Google

פז חברת נפט בע"מ - ציון כהן, שלום כהן

פסקי דין על פז חברת נפט בע"מ | פסקי דין על ציון כהן | פסקי דין על שלום כהן |

19298/02 בשא     01/12/2002




בשא 19298/02 פז חברת נפט בע"מ נ' ציון כהן, שלום כהן




בעניין:

1



בתי המשפט

בבית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו
בשא
019298/02

בתיק עיקרי: א
002285/02

בפני
:
כב' השופט יהודה זפט


01/12/2002




בעניין
:
פז חברת נפט בע"מ



ע"י ב"כ עוה"ד
ש.
הורוביץ

המבקשת

נ
ג
ד


1. ציון כהן

2. שלום כהן



ע"י ב"כ עוה"ד
י.
אבירם

המשיבים


החלטה
רקע


בסמוך לשנת 1969 התקשר ציון כהן
, נכה צה"ל (להלן: "ציון") עם המבקשת (להלן: "פז") במערכת הסכמים שכללה חוזה שהסדיר את אופן ההתקשרויות שבין פז וציון, שטר חכירת משנה לפיו חכרה פז מציון בחכירת משנה את המקרקעין ברח' קיבוץ גלויות בתל אביב הידועים כחלקה 42 בגוש 6970 בשטח של 1,770 מ"ר
(להלן: "תחנת הדלק") והסכם קמעונאי מיום 5.11.71, אשר הסדיר את אופן ההתקשרות בין ציון ומשיב 2 לפז, בקשר עם הפעלת תחנת דלק שתבנה במקרקעין.

בהתאם להתחייבותה, הקימה פז את תחנת הדלק והיא שדאגה להרחבתה ותחזוקתה השוטפת. על פי התחייבותה מסרה את ניהול התחנה למשיבים. במשך 26 שנה פעלה התחנה בהתאם להסכם הקמעונאי.
לטענת פז, לפני מספר שנים החלו המשיבים לחרוג ממסגרת האשראי שנקבעה בהסכם הקמעונאי ועל כך הגישה פז תביעה כספית (נספח כא).

ביום 1.9.02 סגר המשרד לאיכות הסביבה את תחנת הדלק בצו הפסקה מינהלי. ביום 27.10.02 או בסמוך לכך, פתחו המשיבים את תחנת הדלק והחלו למכור מוצרי נפט. ביום 3.11.02 בוטל צו ההפסקה המינהלי (נספח כד לתשובה).

לטענת פז, המשיבים לא שילמו לה עבור דלק שסופק בחודשים יוני – אוגוסט 2002 וכך צברו חוב
שוטף של למעלה מ – 5.5 מיליון ₪ (נספח
ח).

מיד ובסמוך לפתיחת תחנת הדלק, ניהלו המשיבים ופז משא ומתן שעיקרו הסדרת אופן התשלום עבור
מוצרי הנפט שיסופקו לתחנת הדלק על ידי פז. פז הודיעה למשיבים כי בשל החוב הגדול שנוצר תסכים לספק לתחנת הדלק מוצרי נפט בתנאים הנקובים בסעיפים 8 ו – 9 במכתב מיום 23.10.02 (נספח
ט). קרי, אספקת מוצרי נפט תהיה כנגד המחאה בגובה מלוא התמורה בגין מוצרי הנפט אשר תמסר לפז במועד האספקה, ושמועד פרעונה הינו מספר ימי האשראי המוסכמים. לחילופין, תספק פז מוצרי נפט לתחנת הדלק בכפוף להעמדתה של ערבות בנקאית לזכות פז בגובה תמורת המוצרים המסופקים לתחנת הדלק, או כנגד תשלום תמורתם במזומן.

בעוד היא מנהלת משא ומתן עם המשיבים בקשר עם המשך אספקת מוצרי הנפט לתחנת הדלק, גילתה פז כי המשיבים רוכשים מוצרי נפט ממקורות אחרים בניגוד להוראות הסכם הקמעונאות (נספח יז), המחייב את המשיבים לרכוש את מוצרי הנפט המיועדים לשיווק בתחנת הדלק אך ורק מהמבקשת, ולהימנע מלשווק בתחנת הדלק מוצרי נפט ממקורות אספקה אחרים.

בת.א. 2285/02 עתרה פז לצו מניעה קבוע האוסר על המשיבים לרכוש, לשווק ולאחסן בתחנת הדלק מוצרי נפט שלא מתוצרת פז ולאכוף על המשיבים את המחיר ותנאי התשלום עבור מוצרי הנפט המסופקים על ידי פז כפי שהם נקבעים מעת לעת על ידי פז.
בפני
בקשת פז לצו מניעה זמני, שיאסור על המשיבים לרכוש, לאחסן, לשווק בתחנת הדלק מוצרי נפט שלא מתוצרת פז ולעשות שימוש בציוד המותקן בתחנת הדלק למטרות שאינן קשורות במוצרי הנפט של פז. כן עתרה פז להורות למשיבים לרכוש ולשווק מוצרי נפט של פז בהתאם לתנאים הקבועים בהסכם הקמעונאות
ולשמור על ציוד התחנה.
עוד עתרה, למינוי ניתוב תחנות תדלוק בע"מ, ככונס נכסים לשם הפעלתה וניהולה של התחנה בהתאם להוראות ההסכם הקמעונאי.

דיון


איני רואה צורך להכנס לטענות הצדדים באשר לחוב הכספי הנטען על ידי פז כנגד המשיבים. שאלות אלה אינן נכללות בכתב התביעה ובחלקן מתבררות בתביעות תלויות ועומדות שהוגשו על ידי פז מצד אחד והמשיבים מצד שני.
בעלי הדין, פרסו את מכלול ההתקשרויות ומערכת היחסים שנרקמה ביניהם לאורך השנים. ברם, לצורך הכרעה בבקשה זו די לבחון האם הציגה פז תשתית ראייתית מספקת לטענתה בדבר הפרת הסכם הקמעונאות, והאם במאזן הנוחות ראוי יהיה ליתן את צווי המניעה המבוקשים על ידה.
הדיון במסגרת הסעד הזמני אינו המסגרת הראויה לדון בשאלת תקפות הסכם הקמעונאות,
וההנחה בבסיס הדיון כאן היא
שהסכם הקמעונאות תקף.

לא מצאתי הכחשה מצד המשיבים לטענת פז לפיה המשיבים רוכשים מוצרי נפט מגורמים אחרים, ולמעשה המשיבים מודים בכך בתצהיר שהוגש על ידי מר חיים כהן. לפיכך, נראה לי כי פז הניחה תשתית ראייתית מספקת לצורך הבקשה לצווי מניעה זמניים.

לטענת המשיבים, פז מנצלת את זכותה על פי הסכם הקמעונאות כדי לקבוע כרצונה את מחירי מוצרי הנפט, תנאי האשראי וההשקעה בקידום המכירות של מוצריה.

בדרך כלל צו מניעה זמני לא נועד לשנות את המצב שנהג בין צדדים להסכם קודם לכן. ברם, בענייננו לא מצאתי פסול בתנאים שהציבה פז במכתבה מיום 23.10.02. תנאים אלה, תואמים את ההסכמים שבין פז למשיבים ונועדו לאפשר את המשך אספקת מוצרי הנפט מצד אחד ומניעת הגדלת החוב של המשיבים כלפי פז מצד שני.
באשר למחיר מוצרי הנפט המסופקים על ידי פז לתחנת הדלק, לא מצאתי ממש בטענות המשיבים. המשיבים שילמו עבור מוצרי הנפט לפי המחירון של פז לאורך כל תקופת התקשרותם עם פז והיו שותפים להסדר הנחה על סולר מוזל משנת 2001(נספח
ו).

אשר על כן, אני מקבל את הבקשה.

ניתן בזה צו מניעה זמני האוסר על המשיבים לרכוש ולשווק בין בעצמם ובין באמצעות אחרים מטעמם, מוצרי נפט שלא
מפז חברת נפט בע"מ
, בתחנת הדלק.
התשלום עבור מוצרי הנפט שתספק פז יהיה כנגד מסירת המחאה בגובה מלוא

התמורה עבור מוצרי הנפט שיסופקו ושמועד פרעונה יהיה על פי תנאי האשראי הקבועים בסעיף 57 לבקשה. קרי, לבנזין 5 ימי אשראי, לסולר שוטף + 38 יום ולנפט 4 ימי אשראי.

המשיבים ישלמו למבקשת הוצאות הבקשה ושכ"ט בסך -.20,000 ₪.

המזכירות תשלח העתק ההחלטה לב"כ הצדדים בפקסימיליה.

ניתנה היום כ"ו בכסלו, תשס"ג (1 בדצמבר 2002) בהעדר הצדדים.



י. זפט, שופט










בשא בית משפט מחוזי 19298/02 פז חברת נפט בע"מ נ' ציון כהן, שלום כהן (פורסם ב-ֽ 01/12/2002)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים