Google

מדינת ישראל - לוי אשכול

פסקי דין על לוי אשכול

8088/03 פ     28/03/2004




פ 8088/03 מדינת ישראל נ' לוי אשכול




71
בתי המשפט

פ 008088/03
בית משפט מחוזי באר שבע
28/03/2004
תאריך:
כב' השופט יוסף אלון

בפני
:

מדינת ישראל

בעניין:
המאשימה
סיגל

ע"י ב"כ עו"ד
נ ג ד
לוי אשכול
הנאשם
עו"ד אמיר ציון

ע"י ב"כ עו"ד
גזר דין

1. הנאשם הורשע עפ"י הודאתו בעבירה של גרימת מוות ברשלנות, עבירה לפי סעיף 304 לחוק העונשין וזאת כדלהלן:

בבעלותו של הנאשם מועדון ודיסקוטק הנמצא במיתחם המסעדות והבילויים הידוע כ"מרכז התיירות באילת".
ב-26.3.02, כחלק מפעילות אבטחה שאירגנו בעלי העסקים שבאותו מיתחם, הורה הנאשם בין היתר על הצבת שרשראות מתכת בשתי הכניסות ל"משעול הבז" הצמוד לחזית המזרחית של מיתחם התיירות והמועדון, והן הותקנו אותו היום בשעות אחה"צ.
סמוך לאחר חצות הלילה, רכב המנוח, דוד דמרי ז"ל, על אופנועו מכיוון מגרש החנייה שמדרום למיתחם התיירות, הגיע לכניסה הדרומית של "משעול הבז", נתקל בשרשרת שהוצבה שם בצהרי אותו היום, הועף מהאופנוע, נפצע אנושות וזמן קצר לאחר מכן מת מפצעיו.

הנאשם הודה כי גרם ברשלנותו למותו של המנוח בכך שהורה על הצבת אותה השרשרת ללא היתר מעירית אילת, שהיא הרשות המוסמכת לכך, ובכך שלא דאג כי השרשרת תסומן.
2. בראשונה יוחסה לנאשם בכתב האישום המקורי עבירה של הריגה לפי סעיף 298 לחוק העונשין בהיקף המעשים והמחדלים שנטענו כנגדו בגידרו של אותו כתב אישום.
הנאשם כפר במיוחס לו והמאשימה השמיעה חלק ניכר מעדי התביעה.

בישיבת 15.1.04 הודיעו הצדדים כי הגיעו לכלל הסדר טיעון לפיו תוקן כתב האישום המקורי להיקף המעשים שפורטו לעיל, העבירה שיוחסה לנאשם שונתה מעבירת ההריגה לעבירת גרימת מוות ברשלנות, הנאשם הודה כאמור בביצוע המיוחס לו בכתב האישום המתוקן והורשע עפ"י הודאתו זו.

באותו הסדר טיעון הסכימו הצדדים כי יטענו, איש כטענתו, לעניין מידת העונש שתיגזר על הנאשם.
3. כאמור, בטרם תוקן כתב האישום החלה המאשימה בהשמעת ראיותיה וזאת בישיבות שהתקיימו ב-19 וב-20 לאוקטובר 2003.
במהלך אותן הישיבות העידו בין היתר שוטרים וחוקרים ממשטרת אילת, האחראים על הסדרי תעבורה בעירית אילת ובעלי עסקים במיתחם התיירות.
כמו כן הוגשו הודעותיו של הנאשם בחקירתו ונערך ביקור בזירת התאונה ב"משעול הבז" ובמיתחם התיירות.

מתוך אותן הראיות עולה תמונת הדברים דלהלן:

מיתחם התיירות מהווה מוקד בילוי בעיר אילת ובו מועדונים, דיסקוטקים, מסעדות וחנויות שונות.
צדו המזרחי של אותו המיתחם תחום ב"משעול הבז" שהינו דרך המרוצפת באבנים משתלבות ברוחב של כ-4 מ'.
צדו המערבי של "משעול הבז" תחום במבני מועדונים, ובהם המועדון של הנאשם, ומתוך אותה הדרך עולות מדרגות הישר לתוך מיתחם התירות והמועדונים הנ"ל.

מספר ימים לפני ארוע התאונה פנתה משטרת אילת אל בעלי העסקים במיתחם התיירות בדרישה לנקוט אמצעי אבטחה ופיקוח מוגברים, שכן באותם הימים [מרץ 2002] גאו גלי הטרור והפיגועים במרכזי בילוי ברחבי הארץ ורבו ההתראות מפני פיגועים אפשריים
[ר' מכתבו של הקצין גוזלן - ת/11].

הנאשם לקח על עצמו לארגן את נושא האבטחה של המיתחם כולו, ופנה לשם כך לחברה שעיסוקה בשירותי פיקוח ואבטחה.
אותה תוכנית כללה הצבת מספר רב של מאבטחים בכניסות השונות למיתחם התיירות ובמסגרתה הוצע גם לחסום הכניסות ל"משעול הבז", שכן גם ממנו שתי כניסות הישר לתוך מיתחם המועדונים הנ"ל.

הנאשם הציג בפני
קצינים ממשטרת אילת את תוכנית האבטחה שיזם, וזאת בעת שהגיעו למיתחם - ביום התאונה - במסגרת מבצע משטרתי שנוהל במקום.

אין חולק כי אנשי המשטרה ציינו לחיוב את הרצינות בה נרתם הנאשם לדאוג לאבטחת המקום.
מאידך גיסא, איש מאנשי המשטרה וגם לא מאנשי העיריה לא אישר את חסימת משעול הבז באותן השרשראות, ולא הוגשה בקשה כלשהי ע"י הנאשם לקבלת אישור שכזה בטרם הורה על התקנתן אותו היום בשעות אחה"צ.

נתון נוסף החשוב לעניין הינו כי "משעול הבז" דנן היה חסום במחסומים שהוצבו ע"י עירית אילת משך תקופה ארוכה עד שנפרץ זמן לא רב בטרם הוצבה שם אותה השרשרת ע"י הנאשם.
ברם, אותו המחסום שהקימה רשות הרישוי של העיריה היה מסומן והוקם עפ"י דין - מה שאין כן בשרשרת שהורה הנאשם להציב אותו היום במסגרת אותה תוכנית אבטחה.
ועוד נתון החשוב לענייננו הינו כי אותו "משעול הבז" מהווה למעשה דרך צרה המובילה ממגרש חנייה שממוקם מדרום לאזור מיתחם התיירות [מצפון למלון קלאב-הוטל] לעבר מגרש החנייה שממזרח למיתחם התיירות - ואין הוא דרך ראשית או כביש מרכזי במערכת הכבישים באזור.
4. מתוך בחינת הנתונים דלעיל עולה כי המניע והכוונה שהיו ביסוד החלטת הנאשם לחסום הגישה לאותו "משעול הבז" היו חלק מהתארגנות האבטחה הכוללת שלקח על עצמו ביחס לשמירת הכניסות למיתחם מרכז התיירות הומה האדם וזאת לאור ההתראות הבטחוניות באותם ימי פיגועים קשים.
ברם, התרשלותו של הנאשם התבטאה כאמור בכך שלא צפה את האפשרות שכתוצאה מהצבת אותה השרשרת, ללא קבלת האישורים הנדרשים עפ"י דין וללא סימונה באופן שניתן יהיה להבחין בה ממרחק - עשוייה להתרחש תאונה טראגית וקשה כפי שארעה.

המנוח דוד דמרי ז"ל, נער בן 17, רכב על אופנועו, לא הבחין בשרשרת שחסמה הכניסה ל"משעול הבז", נתקל באופנועו בשרשרת, הועף מהאופנוע ונהרג.

מתוך התרשמותי במהלך הביקור במקום, מתוך ההצהרות שניתנו לעניין זה ע"י ב"כ הצדדים ומתוך שאר הראיות שבתיק, עולה כי האזור מואר בשעות הלילה בתאורת פנסי רחוב וכן בתאורת שלטי הפרסומות הרבים, כי אותו משעול הבז אינו ציר תנועה לכלי רכב אלא דרך צרה המקשרת בין מגרשי חנייה, כי אותה הדרך היתה חסומה בעבר במחסומים שהציבה העיריה - אולם כל אלה אין בהם לגרוע מחוסר הזהירות ומהרשלנות שהתבטאה בדרך בה החליט הנאשם על הצבת השרשרת ומהסיכון שיצר בכך לעוברי האורח.
הסנגור בטיעוניו לעונש ביקש לתת דגש על רשלנותו התורמת של המנוח לארוע התאונה, על כך שבמצב התאורה שבמקום ניתן היה להבחין בהימצאות השרשרת ועל כך שמהירות נסיעתו לא היתה סבירה וזהירה.
ברם, לא אקבע מימצא לעניין זה, שכן אלמלא התרשל הנאשם באותה חוסר זהירות וחוסר תשומת לב שנדרשו מחסימת הדרך כפי שחסם - לא היתה התאונה הטראגית מתרחשת.
5. אמו של דוד דמרי ז"ל העידה בישיבת הראיות לעונש.
בקול בוכים סיפרה על בנה הצעיר שנהרג בדרכו לחגוג אותו הלילה את יום הולדתו ה-17, את ההרס שהמיט האסון על חייה וחיי משפחתה ואת צפייתה כי הנאשם יתן על כל אלה את הדין.

הנאשם וסנגורו פרסו בפני
ביהמ"ש את היסורים שנתייסר הנאשם מאז קרות האסון, כי נתקף בעקבות כך בדכאון, את חרטתו וצערו.

ב"כ המאשימה בטיעוניו לעונש קורא לביהמ"ש להחמיר בעונשו של הנאשם ולהטיל עליו עונש מאסר לתקופה משמעותית.
הסנגור כנגדו טען כי בנסיבות עניין זה יש להימנע מהטלת עונש מאסר.
6. ההתרשלות וחוסר הזהירות של הנאשם גרמו לאסון נורא.
הנאשם לא חפץ חלילה בהתרחשות אותו האסון ואף לא צפה אפשרות התרחשותו - ברם, בכך באים לידי ביטוי הרשלנות וחוסר הזהירות שעליו ליתן את הדין בגינם, שכן היה עליו לצפות את פוטנציאל הסכנה הגלום באותן שרשראות שהורה להציבן בפתח אותה הדרך.

לאחר שבחנתי ההיבטים השונים הצריכים לעניין מידת עונשו של הנאשם שבפני
, אני מחליט לגזור עליו את העונשים דלהלן:

א. מאסר של 6 חודשים .
הנאשם ירצה תקופת מאסר זו בדרך של עבודות שירות וזאת בכפוף לחוו"ד הממונה על עבודות השירות בשב"ס.

ב. מאסר על תנאי של 6 חודשים, והתנאי הינו כי משך שנתיים מהיום לא יעבור עבירה לפי סעיף 304 לחוק העונשין.
7. דוחה המשך הדיון ליום 3.5.04 שעה 14:00 לקבלת חוו"ד הממונה על עבודות השירות בשב"ס.
8. מזכירות ביהמ"ש תעביר העתק גזר דין זה לממונה הנ"ל על מנת שיעביר חוות דעתו בטרם המועד הנ"ל.
הסנגוריה מתבקשת אף היא בטובה להפנות הממונה לגז"ד זה ולעשות ככל יכולתה לארגון ראיון בהקדם האפשרי של הנאשם במשרדי הממונה הנ"ל.
לתשומת לב הממונה, את הנאשם ניתן לאתר בטלפון 057-533853 או באמצעות סנגורו עו"ד ציון אמיר 03-6913804.


ניתן היום ו' בניסן, תשס"ד (28 במרץ 2004) במעמד ב"כ המאשימה עו"ד עטר ובמעמד הנאשם וב"כ עו"ד הדד ענת.

יוסף אלון
- שופט

008088/03פ 055 גאולה








פ בית משפט מחוזי 8088/03 מדינת ישראל נ' לוי אשכול (פורסם ב-ֽ 28/03/2004)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים