Google

ג'לי הראל ואח' - בנק איגוד לישראל בע"מ, דסטיני בע"מ, אברהם לוין ואח'

פסקי דין על ג'לי הראל ואח' | פסקי דין על בנק איגוד לישראל | פסקי דין על דסטיני | פסקי דין על אברהם לוין ואח' |

1007/98 א     12/09/2002




א 1007/98 ג'לי הראל ואח' נ' בנק איגוד לישראל בע"מ, דסטיני בע"מ, אברהם לוין ואח'




בעניין:

1



בתי המשפט


בית המשפט המחוזי בירושלים
א
001007/98

בפני
:
כבוד השופט עזרא קמא
, סגן נשיא
בשא 2900/00
13/09/02



בעניין
:
ג'לי הראל ו-6 אח'





המבקשים


נ
ג
ד



1. בנק איגוד לישראל בע"מ

2. דסטיני בע"מ
3. אברהם לוין
4. דסטיני השקעות (1993) בע"מ





המשיבים


החלטה

1.
המשיבים 1 ("הראל") הגישו נגד המבקשים ("דסטיני") ונגד משיב 2 ("בנק איגוד") תובענה כספית המבוססת על טענות שונות כלפי דסטיני וכלפי בנק איגוד, משיב 3 ("טפחות") אינו צד לתובענה, אולם הנטען בה קשור גם לטפחות כמי שנתן הלוואה להראל, ופרעון ההלוואה, כמו מימוש משכנתאות, על-ידי טפחות הם ענינים הנדונים בתובענה.

2.
עוד בחודש יוני 2000 ביקשה דסטיני צו שיחייב את טפחות להמציא לה מסמכים ספציפיים, על פי מכתבי דרישה שהפנתה לטפחות בספטמבר ובאוקטובר 1999. גבי מסמכים מסוימים. לטענת טפחות, מדובר בחלק מן המסמכים בחסיון של "סודיות בנקאית" או "עסקית", ומשום יחסי לקוח-בנק.


יוסי הראל אינו צד לתובענה, הגם שהיה הרוח החיה בעסקת המימון והליווי של פרוייקט בניה בעין כרם שבירושלים שבגינה ניתנו הלוואות בנקאיות וערבויות שונות. יוסי הראל הסכים, למעשה, לגילוי מסמכים. לטענת דסטיני ובנק איגוד הסכמתו היא הסכמת יתר בני משפחת הראל (התובעים). לעומתם טוענים הראל, כי אין הסכמתו-הסכמתם, וכי המטרה העיקרית לקבל מסמכים מטפחות היא "דיג-ראיות" בשל הליכים אחרים שמתנהלים בין הצדדים.

טפחות טענה, כי חלק מן המסמכים (נספחים א' ו-ד' לבקשה) אינם מתייחסים ליוסי הראל בלבד, חלק אחר אינו מתייחס למי ממשפחת הראל, אלא לאנשים אחרים, או שהם מזכרים פנימיים של הבנק הנוגעים לשיטות עבודה, עיתוי הגשת תביעות נגד חייבי כספים לבנק, וכיוצא באלה ענינים. משום כך, אין מקום לגלותם. מסמכים אחרים נוגעים לתיקי הוצאה לפועל שדסטיני צד להם, והם יכולים על נקלה להשיגם מתיקי לשכת ההוצאה לפועל, ואין מקום לחייב את טפחות לספקם לדסטיני. בכל מקרה, המסמכים אינם נוגעים לתובענה האמורה, אשר, כאמור, טפחות אינה צד לה.


בנק איגוד, שבתחילת הדיון בבקשה השאיר את ענין הגילוי של המסמכים לשיקול דעתו של בית המשפט, הוסיף אחרי כן, כי קיימת חשיבות גדולה למסמכים האמורים "בהארת מסכת ההתרחשויות נשוא התיק", וכי יש בהם פן חדש לחזית המחלוקת שבין הראל לבין דסטיני.

3.
המסמכים, כולם, הוגשו לעיונו של בית המשפט. נערכה רשימה של המסמכים תוך ציון תמצית "תוכן הענינים" של המסמכים, וניתנו תגובות הצדדים למסמכים האמורים.

4.
אחרי עיון במסמכים ובחינת חיוניותו של כל מסמך להכרעה במחלוקת שבתיק זה, ולא בענינים אחרים המתנהלים בין הצדדים, וכן בחינת השאלות אם המסמך רלבנטי ואין ראיות חלופיות שיביאו לבירור הענין, וקיום תנאים המתירים על פי הדין ועל פי הפסיקה גילוי מסמכים (ראו: רע"א 1917/92 סקולר נ' ג'רבי, פ"ד מז(5), 764), נראה לי לקבוע כדלהלן:
(א)
טפחות אינה צד לתובענה ואין לחייבה - היא אישית - בהמצאת מסמכים או גילויים. חובת הגילוי של מסמכים ועיון בהם - מוטלת על הצדדים למשפט. הם צריכים - אם יחוייבו - לדאוג לגילוי ול"המצאת" מסמכים ככל שהם ברשותם;

(ב)
משום כך עולה שאלת החיוניות של המסמכים לבירור המחלוקת האמיתית בתובענה, לדרגה גבוהה יותר, ונדרשת מידה רבה של זהירות שלא להטיל על מי שאינו צד להתדיינות לספק ראיות למי מהצדדים;

(ג)
אין לחייב את טפחות לספק מסמכים שהם תכתובת ומזכרים פנימיים של הבנק, שיש בהם מידע מסחרי או מידע עסקי של הבנק. אין גם לחייבו לגלות ולהמציא מסמכים שאינם נוגעים למי מן הצדדים, או ללקוחות אחרים שלה;

(ד)
הסכמת יוסי הראל בעדותו בבית המשפט, או בדרך אחרת, לגילוי מסמכים על ידי טפחות - אינה הסכמת כל "בני הראל". אולם, בכל מקרה צריך לבחון כל מסמך אם הוא נוגע ליוסי הראל לבדו, או נוגע לו ולאחרים מבני משפחתו, כשהוא שימש לפני הבנקים ולפני דסטיני כדוברם או כבא-כוחם, כעולה מנסיבות הענין. בהתאם לכך, יש לבחון את טענת החסיון;

(ה)
בדרך כלל, יש לנקוט "גישה מרחיבה" בכל הנוגע לגילוי מסמכים וראיות בהליך משפטי, שמטרתו היא חשיפת האמת ובירור המחלוקת האמיתית. ככל שמדובר בבעל דין - אין בעל דין רשאי להימנע מגילוי ראיות ברשותו. אולם, נזכור כי דסטיני ובנק איגוד מחרה-מחזיק אחריה, מבקשים לחייב מי שאינו צד להליך לספק לה ראיות - בין שהם נחוצות לו בהליך זה, ובין שהן דרושות לו להליך אחר.

לפיכך, יש לבחון בהתאם לעקרונות אלה את המסמכים שבנק טפחות הגיש לעיונו של בית המשפט.
5.
לאור האמור, יותר הגילוי והעיון במסמכים אלה (מתוך ה מסמכים שסומנו, עד 114 ברשימת המסמכים):
1-3, 4, 5-6, 7-8, 9-11, 25-16, 17-18, 19-20, 38-40, 41-42, 43, 44, 45, 46-47, 48, 53-54, 112-114.


הענינים של שחרור אשראי המופיעים במכתבים פנימיים 78-79 עד 110-111, ניתן על נקלה לבררם במסגרת עדויות של הראל או בעדותו של נציג טפחות.




ניתנה היום ו' בתשרי תשס"ג (12 בספטמבר 2002), בהעדר הצדדים.


עזרא קמא
, סגן נשיא

הוקלד ע"י:
לימור







א בית משפט מחוזי 1007/98 ג'לי הראל ואח' נ' בנק איגוד לישראל בע"מ, דסטיני בע"מ, אברהם לוין ואח' (פורסם ב-ֽ 12/09/2002)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים