Google

אינג' גבי סוויסה - שירותי הנדסה בע"מ - מרכז מעיין החינוך התורני בארץ ישראל,מרכז גני הילדים שעל יד מרכז מעיין החינוך התורני בארץ ישראל

פסקי דין על אינג' גבי סוויסה - שירותי הנדסה בע"מ | פסקי דין על מרכז מעיין החינוך התורני בארץ ישראל | פסקי דין על מרכז גני הילדים שעל יד מרכז מעיין החינוך התורני בארץ ישראל |

484/03 בשא     20/02/2004




בשא 484/03 אינג' גבי סוויסה - שירותי הנדסה בע"מ נ' מרכז מעיין החינוך התורני בארץ ישראל,מרכז גני הילדים שעל יד מרכז מעיין החינוך התורני בארץ ישראל




1
בתי המשפט
בש"א 484/03
בית המשפט המחוזי בירושלים
(א 5033/03)

20.2.04

כבוד השופט יוסף שפירא

בפני
:

אינג' גבי סוויסה - שירותי הנדסה בע"מ

בעניין:
המבקשת
ע"י ב"כ עוה"ד נ' תל-צור
ור' מודריק
-נבון
נ ג ד
1. מרכז מעיין החינוך התורני בארץ ישראל

2. מרכז גני הילדים שעל יד מרכז מעיין החינוך התורני בארץ ישראל
המשיבות
ע"י ב"כ עו"ד סיגל נוימן
, מפרקליטות מחוז י-ם
ה ח ל ט ה
1. ראשית יש להתנצל בפני
המבקשת על כך שההחלטה בבקשה ניתנת רק עתה. מן הסתם, עקב העיצומים שננקטו עד לאחרונה והצטברות חומר רב במזכירויות, הגיעה אלי הבקשה רק בימים אלה.

2. בפני
י בקשה למתן פטור מתשלום אגרה על-ידי התובעת (המבקשת), שהינה חברה למתן שירותי הנדסה.

3. בבקשתה מציינת המבקשת כי היא נמצאת בהפסדים, דו"ח מבוקר שלה ליום 31.12.01 מצביע על הפסד של 69,621 ₪, וכי שכרו הממוצע של המצהיר אינג' גבי סוויסה עמד על סך כ-9,400 ₪ ברוטו לחודש.

4. המדינה מתנגדת למתן הפטור, בטענה כי המבקשת אינה עומדת בתנאי תקנה 13 לתקנות בית המשפט (אגרות) תשמ"ח-1984, והדרישות שנקבעו בפסיקה בנדון.
כן ציינה ב"כ המדינה, עו"ד ס' נוימן, בתגובתה, כי המבקשת לא צירפה מסמכים שונים כגון חשבונות בנק, נתונים על ציוד ורכוש וכיו"ב, וכן על אפשרותו של מר סוויסה לגייס כספים מקרובים או ידידים לשם כך.

5. בתגובה לתשובת המדינה טוענים עוה"ד נ' תל-צור
ור' מודריק
-נבון, שלאור העובדה שעילת התביעה מוצקה יותר, כך המשוכה הראשונה בדבר חוסר יכולת לשלם האגרה צריכה לקבל משקל מועט יותר, ונושא העילה גובר.

6. באי-כוח המבקשת מפנים לבג"צ 3914/92 לב נ' ביה"ד הרבני האזורי, פ"ד מח(2), שם נקבע, כי זכותו של האזרח להגשמת הדין המהותי, באמצעות פניה לערכאות, הינה זכות יסוד ומגלמת גם אינטרס ציבורי.

אכן, הדברים ראויים בהחלט, אלא שאינם יכולים להושיע למבקשת בבקשתה זו.

מתן פטור מאגרה הינו החריג ולא הכלל, והוא נתון לשיקול דעת בית המשפט בהתאם לנסיבות כל מקרה ומקרה.

קשיים כלכליים או היות חברות מסחריות במצב של הפסדים, כעולה מדוחותיהן, אינם חזות הכל. לו כך היה, הרי שחלק ניכר מן הציבור שאינו מאוגד, החייב כספים, וחלק ניכר מהחברות המסחריות היו אמורים לקבל שירותים משפטיים חינם ללא תשלום האגרה.

יתירה מזו, אם נקבל את הגישה כי חברה בע"מ - לענין שאלת הפטור - כמוה כאדם שלא התאגד, ולפיכך יש להחיל עליה את אותם שיקולים בבואנו לשקול ליתן סיוע כגון סיוע משפטי, הרי היינו בוחנים את החברה באותם פרמטרים, כגון הכנסות, רכוש, ואפשרות הסתייעות במשפחה ובידידים, שחלקם מוחלים בלאו הכי גם לגבי חברה.
לפיכך, מן החומר שבפני
י עולה, כי מר סוויסה משתכר סך של 9,400 ₪ נכון לשנת 2001.

7. כמו כן, מרבית המסמכים שהוגשו בתגובה הנוספת של המבקשת מתייחסים לחברה, פרט לח-ן האישי בבנק הפועלים בע"מ, אולם לא צורפו כל פרטים על רכושו האישי של מר סוויסה, על השתכרות בני משפחתו הקרובים, מגוריו וכיו"ב.

8. עמדתי על בדיקת פרמטרים אלה בבש"א 4278/04 (פש"ר 907/04) אלקטרו מנוע ירושלים בע"מ (בהקפאת הליכים) נ' אוניטק ציוד מכונות (1987) בע"מ (בהפסקת הליכים), (וראו ההפניות שם; טרם פורסם, החלטה מיום 19.2.04).

בבקשה 4278/04 הנ"ל, מדובר היה בחברה הנמצאת בהקפאת הליכים, והבקשה נדחתה. על אחת כמה וכמה במקרה שלפנינו.

אכן, בתנאים כלכליים קשים, הציבור נקלע לקשיים ואף חברות מתקשות לשרוד, אולם על בית המשפט לשקול ולאזן בין האינטרסים של הפרט אל מול האינטרס הציבורי, שהרי גם קופתה של המדינה "מתרוקנת".

לאחרונה אף מצבן של רשויות מקומיות הוא קשה, דבר המביא אף אותן לבקש פטור מאגרה בהליכים משפטיים שהן מבקשות לנקוט כלפי חייבים, כשאין מחלוקת לגבי עילת התביעה.

ראו החלטתי, בה דחיתי את בקשת המועצה המקומית "עמנואל", לפטור מאגרה, בש"א 1603/03 (ת"א 3413/01) (מחוזי י-ם) (לא פורסם).

9. התוצאה
אני דוחה את הבקשה למתן פטור מאגרה.
בנסיבות הענין, אין צו להוצאות.
ניתנה היום, כ"ח בשבט תשס"ד (20 בפברואר 2004), בהעדר הצדדים.
המזכירות תשלח העתק ההחלטה לב"כ הצדדים.

_____________
יוסף שפירא
- שופט
רשם בית המשפט המחוזי








בשא בית משפט מחוזי 484/03 אינג' גבי סוויסה - שירותי הנדסה בע"מ נ' מרכז מעיין החינוך התורני בארץ ישראל,מרכז גני הילדים שעל יד מרכז מעיין החינוך התורני בארץ ישראל (פורסם ב-ֽ 20/02/2004)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים