Google

אורי לוי - דורון לוי

פסקי דין על אורי לוי | פסקי דין על דורון לוי

53962/08 א     22/11/2009




א 53962/08 אורי לוי נ' דורון לוי










בית משפט השלום בתל אביב - יפו




22 נובמבר 2009

ת"א 53962-08 לוי נ' לוי




בש"א 215452/09
בפני

כב' השופטת
שרון גלר אהרוני

תובעים

1.

אורי לוי



נגד

נתבעים

1. דורון לוי





החלטה

לפני בקשת הנתבע (להלן: "המבקש") לדחיית התביעה על הסף, בטענה לחוסר סמכות עניינית לבית משפט זה ולהיותה של הסמכות העניינית נתונה, באופן ייחודי, לבית המשפט לענייני משפחה.

תמצית טענת המבקש הינה, כי בענייננו מתקיימים שני התנאים המצטברים להקמת סמכותו הייחודית של בית המשפט לענייני משפחה, שכן, הצדדים הינם אחים שניהלו מוסך במשותף והסכסוך ביניהם נובע וקשור עם מערכת היחסים המשפחתית, אשר הקרינה על ההיבטים השונים הכרוכים בניהול העסק.
המבקש מסביר, כי הליך קודם בין הצדדים, הוגש על ידו בבית משפט השלום בנתניה, התנהל בבית המשפט האזרחי אך זאת רק נוכח מעורבותו של צד ג', שותף שלישי במוסך, בהליך. בעניין זה מצביע המבקש על כך, שהמשיב עצמו טען באותו הליך קודם, כי הסמכות העניינית נתונה לבית המשפט לענייני משפחה.

התובע (להלן: "המשיב") טוען, כי דווקא המבקש הינו מי ששינה טעמו ומציג כיום במישור הסמכות העניינית טענה הפוכה לעמדתו בהליך הקודם. לגוף העניין טוען המשיב, כי מדובר בסכסוך אשר במהותו הינו סכסוך עסקי-מסחרי, גם אם בין אחים, הראוי להתברר בבית המשפט האזרחי.


במקרה דנן, אין ספק, כי לפנינו אחים, שהינם, כמובן, 'בני משפחה' כמשמעותו של מונח זה בחוק בית המשפט לענייני משפחה. ואולם, כידוע, על פי ההלכה הפסוקה, לא די בכך שבעלי הדין עונים על הגדרת 'בן משפחה' בחוק זה על מנת לקבוע כי לבית משפט לענייני משפחה נתונה סמכות ייחודית לבירור התובענה, ויש לבחון את "מבחן המהות", היינו האם הסכסוך נשוא ההליך הינו סכסוך שעילתו בתוך המשפחה בהתאם למבחנים שנקבעו בפסיקה בעניין זה [ראה: רע"א 6558/99, חבס נ' חבס, פ"ד נד(4) 337; ע"א 1662/99 חיים נ' חיים ואח', פ"ד נו(6), 295].

לעניין אופי הקשר הנדרש בין עילת התובענה האזרחית לבין הסכסוך המשפחתי לצורך סיווגו לסמכות הערכאה האזרחית הכללית או בית המשפט לעניין משפחה, נקבע בפרשת חבס, בעמ' 344 (ההדגשות הוספו):

"...אמת-המידה לקביעת הקשר בין עילת התביעה לבין הסכסוך בתוך המשפחה היא שהסכסוך המשפחתי תרם תרומה משמעותית לגיבושה של עילת התביעה. נמצא, כי מחד גיסא לא די בקשר רחוק וזניח. מאידך גיסא, לא נדרש שהסיבה היחידה והבלעדית להיווצרותה של עילת התביעה היא הסכסוך המשפחתי. די בכך שהסכסוך המשפחתי תרם תרומה נכבדה וחשובה להיווצרותה של עילת התביעה, כדי שנראה את עילתה של התובענה בסכסוך בתוך המשפחה. כך, כאשר היסוד הדומיננטי של הסכסוך הוא העניין המשפחתי, נתון ההליך לסמכות בית המשפט לענייני משפחה".ב

עוד נקבע בפסיקה, כי את השאלה האם עניין מסוים אכן נופל בתחום סמכותו הייחודית של בית משפט לענייני משפחה יש לבחון על פי כתבי הטענות בהם מוצגת התשתית העובדתית הנטענת על ידי הצדדים והרלבנטית לקביעת סמכותו העניינית של בית המשפט [ע"א 2316/02 אליאס רג'א מעלוף נ' וג'יה רג'א מעלוף]
.

במקרה דנן, ולאחר עיון בטענות הצדדים ובכתבי הטענות אשר בתיק, אני סבורה, כי לבית משפט זה קיימת סמכות עניינית לבירור התובענה וכי דין הטענה כי לבית המשפט לענייני משפחה סמכות ייחודית להידרש לתובענה, להדחות. למסקנתי זו הגעתי מהטעמים הבאים, על משקלם המצטבר:

הצדדים אמנם אחים ומכאן, שמתקיים התנאי הראשון לפיו מדובר ב'בן משפחה' כהגדרתו בחוק ואולם, ההליך דנן עניינו סכסוך מתמשך בין הצדדים הנוגע לשותפות עסקית ארוכת שנים, על גלגוליה השונים, בניהול מוסך.

אף מבחינת עילת התביעה ומהותה, הרי שעסקינן בתביעה אשר ביסודה טענה להפרת הסכם פירוק השיתוף בין האחים במוסך הנדון.

בנסיבות אלה, אני סבורה, כי הקשר המשפחתי בין הצדדים הינו אך נלווה לעילת התובענה העיקרית ולסכסוך העסקי-מסחרי-כספי אשר בין הצדדים.

לכן, אני סבורה, כי אף לא מדובר במקרה שבו קיים יתרון בניהול ההליך לפני בית המשפט לענייני משפחה על מנת לאפשר את התערבותם או סיועם של גורמים מקצועיים, דוגמת אלה הניתנים לצדדים בבתי המשפט לענייני משפחה, או כי הוא נדרשת מומחיות של שופטי בית המשפט לענייני משפחה לצורך שמיעת ההליך והכרעה בו.

אציין, כי מוכנה אני לקבל ולהניח לצורך בחינת הבקשה הנוכחית, כי במקרה דנן, הפן המשפחתי בא לידי ביטוי בהתנהלות השותפות ובניהול המוסך על ידי האחים בעלי הדין.
ואולם, איני סבורה כי המרכיב המשפחתי מהווה יסוד דומיננטי, היורד לשורש אפיון התביעה ועילתה, והמונע מבית משפט אזרחי מלהידרש לתיק.

מהטעמים הנ"ל, הבקשה נדחית וההליך יתנהל לפני בית משפט זה. הוצאות הבקשה יילקחו בחשבון בעת הכרעה בתיק העיקרי.

ישיבת קדם משפט נקבעת ליום
21.4.10 שעה 8:30. בעלי הדין פטורים מהתייצבות.

מזכירות – נא לעדכן המועד הנ"ל ביומני ולהוציא זימונים בהתאם לב"כ הצדדים.

ניתנה היום,
ה' כסלו תש"ע, 22 נובמבר 2009, בהעדר הצדדים.

חתימה












א בית משפט שלום 53962/08 אורי לוי נ' דורון לוי (פורסם ב-ֽ 22/11/2009)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים