Google

אסף יוגב - עיריית עכו

פסקי דין על אסף יוגב | פסקי דין על עיריית עכו

18131-05/09 תק     29/11/2009




תק 18131-05/09 אסף יוגב נ' עיריית עכו








בית משפט לתביעות קטנות בחיפה



29 נובמבר 2009

ת"ק 18131-05-09 יוגב נ' עיריית עכו






בפני

כב' השופטת
יפעת
מישורי


תובע



אסף יוגב
ת.ז. 024479248


נגד


נתבעת

עיריית עכו






פסק דין


1.
התובע עותר לפיצוי בגין קנס שקיבל עת שחנה בשטח אשר בבעלות הנתבעת. הנתבעת בתגובה, מבקשת דחיית התביעה על הסף מחמת חוסר סמכות עניינית.

2.
לטענת התובע, הינו נכה בעל נכות כללית בשיעור 75% וברשותו תג נכה. עת שהגיע לבית המשפט בעכו להסדרת ענייניו האישיים חנה את רכבו, בסמוך לבית המשפט במרחק של כ- 12 מטר מצומת, באופן שלא יצר סיכון לעוברי דרך לעגלות ילדים או נכים. התובע מציין כי ביציאתו מבית המשפט הבחין בקנס אשר ניתן לו ע"י הנתבעת וזאת על אף תו הנכה החדש שהתנוסס על הרכב. התובע סבור כי המדובר בהטרדה נמשכת של הנתבעת.

3.
התובע מצרף, בין היתר, צילום תג הנכה שברשות ומבקש את בית משפט לפסוק לטובתו פיצוי בגין הטרדה ועוגמת נפש אשר מערערים את בריאותו.

4.
לטענת הנתבעת, בהגנתה, ככל שמעוניין התובע לערער על הדו"ח היה עליו לפנות בבקשה מתאימה לביטול הודעת תשלום הקנס או בבקשה להישפט. משנמנע תובע לפנות בבקשות מתאימות יש לראות בו כאילו הורשע בבית משפט ונגזר עליו הקנס לפי הדו"ח.

לחילופין, בהתאם לחוק החניה לנכים תשנ"ד- 1993, רשאי נכה לחנות רכבו נושא תג הנכה, במקום שנאסר חניה ובהתקיים תנאים הקבועים בסעיף 2 לאותו החוק ובהנחה כי התובע מוגדר כנכה עפ"י חוק.

זאת ועוד, מוסיפה וטוענת הנתבעת כי מתיעוד מצולם עולה כי לא הוצג תג נכה ברכבו של התובע ולא מתקיימים התנאים האמורים.

5.
הנתבעת מבקשת דחיית התביעה על הסף מחמת חוסר סמכות עניינית. הנתבעת בבקשתה סוקרת בהרחבה פסיקה בעניין סמכותו העניינית של בית משפט זה לדון בתובענה שלפנינו.
הלכה היא כי הדרך לתקיפת דו"חות חניה הינה ע"י הגשת בקשה מתאימה לבית המשפט לעניינים מקומיים וכן
על התובע לפעול לפי סעיף 229 ח' לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב- 1982 המתווה סדרי הדין הראויים בהם היה על התובע לנקוט באם רצונו לתקוף חוקיות ו/או גביית הדו"חות. הנתבעת מפנה בבקשתה לסעיף 55(א) לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], תשמ"ד- 1984 וטוענת כי הסמכות לדון בעבירות לפח חוקי עזר, כולל עבירות החניה נתונה לבית המשפט לעניינים מקומיים.

למעשה, תביעת התובע היא בקשה להכריז על בטלות של דו"ח חניה פלילי כאשר עובדה היא כי הדו"חות הפכו לחלוטים במסגרת הליך פלילי. בסיכומי טענותיה שבה הנתבעת כי המדובר בעבירת קנס פלילית ולבית המשפט זה אין הסמכות העניינית לדון בתביעה. מתחייבת מדיניות משפטית אחידה של הפניית כל התובענות המוגשות בעניין ביטול קנסות חניה ו/או התיישנותם לבית המשפט לעניינים מקומיים.

6.
בדיון שהתקיים בפני
בבקשה לדחיית התביעה על הסף, נכחו התובע ומר אליעד שי מנהל מחלקת נכסים בנתבעת (להלן:"נציג הנתבעת"). נציג הנתבעת מסביר כי המדובר בדו"ח אשר הודבק לרכב תובע ביום 27.1.09 וביום 26.2.09 כבר הגיש התובע בקשה לבית המשפט בעכו ולא הגיע לעיריית עכו
. התובע בתגובה השיב כי הגיש תביעה בגין הדו"ח בבית המשפט בעכו אך ביטל התביעה כיון שלא רצה להישפט שם.

7.
בפני
בית המשפט הוצגה הודעה שניתנה בתיקו של התובע במסגרת התביעה שהגיש בבית המשפט בעכו, ב ת"ק 02-09 -16121, לפיה תביעתו נמחקה עקב אי תשלום אגרה. (נ/1)
8.
לאחר שעיינתי ושקלתי כלל טיעוני הצדדים, לאחר שהקשבתי לדברי הצדדים והתרשמתי משניהם באופן בלתי אמצעי, לא מצאתי נימוק ממשי להעדיף את טענות התובע על פני טענות הנתבעת.
עולה כי אין לבית משפט זה הסמכות העניינית לדון בתובענה.

9.
סעיף 55(א) לחוק בתי המשפט (נוסח משולב) תשמ"ד-1984 (להלן: "חוק בתי המשפט") קובע כהאי לישנא:
"55. הסמכות

(א) בית משפט לענינים מקומיים ידון בעבירות לפי פקודת העיריות, פקודת המועצות המקומיות, וחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965, ולפי תקנות, צווים וחוקי עזר על פיהם, וכן בעבירות לפי החיקוקים המנויים בתוספת השלישית, לרבות תקנות, צווים וחוקי עזר על פיהם. "

10.
בענייננו, בפועל עותר התובע לביטול דו"ח חניה וכן מבקש פיצוי בגין עוגמת הנפש שנגרמה
לו. כבר נפסק כי אין לתקוף בקשה לעניין תוצאות הליך פלילי כגון הבקשה בענייננו בהליך אזרחי. ראה בסוגיה ע"א 8080/99 נפתלי וקס נ' עיריית תל אביב, פורסם בנבו [ 2005].
גם הסעדים הנלווים לדו"ח, כפי שנטענים ע"י התובע, קרי לפיצוי בגין עוגמת הנפש שגרמה לו בשל מתן הדו"ח, בשל ההתראות שקיבל לתשלום הדו"ח ובשל הפניה לערכאות לשם ביטולו – הינם מהווים למעשה תקיפה של הליך הגביה ואין מקום לדון בהם בפורום זה.

11.

לאור האמור לעיל, דין התביעה להימחק על הסף, נוכח חוסר סמכותו של בית המשפט שאליו הוגשה. אמנם הבקשה הוגשה כבקשה לדחייה על הסף ואולם סבורני כי בנסיבות, יש מקום לנקוט בסעד דרסטי פחות ולהורות על מחיקת התביעה.
התביעה אינה יכולה להתברר בבית משפט זה ואולם פתוחה הדרך בפני
התובע לפנות לבית המשפט המתאים בסעד המתאים.

12.
לעניין ההוצאות - נציג הנתבעת ביקש לחייב בהוצאות לדוגמה בשל השימוש לרעה אשר נעשה ע"י התובע אשר לא נהג לפי הנוהל, ביקש לעקוף את הנוהל התקין ולפנות לבית משפט זה שלא כדין.
בדיון שהתקיים טען התובע כי פנה תחילה לבית המשפט בעכו ואולם מסיבות אישיות שונות כפי שפורטו על ידו, הינו מעדיף להגיש התביעה בפני
פורום זה. לאחר הדיון הגיש התובע עוד הודעה מטעמו. כן צרף מכתב מטעמו אשר הוגש ככל הנראה בבית המשפט לתעבורה, לא ברור באיזה הליך.

מכל מקום והגם שהתביעה הוגשה שלא על פי הדין ובנסיבות, לא ראיתי מקום לפסוק הוצאות.
13.
סוף דבר: התביעה נמחקת ללא חיוב בהוצאות.
14. זכות להגיש בקשת רשות ערעור לביהמ"ש המחוזי בחיפה תוך 15 יום.

המזכירות תמציא העתקים לצדדים
.

הערה – המסמכים שהוגשו בדיון מועברים למזכירות לסריקה.

ניתן היום,
יב' כסלו תש"ע, 29 נובמבר 2009, בהעדר הצדדים.














תק בית משפט לתביעות קטנות 18131-05/09 אסף יוגב נ' עיריית עכו (פורסם ב-ֽ 29/11/2009)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים