Google

מדינת ישראל - רפי(בן יצחק) סיטון, עוזי(בן חיים) בכר, אברהם(בן יצחק) אלימלך ואח'

פסקי דין על רפי(בן יצחק) סיטון | פסקי דין על עוזי(בן חיים) בכר | פסקי דין על אברהם(בן יצחק) אלימלך ואח' |

1025/02 בשפ     21/02/2002




בשפ 1025/02 מדינת ישראל נ' רפי(בן יצחק) סיטון, עוזי(בן חיים) בכר, אברהם(בן יצחק) אלימלך ואח'






ב
בית המשפט העליון
בירושלים


בש"פ 1025/02


בפני
: כבוד השופטת ד' ביניש

המבקשת: מדינת ישראל

נגד


המשיבים
:
1. רפי(בן יצחק) סיטון

2. עוזי(בן חיים) בכר

3. אברהם(בן יצחק) אלימלך
4. מיכאל סוויסה
5. אייל(בן ויקטור) ברכה
6. אבי(בן ניסים) סעדה
7. אליהו(בן רפאל) ביטון


בקשה להארכת מעצר מעבר לתשעה חודשים לפי
סעיף 62 לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות
אכיפה-מעצרים), התשנ"ו-1996



בשם המבקשת: עו"ד א' אינפלד

בשם המשיב 3: עו"ד י' גולן

בשם המשיב 6: עו"ד ר' סויד



החלטה

לפני בקשת המדינה להאריך מעצר של המשיבים מעבר לתשעה חודשים, לפי סעיף 62 לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה-מעצרים). שני המשיבים לבקשה הועמדו לדין ביחד עם חמישה אחרים בכתב אישום מאוחד בו הואשמו בקשר לעסקאות בסמים מסוכנים מסוג
m.d.m.a
(כדורי אקסטזי) בכמויות גדולות, שבוצעו בתקופה שבין יולי 2000 לבין פברואר 2001. עניינה של הפרשה כולה נדון בהחלטתי להארכת המעצר מעבר לתשעה חודשים שהתייחסה לחמשת השותפים לאישום של המשיבים בבש"פ 1025/02 מיום 10.2.02. באותה החלטה עמדתי על מאפייניה המיוחדים של פרשה זו, על כך שמדובר במשפט רב היקף שיש בו צורך להשמיע עדים רבים, שהוא מסוג המשפטים שלא ניתן לסיימם במשך התקופה של תשעה חודשים הקבועה בחוק, וככל הנראה לא תספיק גם הארכת מעצר של 90 יום.

נוכח אופיו של המשפט מחד גיסא, ונוכח המסוכנות הרבה הנשקפת מעברייני סמים מאידך גיסא, קבעתי שם כי פרשה זו היא בגדר אחד מאותם מקרים מיוחדים בהם מתחייבת הארכת מעצר. עניינם של המשיבים שבפני
י נדון בנפרד עקב אילוצים מעשיים, לפיכך כל שנותר עתה לבחינה היא השאלה אם עניינם שונה מזה של יתר הנאשמים באותו כתב אישום.

משיב 3, אלימלך, הואשם בשני האישומים הראשונים שבכתב האישום. בא-כוחו טען בפני
כי באישום הראשון לא מדובר על יבוא סמים, אלא רק על קבלה ואחסון כמויות לא גדולות של כדורי הסם, ביחס לכמויות המיוחסות ליתר הנאשמים. באשר לאישום השני טען הוא כי אמנם מדובר בניסיון לייצא כמות ניכרת של כדורי סם מבלגיה לקנדה, אך חלקו של מרשו היה רק בהשקעה חלקית באותה עסקה.

על הטענה הראשונה, בדבר היות עניינו של המשיב 3 "מצומצם" לסחר בתוך הארץ, עמדתי בהחלטתי לעניין המשיבים 4 ו-7. שם ציינתי כי בשלב זה של ההליכים אין בנימוק זה כדי להצדיק את שחרורם של המשיבים בחלופת מעצר, וזאת בשל חומרת העבירות המיוחסות להם ובהתחשב בכמות הסם הגדולה. גם כאן מדובר בכמות של למעלה מ-2,000 כדורי סם, ועל-כן, אין בטיעון זה כדי להצדיק מדיניות שונה כלפי המשיב 3. באשר לטענה השנייה, הרי נראה לכאורה כי המשיב 3 היה אחד השותפים בתכנון הקשר ליבא מאירופה לארצות הברית את כמות הסם העצומה (150,000 כדורי סם), כמות שהעברתה הצריכה השקעה כספית גבוהה. בנוסף, יש לציין כי המשיב 3 הינו בעל עבר פלילי מכביד ונדון בעבר לתקופות מאסר ממושכות בגין עבירות סמים. חזקת המסוכנות הנשקפת מן העבירות המיוחסות למשיב 3 בצד עברו הפלילי ונגישותו לעסקי סמים בהיקף ניכר, מעלה חשש כבד של סכנה לציבור, ואין לראות חלופת מעצר שיהיה בה כדי להבטיח מפני סיכון זה.

המשיב 6, סעדה, מואשם רק באישום הראשון שבפרשה זו. באת-כוחו טענה בפני
כי חלקו באישום זה הוא שולי, וכי תפקידו לא היה קשור במימון רכישת הסם ובהפצתו, אלא הוא שימש רק כיבואן המנועים, בהם על פי כתב האישום הוסתרו הסמים. עוד טענה באת-כוחו כי כלל לא ברור שהוא ידע על הסמים שבמנועי כלי הרכב, והוסיפה כי מדובר באדם שאינו מכיר איש מיתר הנאשמים בתיק וכי אין לו יכולת להמשיך ולעסוק בעבירות הסמים בעת שהייתו בחלופת מעצר.

על-פי כתב האישום, המשיב 6 הוא שייבא את שלוש מאות אלף כדורי הסם לישראל, בתוך מנועים של כלי רכב. המשיב 6 הוא מכונאי רכב וככל הנראה נוצלה מיומנותו לביצוע העבירה. המשיב 6 אף החזיק את הסמים במחסן ששכר למטרה זו במושב בית-יצחק. נראה כי אף אם נכונה הטענה כי מיקומו הוא בתחתית "פירמידת הקושרים", וכי הוא לא יזם את הקשר לייבוא הסם לישראל, הרי שתפקידו בשרשרת היה נכבד. המעשים המיוחסים לו הינם מעשים חמורים ביותר של יבוא כמות עצומה של כדורי סם, ואף אם לא היה הוא בין הוגי הקשר, הרי ששיתוף הפעולה ביבוא הסם, בהבאתו ובאחסונו מעידים על מסוכנות לציבור. על כך יש להוסיף כי המשיב 6 הינו בעל עבר פלילי, אף כי לא מכביד.

על רקע כל אלה, אין לראות בשלב זה של ההליכים חלופה למעצר שיהיה בה כדי להשיג את מטרת המעצר.

מטעמים אלה, ראיתי להיעתר לבקשת המדינה ולהורות על הארכת מעצרם של המשיבים 3 ו-6 מתום תקופת המעצר של תשעה חודשים למשך 90 יום נוספים.

ניתנה היום, ט' באדר תשס"ב (21.2.02).

ש ו פ ט ת

_________________
העתק מתאים למקור

02010250.
n09

נוסח זה כפוף לשינויי עריכה וניסוח.
שמריהו כהן - מזכיר ראשי
חכ/
בבית המשפט העליון פועל מרכז מידע, טל' 02-6750444
בית המשפט פתוח להערות והצעות:
[email protected]
לבתי המשפט אתר באינטרנט:
www.court.gov.il







בשפ בית המשפט העליון 1025/02 מדינת ישראל נ' רפי(בן יצחק) סיטון, עוזי(בן חיים) בכר, אברהם(בן יצחק) אלימלך ואח' (פורסם ב-ֽ 21/02/2002)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים