Google

מ.י. לשכת תביעות מרחב נגב - באר שבע - אליהו דיין

פסקי דין על מ.י. לשכת תביעות מרחב נגב - באר שבע | פסקי דין על אליהו דיין

2311/09 פ     21/10/2010




פ 2311/09 מ.י. לשכת תביעות מרחב נגב - באר שבע נ' אליהו דיין




לך



7


בית משפט השלום בבאר שבע

ת"פ 2311-09 מ.י. לשכת תביעות מרחב נגב - באר שבע
נ' דיין



21 אוקטובר 2010



5903/09
11014/09
2712/09

בפני
כב' השופט ג'ורג אמוראי

המאשימה
מ.י. לשכת תביעות מרחב נגב - באר שבע
עו"ד נאוה זרנגר



נגד

הנאשם
אליהו דיין
- בעצמו
עו"ד טל ארד









<#3#>
גזר דין

הנאשם הורשע עפ"י הודאתו, במסגרת הסדר טיעון, בעובדות כתב אישום מתוקן הכולל
שני אישומים, בביצוע עבירת סחר בסם מסוכן, בכך שבתאריך 2/04/09 מסר לסוכן סם מסוג קוקאין במשקל 3.5 גר' נטו תמורת 1,500 ₪ ובעבירה של החזקה שלא לצריכה עצמית, בכך שבתאריך 22/04/09 החזיק בסם מסוג קוקאין, מחולק ל- 5 יחידות במשקל כולל של 3.5 גר נטו.

לחובת הנאשם מאסר על תנאי בר הפעלה בן 12 חודשים מת.פ 3656/06 שלום ב"ש.

הסדר הטיעון כלל תיקון כתב האישום, הודאת הנאשם והרשעתו. הסנגור יטען לקבלת תסקיר ואילו המאשימה תתנגד לתסקיר ולחילופין אינה מחויבת להמלצותיו.

לחובת הנאשם רישום פלילי הכולל גזר דין ללא הרשעה ו- 12 הרשעות בעבירות רכוש, אלימות וסמים. לחובתו 3 הרשעות בעבירות סחר בסמים. בעברו ריצה 3 תקופות מאסר שהארוכה שביניהן למשך 24 חודשים. הרשעתו האחרונה משנת 2007 בגין ביצוע עבירות סמים בשנת 2006 ושבגינן נידון למאסר למשך 12 חודשים, מאסר על תנאי בן 12 חודשים ופסילה.

שירות המבחן המליץ על הטלת צו מבחן למשך שנה לצורך שימור הישגיו עד כה בהליכי שיקום. כפי העולה מהתסקיר הנאשם ניהל אורח חיים התמכרותי לסמים ולהימורים וביצע עבירות על רקע התמכרותו והצורך במציאת מקורות מימון. במסגרת מעצרו בתיק שבפני
י שוחרר הנאשם לקהילה טיפולית "רטורנו" , שם רכש כלים להתמודדויות במצבי לחץ ועם מצוקותיו הכלכליות הרפואיות והמשפחתיות. הנאשם שהה בקהילה 7 חודשים, חזר לביתו והמשיך ההליך הטיפולי במרכז יום "חוסן", בקבוצה של מכורים נקיים מסמים. בדיקות שתן שנערכו לנאשם נמצאו ללא שרידי סם. הנאשם שיתף פעולה עם שירות המבחן, הודה בעבירות המיוחסות לו וההליך הטיפולי צלח. שירות המבחן התרשם ממאמציו הכנים של הנאשם לשיקום חייו. להערכת שירות המבחן ענישה מוחשית בכלא יכולה להביא לנסיגה במצבו הרפואי ובהליך השיקומי.

במסגרת הטיעונים לעונש עתר ב"כ המאשימה להשית על הנאשם עונש מאסר בפועל, מאסר על תנאי, קנס ופסילה מלהחזיק ולקבל רישיון נהיגה. בטיעוניו הפנה לחומרת העבירות, לנסיבות ביצוען, חלקו של הנאשם, עברו הפלילי , והצורך שבהרתעת הנאשם וכל אלו העוסקים בסם.

מנגד, ב"כ הנאשם עתר לאמץ את המלצת שירות המבחן, זאת בהתחשב בהליך השיקומי שעבר. כן הפנה לנסיבותיו האישיות, המשפחתיות ורפואיות, כמפורט בתסקיר. לעניין הקנס התבקש בית המשפט שלא להכביד על הנאשם לנוכח מצבו הכלכלי הקשה. לעניין הפסילה נטען כי שלילת רשיונו תקשה במאוד על תפקודו היומיומי על רקע הקשיים הכלכליים ומצבה הרפואי של אישתו אשר עברה אירוע מוחי. הנאשם, הודה על ההזדמנות שניתנה לו להשתלב בהליך שיקומי והפנה לשינוי שחל באורח חייו.

מטעם הנאשם הוגשה פסיקה של מותב זה ושל בית המשפט העליון { ע"פ 8092/04 וע"פ 433/89} וכן צו כינוס בעניינו של הנאשם. מטעם המאשימה הוגש רישום פלילי, מאסר על תנאי
ופסיקת בית משפט העליון { ע"פ 2000/06 ורע"פ 4943/06}.

הנאשם נעצר בתאריך 23/06/09 ושוחרר לקהילה טיפולית רטורנו בתאריך 13/09/09.

דיון
הנאשם בן 49, נשוי, אב ל- 6 ילדים, מכור לסמים ולהימורים, בעל עבר פלילי בעבירות רכוש אלימות וסמים, שב לעסוק בפלילים, בעבירות סמים מהמדרג הגבוה ובסם המסוכן קוקאין. עסקינן בעבירות חמורות מסוג פשע, אשר פוגעות בפרט ובחברה והמצריכות השקעת מאמצים ומשאבים ניכרים למיגור וצמצום התופעה. המפיצים, המתווכים והסוחרים מגבירים את השימוש והפצת הסם, תמורת בצע כסף והפקת רווח כלכלי , מבלי משים לב להשלכות ההרסניות של פעולתם. חשיפתו בוצעה בעקבות פעילות סוכן משטרתי- שוטר. הסוכן פנה לאחר וזה הפנה את הסוכן לנאשם לצורך הספקת הסם בתמורה לסך של 1,500 ₪.

חומרה יתרה בעניננו בביצוע העבירות כשתלוי ועומד כנגדו מאסר על תנאי בר הפעלה בן 12 חודשים.

אכן אופיין של העבירות, נפיצותן, חומרתן, נסיבות ביצוען ואופן חשיפתן, מחייבות ליתן משקל בכורה לאינטרס הציבורי בהתרעת הנאשם ואחרים כמותו. אולם הענישה לעולם אינדיבידואלית, ובנסיבות שבפני
י ולנוכח ההליך השיקומי שצלח והאמור בתסקיר מצאתי כי יש מקום להעדיף בענייננו את האינטרס השיקומי
הצופה פני עתיד ושלא למצות עימו את הדין.

לעניין מאמצי השיקום והשלכותיו על גזר הדין אפנה ל ע"פ 8092/04 ישראל חביב נ' מדינת ישראל: "הישג שיקומי זה (גמילה - א.ר.) הוא נדיר במקומנו, במיוחד מקום שמדובר בגמילה מסמים. על שום נדירותו וייחודו בולט הצורך לתת לו משקל נכבד במסגרת שיקולי הענישה וזאת מכמה בחינות: ראשית, מבחינת האינטרס הציבורי בהגנה על שלום הציבור ובטחונו, שיקומו של עבריין מועד תורם לקיומה של ציפייה כי לא יחזור לעולם הפשע. ציפייה זו מקדמת את טובת הציבור ומתיישבת עם אינטרס חברתי רחב. שנית, מבחינת העבריין, השיקום המוצלח פותח בפני
ו אופקי חיים חדשים ולראשונה עולה תקווה כי יוכל לפנות לדרך חיים בונה, שבה יוכל להשתלב באורח חיים יציב וקונסטרוקטיבי. ושלישית, מבחינת שירותי השיקום והרווחה, חשוב לטעת את התודעה כי יש טעם ותוחלת בהשקעת משאבים חומריים ואנושיים בפעולות שיקום עבריינים, וכי מקום שפעולות אלה מניבות פרי, ישנה התחשבות בכך בתהליך הענישה, וננקטים אמצעים המאפשרים ככל הניתן את הותרת תוצאות השיקום על כנן, בלא העמדתן בסכנה. בנסיבות האמורות הצורך לשמר את תוצאות שיקומו של המערער בשל מגוון ההיבטים האמורים עשוי להכריע אף את שיקולי הענישה המסורתיים - גמול וההרתעה; עם זאת, בכל מקרה, יש לשלב את השיקולים הנוגדים בענישה לנוסחה מאוזנת ומידתית שתייחס את המשקל היחסי הראוי למגוון השיקולים וההיבטים מבחינת אינטרס הציבור ואינטרס הפרט כאחד".

כב' השופטת פרוקצ'ה בחרה להעדיף את ההיבט השיקומי הגם שעסקינן ב-4 עבירות סחר בסמים, מסוג קנבוס, במשקל של כ- 20 ק"ג וכן עבירות זיוף התחזות והפרעה לשוטר וזאת על מנת שלא לקטוע את ההליך השיקומי והצורך בשימורו. עסקינן היה בנאשם בעל רישום פלילי לרבות בעבירות סמים , אשר שולב בקהילה טיפולית, שיתף פעולה עם שירות המבחן וחל שינוי בהרגלי חייו.




בענייננו, עסקינן בעבירת סחר והחזקה שלא לצריכה עצמית בסם מסוג קוקאין. הנאשם בעל רישום פלילי ניהל אורח חיים עברייני והתמכרותי ואלם ניכר שינוי באורח חייו ודפוסיו. הנאשם שוחרר ממעצרו, השתלב בקהילה טיפולית סגורה, רכש כלים להתמודדות במצבי לחץ , שהה שם 7 חודשים, חזר לחיק משפחתו ושולב בהמשך טיפול במרכז יום חוסן. הנאשם שוחרר בתאריך 13/09/09 ומאז נמצא בקשר מתמיד ובפיקוח שירות המבחן. הנאשם שיתף פעולה עם שירות המבחן ובבדיקות תקופתיות שנערכו לו נמצא כי אינו משתמש בסמים. שירות המבחן התרשם ממאמציו ומיכולתו של הנאשם להתמיד בהליך והומלץ על חיזוקו ושימור הישגיו עד כה בהליך השיקומי.

ענישה בדמות מאסר בפועל, תסכן באופן ממשי את הישגי שיקומו של הנאשם, על רקע מבנה אישיותו ומצוקותיו הכלכליות, הרפואיות והמשפחתיות וכן תקטע הליך שיקומי , שאומנם בתחילת דרכו , אך עד כה צלח.

כמו כן, ולקולא יש ליתן המשקל להודאת הנאשם, לנטילת האחריות, ולמהות תיקון כתב האישום.
העונש


לאחר בחינת מכלול שיקולי הענישה, לקולא ולחומרה, העושה והמעשה דן הנאשם כדלקמן:

א.
מורה על הארכת המאסר על תנאי בן 12 חודשים מת.פ 3656/06 שלום באר שבע למשך שנתיים מהיום.

ב.
צו מבחן
לפיו ימצא הנאשם בפיקוח שירות המבחן למשך שנה מהיום, ישתתף בכל תוכנית שתקבע לו וימסור בדיקות שתן בהתאם לדרישות שירות המבחן. הובהר לנאשם כי במידה ולא יעמוד בתנאי צו המבחן רשאי בית המשפט על פי בקשת שירות המבחן, לבטל את צו המבחן ולגזור את דינו מחדש.


ג.
פוסל את הנאשם מלקבל או מלהחזיק רישיון נהיגה למשך 11 חודשים מהיום.


מורה על השמדת המוצגים.


זכות ערעור כחוק.
<#4#>

ניתנה והודעה היום י"ג חשון תשע"א, 21/10/2010 במעמד הנוכחים.




ג'ורג אמוראי
, שופט





הוקלד על ידי: איריס אוחיון







פ בית משפט שלום 2311/09 מ.י. לשכת תביעות מרחב נגב - באר שבע נ' אליהו דיין (פורסם ב-ֽ 21/10/2010)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים