Google

מדינת ישראל - אבי לוי

פסקי דין על אבי לוי

92741/03 בש     13/10/2003




בש 92741/03 מדינת ישראל נ' אבי לוי




1
בתי המשפט

בש 092741/03
בית משפט מחוזי תל אביב-יפו
13/10/2003

כב' השופט כבוב חאלד

בפני
:

מדינת ישראל

בעניין:
המבקשת

ע"י ב"כ עו"ד בני דורון

נ ג ד
אבי לוי


המשיב

ע"י ב"כ עו"ד שרון נהרי

החלטה

1. זהו ערר על החלטת בית המשפט השלום בתל-אביב-יפו (כב' השופט קאפח), מיום 7.10.03, לפיה הורה בית המשפט קמא על שחרור המשיב בתנאי מעצר בית בקהילה טיפולית "שביל החיים" ובערבויות נוספות.

כנגד המשיב ואחר הוגש בבית המשפט קמא כתב אישום הכולל 7 אישומים (אישומים 1, 2, 3-1 למשיב לבד. אישום 5 לאחר בלבד, ואישומים 4, 6, ו-7 משותפים לשניים - אם כי באישום ה-6 מיוחסת למשיב לבדו עבירה נוספת של סחר בסם, וזאת בנוסף לאישום משותף של החזקת סם שלא לצריכה עצמית).

בחלק הכללי של כתב האישום פירטה המאשימה את אופן ודרך פעילותו של המשיב והאחר במשך כחודשיים - שלושה, שעה שאלה רכשו בצוותא כמויות גדולות של סמים (קנאבוס, mdma, l.s.d.) ומכרו את הסמים לאנשים שונים.

המשיב ואחר היו קונים את הסמים ביחד עם נאשם שלישי, חיון, כאשר חיון היה נוסע לדרום הארץ ומביא עימו כמויות של 10-7 ק"ג סם קנאבוס.

מדובר במספר רב של עבירות סחר בסמים, וכן בהחזקת כמויות ניכרות של סמים (באישום שני החזיק המשיב כ-633 גרם, באישום הרביעי החזיקו כ-7,400 גר'!! באישום ה-6 נטען שהם קנו ביחד עם חיון כ-37 ק"ג סם קנאבוס!!, ובאישום השביעי נטען כי הם מכרו לחיון בעסקה אחת 1 ק"ג סם ו-20 טבליות mdma כנגד תמורה כספית).

2. ב"כ המשיב, עו"ד נהרי, לא חלק על קיומן של ראיות לכאורה ואף הסכים לקיומה של עילת מעצר (ראה פרטי דיון בפני
כב' השופטת שריזלי מיום 31.7.03), אך עתר לבחינת חלופת מעצר בהתחשב בגילו הצעיר של המשיב, עברו הנקי, נישואין ושיתוף הפעולה שלו עם חוקריו.

כב' השופטת שריזלי בהחלטה מאותו תאריך, ציינה כי נוכח היקף כמויות הסם, עבירות הסחר, הרי אין זה המקרה לשקול חלופת מעצר, אך ביחד עם זאת, ונוכח שיתוף פעולה של המשיב עם חוקריו, וחשיפת מעורבים נוספים, הרי יש באלה כדי להצדיק קבלת תסקיר מעצר, אך הוסיפה וציינה: "יודגש כי אין בכך כדי לומר בשום צורה ואופן מה תהיה עמדתו של בית המשפט בסופו של הליך לגבי שחרורו של המשיב לחלופת מעצר".

3. לבית המשפט קמא הוגשו שני תסקירים מטעם שירות המבחן, וכן הוגש מסמך של הקהילה הטיפולית, כאשר הן התסקירים והן הקהילה עצמה המליצו בפני
בית המשפט על שחרור המשיב בתנאים של חלופה בקהילה הנ"ל, וזאת בהתחשב ברצון שהביע המשיב להיגמל משימושו בסמים במשך שנים, ורצון לשקם את חייו.
4. בדיון שהתקיים בפני
כב' השופט קאפח, ביום 17.9.03, ציין כי יש ממש בדברי ב"כ התביעה לגבי חומרתן המופלגת של העבירות אותן ביצוע המשיב ביחד עם אחר, הוסיף שאלה הקימו תעשייה של ממש לסחר בסמים הכוללת הכנת מקומות מסתור להסלקת הסם, החדירו לאזור כ-37 ק"ג סם מסוג קנאבוס.

יחד עם זאת, הוסיף וציין בית המשפט קמא, שהתסקיר לא נועד לצאת ידי חובה, כי הרי המסוכנות טבועה ומובנת בכתב האישום, ומשהורה בית המשפט, אמנם במותב אחר, על קבלת תסקיר מעצר, הרי אין בית משפט יכול להתעלם מהאמור בתסקיר באשר לחלופת המעצר המוצעת, ועל כן, הורה בית המשפט קמא את שחרור המשיב בתנאים כאמור.

5. מהתסקיר הראשון שהוגש לבית המשפט קמא, עולה תמונה של נאשם שלא היה מוכר לרשויות בטרם הסתבכותו בעבירות נשוא כתב האישום. נישא לאחרונה ומתגורר ביחד עם אשתו בבית הוריו, לא הכחיש את המיוחס לו בכתב האישום, אך גם לא תופס את עצמו כסוחר סמים, ומסביר את הסתבכותו והתדרדרותו לעולם עברייני עקב מצוקה אישית ורגשית שנקלע אליה לאחרונה, ולמרות הספקות שהביע שירות המבחן לגבי רצונו ויכולתו לעבור תהליך טיפול וגמילה, הרי משהתקבל המשיב לקהילה הטיפולית, המליץ שירות המבחן לעשות שימוש בחלופה.

לציין, כי המשיב עשה ניסיון קודם באותה קהילה טיפולית לגמילה, ניסיון שלא צלח.
6. כאמור, אין מחלוקת לגבי קיומה של תשתית ראייתית במקרה זה, והאמור בכתב האישום מעלה תמונה חמורה וקשה, של מי שעסק בסחר בסמים, לא כעיסוק שולי וצדדי, אלא באופן עקבי ומתמשך, בכמויות ניכרות של סמים שונים, תמורת סכומי כסף גדולים, כך שלא ניתן להתעלם מקביעת בית המשפט קמא, כמו גם מחומר הראיות שהוצג לעיוני באשר למסוכנות הרבה שנשקפת ממעשיו של המשיב.
אין תימה שבית המשפט קמא הורה על מעצרו של האחר עד תום ההליכים המשפטיים כנגדו, אף שנסיבותיו של האחר שונות מאלה של המשיב.
מדובר במי שעסק בסחר והפצת סמים, מי שהיתה לו נגישות לכמויות ניכרות של סמים מסוגים שונים, במי שהפיץ את הסמים לכל דיכפין, מי שהיתה לו אפשרות להשיג ולקבל לידיו כמויות ניכרות של סמים מסוכנים, כך שמעורבותו של המשיב בתחום הסמים היא ניכרת, ולא ניתן לבטל את המסוכנות שבמעשיו ובהתנהגותו.

7. הלכה פסוקה היא, שאין בית משפט נוהג במקרים שכאלה לשחרר נאשמים לחלופות מעצר משום המסוכנות הרבה הנשקפת ממעשיהם, ומשום הצורך בהדברת נגע הפצת הסמים, צורך שמחיב בנסיבות שכאלה מעצרו של מי שמעורב באופן כה מעמיק בתחום הפצת הסמים, מאחורי סורג ובריח.

אמנם, קיימות גישות שונות בבית המשפט העליון, באשר לשימוש בחלופת מעצר לגבי נאשמים כמו המשיב שבפני
, אך גדר המחלוקת הצטמצמה עד מאד, כאשר בית המשפט העליון קבע את הכלל על פיו רק כאשר מדובר בנאשם שנמצא בעיצומו של הליך גמילה משימוש בסמים, והוכיח את הצלחתו בטיפול שכזה, ראוי הוא להיכלל באותה קטגוריה של מקרים חריגים שמצדיקים סטייה מהכלל, המחייב מעצרם של סוחרי סמים.

8. גם אני סבור שאין לבטל כל משקל לתסקיר שירות המבחן, והרי קביעת מסוכנותו של נאשם היא בתחום שיקול דעתו של בית המשפט, לפי המפורט בכתב האישום, ותוך בחינת נסיבותיו של אותו נאשם, אך בד בבד אין לומר שמשהתקבל תסקיר שירות מבחן שיש בו המלצה או שהוא נעדר המלצה - הרי בית המשפט צריך להיות מחויב באמור בתסקיר.

גם כאשר שירות המבחן ממליץ על חלופת מעצר, אין בכך כדי להגביל את סמכותו של בית המשפט לשקול אם ראוי הנאשם שבפני
ו לשחרור בתנאים מגבילים, אף אם מדובר בשחרור לקהילה טיפולית.

בעניננו, ואף שאינני מבטל את משקלן של הנסיבות האישיות של המשיב, ואינני מתעלם מרצונו לעבור טיפול גמילה כמו גם מקשייו במעצר, הרי שורת הדין מחייבת במקרה שכזה את מעצרו של המשיב מאחורי סורג ובריח, משום העובדה שמשיב שנשקפת ממנו מסוכנות כה רבה, לא ניתן להשיג לגביו את מטרת המעצר אלא במעצר ממש.

אמנם, הוצגו בפני
החלטות שונות ומגוונות, אך במקרה זה שבו קבעתי את מעורבותו העמוקה של המשיב בעולם סמים, סכומי הכסף הניכרים שהיו בחשבון הבנק שלו (ראה לצורך זה את הודעת אביו, יצחק לוי, מיום 16.9.03, בעמ' 1 שורות 28-29, בעמ' 2 שורות 25-26. ראה גם הודעתה של אשת המשיב מיום 16.9.03 בשעה 09:10 על הסתירות שיש בין גרסתה לגרסת אביו באשר למקור הכסף. ראה גם עמ' 2 להודעה שורות 6-7 שורה 12-13).
9. סופו של דבר, החלטתי לקבל את הערר ואני מורה על מעצרו של המשיב עד תום ההליכים המשפטיים כנגדו.
ניתנה היום י"ז בתשרי, תשס"ד (13 באוקטובר 2003) במעמד המשיב וב"כ הצדדים.


_____________
כבוב חאלד
, שופט








בש בית משפט מחוזי 92741/03 מדינת ישראל נ' אבי לוי (פורסם ב-ֽ 13/10/2003)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים