד מבחן "טהור" ומאסר על-תנאי.


3.
ב"כ המאשימה היו ערים לשינוי החיובי שעבר הנאשם ולתהליך שיקומו המוצלח, ובשים לב לחומרת העבירות ולריבויין, מחד גיסא, ולהמלצות שרות המבחן, מאידך גיסא, התבקשה הטלתו של עונש מאסר בעבודות שרות למשך כ-3-4 חודשים, מאסר על-תנאי וכן מבחן "טהור" על שניים מן התיקים. כן התבקשה פסילת רשיונו של הנאשם, לנוכח העובדה כי על-פי העובדות בכתב האישום ב-ת.פ. 2856/00 הוחזק הסם ברכב.


ב"כ הנאשם טען, כי יש לאמץ את המלצת שרות המבחן ולהימנע מהטלת עונש מאסר בעבודות שרות, אשר עלול לפגוע בפרנסתו של הנאשם ובמאמצים הגדולים שהוא משקיע להגיע ליציבות מן הבחינה הכלכלית. הנאשם עבר הליך שיקום מוצלח והוא ניתק מעולם הסמים. הנאשם מנהל אורח חיים נורמטיבי, עובד למחייתו כנהג ומקיים עצמו בכבוד. הנאשם מתמיד בשמירה על קשר עם הגורמים המטפלים, לרבות שרות המבחן, ומביע חרטה וצער על העבירות שביצע.


עד כאן טענות הצדדים.

4.
הנאשם עבר עבירות חמורות, אשר ביטאו את עומק התמכרותו לסמים. משלהי שנת 1999 ועד לחודש יולי 2000 היה מעורב בהחזקה של הרואין בכמויות שונות ובגידול צמחי קאנבוס. כמו כן, גנב כרטיס חיוב ועשה בו שימוש.


לזכותו של הנאשם יאמר, כי עוד לפני מיצוי הדין עימו, הוא פנה לדרך של שיקום וגמילה מסמים - ביוזמתו - והתמיד בה. לאורך כל חיי התיק, אשר מתנהל החל מחודש נובמבר 2000, במשך שנתיים, ניתן היה לעקוב אחר הליך השיקום שהנאשם עבר ועובר ולהיווכח כי הנאשם חזר לדרך המלך - הוא נקי מסמים; עובד לפרנסתו; שוכר דירה; ומקפיד לשמור על קשר עם הגורמים המטפלים, על-מנת להעמיק ולבסס את הליך השיקום שהוא מצוי בו.


הנאשם הביע חרטה על העבירות שביצע, צירף את כל תיקיו, והוא מבקש להתמיד בדרכו החדשה - ישנה כאזרח שומר חוק מן השורה. לא למותר להזכיר, כי הנאשם הוא בן 37 ואין לו הרשעות קודמות.

איני סבורה, כי העבירה היחידה של החזקת סכין משנת 2001 פוגמת בהתרשמות האמורה.


בנסיבות אלה, יש מקום לתת בכורה לשיקולי השיקום האינדיבידואלי ולהימנע מלהטיל על הנאשם עונש אשר עלול להסיג אותו לאחור. יש לעשות כל מאמץ לבל תתרחש נסיגה כזו, במיוחד לאחר כיברת הדרך המשמעותית שעבר הנאשם בתחום הגמילה מהסמים. ואולם, אך מובן, כי אין להזניח את האינטרס הציבורי, אשר מכוחו נדרשת הטלתו של עונש מוחשי ומרתיע על עברייני סמים ורכוש, ויש להביא גם עניין זה במגוון השיקולים בקביעת העונש.


לאחר ששקלתי את כלל נסיבות העניין, כמובא לעיל, הגעתי לכלל מסקנה כי בהטלתו של עונש מאסר לריצוי בעבודות שרות לא יהא כדי לקדם את התכלית המשולבת שנפרשה לעיל. לנוכח מצבו הבריאותי של הנאשם והתאונה שעבר בשנת 1994, אשר היו לה השלכות רפואיות ונפשיות כאחד, יש חשש כי יקשה על הנאשם לבצע את עבודות השרות. במקרה של הפסקה מנהלית, לא יהא מנוס מריצוי יתרת התקופה בפועל. אפשרות כזו היא בלתי רצויה בעליל. עוד יש לציין, כי המועד המוצע להתחלת העבודות הוא בחודש יוני 2003, בעוד למעלה מחצי שנה. בנסיבות העניין, נראה רצוי וראוי כי ריצוי העונש ייעשה דווקא בסמוך לסיום הדיון בתיק. שיקול נוסף הוא הפגיעה הכלכלית לה צפוי הנאשם, אם יוטל עליו עונש מאסר לריצוי בעבודות שרות, אשר תפגע בהליך ההתבססות התעסוקתית אותו הוא עובר עתה. במצב דברים זה סברתי, כי יש מקום להטיל על הנאשם עונש של שרות לתועלת הציבור בהיקף רחב מזה שהוצע על-ידי שרות המבחן. באופן זה יימצא הנאשם בפיקוח הדוק יותר של שרות המבחן, גם במסגרת צו המבחן וגם במסגרת ביצוע השרות לתועלת הציבור.


אשר לעונש של פסילה מלהחזיק רשיון נהיגה, איני סבורה כי עונש זה מתאים בנסיבות העניין שכן נראה שעל אף שאחד האישומים מדבר בהחזקת סם ברכב, המדובר בעניין אינצידנטלי לעבירה עצמה, אשר אינו טעון התייחסות מיוחדת במסגרת העונש. עוד יש להזכיר, כי פרנסתו של הנאשם באה מנהיגה, ובהקשר זה לא התעוררה כל בעיה מאז חזר לירושלים בחודש מאי 2001 והחל לעבוד כנהג.

5.
על יסוד כל האמור לעיל, ולאחר ששקלתי את מגוון השיקולים הרלבנטיים בנסיבות העניין, אני מטילה על הנאשם את העונשים הבאים:

א.
בגין העבירות בהן הורשע במסגרת ת.פ. 2799/00 ו-פ.א. 1363/00 -

מבחן למשך שנה על-פי סעיף 1(1) לפקודת המבחן (נוסח חדש), התשכ"ט-1969 בתנאים ובהסדרים שיקבע שרות המבחן.

ב.
בגין העבירות האחרות בהן הורשע -
1.
שרות לתועלת הציבור בהיקף של 300 שעות במסגרת עמותת "עזר מציון" כמתנדב רכב, בפיקוח שרות המבחן.


אם יהיה צורך בשינוי מקום ההשמה, שרות המבחן יבצע את השינוי ויודיע על כך לבית המשפט.

2.
מאסר על-תנאי למשך 4 חודשים, והתנאי הוא שתוך שלוש שנים מהיום לא יעבור הנאשם עבירה מן העבירות הבאות: עבירה על פקודת הסמים (נוסח חדש), התשל"ג-1973; עבירה על סעיפים 16 ו-17 לחוק כרטיסי חיוב, התשמ"ו-1996; עבירה של החזקת סכין לפי סעיף 186(א) לחוק העונשין, התשל"ז-1977.


המוצגים - סמים וסכינים - יושמדו.

זכות ערעור לבית המשפט המחוזי תוך 45 יום מהיום.

המזכירות תעביר העתק גזר הדין לשרות המבחן
.

ניתן היום כ"א בחשון התשס"ג (27 באוקטובר 2002) במעמד הצדדים.

אורית אפעל - גבאי

, שופטת
002856/00פ
130 אורית שִׁישׁ.






פ בית משפט שלום 2856/00 מדינת ישראל נ' אריאל יגאל (פורסם ב-ֽ 27/10/2002)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים