Google

מושב ברקת אגודה שיתופית - איתן דאי

פסקי דין על מושב ברקת אגודה שיתופית | פסקי דין על איתן דאי

11579/09 תעא     20/07/2010




תעא 11579/09 מושב ברקת אגודה שיתופית נ' איתן דאי








בית דין אזורי לעבודה בתל אביב - יפו



20 יולי 2010

תע"א 11579-09 איתן דאי
נ' מושב ברקת אגודה שיתופית


בפני

כב' הרשמת
שרון אלקיים


בעניין
:
מושב ברקת אגודה שיתופית



המבקשת/הנתבעת

נ
ג
ד

איתן דאי



המשיב/התובע




החלטה
1.
בפני
בקשה למתן צו לגילוי ועיון במסמכים ספציפיים (להלן: הבקשה).

עניינה של תביעה זו
כעולה מכתבי הטענות, היא תביעת המשיב (להלן: התובע), רו"ח במקצועו, שנתן לנתבעת שירותים כחשב החל מחודש אפריל 2003 ועד ליום 1.6.2007, בין היתר, באמצעות הנפקת חשבוניות מחברת "קו מגמה בע"מ" שבבעלותו, לתשלום זכויות סוציאליות שונות מכח משפט העבודה, לרבות תשלום עבור שעות עבודה חריגות ותשלום עבור פיצויי פיטורים.
טענה מקדמית שהעלתה הנתבעת הינה הטענה בדבר העדר קיומם של יחסי עובד מעביד.

2.
המבקשת (להלן: הנתבעת)
עותרת לחייב את התובע לגלות ולהעביר לעיונה את המסמכים הבאים הנוגעים לשנים 2002 – 2008.
א.
דו"חות אישיים של התובע שהוגשו למס הכנסה הכולל פירוט הוצאות בצירוף חותמת "נתקבל".
ב.
מאזנים כספיים של חברת "קו מגמה בע"מ" שהוגשו למס הכנסה בצירוף חותמת
"נתקבל".
ג.
שומות של מס הכנסה לתקופה הנדונה של התובע ושל חברת "קו מגמה בע"מ".
ד.
פנקסי חשבוניות מלאים וקבלות לפי סדר מספרי של חברת "קו מגמה בע"מ" ושל התובע.
ה.
פנקסי תשלומי מע"מ.
ו.
טפסי 101 ו- 106 שנתיים של העובדים בחברת "קו מגמה בע"מ" ושל התובע, ככל שהועסקו עובדים (תוך הסתרת פרטיהם המזהים של עובדים אחרים).
ז.
דו"ח העסקת עובדים כפי שהוגש למוסד לביטוח לאומי.
ח.
תלושי שכר שהוצאו על ידי התובע כמעסיק ושל עובדים נוספים, תוך הסתרת פרטים מזהים, מחברת "קו מגמה בע"מ".
ט.
תלושי שכר של התובע מגורמים נוספים בהם עבד, ככל שהיו כאלה.
י.
פירוט של כל תפקיד אותו מילא התובע בשכר או שלא בשכר שקשור בתאגידים שעוסקים ישירות או בעקיפין בנדל"ן.
יא.
פירוט כל שעות מתן השירותים של התובע בנתבעת, לפי שעות וימים וכן את פירוט
מהות העבודה בגין כל שעה והגורם המאשר למתן השירותים והתשלומים לחברת "קו מגמה בע"מ" ולתובע וכן את החשבוניות שהוגשו לנתבעת על ידי התובע בגינם.

טענות הצדדים:
3.
לטענת הנתבעת, המסמכים המבוקשים דרושים לה על מנת להוכיח את טענתה כי בין הצדדים לא התקיימו יחסי עובד- מעביד וכי התובע נתן לנתבעת שירותים הן כעוסק מורשה והן באמצעות חברת "קו מגמה בע"מ" שבבעלותו, בתקופה שבין אפריל 2003 למאי 2007.

לטענתה, הדיווחים של התובע לרשויות המס (בגין שירותיו לנתבעת ו/או לגורמים אחרים) רלוונטיים וחיוניים ביותר לצורך ההכרעה בשאלה, האם התקיימו בין הצדדים יחסי עובד ומעביד ועשויים לספק מידע על סממנים של ניהול עסק עצמאי.

עוד טוענת המבקשת, כי דיווחי התובע נדרשים גם לצורך חישוב טענת הקיזוז המושתתת על הפער בין השכר שהתובע היה מרוויח אילו היה עובד הנתבעת ובין התמורה אותה קיבל כנותן שירותים עצמאי.

4.
לטענת התובע, יש לדחות את הבקשה מן הטעם שהמסמכים המבוקשים אינם רלוונטיים לתביעה והם נוגעים לענייניו האישיים.
בקשת הגילוי והעיון במסמכים לא נועדה על מנת לשפוך אור על טענות כלשהן של הנתבעת, אלא ניסיון ללקט מסמכים בצפייה שיהיה בהם כדי לייצר לנתבעת טענות שזכרן לא בא בכתב ההגנה.
לסיום טוען התובע, כי על בית הדין להכריע תחילה בשאלת תוקפו של ההסכם מאפריל 2003, שהנתבעת טוענת כי אינו בר תוקף וכפועל יוצא שלא התקיימו יחסי עובד ומעביד ואז עשויה להתייתר הבקשה לגילוי מסמכים.

דיון והכרעה

המסגרת הנורמטיבית

5.
בית הדין רשאי להתיר גילוי מסמכים ועיון בהם על פי תקנה 46(א) לתקנות בית הדין לעבודה (סדרי דין), תשנ"ב-1991.
הפסיקה קבעה כי השיקול המרכזי במתן צו גילוי מסמכים הינו שאלת הרלוונטיות של המסמכים שגילויים מבוקש, כאשר יש בגילוי כדי לסייע לדיון יעיל או לחסוך בהוצאות (ע"א 494/06 מדינת ישראל – נציבות המים נ' אבנצ'יק, ניתן ביום 28.3.07).
מדיניותם של בתי הדין לעבודה היא להרשות גילוי מסמכים הנחוצים כדי להגיע לחקר האמת, תוך שמירה על איזון האינטרסים בין הצדדים. במסגרת בחינת האינטרסים של הצדדים, על בית הדין לאזן בין הצורך בגילוי האמת מחד, לבין ההכבדה אשר היענות לבקשת תטיל על המשיב, אגב בדיקת הרלוונטיות של הפרטים המבוקשים.

6.
כבר נפסק כי שעה שקיומם של יחסי עובד ומעביד תלוי, בעיקר, בשאלת קיומו או היעדרו של הפן השלילי של מבחן ההשתלבות יש רלוונטיות למידע שבדו"חות לרשויות המס לתקופה הרלוונטית ליחסי הצדדים זאת מכיוון שקיימת סבירות גבוהה, כי הדו"חות עשויים לספק מידע על סממנים של ניהול עסק עצמאי.

בעניין וייס (דב"ע נב/118-3 עזבון המנוח יצחק וייס ז"ל – הוצאת מודיעים בע"מ, פד"ע כה' 429) פסק בית הדין הארצי כי שעה שקיימת סבירות גבוהה כי הדו"חות המוגשים לשלטונות המס עשויים לספק מידע על סממנים של ניהול עסק עצמאי, כגון הוצאות, הכנסות ורווח (של עסק או של עובד), קיום או אי-קיום מנגנון עסקי, העסקת עובדים, אזי יש מקום להתיר את גילויים, שכן המידע הגלום בהם רלוונטי להוכחת הפן השלישי של מבחן ההשתלבות.
עוד נקבע כי זכותו של נתבע, המתגונן בפני
תביעה שהוגשה נגדו על ידי אדם שטוען להיותו "עובד" ובנסיבות שבהן ראו הצדדים את היחסים ביניהם כיחסי עובד מזמין-קבל עצמאי, להביא בפני
בית הדין את מלוא הראיות הדרושות לו להוכחת טענתו, כאשר גילוי מסמכים הוא כלי עזר העשוי לסייע בידו.

מן הכלל אל הפרט
7.
הדו"חות לרשויות המס עשויים לספק אינדיקציה מהימנה לקיומם או אי קיומם של יחסי עובד ומעביד ולעניין הפן השלילי של מבחן ההשתלבות, מאחר שהם צופנים בתוכם מידע הנוגע לניהולו העסקי של התובע, הכנסותיו מן הנתבעת בהשוואה להכנסותיו מגורמים אחרים.

זאת ועוד, שעה שהתובע טוען, כי המצב המשפטי והעובדתי עליו הסתמכו הצדדים בטעות יסודו ושעה שהוא עותר לקבלת כספים מן הנתבעת על יסוד טענה זו, הרי שזכותה של הנתבעת להביא בפני
בית הדין את מלוא הראיות הרלוונטיות להוכחת גרסתה ולסתירת גרסתו של התובע.

8.
לאור האמור, ניתן צו לפיו על התובע לגלות דו"חות שומה שנתיים, דו"חות הכנסות והוצאות, ופנקסי חשבוניות וקבלות
לפי סדר מספרי של התובע ושל חברת "קו מגמה בע"מ, לתקופה שהחל משנת 2003 ועד לשנת 2007 (כולל). די בדו"חות אלה כדי לתת לנתבעת את המבוקש וזאת מבלי שהתובע יצטרך לגלות "מאזניים כספיים" של חברת קו מגמה בע"מ.
כמו כן, ניתן צו לפיו על התובע לגלות את טפסי 106 של
עובדים בחברת "קו מגמה בע"מ" , ככל שישנם כאלה, תוך השחרת השמות וכן טפסי 106 של התובע לשנים 2007-2003. די בטפסי 106 כדי לתת לנתבעת את המבוקש על ידה וזאת מבלי שהתובע יצטרך לגלות את טפסי 101 של העובדים, דו"ח העסקת עובדים כפי שהוגש למל"ל ותלושי שכר.

9.
באשר לפנקסי תשלומי
מע"מ – מאחר שלא הוסבר מדוע יש צורך לגלות את הפנקסים ולא הובהר מהו המידע הכלול בהם ואשר לא ניתן לדלות מדו"חות המס, הבקשה נדחית.

10.
לא מצאתי לנכון להיעתר לבקשת הנתבעת לגלות את תלושי השכר של התובע מגורמים נוספים בהם עבד וכן לחייבו ליתן פירוט של כל תפקיד אותו מילא שקשור בתאגידים שעוסקים בנדל"ן, שכן מדובר בבקשה גורפת. יצוין כי מידע על תמורה נוספת שקיבל התובע ניתן לדלות מפנקסי החשבוניות.

11.
באשר למסמכים המפורטים בסעיף 2(יא) לעיל- התובע יגלה כל מסמך המצוי ברשותו הנוגע לפירוט השעות בהן נתן שירותים לנתבעת וכן את החשבוניות שהוגשו לנתבעת בגינם.

12.
התובע יגלה את המסמכים המפורטים לעיל בתצהיר גילוי מסמכים ערוך כדין, תוך 30 יום מיום המצאת החלטה זו לידיו. היה והמסמכים אינם מצויים בידי התובע, יפרט התובע בתצהיר את עובדת אי קיומם של המסמכים ו/או אי הימצאותם של המסמכים בידיו.

13.
באשר לבקשת התובע כי בית הדין יכריע תחילה בשאלת תוקפו של הסכם מאפריל 2003- ככל שהתובע עומד על בקשתו הוא רשאי להגיש בקשה נפרדת ולפרט את הנימוקים.

14.
סוף דבר
א.
הבקשה מתקבלת כמפורט בסעיפים 8-12.
ב.
התובע ישלם לנתבע הוצאות שכ"ט עו"ד בסך 1,200₪ בצירוף מע"מ כדין. לא ישולמו ההוצאות תוך 30 ימים יישאו הפרשי הצמדה וריבית כחוק מיום מתן החלטה זו ועד לתשלום בפועל.
ניתנה היום,
ט' אב תש"ע, 20 יולי 2010, בהעדר הצדדים.














תעא בית דין אזורי לעבודה 11579/09 מושב ברקת אגודה שיתופית נ' איתן דאי (פורסם ב-ֽ 20/07/2010)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים