Google

שירות בתי הסוהר - יגאל עמיר

פסקי דין על שירות בתי הסוהר | פסקי דין על יגאל עמיר

4855/02 בשא     28/11/2002




בשא 4855/02 שירות בתי הסוהר נ' יגאל עמיר




10
בתי המשפט
בשא004855/02
בית משפט המחוזי בבאר שבע
16/01/03

כבוד השופטת חני סלוטקי

בפני
:
המבקשת
שירות בתי הסוהר

בעניין:

אליזבט אברהם

ע"י ב"כ עוה"ד
נגד
יגאל עמיר


המשיב
שמואל דוד קספר

ע"י ב"כ עוה"ד
החלטה

1. בפני
בקשת שירות בתי הסוהר
להארכת החזקתו של המשיב בהפרדה ב - 6 חודשים נוספים, החל מיום 19.11.02 ובהתאם להוראת סעיף 19 ה. (א) (1) לפקודת בתי הסוהר,
[נוסח חדש], תשל"ב - 1971 [להלן: "הפקודה"].

2. המשיב הינו אסיר המרצה עונש מאסר עולם החל מיום 4.11.95 בגין רצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, וכן עונש מאסר מצטבר של 6 שנים בגין פציעה בנסיבות מחמירות של מאבטחו של ראש הממשלה.
מתחילת מאסרו, מוחזק המשיב בהפרדת יחיד, שהוארכה מעת לעת על ידי הגורמים המוסמכים ולאחרונה, ביום 20.08.02, הוארכה הפרדת המשיב ע"י בית משפט זה (כב' השופט אלון) לשלושה חודשים נוספים, עד ליום 19.11.02 בבש"א 4528/02.
לטענת המבקש, הפרדת המשיב נחוצה נוכח הסכנה הנשקפת לחייו ממעשי נקם, שעלולים לבצע בו אסירים אחרים והתסיסה שתגרם בבית הסוהר כתוצאה מהוצאת המשיב מהפרדה.

בנוסף טוען המבקש כי רובם המכריע של האגפים בבית הסוהר מאוכלסים באוכלוסייה מעורבת והחזקתו של המשיב עם אסירים בני מיעוטים איננה אפשרית.
לא ניתן אף לשלב האסיר באגפים התורניים המאוכלסים באוכלוסיה יהודית בלבד, שכן האגף התורני בכלא אוהלי קידר מחובר לאגף רגיל, אשר שוהים בו גם בני מיעוטים.

בנוסף, טוען המבקש כי המשיב הינו פעיל ימין קיצוני אשר לגביו קיים מידע, לפיו מנסה המשיב ליצור קשר עם ארגוני ימין קיצוניים על רקע האידאולוגיה המשותפת והפעילות האלימה של גורמים אלה.

הבקשה נתמכה בתצהירו של תג"ד יצחק גבאי ראש מערך המודיעין בשרות בתי הסוהר, אשר,לפיו, בין היתר:

"ליצירת מגע בין האסיר לאסירים אחרים, יכולות להיות תוצאות שליליות ובלתי רצויות הן מהשפעת הנידון על אסירים אחרים והן משיפור יכולתו להשפיע על אנשים שמחוץ לכותלי הכלא לביצוע פעילות אלימה ובלתי חוקית"

לטענת המבקש גם שירות הבטחון הכללי מתנגד להוצאת המשיב מהפרדה.

לטענת המבקש, לא ניתן להשיג את מטרת ההפרדה בדרך אחרת.

3. בדיון שהתקיים ביום 26.11.02 נחקר תג"ד גבאי על תצהירו וכן הוגש באמצעותו חומר מודיעיני, בחלקו חומר חסוי ובחלקו חומר גלוי. מהחומר הגלוי עולה, כי נשלחו אל קצינים בכירים בשב"ס מכתבי איום בדבר המשך החזקתו של המשיב בהפרדה, ע"י מי שהציגו עצמם כחברים של המשיב ואחיו חגי.
כמו כן קיימתי בלישכתי דיון במעמד צד אחד, בהתאם להחלטתי במהלך הדיון, בו קיבלתי מאנשי השב"כ מידע מודיעיני שברשות השב"כ.

4 לטענת המשיב, המבקש לא הגיש בבקשה זו חומר מודיעיני חדש בנוסף לזה שהוגש לביהמ"ש בבש"א 4528/02 הנ"ל, אשר נעתר להמשיך ההפרדה רק למשך שלושה חודשים נוספים. לטענתו, בקשה זו מסתמכת על המידע הישן, עליו התבססה גם בש"א 4528/02 הנ"ל ומשכך, עבר חומר זה ביקורת שיפוטית וקיימת החלטה חלוטה של בית המשפט בעניין.
ב"כ המשיב ציין את עדותו של תת גונדר יצחק גבאי, אשר העיד בפני
, כי המשיב מתנהג יפה בכלא. עוד ציין ב"כ המשיב, כי מעדות זו עולה בנוסף, כי למבקש לא ידוע על איזשהו קשר בין המשיב לבין שולחי מכתבי האיום ולא ידוע כי אלו חבריו.

ב"כ המשיב ציין, כי מכתביו של המשיב, הן אלה הנשלחים על ידו והן אלה המתקבלים לידיו, עוברים צנזורה, פגישותיו מתקיימות על פי רשימה מצומצמת של הקרובים לו וכן, כי בניגוד לאסירי עולם אחרים כדוגמת מחבלים ערביים, המוחזקים בחלקם עם אסירים אחרים, מוחזק המשיב בהפרדה מוחלטת מזה כ - 7 שנים. ב"כ המשיב ביקש להעביר המשיב לאגף הפרדה רגיל , בו מספר תאי הפרדה ויכולה להיות תקשורת בין האסירים.

5. עיון בהחלטת כב' השופט אלון בבש"א 4528/02 הנ"ל מעלה כי, בניגוד לנטען ע"י ב"כ המשיב בפני
, לא היה בפני
ו כל חומר מודיעיני לביסוס חוות דעת המבקש והשב"כ וכי "מן הראוי היה כי המשיב ( צ"ל: המבקש - ח.ס.) יביא בפני
ביהמ"ש את עיקרי הפרטים, העובדות ונתוני המודיעין".

מכיוון שהדבר לא נעשה ולא הובאו אז נתוני המודיעין לביסוס חוות הדעת, האריך כב' השופט אלון את תקופת ההפרדה רק ב - 3 חודשים מתוך התקופה של 6 חודשים שבסמכותו לקבוע.

הפעם הוגש, כאמור לעיל, החומר המודיעיני, הן של השב"ס והן של השב"כ.
מחומר זה, בו עיינתי, עולה כי הערכת תג"ד גבאי, לפיה נשקפת סכנה לחייו של המשיב ממעשי נקם שעלולים לבצע בו אסירים אחרים, אם יוצא מהפרדה וכי הוצאתו מהפרדה עלולה לגרום לתסיסה בכלא, מבוססת היטב.
הערכה זו מבוססת גם על ארוע, עליו העיד תג"ד גבאי, שבו, ללא מידע קודם, נעשה נסיון לפגוע בעצור החשוד בפרשת "בת עין" בה עצורים חשודים המוגדרים כימין קיצוני. בעת הוצאת אחד העצורים לביהמ"ש נעשה נסיון ע"י בן מיעוטים, שנשלח על ידי אחר, לפגוע בו בכך ששפכו עליו מים חמים.
תג"ד גבאי הסביר, כי בכך שונה עניינו של המשיב מעניינם של האסירים הבטחוניים השפוטים גם הם למאסר עולם, אך מוחזקים באגף הפרדה שבו יש מספר תאי הפרדה, שכן בינם לבין עצמם אין נשקפת לאסירים הבטחוניים סכנה.

עוד עולה מהחומר המודיעיני בו עיינתי, והכולל מידע עדכני, כי המשיב, אשר מהווה דמות מופת ומושא להערצה בקרב הימין הקיצוני ואשר מעולם לא חזר בו מהאידיאולוגיה שלו ולא הביע חרטה על מעשיו, יוצר או מנסה ליצור קשר עם גורמי ימין קיצוני על רקע האידיאולוגיה המשותפת ופעילות אלימה של גורמים אלה.
הערכת המבקש, כי הוצאת המשיב מהפרדה, תיצור אפשרות למגע עם אסירים אחרים ועלולות להיות לה תוצאות שליליות ובלתי רצויות, הן בשל החשש של השפעת המשיב על אסירים אחרים והן משיפור יכולתו של המשיב להשפיע על אנשים מחוץ לכותלי הכלא, לביצוע פעילות אלימה ובלתי חוקית, גם היא הערכה שיש לה על מה להתבסס.

6. שוכנעתי, איפוא, כי הפרדת המשיב נדרשת עפ"י כל אחת מהחלופות שנקבעו בסעיף 19 ב. לפקודה. דהיינו, למניעת פגיעה בבטחון המדינה ובבטחון בית הסוהר, לצורך שמירה על שלומם ובריאותם של האסיר או אסירים אחרים ולמניעת פגיעה ממשית במשמעת ובאורח החיים התקין של בית הסוהר .
שוכנעתי גם כי לא ניתן להשיג את מטרת ההפרדה בדרך אחרת.

7. לאור כל האמור לעיל, אני נעתרת לבקשה ומורה על הארכת החזקתו של המשיב בהפרדה ב - 6 חודשים החל מיום 19.11.02.
ניתנה היום כ"ג בכסלו, תשס"ג (28 בנובמבר 2002) בהעדר הצדדים
ח. סלוטקי, שופטת
004855/02בשא055 נטע ממן








בשא בית משפט מחוזי 4855/02 שירות בתי הסוהר נ' יגאל עמיר (פורסם ב-ֽ 28/11/2002)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים