Google

משה דיין סעדה - מדינת ישראל

פסקי דין על משה דיין סעדה |

6981-03/09 מת     01/10/2009




מת 6981-03/09 משה דיין סעדה נ' מדינת ישראל




לך



20


בית משפט השלום בחיפה

מ"ת 6981-03-09 מדינת ישראל
נ' סעדה(אסיר)



01 אוקטובר 2009


בפני
כב' השופט ערן קוטון

7008-03-09

המבקש
משה דיין סעדה


נגד

המשיבה
מדינת ישראל

<#2#>
נוכחים:
ב"כ המבקש – עו"ד רוזיניס
(סנ"צ)
המבקש בעצמו ע"י הליווי
ב"כ המשיבה – מר גדבאן

החלטה

לפני בקשה לעיון חוזר.

כנגד המבקש הוגש כתב אישום המייחס לו עבירות של פריצה לרכב, גניבה וגניבת כרטיס חיוב, בניגוד לסעיפים 413 סיפא ו- 384 לחוק העונשין, התשל"ז – 1977 וסעיף 16 לחוק כרטיסי חיוב, התשמ"ו – 1986.

על פי האמור בכתב האישום בתאריך 3.3.09 בסמוך לשעה 16:17 התפרץ המבקש לרכב ברחוב אבן סינא בחיפה, בכך שהכניס מכשיר חד לקדח מנעול הדלת, פתח את הדלת ונכנס אל הרכב בכוונה לבצע גניבה.
על פי כתב האישום, גנב המבקש מתוך הרכב תיק שהכיל תעודת זהות, כרטיס קופ"ח, פנקסי שיקים, מפתח נוסף לרכב, 300 דולר של ארה"ב, כסף מזומן, רישיון נהיגה וכרטיסי אשראי.
בשעה 16:55 בחנות ברחוב הנביאים בחיפה, נמצא המבקש כשהוא מחזיק בחלק מן הרכוש, היינו כרטיסי חיוב ו- 100 דולר של ארה"ב.

כתב האישום הוגש ביום 12.3.09 ובד בבד עם הגשתו בקשה המשיבה לעצור את המבקש עד תום ההליכים, נוכח מסוכנותו הרבה לביטחון הציבור ובטחון רכושו, נוכח עברו הפלילי המכביד ולאור שני מאסרים מותנים התלויים ועומדים נגדו אשר מצטברים כדי 27 חודשי מאסר.
המבקש עצור מיום 3.3.09 הוא יום מעצרו בגין התיק הנוכחי.

בעת הדיון בבקשתה המקורית של המשיבה לא חלק ב"כ המבקש בדבר קיומה של תשתית ראייתית להוכחת האשמה כמו גם על קיומה של עילת מעצר ומיקד טיעונו באפשרות שחרורו של המבקש לחלופת מעצר. כן התבקש בית המשפט להפנות את המבקש לשירות המבחן לקבלת תסקיר מעצר ולקבלת חוו"ד פסיכיאטרית בשל העובדה כי נמצא בעבר כמי שאינו כשיר לעמוד לדין.

בהתאם לחווה"ד שהוגשה לתיק בית המשפט נמצא המבקש כשיר לעמוד לדין, יחד עם זאת הומלץ על טיפול גמילה במסגרת מאורגנת ותומכת, טיפול תרופתי בכל מקום בו ימצא ומעקב של המחלקה לנפגעי סמים.
תסקיר המבחן פירט את נסיבותיו האישיות הקשות של המבקש, את ניסיונות הגמילה שנערכו בעניינו ולא צלחו, ואת רמת הסיכון הגבוהה להישנות התנהגויות פורצות גבולות העלולות לסכן את שלום הציבור ורכושו, בעקבות השפעת הסמים על תפקודו הכללי. לסופו של יום נמנע שירות המבחן מהמלצת שחרור בעניינו של המבקש, הן לחלופת מעצר ביתית והן לחלופת מעצר מוסדית בשל חוסר יכולתו של המבקש לעמוד בכוונותיו השיקומיות בעבר ואי פנייתו לגורמי טיפול עובר למעצרו.

על יסוד כל המפורט לעיל הוריתי ביום 3.5.09 על מעצרו של המבקש עד תום ההליכים נגדו.
עם זאת, לאחר שהאזנתי ארוכות לדברי המבקש במהלך מספר דיונים ולאור כלל הנתונים שהובאו לפתחי ע"י הגורמים השונים קבעתי כי אין לפסול אפשרות עתידית של שחרור לקהילה טיפולית כבר בשלב הנוכחי, באם יבשילו התנאים לכך תוך ביצוע מעקב רפואי ע"י רופא בית המעצר.
בהתאם קבעתי כי יוכל המבקש להגיש בקשה לעיון חוזר ללא צורך בהצבעה על נסיבות חדשות נוספות למעט חוו"ד רפואית בדבר מצבו הרפואי.

בשל כך, הוגשה הבקשה הנוכחית.

להשלמת התמונה יצוין כי משפטו של המבקש בתיק העיקרי החל להתנהל. כפי שנמסר, העידו מרבית עדי התביעה.
במהלך הדיון בתיק העיקרי נשלח המבקש שנית לקבלת חוו"ד פסיכיאטרית ולאחר שנמצא שנית כשיר לעמוד לדין נקבע התיק להמשך הוכחות ליום 13.10.09.

בבקשתו ציין המבקש כי עשה ככל יכולתו על מנת לצמצם באופן דרסטי את כמות האדולן אותה הוא צורך. כן נטען כי הצליח להסדיר את קליטתו במוסד גמילה לתהליך גמילה ראשוני בעמותת "בית חם" ובהמשך את העברתו "מדלת לדלת" לקהילה טיפולית "הדרך" במסגרת חלופת מעצר.
עם הגשת הבקשה הוריתי לרופא מתקן הכליאה למסור דיווח אודות המבקש וכן הפניתי את עניינו פעם נוספת לשירות המבחן.

רופא מתקן הכליאה דיווח כי המבקש נמצא במעקב פסיכיאטרי ומקבל טיפול הרגעתי. עוד הובהר כי ביום 6.5.09 (שלושה ימים לאחר מתן ההחלטה בדבר מעצרו) פנה המבקש לרופא נרקולוג וביקש להפסיק באופן הדרגתי את הטיפול במתדון אותו הוא נוטל על מנת לעבור הליך גמילה מסודר במסגרת טיפולית. עד כתיבת הדברים, ביום 26.7.09, הצליח המבקש להגיע למינון של 50 מ"ג וממשיך בירידה של 5 מ"ג מידי שבוע. המועד המשוער לסיום הטיפול אם יצלח הליך ההפחתה הוא סוף חודש ספטמבר 2009.
בתסקיר המעצר המשלים הסביר שירות המבחן כי למרות הלבטים הרבים בעקבות כישלונות העבר, יהיה זה מן הנכון לאפשר למבקש לממש את הצהרותיו השיקומיות בתנאי שבדיקות התאמתו ייעשו בעודו עצור והעברתו תיעשה "מדלת לדלת".
בחווה"ד הנוספת שהוגשה לבקשת המותב הדן בתיק העיקרי נכתב כי המבקש מגלה מוטיבציה לעבור הליך גמילה ולהשתקם אך מנגד עולה הרושם כי הוא מעוניין לנצל את תכנית הגמילה כניסיון להתחמקות מעונש מאסר.

בדיון הראשון שהתקיים בבקשה הוברר כי המבקש לא עמד בכל התשלומים הנדרשים לקליטתו בעמותה ולפיכך נדחה הדיון.
בדיון נוסף התייצב בבית המשפט מנהל העמותה, הסביר את טיבו של המקום לרבות אמצעי הפיקוח וטען כי המבקש כבר ניסה בעבר להיות בקשר עם העמותה אך על פי הנראה לא נקלט במקום בשל קשיים כלכליים.

על רקע כל האמור לעיל פניתי לבחון את הבקשה שבפני
.

עניינו של המבקש מעורר קושי לא מבוטל.
מחד, עסקינן במי שהוכיח את עצמו פעם אחר פעם כדמות המהווה סכנה של ממש לביטחון הציבור וביטחון רכושו על רקע צריכה אינטנסיבית של סמים קשים.
לחובת המבקש עבר פלילי מכביד ביותר האוחז 35 (!) הרשעות קודמות בגין מגוון רחב של עבירות אך בעיקר בשל עבירות רכוש וסמים לרבות עבירות על סעיף 13 לפקודת הסמים המסוכנים. המבקש ריצה מספר רב של עונשי מאסר בפועל ותלויים ועומדים נגדו כיום שני מאסרים על תנאי למשך 7 חודשים ולמשך 20 חודשים.
בפועל הוכיח המבקש את עצמו כאדם המסכן את הציבור והחשש כי ישוב לסורו הוא חשש מובנה בנתוניו האישיים.
כן יש לזכור כי הלכה עימנו על פיה מקומו של הליך גמילה שמור לתיק העיקרי ולמעמד הטיעון לעונש וגזירת הדין.

מנגד, מלווה בית המשפט את המבקש למן תקופת מעצרו הראשונה בתיק הנוכחי.
בדיונים השונים פתח המבקש את סגור ליבו וביקש, שלא לומר התחנן, כי יתאפשר לו לנסות ולעבור הליך גמילה מסודר במסגרת סגורה בגינה הושקעו מאמצים כלכליים ופיזיים בלתי מבוטלים.
ככל שיכולתי להתרשם באופן בלתי אמצעי, המבקש אשר עבר כבר את גיל הארבעים מודע היטב למצבו הקיומי.
כן התרשמתי כי המבקש יודע ידוע היטב כי ללא גמילה אמיתית הן פיזית והן נפשית אחת אחריתו להוסיף ולשוט במעגל האינסופי של ביצוע עבירות פליליות, דיונים משפטיים וריצוי עונשי מאסר.
המבקש נקט במאמץ גדול מאד בהצליחו להפחית בצורה משמעותית ביותר את מינון תחליף הסם אותו הוא נוטל בין כותלי בית המעצר.
כן הוגש לעיוני תסקיר מעצר שניתן לגבי המבקש בהליך קודם שהתנהל בעניינו לפני למעלה משנתיים.
על פי אותו תסקיר השתלב המבקש בקהילה טיפולית בה שהה מספר חודשים ובהמשך יצא את הקהילה לצורך ביצוע ניתוח. עם שחרורו מבית החולים ניסה לשוב לקהילה אך דרכו לא צלחה. באותה תקופה נפטר אביו, המבקש נשאר לשבת "שבעה" ונעצר בגין הפרת תנאי השחרור.
כמו כן הוצג מכתב שנכתב ע"י רכזת מדריכים בקהילה הטיפולית אשר לדבריה המבקש גילה רצון לחזור לקהילה אך הנושא לא התאפשר בשל מצבו הרפואי. זמן לא רב לאחר מכן נסגרה הקהילה.

כך או כך נראה בבירור כי המבקש מודע למצבו ההתמכרותי ויותר מפעם אחת ניסה להיגמל.
המבקש לא ידע ימים רבים של חסד בחייו ועל רקע נסיבותיו האישיות המפורטות בתסקירים ובחווה"ד מתבקשת המסקנה כי ניצב הוא "על פי תהום".
לו יצלח הליך הגמילה יתכן ויוכל המבקש לעלות על מסלול חיים תקין, לו תיכשל דרכו פעם נוספת תהא אחריתו בבית העצורים ובבית האסורים ככל שיורשע בדינו.

לכללים שהונחו ע"י הפסיקה הרבה שהגישה המשיבה נמצאו גם חריגים.
כך לדוגמא בלבד מצא לאחרונה בית המשפט העליון לאשר את החלטת בית המשפט המחוזי בחיפה לשחרר נאשם לעמותת "בית חם", כאשר לאותו נאשם יוחסו עבירות אלימות קשות ביותר (ר' לענין זה בש"פ 7581/09 מ"י נ' סימון (סמרי) ספישווילי, החלטה מיום 23.9.09, פורסמה באתר הרשות השופטת).

בהינתן כלל הנסיבות שבפני
ולא בלי היסוס, החלטתי ליתן במבקש זאת הפעם את האמון הבסיסי הדרוש לשם בחינת חלופת מעצר במסגרת הליכי גמילה, תוך פיקוח בית המשפט על הקורה אותו בגדרי החלופה וקבלת עמדה מעקבית בטרם יועבר מן החלופה הראשונה לקהילה טיפולית אחרת.
שקלתי אם יש באמור לעיל משום התערבות בשיקול דעתו של בית המשפט הדן בתיק העיקרי, אך נראה כי כל עוד לא הגיע התיק העיקרי לכדי הכרעת דין, משלא נשמעו הטיעונים לעונש אין למצוא בהליך הנוכחי משום התערבות בשיקול הדעת העונשי של בית המשפט בתיק העיקרי שכן השלב העונשי בהליך טרם החל ואין לדעת בשלב זה אם המבקש יורשע במיוחס לו אם לאו.
עוד יש לזכור, כי אין מדובר על שחרורו של נאשם להלך חופשי בשוק כי אם על שחרור למקום טיפולי אשר אמצעי הפיקוח והשליטה בו נראים נאותים ומציבי גבולות.

אשר על כן אני מורה על שחרור המבקש בתנאים כדלקמן –
מעצר בית מלא ומוחלט בעמותת "בית חם למכור" רחוב שטנד 1 בקרית אתא.
המבקש יועבר לבית העמותה ע"י יחידת הליווי "מדלת לדלת".
מנהל המוסד אשר העיד בבית המשפט יחתום על ערבות צד ג' על סך 5,000 ₪, לשם הבטחת התייצבות המבקש לדיוני בית המשפט וכערובה לקיום תנאי השחרור, תוך הבהרה כי כל הפרה קלה כחמורה של תנאי השהייה במקום תדווח לתחנת המשטרה המקומית, לתביעה ולבית המשפט.
יופקד פיקדון כספי על סך 2,000 ₪ בקופת בית המשפט להבטחת קיום כל תנאי השחרור.
המבקש יחתום על התחייבות עצמית על סך 3,000 ₪ להבטחת התייצבותו לדיוני בית המשפט וכערובה למילוי תנאי השחרור.
ניתן צו עיכוב יציאה מן הארץ ובאם המבקש מצויד בדרכון יפקידו בתחנת משטרת חיפה עד מחר בשעה 12:00.

אין להעביר את המבקש לחלופת מעצר אחרת, גם לא לקהילה טיפולית, אלא באישור בית המשפט
.

נקבע להמשך, קבלת תסקיר מעצר מעקבי ודיווח מעמותת "בית חם למכור" ליום 2.11.09 שעה 08:30.

המזכירות תשלח החלטתי לשירות המבחן אשר יגיש תסקיר מעצר משלים עד ליום 1.11.09 ולמנהל העמותה "בית חם למכור" בקרית אתא.

יודגש ויובהר בפני
המבקש כי הפרת תנאי השחרור תביא למעצרו.


<#4#>

ניתנה והודעה היום י"ג תשרי תש"ע, 01/10/2009 במעמד הנוכחים.

ערן קוטון
, שופט


החלטה

אני מעכב את ביצוע החלטת השחרור עד מחר בשעה 11:00.

על המשיבה לשקול אם להגיש ערר עד היום בשעה 15:00 ובאם לא יוגש ערר, עליה להודיע לביהמ"ש, ליחידת הליווי ולב"כ המבקש על מנת שניתן יהיה להיערך לעמידה בתנאי השחרור. השעה כעת 09:00.
<#6#>

ניתנה והודעה היום י"ג תשרי תש"ע, 01/10/2009 במעמד הנוכחים.
ערן קוטון
, שופט








מת בית משפט שלום 6981-03/09 משה דיין סעדה נ' מדינת ישראל (פורסם ב-ֽ 01/10/2009)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים