Google

מדינת ישראל - רפי בן יצחק סיטון, עוזי בן חיים בכר, אברהם בן יצחק אלימלך ואח'

פסקי דין על רפי בן יצחק סיטון | פסקי דין על עוזי בן חיים בכר | פסקי דין על אברהם בן יצחק אלימלך ואח' |

1095/01 פ     14/07/2002




פ 1095/01 מדינת ישראל נ' רפי בן יצחק סיטון, עוזי בן חיים בכר, אברהם בן יצחק אלימלך ואח'




בעניין:

1



בתי המשפט


בית המשפט המחוזי בירושלים
פ
001095/01

בפני
:
כבוד השופט עזרא קמא
, סגן נשיא
תאריך:
14/07/02




מדינת ישראל
בעניין
:

המאשימה
מחוז ירושלים
ע"י פרקליטות




נ
ג
ד




1. רפי בן יצחק סיטון

2. עוזי בן חיים בכר
3. אברהם בן יצחק אלימלך
4. מיכאל סויסה
5. אייל בן ויקטור ברכה
6. אבי בן נסים סעדה
7. אליהו בן רפאל סיטון


הנאשמים






גזר דין
(בענין נאשם 6)

1.
הנאשם 6, אבי בן נסים סעדה, הואשם ביבוא סמים מסוכנים שלא כדין - עבירה על סעיף 13 לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג-1973. לפי כתב האישום, באחד מיני רבים של ענינים המיוחסים ליתר הנאשמים, מי יותר ומי פחות, יוחס לנאשם 6 (להלן - "סעדה") יבוא לישראל של כ-300,000 כדורי אקסטזי בתוך מנועים של כלי רכב שנרכשו באירופה. העבירה בוצעה בסמוך לחודש ספטמבר בשנת 2000, כאשר ההשקעה ברכישת הסמים נעשתה על-ידי אחרים. סעדה החזיק את הסמים בתוך מחסן במושב "בית יצחק" ליד נתניה, שאותו הוא שכר למטרה זו.

2.
כתב האישום מתייחס לנאשמים האחרים ולדמויות אחרות שלא הובאו לדין במסגרת הליך זה, והוא מתייחס לשלוש עסקאות בסמים מסוכנים מסוג
mdma
- כדורי אקסטזי בכמויות גדולות. העסקאות האמורות בוצעו בין חודש יוני בשנת 2000 לבין חודש פברואר בשנת 2001. באחת העסקאות רכשו הנאשמים או מי מהם, לרבות עד המדינה שענינו הסתיים ונגזר דינו בהליך אחר, וסחרו בהם בישראל. הענין הקיף מקומות שונים באירופה ובקנדה, כאשר בחלק מהעסקאות היעד של הסמים האמורים היה ארצות-הברית.

3.
בהליך זה העיד עד המדינה על פני ישיבות רבות וסיים את עדותו. אולם, עוד לפני סיום עדותו הודיע ב"כ המאשימה, עו"ד אש, ובאת-כוח סעדה, עו"ד סוויד, כי הגיעו להסדר טיעון, שלפיו נעשה תיקון מסוים בכתב האישום בכל הנוגע לסעדה, וכי הוסכם ביניהם לבקש מבית המשפט כי יגזור את דינו של סעדה ל-20 חודשי מאסר לריצוי בפועל בניכוי ימי מעצרו ויוסיף עליו מאסר על תנאי כפי שיקבע. עוד הוסכם, בשל העובדה כי הנאשם סעדה עצור מיום 2.5.2001, כי הוא ישוחרר על אתר ביום שנמסר על הסדר הטיעון, וכי למאשימה לא תהיה התנגדות לבקשתו של הנאשם סעדה לשחררו בועדת השחרורים, אם וכאשר תוגש בקשה על ידו, וכי הנאשם סעדה לא יידרש להעיד בהליך זה נגד יתר הנאשמים.

4.
על-פי הודיית הנאשם סעדה במסגרת הסדר הטיעון האמור, ניתנה הכרעת דין מרשיעה.

5.
אמת נכון הדבר, כי עונש של 20 חודשי מאסר לריצוי בפועל לגבי מי שמייבא כ-300,000 כדורי אקסטזי הוא לכאורה עונש מופלג בקלותו. אולם, באי-כוח בעלי הדין אמרו לבית-המשפט כי הטעם לבקשה להשית על נאשם זה עונש כה קל נבע מכך שהמאשימה השתכנעה כי הופעל על הנאשם לחץ באופן שלא היה יכול לסרב ללוחציו, וכי מחמת האילוץ עשה את המיוחס לו בכתב האישום. בא-כוח המאשימה והסניגורית המלומדה לא ראו לפרט בפני
בית-המשפט מה מקורו של האילוץ האמור, גם לאחר שנתבקשו על-ידי בית-המשפט לעשות כן והם בחרו שלא לפרוש בפני
בית-המשפט את מהותו וגודלו של אותו אילוץ שיביא אדם להסכים ליבוא כמות כה גדולה של סמים מסוכנים "שלא על מנת לקבל שכר". כל שנמסר לבית-המשפט הוא, כי האילוץ והלחצים אינם מתייחסים למי מן הנאשמים האחרים בהליך זה.

6.
אכן, קשה לקבל מצב שבו נמסר מידע חלקי ולאקוני לבית-המשפט בקשר למניע שהביא את הנאשם הזה לבצע עבירה כה חמורה. עם זאת, נוכח הסכמת בעלי הדין בענין זה, יש להניח כי היה אילוץ (שלא פורט לפני בית-המשפט, הגם שלפי הצהרתו של בא-כוח המאשימה הוא מעוגן בחומר הראיות), וכי זהו אך אחד הנתונים שיש לו חשיבות בקביעת העונש הראוי לו לנאשם הזה.

7.
הנאשם סעדה בן 46, נשוי ואב לארבעה ילדים, מכונאי רכב בהכשרתו והוא הפעיל מוסך "משגשג" לטענת באת-כוחו. אחרי שנת 1994 קרס עסקו, והנאשם נותר עם חובות. לדברי באת-כוחו הוא "הגיע עד פת לחם". חרף כל אלה, עשה הנאשם לנהל חיים "נורמטיביים". הוגשו לבית-המשפט מסמכים המדברים בשבחו ובמעשים טובים שעושה הנאשם.


אין לי ספק, קל שבקלים, כי אילו לא היה הסדר טיעון בין בעלי הדין, בית-המשפט לא היה מסתפק בעונש שהוסכם עליו. במקרים חריגים שההסדר נוגד את האינטרס הציבורי ואינו יכול להתקבל על דעתו של בית משפט סביר, לא יכבד בית-המשפט את ההסדר. ענין זה הוא "גבולי", אך נטייתי היא לכבד את ההסדר, ולו מן הטעם כי בשלביו הראשונים של ההליך המשפטי היה נכון הנאשם להודות בעבירה המיוחסת לו שאינה החמורה ביותר מבין העבירות המפורטות בכתב אישום זה.

8.
לפיכך, אני מקבל את הסדר הטיעון ודן את הנאשם כדלקמן:
(א)
למאסר בפועל של 20 חודשים בניכוי ימי מעצרו של הנאשם מיום 2/5/2001 ועד ליום שחרורו מן המעצר ביום 19/6/2002;

(ב)
למאסר על תנאי לתקופה של שנתיים, שהנאשם לא ירצה אותו אלא אם יעבור עבירה של יבוא או סחר בסמים לפי סעיף 13 לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג-1973.


הודע על זכות ערעור לבית-המשפט העליון בתוך 45 יום מהיום

ניתן היום ה' באב, תשס"ב (14 ביולי 2002) במעמד בא-כוח המאשימה, הנאשם ובאת-כוחו.

עזרא קמא
, סגן נשיא

הוקלד ע"י:
לימור







פ בית משפט מחוזי 1095/01 מדינת ישראל נ' רפי בן יצחק סיטון, עוזי בן חיים בכר, אברהם בן יצחק אלימלך ואח' (פורסם ב-ֽ 14/07/2002)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים