Google

יצחק קורן, מליסה קורן - מנורה חברה לביטוח בע"מ

פסקי דין על יצחק קורן | פסקי דין על מליסה קורן | פסקי דין על מנורה חברה לביטוח בע"מ

12513-09/09 תק     16/03/2010




תק 12513-09/09 יצחק קורן, מליסה קורן נ' מנורה חברה לביטוח בע"מ








st1\:*{behavior: }
בית משפט לתביעות קטנות בתל אביב - יפו



16 מרץ 2010

ת"ק 12513-09-09 קורן ואח' נ' מנורה חברה לביטוח בע"מ






בפני

כב' השופט
אילן דפדי


תובעים

1
.
יצחק קורן

2
.
מליסה קורן


נגד


נתבעת

מנורה חברה לביטוח בע"מ




פסק דין


התובעים טוענים, כי הם ביטחו את תכולת דירתם אצל הנתבעת. במסגרת זו, ביצעה הנתבעת הערכת תכולה, ובוטחו שלושה זוגות תפילין בסך כולל של 12,000 ₪ - כל זוג 4,000 ₪. זוג תפילין המשמש את בנם של התובעים, המשרת בצה"ל, נגנב מחדרו בבסיס. הנתבעת פיצתה את התובעים בסך של 2,500 ₪. התובעים טוענים, כי היה על הנתבעת לפצותם בתשלום הסך של 4,000 ₪, ולפיכך - הם תובעים את ההפרש.

הנתבעת הגישה בקשה לדחייה על הסף בטענה, כי הפוליסה הגדירה במפורש את הסכום המקסימלי שאותו יש לשלם לתובעים במקרה של גניבת תפילין. סכום זה עומד על סך של 2,500 ₪ - הוא הסכום ששולם – ולכן, אין מקום לתשלום הפרשים כלשהם.

התובעים טוענים, כי בהתאם לכיסוי הרגיל שאותו מעניקה הפוליסה לחפצים אישיים, ומאחר שתפילין הם חפצים אישיים, הרי שהם שאין מקום להגביל את הסכום, כטענת הנתבעת. הנתבעת טוענת, כי מאחר שהתובעים רכשו הרחבה מיוחדת המכסה תשמישי קדושה המגבילה את סכום הפיצוי ל-2,500 ₪ הרי שאין מקום לתביעה.

שני הצדדים מסתמכים על הפוליסה בתמיכה לטענותיהם.


התובעים מסתמכים על סעיף ד (1) לפרק 2 של הפוליסה, שכותרתו "ביטוח תכולת דירה", שבו נכתב כדלקמן:

"תכולה מחוץ לדירה

הרחבה זו מכסה בגדים, חפצים אישיים ותכשיטים של המבוטחים וקרובים אחרים שלו, הגרים עמו בדירה דרך קבע, בהיותם מחוץ לדירה בשטח הגיאוגרפי, כנגד הסיכונים הכלולים בפרק זה, למעט... סכום הביטוח לפי סעיף זה מוגבל ל-5% מסכום ביטוח התכולה".

הנתבעת מסתמכת על פרק 2 סעיף ז (2) לפוליסה, שכותרתו "מלא כרימון", שבו נכתב כדלקמן:

"א.
הרחבת סכום הביטוח לתשמישי קדושה וכלי כסף

גבול אחריות המבטחת לתשמישי קדושה וכלי כסף מוגבל עד ל-40% מסכום ביטוח התכולה; עלה ערכם הכולל של תשמישי הקדושה וכלי הכסף על 40% מסכום ביטוח התכולה, יצוין הדבר בטופס הצעת הביטוח וברשימה ותשולם תוספת דמי ביטוח למבטחת תמורת כיסוי זה.

ב. הרחבה מיוחדת לתכולה מחוץ לדירה

(1)
הרחבה זו מכסה בגדים, לרבות כובע 'שטריימל', ספודיק, פאות שיער לנשים וטלית ותפילין של המבוטח ובני משפחתו, הגרים עמו בדירה דרך קבע, בהיותם מחוץ לדירה בשטח הגיאוגרפי, כנגד הסיכונים הכלולים בפרק זה.

(2)
הפיצוי לפי סעיף זה מוגבל ל-5% מסכום ביטוח התכולה ולעד 2,500 ₪ לפריט ולמקרה ביטוח".

התובעים טוענים, כי מאחר שתפילין הינם חפצים אישיים, ומאחר ש-5% מסכום ביטוח התכולה עולה על השווי המוערך של זוג התפילין שנגנב, הם זכאים לקבל פיצוי בסך השווה ל-4,000 ₪. לטענתם, לא היה מקום לכך שהם יידרשו לשלם סכום נוסף עבור רכישת הרחבה מיוחדת, "מלא כרימון", ובכך להקטין את הכיסוי שלו הם היו זכאים על פי הכיסוי הבסיסי, המעניק להם פיצוי בגין גניבת חפצים אישיים, כאשר אין בו הגבלה לסך של 2,500 ₪.

במהלך הדיון הפנה התובע לטופס של שירות בתי הסוהר - ת/1 - שבו מוגדר ציוד אישי שאותו זכאי אסיר לקבל בעת שהותו במאסר. בהתאם לטופס זה, תפילין מוגדרים כציוד אישי. לדבריו, אין כל היגיון לטעון שתפילין אינם ציוד אישי המכוסה בפוליסה.

הנתבעת טענה, כי מאחר שהתובעים רכשו הרחבה מיוחדת המגדירה את תקרת סכום הפיצוי במקרה של גניבת תפילין, ומאחר שמדובר בהוראה מיוחדת לעניין זה, אין מקום לתביעה ודינה להידחות.

לאחר שעיינתי בכתבי הטענות ובפוליסה נושא המחלוקת ושמעתי את טיעוני הצדדים, החלטתי לדחות את התביעה.

אף, כי יש היגיון רב בטענות התובעים, אינני יכול לקבל את עמדתם. הפוליסה הינה מסמך שלם. קבלת עמדת התובעים תיצור חוסר קוהרנטיות וסתירה בין חלקיה השונים של הפוליסה. המונח "חפצים אישיים" לא הוגדר במפורש בפוליסה, ולכן - יש ללמוד על היקף תחולתו של מונח זה מסעיפיה השונים של הפוליסה. מאחר שהפוליסה מגדירה הרחבה מיוחדת לתשמישי קדושה וכלי כסף, כאשר במסגרת זו מוזכרים תפילין במפורש, ברור, כי המבטחת לא התכוונה לכלול במונח "חפצים אישיים" את התפילין. רק פרשנות שכזו מיישבת את חלקיה השונים של הפוליסה זה עם זה. אציין גם, כי קבלת פרשנות שכזו אינה עושה עוול עם התובעים, שכן הם שילמו תוספת תשלום מיוחדת על מנת לקבל כיסוי לתפילין. מכאן שהם ידעו, כי הביטוח מוגבל בסכום פיצוי של עד 2,500 ₪.

אשר על כן, התביעה נדחית. בנסיבות העניין ולאור חוסר הבהירות בניסוח הפוליסה, אינני עושה צו להוצאות.

המזכירות תשלח פסק הדין לצדדים.

ניתן להגיש בקשת רשות לערער לבית המשפט המחוזי בתוך 15 יום.

ניתן היום,
א' ניסן תש"ע, 16 מרץ 2010, בהעדר הצדדים.














תק בית משפט לתביעות קטנות 12513-09/09 יצחק קורן, מליסה קורן נ' מנורה חברה לביטוח בע"מ (פורסם ב-ֽ 16/03/2010)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים