Google

הרב שלמה בניזרי - . "כל העיר" עיתונות מקומית בע"מ

פסקי דין על הרב שלמה בניזרי | פסקי דין על . "כל העיר" עיתונות מקומית בע"מ

5638/02 א     18/11/2003




א 5638/02 הרב שלמה בניזרי נ' . "כל העיר" עיתונות מקומית בע"מ






בתי המשפט

א 005638/02
בית משפט השלום ירושלים
18/11/2003

בפני
כב' השופט נֹעם סולברג
הרב שלמה בניזרי

בעניין:
התובע
ע"י ב"כ עו"ד אמיר רוזנברג
-נגד-
1. "כל העיר" עיתונות מקומית בע"מ

2. יוסף כהן
3. גידי וייץ

הנתבעים
ע"י ב"כ עו"ד זאב ליאונד
ועו"ד מנחם ויצמן

המבקש
היועץ המשפטי לממשלה
באמצעות ב"כ עו"ד נורית ליטמן, סגנית בכירה א' לפרקליט מחוז ירושלים
ובעניין:
החלטה

היועץ המשפטי לממשלה מבקש לדחות את הדיון במספר חודשים, היות והחקירה בחשדות שונים בנוגע לתובע ולאחרים, חקירה אשר מתנהלת מזה כשנה וחצי, טרם נסתיימה. החשש הוא מפני שיבוש הליכי החקירה, אם התובע ואחרים שנחקרו במשטרה, ייחקרו בשלב זה של המשפט דנן.

כזכור, ניסיתי להציע מתכונת דיונית, שתאפשר להמשיך את המשפט, מבלי לחשוש לשיבוש הליכי החקירה.
הניסיון לא צלח.

ב"כ התובע מתנגד לכל דחייה, והוא כופר במעמדו של היועץ המשפטי לממשלה להתייצב במשפט ולבקש את הדחייה.
אינני מקבל טענה זו. התייצבות היועץ המשפטי לממשלה נעשתה כדין ובהתאם לסמכותו שלפי סעיף 1 לפקודת סדרי הדין (התייצבות היועץ המשפטי לממשלה) [נוסח חדש]. אין מניעה מפני השמעת דברו של היועץ המשפטי לממשלה בהליך זה, בסוברו כי יש לבכּר את האינטרס הציבורי שבמניעת שיבוש הליכי החקירה ובהבטחת מיצויה כדין, על פני פגיעה מסויימת שתיגרם לבעלי הדין, אם יידחה המשפט. ב"כ היועץ המשפטי לממשלה הזכירה גם אפשרות לנקיטת דרך פעולה 'תקיפה' מזו, דרך של הוצאת תעודת חיסיון.

עוד טוען ב"כ התובע מספר טענות על כך שהנתבעים לא כילכלו את צעדיהם בהתאם לאמור בהחלטתי מיום 26.11.02. אכן, עיקרי דבריו בהקשר זה בעמודים 6 ו-7 לפרוטוקול מיום 11.11.03, נכונים. בתמצית: הנתבעים לא הקפידו לפעול בהתאם לסעיף 4 להחלטתי הנ"ל, ואין מדובר בפגם פרוצדוראלי גרידא. חרף האמור, נסיבות העניין אינן מצדיקות להחמיר עם הנתבעים עד כדי שלילת זכותם להעיד עדים להגנתם. תהא זו סנקציה חריפה מידי, אשר עלולה להביא לתוצאה שאינה צודקת. בפסיקת ההוצאות בגמר המשפט, יינתן ביטוי גם לאופן ניהול המשפט.
בהקשר זה, אציין כי גם לנתבעים טענות במישור סדר הדין, עד שהגישו (ביום 24.9.03) בקשה למחיקת כתב התביעה.

יש טעם בדברי ב"כ התובע על המניעה המשפטית מפני חשיפת חומר חקירה, ובעניין הזה הסכימה עימו ב"כ היועץ המשפטי לממשלה. אלא שבקשת הנתבעים (לעת הזאת, בקשה מיום 30.10.03ואומנם לא בהתאם להחלטתי מיום 26.11.02), לא מתמצית בחומר החקירה. הנתבעים מבקשים להביא לעדות מספר עדים אשר נחקרו במשטרה. עניין זה, מכריע לדידי את הכף. אומנם ציינתי בקדם-המשפט את טענותיו של הנתבע 3 בתצהיר עדותו הראשית, על כך שלא נטען כלל בכתבה נשוא התביעה כי התובע שותף לתיאום עדויות, אלא אחרים, אחד ששמו לא צויין בכתבה, והקבלן משה סלע. כיוון שכך, לכאורה, עשוייה יריעת המחלוקת להצטמצם (ומחמת כן, היצעתי את אשר היצעתי כאמור לעיל, בניסיון להמשיך את המשפט בלא צורך להעיד עדים שנחקרו במשטרה). דא עקא, שמסגרת הדיון נקבעת על-פי כתבי הטענות. על-פי כתב התביעה, יריעת המחלוקת רחבה מן האמור בתצהיר הנתבע 3. בנסיבות הללו, ובהתחשב בטענות ההגנה שעל-פי חוק איסור לשון הרע, שוכנעתי, כי יש חשש לפגיעה בהגנתם של הנתבעים, אם לא יינתן להם להביא לעדות, מקצת העדים שביקשו להעידם.

אמת, "יש לקיים משפטי לשון הרע במהירות האפשרית, כדי שהצדק לא יאחר לבוא" [ע"א 214/89 אבנרי נ' שפירא, פ"ד מג (3) 840, 875], כטענת ב"כ התובע. אלא, שכאמור גם בעניין אבנרי הנ"ל, יש צורך לאזן בין ערכים מתנגשים, ו "כל איזון מניח קורבנות" (שם).

בשלב דיוני זה, נכון יהיה להניח שאין מדובר בפירסום שנעשה ללא ראיות (כטענת ב"כ התובע), אלא שיש (והיו) בנמצא ראיות להוכחת הפירסום (כטענת ב"כ הנתבעים). על כל פנים, אין למנוע מאת הנתבעים לנסות להוכיחו. למען הסר ספק, אינני נוקט עמדה בעניין זה לגופו, אלא רק לגבי זכותם של הנתבעים לנסות לבסס את הגנתם.
למרות הכבדה על התובע, אני סבור כי נכון לעת הזאת, יש להעדיף את האינטרס הציבורי שבמניעת חשש לשיבוש החקירה, ולפיכך החלטתי לדחות את ישיבת ההוכחות שנועדה ליום 20.11.03 .
ב"כ היועץ המשפטי לממשלה תודיע עד יום 1.2.04 על מצב העניינים בחקירה, ובהתאם לכך אחליט על המשך ההליכים במשפט זה. לכשייתאפשר להמשיכם, ייעשה כן בקצב מהיר בהתחשב בעיכוב שנוצר עתה. מדובר בדחייה זמנית, ואם ייסתבר כי יארך עוד זמן רב מן הצפוי עד לסיום החקירה, אשוב לשקול את המשך המשפט הזה.
התיק יועבר למעקב מנ"ת.

ניתנה היום, כ"ג בחשון תשס"ד (18 בנובמבר 2003), בהעדר הצדדים.
המזכירות תשלח העתק ההחלטה לב"כ הצדדים.

נֹעם סולברג
, שופט








א בית משפט שלום 5638/02 הרב שלמה בניזרי נ' . "כל העיר" עיתונות מקומית בע"מ (פורסם ב-ֽ 18/11/2003)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים