Google

אשר לוי - פרקליטות מחוז הצפון

פסקי דין על אשר לוי | פסקי דין על פרקליטות מחוז הצפון

05/08 ער 23-     08/09/2009




ער 23-05/08 אשר לוי נ' פרקליטות מחוז הצפון








בית משפט השלום בטבריה



08 ספטמבר 2009

ע"ר 23-05-08 לוי נ' שושן ואח'






בפני

כב' השופטת
רים נדאף


המערער

אשר לוי


נגד

המשיבה
פרקליטות מחוז הצפון






פסק דין


1.
בפני
י ערעור על החלטת כב' הרשמת (כתוארה אז) נסרין כרייני, מיום 20.9.07, בה היא קיבלה את בקשתו של המערער לפטור מאגרה באופן חלקי, וקבעה כי המערער ישא בתשלום מחצית האגרה.

2.
בערעור טוען המערער כי הגיש תביעה כספית בתיק אזרחי 309-08-07, ובמסגרת אותה תביעה הגיש בקשה לפטור מאגרה. הוא טען שם כי היה אסיר חסר כל רכוש מכל מין וסוג, וכי טרם היותו אסיר התקיים מגמלה זעומה של הבטחת הכנסה, שנשללה ממנו לאחר שהפך לאסיר.


המערער טוען כי לאחר שהשתחרר מהמאסר אינו מסוגל לעבוד ומתקיים באופן דחוק ומצומצם מגמלת הבטחת הכנסה, וכי אין לו כל רכוש מכל מין וסוג, ומתגורר במרתף אשר בחצר בית הוריו בתנאים תת אנושיים.

3.
המערער טוען כי הוא ניסה לקבל הלוואה מהבנק אך הבנק לא הסכים בהעדר בטוחות כלשהן לפירעון ההלוואה, ואף ניסה לקבל הלוואה מבני משפחה ללא הצלחה.

4.
המערער טוען כי החלטת הרשמת שגויה ומנוגדת לעקרונות היסוד, למימוש זכות הגישה לערכאות. הוא טען כי זכות הגישה לערכאות היא זכות חוקתית שמקורה בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, וכי החלטתה של כב' הרשמת לפטור אותו ממחצית אגרה בלבד, שוללת ממנו את זכותו החוקתית להיכנס בשערי בית משפט.


המערער טוען כי נימוקי הרשמת בדבר סיכויי התביעה משוללים כל יסוד, שכן טרם הוגש כתב הגנה, ולא ניתן לברר את סיכויי התביעה בשלב זה. בכל מקרה הוא טוען לסיכויי תביעה גבוהים.

5.
התקיימו שלוש ישיבות בערעור הנדון, בישיבה הראשונה הופיע המערער, ולא היתה הופעה מצד המשיבה שלא זומנה לאותה ישיבה. בדיון השני התייצבו שני הצדדים והסתבר כי ניתן פס"ד בתיק העיקרי שבו נמחקה התביעה בהעדר תשלום אגרה, לפיכך ביקש המערער שהות כדי לנסות ולבטל את פסק הדין שניתן בתביעתו, ושהות כזו ניתנה לו.


הדיון השלישי התקיים היום בנוכחות המערער והמשיבה, והמערער העלה בקשה נוספת לדחיית מועד הדיון, ובקשתו נדחתה, ובעניין זה אני מפנה להחלטתי בפרוטוקול הישיבה מהיום.

6.
המשיבה טענה כי סיכויי התביעה של המבקש הם קלושים, והם מהווים שיקול רלוונטי ומהותי בבואו של בית המשפט לדון בבקשה לפטור מאגרה. ב"כ המשיבה טענה כי המערער הוא תובע טורדני אשר הגיש כבר 33 תביעות בבתי משפט שונים, תביעות שמשוללות כל יסוד, קנטרניות, אשר עולות כספים רבים למערכת.

ב"כ המשיבה טענה כי אל מול זכות הגישה לערכאות של המערער עומדת זכות הגישה לערכאות של בעלי דין נוספים בתביעות מוצדקות אחרות שמגיעות לקביעה באיחור, מהסיבה של התעסקות המערכת בתביעות קנטרניות וטורדניות דוגמת התביעות של המערער.

7.
המשיבה טענה כי לא קיימת החלטה מצד הלשכה לסיוע משפטי להענקת סיוע משפטי למערער, לפיכך אינו חוסה תחת התקנה המעניקה לו פטור למי שזכאי לסיוע משפטי.


המשיבה ביקשה לדחות את הערעור.

8.
בבואו של בית המשפט בערכאת הערעור לבחון את ההחלטה נשוא הערעור עליו לבדוק את סבירות ההחלטה של הערכאה הדיונית שדנה בבקשתו של המערער לפטור מתשלום אגרה באותה נקודת זמן שבה היא ניתנה.

9.
מעיון בהחלטה נשוא הערעור עולה כי כב' הרשמת כרייני בחנה את סיכויי התביעה על פי כתב התביעה, וכן בחנה את טענותיו של התובע בדבר יכולת כלכלית ומצב כספי קשה, והגיעה למסקנה שיש לקבל את בקשתו של המערער באופן חלקי, ולפטור אותו מתשלום מחצית אגרה.

10.
אינני מקבלת את טענתו של המערער שסיכויי הזכייה בתביעה אינו שיקול רלוונטי בהחלטה לפטור מאגרה.
על בית המשפט בבואו לדון בבקשה לפטור מאגרה לבחון את סיכויי התביעה על פני הדברים, וכפי שהדבר משתקף בכתב התביעה על מצורפיו, לפני קבלת כתב ההגנה, ולפני בחינת טענות ההגנה בתיק.


אחת המטרות לתשלום אגרה היא סינון התביעות חסרות הבסיס, וחסימת דרכם של תובעים טורדניים מלהטריד ולהעסיק את המערכת לשווא בהליך יקר ועל חשבון כספי הציבור ומשלמי המיסים.


אינני קובעת בשלב הזה כי המערער אכן תובע טורדני כטענת המשיבה, אך הגשת 33 תביעות על ידי התובע הוא בהחלט מצב
יוצא דופן, אינו שגרתי, וטעון בדיקה והקפדה.

11.
בחנתי את סיכויי התביעה, ואכן התרשמתי כי הסיכויים אינם גבוהים, לפיכך החלטת הרשמת באותו עניין הינה סבירה והגיונית.

12.
בנסיבות אלו, החלטת כב' הרשמת אשר הביאה בחשבון מחד את סיכויי התביעה שאינם גבוהים, ומאידך זכות הגישה לערכאות של התובע, שיקפה את האיזון הראוי בין שני אינטרסים אלו בעת שקיבלה את הבקשה בחלקה ופטרה את המערער מתשלום מחצית אגרה.

13.
טענותיו של המערער באשר לזכאות לסיוע משפטי אינן יכולות להישמע, היות והוא פנה באיחור רב ללשכה לסיוע משפטי, וזכאותו טרם נבחנה. בעניין זה אני מפנה להחלטתי בפרוטוקול מהיום.

14.
בנסיבות העניין, אני קובעת כי לא נפלה שגגה בהחלטת כב' הרשמת לפטור את המערער ממחצית אגרה, לפיכך אני דוחה את הערעור.


אינני עושה צו להוצאות.

המזכירות תמציא העתק

פסק דין
זה לצדדים.

ניתן היום,
י"ט אלול תשס"ט, 08 ספטמבר 2009, בהעדר הצדדים.








ער בית משפט שלום 23-05/08 אשר לוי נ' פרקליטות מחוז הצפון (פורסם ב-ֽ 08/09/2009)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים