Google

עו"ד מטרי רונן, בנק מרכנתיל דיסקונט בע"מ - אלישיוב שמואל, אלישיוב דוד, אלישיוב משיח ואח'

פסקי דין על עו"ד מטרי רונן | פסקי דין על בנק מרכנתיל דיסקונט | פסקי דין על אלישיוב שמואל | פסקי דין על אלישיוב דוד | פסקי דין על אלישיוב משיח ואח' |

7855/09 בשא     27/09/2009




בשא 7855/09 עו"ד מטרי רונן, בנק מרכנתיל דיסקונט בע"מ נ' אלישיוב שמואל, אלישיוב דוד, אלישיוב משיח ואח'




בעניין:

בתי המשפט
בבית המשפט המחוזי בירושלים
בש"א 7855/09

פש"ר 4214/07
לפני:
כבוד השופט יעקב צבן
, סגן נשיא





בעניין:
1 . עו"ד מטרי רונן

2 . בנק מרכנתיל דיסקונט בע"מ



המבקשים


נ
ג
ד



1 . אלישיוב שמואל

2 . אלישיוב דוד
3 . אלישיוב משיח
4 . אלישיוב שלום חי
5 . בנק מזרחי טפחות בע"מ
6 . בנק אדנים בע"מ
7 . עו"ד מולכו יצחק
8 . כונס הנכסים הרשמי - מחוז י-ם




המשיבים

החלטה


בקשה למתן הוראות.

1.
בהסדר בין כונס הנכסים של פרויקט מחסיה לבין המנהל המיוחד, שאושר ביום 10.4.2008, נקבע בסעיף 2.3.6.1, כי הכונס יגיש בקשה לבית המשפט להכריז על בטלותן של רכישות אלישיוב ולהורות כי הכונס רשאי למכור את הפרויקט. בהחלטה נוספת מיום 7.12.2008 אושר לכונס למכור את הפרויקט כולו לצד ג'. בהקשר זה הושגו הסדרים עם חלק מהבנקים הקשורים לרכישות אלישיוב (בנק הפועלים ובנק דיסקונט למשכנתאות).
כונס הנכסים, עו"ד מטרי ציין, כי לאור מכירת הפרויקט וההסדרים עם בנק הפועלים ובנק דיסקונט, ספק אם קיים עוד צורך בהגשת הבקשה, אולם נוכח האמור בהסדר, הוגשה בקשה זו להורות כי רכישות האחים אלישיוב בטלות וחסרות תוקף וכפועל יוצא מכך, אלישיוב והבנקים למשכנתאות מטעמם (בנק המזרחי ובנק אדנים) אינם זכאים לזכויות מהנושה המובטח הוא בנק מרכנתיל דיסקונט.

2.
בנק המזרחי, שהתמזג בינתיים עם בנק אדנים, הגיש תגובה לבקשה.
האחים אלישיוב הגישו בקשה למחיקת הבקשה, בה טענות סף: העדר תצהיר, העדר עילה, העדר סמכות. כונס הנכסים הודיע, כי נוכח הבקשה למחיקה על הסף של האחים אלישיוב, אינו עומד על הבקשה והוא מסכים למחקה, שכן לדעתו הדרך הראויה לבירור טענות אלישיוב ובנק המזרחי הינה בתביעה אזרחית.
בדיון שהתקיים בבית המשפט חזר בו ב"כ אלישיוב מהבקשה למחיקה על הסף, שכן לדבריו אין מנוס אלא ליישר את קו טיעוניו עם טיעוני ב"כ בנק המזרחי. כונס הנכסים מצידו עמד על דעתו שיש למחוק את הבקשה, שכן בהליך אין תועלת, שהרי ממילא הפרויקט נמכר ולאחים אלישיוב ולבנק המזרחי נותרו תביעות כספיות בלבד, ומכאן שהמסגרת של מתן הוראות אינה מתאימה. ב"כ בנק המזרחי טען, כי בירור הנושא של זכויות אלישיוב בפרויקט מחסיה הוא חיוני, מתחייב על-פי ההסדר, מדובר בסכומי כסף גדולים של כ-17 מיליון ₪ ויש לקיים את הדיון במתכונת הנוכחית, אף כי יש לצרף בעלי דין בנקים נוספים ובעיקר את בנק דיסקונט.

3.
חרף האמור בהסדר, נראה לי כי במקרה מיוחד זה, אין מנוס ממחיקת הבקשה. לכך שלושה טעמים: האחד, בהסדר אומנם נקבע, כי על כונס הנכסים להגיש בקשה שתכליתה לקבוע אם רכישות הדירות על-ידי אלישיוב בפרויקט שרירות וקיימות. הבקשה נועדה לצורך זה, אולם בשלב נוסף מאוחר יותר, הפרויקט נמכר לצד שלישי, לפיכך להליך הנוכחי אין תוחלת ותועלת של ממש בצד הקנייני. השני, בין לבין, הגיש המנהל המיוחד דו"ח רחב היקף הנוגע להתנהלות אלישיוב בפרויקט. בירור ממצאי הדו"ח בהליך זה עשוי לדרוש דיון רחב ומקיף, אשר יחרוג ממסגרת בקשה למתן הוראות, אף במובנה הרחב (כפי שנדרש לא אחת בפרשת חפציבה). השלישי, גם אליבא דבנק המזרחי יש לצרף צדדים נוספים להליך זה, אשר צירופם ירחיב היריעה באופן ניכר, מה עוד שלעמדת בנק המזרחי, אותם צדדים (בנק דיסקונט ואולי בנקים נוספים) אמורים לשאת בנטל כספי.
לאור האמור וכוונת בנק המזרחי לכוון את עיקר חיציו, בבחינת "תקיפה ישירה" כלפי בנקים אחרים ובעיקר בנק דיסקונט, בקשה זו למתן הוראות אינה האכסניה המתאימה לכך, לפיכך הבקשה נמחקת.

המזכירות תמציא העתקים לב"כ הצדדים.

ניתנה היום, ט' בתשרי התש"ע (27 בספטמבר 2009), בהעדר הצדדים.

יעקב צבן
, שופט, סגן נשיא
קלדנית: מלכה צידון







בשא בית משפט מחוזי 7855/09 עו"ד מטרי רונן, בנק מרכנתיל דיסקונט בע"מ נ' אלישיוב שמואל, אלישיוב דוד, אלישיוב משיח ואח' (פורסם ב-ֽ 27/09/2009)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים