Google

מדינת ישראל - בריג אורי

פסקי דין על בריג אורי

4902/00 פ     13/06/2004




פ 4902/00 מדינת ישראל נ' בריג אורי




בעניין:

1



בתי המשפט



בית משפט השלום ירושלים
פ
004902/00


לפני:
כב' השופטת רבקה פרידמן-פלדמן
תאריך:
13/06/2004



בעניין:
מדינת ישראל




המאשימה

נ ג ד





בריג אורי





הנאשם


גזר דין


1.
הנאשם הורשע, על פי הודאתו, בעבירה לפי סעיפים 413ג' ו- 413ה' לחוק העונשין תשל"ז-1977.

על פי עובדות כתב האישום, בתאריך 9.10.00 פרץ הנאשם רכב באמצעות ניפוץ החלון הימני אחורי, הוציא את חוטי ההתנעה והניע את הרכב. הנאשם החל בנסיעה ונעצר לאחר שהגה הרכב ננעל תוך כדי נסיעה.

2.
ב"כ המאשימה ציינה, בטעוניה לעונש, כי הנאשם יליד 1960, הודה במיוחס לו והביע חרטה על מעשיו. מנגד התייחסה לחומרה הטמונה בעבירות ולכך שעל בית המשפט למגר תופעה זו של גניבת כלי רכב בעונשים מרתיעים. בהתחשב במכלול הנסיבות ביקשה להטיל על הנאשם מאסר שירוצה בעבודות שירות, מאסר על תנאי וקנס.

3.
הנאשם הודה בעובדות כתב האישום בישיבה הראשונה בה התייצב לדיון, בתאריך 15.11.01, והורשע. מאחר שלא היו לנאשם הרשעות קודמות, הופנה הנאשם לשירות המבחן לקבלת תסקיר. הדיון נדחה מעת לעת לבקשת שירות המבחן.

מהתסקירים השונים שהוגשו ניתן להתרשם מתהליך ארוך אותו עבר הנאשם בתקופה בה התנהל תיק זה.
בתסקיר שהוגש באפריל 2002 התייחסה קצינת המבחן לנסיבותיו האישיות של הנאשם. באותה עת היה הנאשם כבן 42 שנה, פרוד מאשתו ואב לילדים. צויין כי הנאשם אינו נמצא בקשר עם גרושתו וילדיו. התרשמות שירות המבחן היתה כי הנאשם מכור לחומרים פסיכואקטיבים מזה כ- 20 שנה, מאז החל להשתמש בגראס בהיותו כבן 18 שנה. בגיל 32 החל הנאשם להשתמש בסם מסוג הרואין. הנאשם עשה מספר נסיונות גמילה, חלקם באופן עצמאי וחלקם תוך כדי שהיה באישפוזית. הוא אף ניסה להשתלב בקהילה טיפולית אולם עזב את המקום מרצונו החופשי. צויין כי הנאשם מכיר בצורך שלו בטיפול מעמיק וארוך טווח ומגלה נכונות להעזר, אם כי הוא מתקשה לראות עצמו כשייך לאוכלוסיית המכורים, והדבר מקשה על השתלבותו במסגרות הגמילה. הנאשם שיתף פעולה עם שירות המבחן.
ביחס לעבירה הנאשם לקח אחריות והסביר כי סבל מתסמונת גמילה וניסה להגיע לרמלה כדי להשיג סמים, ולאחר שלא הצליח לעצור טרמפים, ניסה לנסוע עם הרכב אותו פרץ. קצינת המבחן סברה כי יש לנסות לשלב את הנאשם בתכנית טיפולית ארוכת טווח.

לאחר התסקיר הראשון הוגשו מספר תסקירים המתייחסים לנסיונות הגמילה של הנאשם. כאמור, לבקשת שירות המבחן נדחה הדיון מעת לעת, תוך הגשת תסקירי ביניים.
בתסקיר שהוגש בתאריך 10.3.2004 צויין כי הנאשם סיים את שלבי הקהילה ועבר לשלב ג', שמטרתו לסייע בידו בהשתלבות בחיים נורמטיבים עצמאיים. נבחנה אפשרות של שיקום תעסוקתי.
תסקיר מיום 24.5.04, מתייחס לתקופה שחלפה מאז התסקיר הקודם. הנאשם פנה למרכז השיקום התעסוקתי, עבר איבחון ונמצא בהמתנה לקבלת תוצאות האבחון והמלצות לשיקום. צויין כי הנאשם נמצא בקשר עם שירות המבחן מזה כשנתיים וחצי. במהלך תקופה זו התמודד עם הכחשת התמכרותו לסמים והצורך בטיפול מעמיק ארוך טווח, הנאשם השתלב בטיפול אינטנסיבי ועבר את שלביו העיקריים וכיום הוא נמצא בשלבים של שיקום תעסוקתי. המלצת שירות המבחן היתה להטיל על הנאשם של"צ בהיקף 140 שעות ולהעמידו במבחן כדי להמשיך בטיפול במסגרת זו. צויין כי עונש של ביצוע מאסר בעבודות שירות יקטע את תהליך השיקום התעסוקתי בו הנאשם מצוי כיום.

תסקיר אחרון מיום 7.6.04 מתייחס לנושא השיקום התעסוקתי. נסתיים שלב האיבחון של הנאשם והומלץ על הכשרה כבת שנה במרכז לאבחון תעסוקתי, במהלכה ימשיך הנאשם להתפרנס מקיצבת הביטוח הלאומי. קצינת המבחן חזרה על המלצתה מהתסקיר הקודם.

4.
הנאשם התייחס בטעוניו לתהליך הגמילה שעבר, לכך שהיה בקהילה טיפולית 11 חודש והוא ממשיך את הטיפול מחוץ לקהילה. הנאשם ציין כי בתקופה זו גם התגרש וכי יש לו חובות רבים בהם עליו לטפל. הנאשם אף שלח מכתב בו התייחס לתהליך הטיפולי ולמצבו הכלכלי. לדבריו הוא עושה הכל כדי להשתקם, וביקש לאפשר לו להמשיך בתהליך השיקום.

5.
העבירות בתיק הנדון הן עבירות בגינן בדרך כלל נדונים נאשמים למאסר בפועל. עם זאת, יש לשקול ענינו של כל נאשם ונאשם על פי נסיבותיו (ראה ע"פ 2163/01
(מחוזי ירושלים), שרנשי צביקה נ' מ"י, בו הסכימה המאשימה, לגבי נאשם בעבירות זהות ואף חמורות יותר, להמרת מאסר של 15 חודשים בשל"צ).

בעניננו מדובר בנאשם שלו הרשעה קודמת אחת בלבד, משנת 2000. הנאשם הודה מיד בביצוע העבירות, אף מבלי שהיה מיוצג על ידי עורך דין ומבלי שהובטח לו דבר. הנאשם קיבל אחריות למעשיו, הופנה לשירות המבחן ומאז שיתף פעולה בתהליך שיקום ארוך וקשה.
כיום הנאשם מצוי בעיצומו של תהליך השיקום ואין מקום לפגוע בתהליך זה. האינטרס הציבורי מחייב לאפשר לנאשם להמשיך בתהליך, בהתאם להמלצת שירות המבחן.

לאור האמור לעיל אני דנה את הנאשם כמפורט להלן:

א.
מאסר על תנאי של 4 חודשים, אותו לא ירצה הנאשם אלא אם יעבור, תוך 3 שנים, על סעיפי החוק בהם הורשע.

ב.
הנאשם יבצע של"צ בהיקף 140 שעות, בביצוע עבודות תחזוקה במסגרת מתנ"ס בית לזארוס. במידה שיהיה צורך בשינוי מקום ההשמה, יבצע שירות המבחן את השינוי וידווח עליו לבית המשפט.

ג.
הנאשם יעמוד בפיקוח שירות המבחן במשך שנה.

המזכירות תשלח העתק גזר הדין לשירות המבחן.

זכות ערעור לבית המשפט המחוזי בירושלים תוך 45 יום מהיום.

ניתן היום כ"ד בסיון, תשס"ד (13 ביוני 2004) במעמד ב"כ המאשימה מתמחה גב' שרה צימרמן והנאשם בעצמו.


רבקה פרידמן-פלדמן
, שופטת







פ בית משפט שלום 4902/00 מדינת ישראל נ' בריג אורי (פורסם ב-ֽ 13/06/2004)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים