Google

ח"כ יאיר צבן - שר האוצר, השר לענייני דתות, שר החינוך והתרבות ואח'

פסקי דין על ח"כ יאיר צבן | פסקי דין על שר האוצר | פסקי דין על השר לענייני דתות | פסקי דין על שר החינוך והתרבות ואח' |

59/88 בג"צ     12/02/1989




בג"צ 59/88 ח"כ יאיר צבן נ' שר האוצר, השר לענייני דתות, שר החינוך והתרבות ואח'




(פ"ד מב (4) 705)

בבית המשפט העליון בשבתו כבית-משפט גבוה לצדק

בג"צ מס' 59/88
בשג"צ 418/88
השופטים: כבוד השופט א' ברק
,
כבוד השופט א' חלימה
,
כבוד השופט א' גולדברג
העותר: ח"כ יאיר צבן

ע"י ב"כ עו"ד א' קלגסברלד
נגד

המשיבים: 1. שר האוצר

2. השר לענייני דתות

3. שר החינוך והתרבות
4. שר הבינוי והשיכון
5. השר לקליטת עליה
6. שר העבודה והרווחה
ע"י ב"כ עו"ד נ' ארד
, מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה- בשם המשיבים 1-6
7. ארגון הנוער "דגל ירושלים"
8. ארגון הנוער "חיים מאירים"
9. ארגון הנוער "נר ישראל"
ע"י ב"כ עו"ד מ' ינובסקי

– בשם המשיבים 7-9
10. ארגון הנוער "צעירי חבד
ע"י ב"כ עו"ד נ' ננר
- בשם המשיב 10
11. ארגון הנוער "אל המעיין לנוער (בני ישי)"
12. המרכז החינוכי "המרכז לחינוך תורני למורשת יהדות המזרח"
ע"י ב"כ עו"ד ד' גלס
- בשם המשיבות 11-12
13. המרכז החינוכי "המרכז לטיפול החינוך החרדי"
ע"י ב"כ עו"ד מ' ינובסקי

- בשם המשיב 13
עתירה למתן צו-על-תנאי.
פסק דין
השופט א' ברק
: עתירה זו עניינה חלוקתם של כספים מתקציב המדינה שלא על פי הסמכה מפורשת בחוק. העתירה הוגשה בתחילת שנת 1988, והיא כוונה כנגד המשיבים 1-6. נטען בה, כי המשרדים ששרים אלה עומדים בראשם מחלקים כספים ללא קריטריונים ובניגוד להנחיות הפנימיות בעניין זה. מאז הגשת העתירה עברה למעלה משנה. כיום אנו עומדים בפתח שנת תקציב חדשה. אין איפוא טעם כי נעסוק בשאלות העבר. אכן, בטיעונו לפנינו היום ציין מר קלגסבלד, בא כוח העותר,כי מבחינת העותר חשוב הוא העיקרון שצריך להנחות את רשויות השלטון לגבי העתיד. בעניין זה שותפה עמו הגב' ארד, באת-כוח השרים.

אכן, כספי התקציב הם כספי מדינה. רשויות השלטון המוסמכות לפעול בהם אינן רשאיות לעשות בהם כטוב בעיניהן. רשויות השלטון הן נאמני הציבור, והוצאתם של כספים אלה וחלוקתם צריכות להיעשות בדרך העולה בקנה אחד עם נאמנות זו. מבחינת המהות, מבחינת דרך זו שכנוע, כי המטרה שלשמה נועדו הכספים היא מטרה שיש למדינה עניין לתמוך בה. התמיכה צריכה להיעשות על פי עקרונות של סבירות ושוויון (ראה בג"צ 175/71 [1], בעמ' 831), ומתוך שיקולים ענייניים. עמדנו על כך בבג"צ 780/83 [2], בו ציינו, כי התמיכה הכספית צריכה להיעשות "על פי קריטריונים ברורים, ענייניים ושווים". מבחינת הצורה, חייבים להיקבע קריטריונים ברורים וגלויים, שעל פיהם תיעשה ההחלטה באשר לתמיכה הכספית, תוך קביעת מנגנוני בקרה, כי הכספים משמשים את תעודתם. רק בדרך זו תיעשה התמיכה באופן המתיישב עם חובת הנאמנות של השלטון. רק בדרך זו מובטח אמון הציבור, כי תמיכת המדינה נעשית לפי משקל העניין ולא לפי משקל המעוניין.

גב' ארד הצהירה לפנינו, כי רשויות המדינה נוהגות עתה, הלכה למעשה, לפי גישתנו זו. היא גם ציינה, כי אם יתברר כי בעבר הועברו כספים שלא על פי עקרונות אלה, תפעל המדינה להשבתם של הכספים, לפי העילות הקיימות על פי דין. באי-כוח המשיבים האחרים שותפים גם הם לעקרונות האמורים. לטענתם, הלכה למעשה נתקבלו כספים על ידיהם לפי עקרונות אלה ולא בסתירה להם. הדגיש זאת במיוחד לפנינו מר ננר, בא-כוח המשיב 10, תוך שהוא מבקש כי נתייחס לתמיכה זו לגופה ונקבע, כי נעשתה לפי הקריטריונים. כאמור, בשאלה מיוחדת זו לא נדון, שכן עניינה התרחשויות שנעשו בשנת כספים שחלפה, ואיננו רואים כל יסוד להכריע בה במסגרת עתירה זו. ממילא איננו נוקטים כל עמדה בעניין זה לגופו.

העתירה מתבטלת. בנסיבות העניין, אין צו להוצאות.

השופט א' חלימה
: אני מסכים.

השופט א' גולדברג
: אני מסכים.

הוחלט כאמור בפסק דינו של כבוד השופט ברק.

ניתן היום, ז' באדר א' תשמ"ט (12.2.89).
1









בג"צ בית המשפט העליון 59/88 ח"כ יאיר צבן נ' שר האוצר, השר לענייני דתות, שר החינוך והתרבות ואח', [ פ"ד: מב 4 705 ] (פורסם ב-ֽ 12/02/1989)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים