Google

ארגון המורים בבתי הספר העל יסודיים בסמינרים ובמכללות - מרכז השלטון המקומי, שלוש הערים הגדולות, מדינת ישראל – משרד האוצר

פסקי דין על ארגון המורים בבתי הספר העל יסודיים בסמינרים ובמכללות | פסקי דין על מרכז השלטון המקומי | פסקי דין על שלוש הערים הגדולות | פסקי דין על מדינת ישראל – משרד האוצר |

1012/04 סק     30/05/2004




סק 1012/04 ארגון המורים בבתי הספר העל יסודיים בסמינרים ובמכללות נ' מרכז השלטון המקומי, שלוש הערים הגדולות, מדינת ישראל – משרד האוצר




בבית הדין הארצי לעבודה

סק 1012/04

ארגון המורים בבתי הספר העל יסודיים
בסמינרים ובמכללות

המבקש
(1) מרכז השלטון המקומי

(2) שלוש הערים הגדולות

(3) מדינת ישראל - משרד האוצר
המשיבים

בפני
הנשיא סטיב אדלר
בשם המבקשים 1 ו-2: עו"ד מנחם לפידור

בשם המדינה: עו"ד נורית אלשטיין

בשם המשיב: עו"ד סיגל פעיל

החלטה

[1] בפני
בקשת המשיב 3 (להלן: המדינה) להארכת מועד למתן תגובה ל"בקשת צד בסכסוך קיבוצי ובקשה דחופה לסעד זמני ולסעד קבוע, ולחלופין בקשה למתן סעד ארעי", שהוגשה מטעם המבקש (להלן: ארגון המורים או הארגון). עילתה של הבקשה היא מכתבו לש מר יובל רכלבסקי, הממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר
(להלן: הממונה על השכר) שנשלח ביום 3.5.2004 למר יעקב אגמון, שמנכ"ל לענייני חינוך ותרבות במשיב 1 (להלן: מרכז השלטון המקומי
). במכתבו, כותב הממונה על השכר כדלהלן:

"מאשר קבלת מכתבך שבסמך. ברוח ההצעה המופיעה במכתבך, הוחלט לבצע את הניכוי בגין ימי העיצומים באופן הבא:
1. במשכורת חודש מאי 2004 ינוכו כל שעות ההיעדרות של מורים שנטלו חלק בעיצומים ובשביתות חלקיות של ארגון המורים בחודשים האחרונים.
2. במשכורת חודש יוני 2004 ינוכו 4% משכר כל עו"ה, בגין השתתפות בעיצומים בפעילות חוץ בית-ספרית (טיולים, אי השתתפות במועצות פדגוגיות, ישיבות הורים ומורים וכו')".

[2] ארגון המורים מבקש כי בית הדין יוציא צו זמני, המורה למשיבים להימנע, עד מתן

פסק דין
חלוט, מביצוע כל שינוי בתנאי עבודתם של המורים ושכרם, ולפסוק כי אין לנכות משכר המורים חברי הארגון כל סכום שהוא בשל עיצומים שנקטו כדין, כל עוד לא התנהל בעניין זה משא ומתן בין הצדדים. לטענת הארגון, הוראת הממונה על השכר משמעותה "הפחתה מעשית של 20% משכר המורים במשכורת חודש מאי, וזאת ללא כל קשר למכסה כלשהי של השתתפות בעיצומים, אם בכלל, של כל אחד מהם [המורים - ס.א.]". שיעור ההפחתה המעשית נובע מכך שארגון המורים נוקט בעיצומים מזה חמישה חודשים. לכן, על פי הנטען בבקשה, במשכורת חודש מאי 2004 יופחתו לחברי הארגון 4% מהשכר בגין כל חודש עיצומים. עוד נטען בבקשת הארגון כי החלטת הממונה על השכר התקבלה "באופן שרירותי וקולקטיבי, בסנקציה לכולם ללא שבדקו באמת, את השתתפותם [של המורים - ס.א.].

[3] עם קבלת הבקשה, ניתנה ביום 27.5.2004 החלטה, לפיה יגישו באי כח המשיבים תגובתם, וזאת עד למחרת היום, יום ו', 28.5.2004 בשעה 11:00.
עוד באותו יום הגישה באת כח המדינה בקשה דחופה למתן ארכה, במסגרתה ציינה, בין היתר:

"3. ... מקריאת הבקשה ומבירור טלפוני עם הגורמים המוסמכים במשרד האוצר
עולה כי עיקר טענותיהם של העותרים מופנות כנגד ניכוי 4% משכר עובדי ההוראה בגין עיצומים שנקטו. בניגוד לנטען על ידי המבקשים, ניכוי 4% איננו צפוי להתבצע אלא בעוד למעלה מחודש ימים, בעת שתשולם לעובדים משכורת חודש יוני, ולפיכך אין כל בהילות מיוחדת ליתן תגובה לבקשה בתוך פחות מ-24 שעות.
4. זאת ועוד, הניכוי שיתבצע בעוד כחודש הוא ניכוי של 4% בלבד, אין המדובר בצבירה רטרואקטיבית ומעולם לא ניתנה הוראה לנכות 20% מהשכר כפי שנטען באופן מטעה בבקשה.
5. לעניין ניכוי השכר שעתיד להתבצע על פי הוראת הממונה על השכר במשכורת חודש מאי, המדובר בניכוי שמתבצע אך ורק לגבי מורים שדווחה העדרותם בפועל משעות הוראה, במסגרת העיצומים שננקטו. הניכוי הוא בהתאם לשעות ההעדרות בפועל, לכל מורה, ואין הוא מחושב על פי מכסות או ממוצעים" [ההדגשות במקור - ס.א.].

בתגובה שהגישו מרכז השלטון המקומי
ושלוש הערים הגדולות
נטען כי "... במשכורת חודש מאי 2004 ינוכה משכר המורים שעות ההיעדרות ורק במשכורת חודש יוני 2004 ינוכה משכר המורים 4% בגין השתתפות בעיצומים [ההדגשה במקור - ס.א.]".

[4] לאור האמור בבקשת המדינה למתן ארכה, הריני מוצא לנכון להורות, כי כאמור בסעיף 5 לבקשת המדינה, לא ינוכה שכר ממשכורות חודש מאי המשולמות לחברי ארגון המורים, זולת ניכוי כאמור בסעיף 1 למכתבו של הממונה על השכר מיום 3.5.2004.היינו, הניכוי יותר אך ורק לגבי שכר מורים שדווחה היעדרותם בפועל משעות הוראה, במסגרת העיצומים והשביתות, המלאות והחלקיות, שנקט ארגון המורים. ניכוי זה ככל שיתבצע, יעשה באופן אינדיבידואלי, בהתחשב בשעות ההוראה שנעדר כל מורה ומורה בפועל. לא יעשה כל ניכוי אחר במסגרת משכורת חודש מאי המשולמת למורים חברי הארגון.
באשר לניכוי 4% משכר חודש יוני יובהר, כי כעולה מבקשת המדינה למתן ארכה, הכוונה בסעיף 2 למכתבו של הממונה על השכר מיום 3.5.2004 הינה לניכוי בשיעור 4% בלבד, ולא ניכוי של 4% בגין כל חודש מהחודשים בהם נקטו חברי ארגון המורים בעיצומים. לגבי ניכוי זה, האמור להתבצע בעוד כחודש, אני מוצא לנכון להיעתר לבקשה להארכת מועד שהגישה המדינה. תגובת המדינה תוגש עד ליום חמישי, 3.6.2004 בשעה 12:00.

ניתנה היום, י' סיוון תשס"ד (30 במאי 2004) בירושלים, ותישלח לצדדים בפקסימיליה.

סטיב אדלר

נשיא








סק בית הדין הארצי לעבודה 1012/04 ארגון המורים בבתי הספר העל יסודיים בסמינרים ובמכללות נ' מרכז השלטון המקומי, שלוש הערים הגדולות, מדינת ישראל – משרד האוצר (פורסם ב-ֽ 30/05/2004)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים