Google

הועדה המקומית לתיכנון ולבניה -קרית טבעון, מועצה מקומית קרית טבעון-ב.ע, אריה רפפורט - אביגדור דוברת

פסקי דין על הועדה המקומית לתיכנון ולבניה -קרית טבעון | פסקי דין על מועצה מקומית קרית טבעון-ב.ע | פסקי דין על אריה רפפורט | פסקי דין על אביגדור דוברת

15239-09/09 א     20/07/2010




א 15239-09/09 הועדה המקומית לתיכנון ולבניה -קרית טבעון, מועצה מקומית קרית טבעון-ב.ע, אריה רפפורט נ' אביגדור דוברת








בית משפט השלום בחיפה




ת"א 15239-09-09 דוברת נ' הועדה המקומית לתיכנון ולבניה -קרית טבעון
ואח'




בקשה מס' 3

בפני

כב' השופטת
אילת דגן

המבקשים/ הנתבעים
1.הועדה המקומית לתיכנון ולבניה -קרית טבעון

2.מועצה מקומית קרית טבעון-ב.ע

3.אריה רפפורט


נגד

המשיב/התובע
אביגדור דוברת


החלטה


לפניי בקשת הנתבעים לסלק על הסף את התביעה נגד נתבע 3 תוך שאקבע כי בעניננו עומדים לנתבע 3, שהיה במועדים הרלבנטים מהנדס הרשות המקומית קרית טבעון וראש הועדה לתכנון ובניה,
תנאי החסינות לפי סעיף 7א לפקודת הנזיקין [נוסח חדש].


ענינה של התביעה, עתירת התובע לתשלום הוצאות שנגרמו לו במהלך השנים בשל אי אכיפה מספקת של חוקי התכנון והבנייה ודיני רישוי העסקים, בשל הכורח להגיש התנגדויות, בשל התשתו ע"י הנתבעים, בעיקר נתבע 3, תוך בזבוז ימי עבודה רבים בשל החלטות מוטעות ומוטות שנתנו הנתבעים בענין היתר בניה לשכן שבנה בית אבות.

בקליפת אגוז טוען התובע כי בסופו של יום ולגופו של ענין בא על סיפוקו הואיל וועדות הערר לפי חוק התכנון והבנייה קיבלו את כל טענותיו וערעוריו, ברם התביעה לפניי היא לפיצוי בגין הוצאותיו במהלך דרך החתחתים והמרורים שהשביע
אותו נתבע 3, לפי הטענה, בזדון ובחוסר תום לב במשך מס' שנים.

סוגית אחריות עובדי ציבור, מוסדרת בתיקון מס' 10 לפקודת הנזיקין [ נוסח חדש] המסדיר חסינות מפני תביעות לעובדי הציבור השונים (הן עובדי מדינה והן עובדי רשויות ציבוריות). סעיף 7א לפקודת הנזיקין קובע בהאי לישנא: "
לא תוגש תובענה נגד עובד ציבור על מעשה שעשה תוך כדי מילוי תפקידו השלטוני כעובד ציבור, המקים אחריות בנזיקין; הוראה זו לא תחול על מעשה כאמור שנעשה ביודעין מתוך כוונה לגרום נזק או בשוויון נפש לאפשרות גרימתו במעשה האמור
".




אין חולק כי כל המעשים המיוחסים לנתבע 3 נעשו תוך כדי מילוי תפקידו ובמסגרת מילוי תפקידו ברם התובע טוען כי בעניננו חלה סיפת הסעיף לפיה תשלל החסינות שעה שעסקינן במשוא פנים מכוון מתוך כוונה זדונית לגרום לתובע נזק.

התובע טוען בתביעתו כי הנתבע 3 ניצל את תפקידו לרעה ביודעין כדי להיטיב עם אותו שכן וכדי להפלות לרעה את התובע.

לטענת התובע הנתבע 3 סובב בכחש את חברי הועדה המקומית לתכנון ובנייה, הציג נתונים לא נכונים והסתיר במכוון נתונים רלבנטים שענינם התנגדויות השכנים כדי להשפיע על החלטותיהם ובכך להיטיב עם אותו שכן ולגרום לתובע נזק. התובע טוען כי נתבע 3 התעלם במכוון משני צווי הריסה שניתנו ע"י שני בתי משפט שונים והסתיר את עצם הגשת כתבי אישום נגד השכן המפר. פעולתו היתה, לפי הטענה, זדונית
ולמצער היתה בשוויון נפש לאפשרות גרימת הנזק לתובע.

המבקשים/הנתבעים טוענים בבקשתם כי מעשיו של נתבע 3 לא נועדו לגרום נזק, כי פעל ללא לאות בחריגות הבנייה שנתגלו בנכס השכן מושא התובענה וכל החריגות נהרסו. למעט טענה לקונית זו שאינה מפורטת, צרפו הנתבעים את אישורו של היועץ המשפטי של נתבעים 1,2 לפי תקנה 8 לתקנות הנזיקין (אחריות עובדי ציבור), תשס"ו-2006 לפיו בהתאם למסמכים שהוצגו בפני
ו והמידע שנמסר לו, פעל נתבע 3 בענין נשוא התובענה בהתאם לסמכותו ע"פ דין ומתוך היעדר כוונה או שוויון נפש העלול להגרם לתובע.


בתגובתו הארוכה, על נספחיה, מגולל התובע גרסה עובדתית המצביעה, לטעמו, על כוונת זדון המונעת מענין אישי להיטיב עם השכן ולגרום לתובע נזק.


סעיף 7ב. לפקודת הנזיקין מתייחס
לתובענה נגד עובד ציבור שהוא עובד המדינה ואלו סעיף 7ג. לפקודה מתייחס לתובענה נגד עובד ציבור שהוא שהוא עובד רשות ציבורית.

בסעיף 7 מוגדרת רשות ציבורית כרשות מקומית, וכל תאגיד שהוקם בחוק המנוי בתוספת ומכאן שהסעיף הרלבנטי בעניננו הוא 7ג.



תכלית חקיקתו של סעיף 7 לפקודת הנזיקין בתיקון מס' 10 משנת 2005 ותקנות הנזיקין (אחריות עובדי ציבור), תשס"ו-2006 שהותקנו מכוחה,
היא להרחיב את חסינותם של עובדי הציבור, ולאפשר להם למלא את תפקידם בלא מורא ופחד שמא יחויבו באופן אישי בגין מעשה או מחדל שעשו בעת מילוי תפקידם. מאידך, החסינות אינה פוגעת בניזוק, זאת הואיל ולאחר שהמדינה או הרשות הציבורית מקבלות עליהן את האחריות למעשיו ומחדליו של העובד, מתנהלת תביעת הניזוק נגדן, ואם זו תתקבל, יוכל להפרע מהן.

וראה דברי ההסבר להצעת חוק לתיקון הנ"ל, הצעת
חוק הממשלה
6, מיום כ"ד בחשוון התשס"ג, 30.10.02, עמ'
134-135, וראה גם :

בר"ע (ת"א) 1934/07
מדינת ישראל המשרד לאיכות הסביבה נ' מרדכי ספוז'ניקוב בע"מ
, כב' השופטת גנות מיום 17.12.07 ;

ת.א. 4831/08
(שלום חיפה) אלחדף נ' פרץ, כב' השופטת אריקה פריאל,

פסק דין
חלקי מיום 31.8.09; ת.א 49650/08 (תל אביב) גולן רבקה נ' מועצה מקומית קרני שומרון

בבש"א 182718/08 כב' הש' יונה אטגי מיום 55.11.09 (מאגר נבו).

גישת הפסיקה שהובאה לעיל,
עמה אני מסכימה, עורכת אבחנה בין התערבות בית המשפט בשאלת הצדקת החסינות בין עובדי ציבור שהם עובדי המדינה לבין עובדי ציבור שהם עובדי הרשות הציבורית. בעוד שאצל עובדי המדינה די כי המדינה תגיש "תעודת הכרה" כדי שבית המשפט ידחה את התביעה נגד העובד (סעיף 7ב. לפקודת הנזיקין) הרי שבתובענה נגד עובד רשות ציבורית, הרשות היא שצריכה לפנות לבית המשפט ולהגיש בקשה לבית המשפט ולשכנעו שמתקיימים תנאי החסינות. מכאן שבעוד שבמקרה של עובד המדינה בחינת בית המשפט לבקשת תובע להסרת החסינות תהא לפי הכלים המנהליים של סבירות והגינות של ההחלטה המנהלית להגיש "תעודת הכרה", הרי שבמקרה של עובד הרשות הציבורית הנטל על הרשות להוכיח עמידתה בתנאי החסינות ובית המשפט צריך לבדוק את מהות המעשים עצמם לפני ולפנים לרבות בדיקת החריג שבסיפא והוא העדר כוונה להזיק לתובע או שוויון נפש ביחס לאפשרות הפגיעה בו.


ככל שגרסת התובע העובדתית בעניננו תמצא נכונה הרי שעלול להתקיים החריג שבסיפא שאינו מצדיק הענקת החסינות.
התביעה העיקרית מכוונת כולה למעשיו האישיים של נתבע 3 וחופפת את אותם ענינים בדיוק שיש ללבן לצורך הכרעה עובדתית ומשפטית בנסיבות מושא הבקשה.
הואיל והנתבעים לא מסרו גרסה עובדתית בתצהיר לתמיכה בבקשתם אלא טענו בלקוניות לתחולת החסינות, והואיל והליבון יהיה, להערכתי, ארוך נוכח היקף הטענות של התובע ואורך כתבי טענותיו, לא מצאתי כי יש להקדים שמיעה זו (שתארך לדעתי מספר ישיבות), וליתן לה עדיפות על פני תיקים אחרים הממתינים לתורם לשמיעת הוכחות.
בשלב מוקדם זה וטרם הליבון הראייתי, לא ראוי לסלק את התביעה נגדו על הסף.
מובן כי ההחלטה הסופית בשאלת החסינות תוכרע במסגרת פסק הדין.
אינני סבורה כי השארת נתבע 3
בשלב זה כצד בתביעה שעה שהוא העד המרכזי, תכביד עליו יתר על המידה בשים לב לכך שהוא כבר לא משמש בתפקידו הציבורי ואין חשש לפגיעה בתפקודו במהלך המשפט.

אשר על כן אני דוחה בשלב זה את הבקשה לסילוק על הסף של התביעה נגד נתבע 3 .

ההוצאות, תושתנה בהתאם לתוצאות, בסוף ההליך.

הנתבעים יגישו כתב הגנה מתוקן לכתב התביעה המתוקן שהוגש, עד 1/10/10 .


לעיון ב-2/10/10


ניתנה היום,
ט' אב תש"ע, 20 יולי 2010, בהעדר הצדדים.












א בית משפט שלום 15239-09/09 הועדה המקומית לתיכנון ולבניה -קרית טבעון, מועצה מקומית קרית טבעון-ב.ע, אריה רפפורט נ' אביגדור דוברת (פורסם ב-ֽ 20/07/2010)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים