Google

בועז יונה - שירות בתי-הסוהר – מחוז מרכז, משטרת ישראל

פסקי דין על בועז יונה | פסקי דין על שירות בתי-הסוהר – מחוז מרכז | פסקי דין על משטרת ישראל |

37358-02/10 עתא     05/05/2010




עתא 37358-02/10 בועז יונה נ' שירות בתי-הסוהר – מחוז מרכז, משטרת ישראל




העותר: בועז יונה
, ת.ז. 056428170

נ ג ד

המשיבים: 1. שירות בתי-הסוהר - מחוז מרכז

2. משטרת ישראל
ה ח ל ט ה

האסיר עותר לחופשה.
מדובר במי שנשפט למספר שנות מאסר, ובעוד כשנה וחצי אמור לעלות בפני
הוועדה שבאפשרותה לנכות שליש מתקופת מאסרו. על-בסיס עברו, כלל התנהגותו בתוככי מתקן-הכליאה ונסיבותיו, נראה כי הדרך סלולה, בסך-הכל, לקבלת ניכוי תקופת המאסר, למעט מכשול ממשי הניצב בפני
ו והוא - החלטת הרשות שלא לאשר לו חופשה.

מכשול זה, גם שאינו מעוגן בפקודות, מוכר הוא, בהחלטות רבות שנשתרשו במהלך השנים. אסירים שנדחתה בקשתם לחופשה - לא בנקל, בלשון המעטה, יזכו לניכוי שליש מתקופת מאסרם.

החלטת הרשות לדחות בקשת העותר לחופשה מושתתת על שני נדבכים מרכזיים אלה: א) החשש להימלטות; ב) הסכנה הצפויה לו במהלך חופשתו מפני חורשי רעתו. אדון בשני הנדבכים כדלהלן:
א) החשש להימלטות
הרשות סבורה כי מאחר שמדובר באסיר מתוחכם שנמלט מן הארץ, ורק הליכי הסגרה השיבו אותו להמשך ההליכים, אזי לא ראוי ליטול סיכון ולאפשר לו חופשה אותה עלול לנצל לשם הימלטות מן הארץ.
חשש הרשות נראה, על-פני הדברים, שובה-עין; אך נראה שאינו נסמך על כלל הנתונים הקיימים, שאינם במחלוקת, נתונים, תקיפים ושרירים בעניינו.

מדובר באסיר שסווג לפני ימים רבים כאסיר-עבודה. תנועתו בתוך מתקן-הכליאה הינה חופשית יחסית, ולמעשה, אין אסיר שתנועתו נוחה וחופשית הימנו.
מדובר באסיר שריצה חלק ניכר מתקופת מאסרו, ובעוד כשנה וחצי עניינו עומד להידון בפני
"ועדת שליש". הסבירות שאסיר זה יבקש להימלט מן הארץ ולהיכנס פעם נוספת למעגל "בריחה-רדיפה", אינה משופרת.
הדברים מקבלים משנה-תוקף, בהתחשב בעובדה שאין בלתה, שמדובר באסיר שמרכז חייו הינו בארץ. העותר הינו ראש למשפחה, אב לשלושה ילדים. בנו הצעיר לומד באקדמיה למוסיקה בירושלים, בנו האמצעי עומד לפני גיוס ליחידה קרבית בצה"ל ובתו סיימה זה לא מכבר שירות צבאי וחיה ומתגוררת בארץ יחד עם אישתו, אם ילדיו. הוריו חיים בארץ, וכלל משפחתו המורחבת עוטפת את אישתו וילדיו.

באלה הדברים, נראה כי לאחר תקופה של כ-33 חודשים בהם מרצה הוא את עונשו, ללא שקם טוען לטעון כלפיו - נהפוך הוא, הכל מציינים את התנהגותו הנאותה ויותר מכך בין כותלי הכלא - ראוי לשקול בחיוב הוצאתו לחופשה.

ב) סכנה לשלום העותר בעת חופשתו
הרשות נסמכת על מידע מלפני ימים רבים - מידע אותו בחנתי בדיונים הקודמים - לפיו חייב העותר סכומי עתק לגורמים פליליים עוינים, שבכוחם לפגוע בו באם לא ישיב הכספים הנדרשים הימנו.

העותר טען בפני
, ובהמשך פרקליטו, בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים - כי אין לו כל חוב שהוא. כל חובותיו הוסדרו. בני משפחתו חיים בשלווה ובשקט, כשאין גורם כלשהו המטרידם או מבקש מהם השבת כספים כלשהם.
יתר על כן, העותר מסתובב חופשי יחסי בתוככי מתקן-הכליאה, מתקן-כליאה רווי גורמים פליליים הקשורים לבעלי חובו - בעלי חוב הנטענים על-ידי הרשות - ולא אחד פנה אליו לאחר הסדרת חובותיו, ואין טוען שגורם כלשהו מאיים או חורש רעתו בתוככי מתקן-הכליאה.
ועוד - הוצאתו לחופשה אינה הסרת הגנה ומגבלה ממנו. בסמכות הרשות, קודם הוצאתו לחופשה, לקבוע תנאים מכבידים, ככל שיהיו, הן לעניין מקום החופשה, הן לעניין הערבים ותנאים שבכוחם להפיג במידה מושכלת ורצינית, ובוודאי להקטין ממשית חשש לפגיעה בו.

סוף דבר - עניינו של העותר יידון תוך 21 יום על-ידי מפקד המחוז, שיקבע התנאים המתאימים, על-פי שיקול-דעתו, להוצאת העותר לחופשה כמפורט לעיל.

ניתנה והודעה בפומבי היום, כ"א באייר התש"ע, 5 במאי 2010.
________________________
דוד רוזן, שופט

הוקלד על ידי: סוניה דוננפלד-לדר
1
בתי המשפט

בבית-המשפט המחוזי בתל-אביב - יפו עת"א 10-02-37358 - א'

בפני
כב' השופט דוד רוזן תאריך: 05.05.2010








עתא בית משפט מחוזי 37358-02/10 בועז יונה נ' שירות בתי-הסוהר – מחוז מרכז, משטרת ישראל (פורסם ב-ֽ 05/05/2010)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים