Google

יהושע מצא - ראש העיר, חברי המועצה ובני העיר באר-שבע, שר האוצר והממונה על מס רכוש וקרן פיצויים, מינהל מקרקעי ישראל

פסקי דין על יהושע מצא | פסקי דין על ראש העיר | פסקי דין על חברי המועצה ובני העיר באר-שבע | פסקי דין על שר האוצר והממונה על מס רכוש וקרן פיצויים | פסקי דין על מינהל מקרקעי ישראל |

113/71 בג"צ     11/07/1971




בג"צ 113/71 יהושע מצא נ' ראש העיר, חברי המועצה ובני העיר באר-שבע, שר האוצר והממונה על מס רכוש וקרן פיצויים, מינהל מקרקעי ישראל




(פד"י כה (2) 337)

(פד"י כה (2) 337)

בבית המשפט העליון בשבתו כבית-משפט גבוה לצדק

בג"צ מס' 113/71


השופטים:
כבוד מ"מ הנשיא זוסמן
,
כבוד השופט ויתקון
,
כבוד השופט ח' כהן


העותר:
יהושע מצא


ע"י ב"כ עו"ד י' צור

נ ג ד

המשיבים:
1. ראש העיר
, חברי המועצה ובני העיר באר-שבע


ע"י ב"כ עו"ד י' א' אליעז
2. שר האוצר והממונה על מס רכוש וקרן פיצויים
3. מינהל מקרקעי ישראל
ע"י ב"כ עו"ד ד"ר מ' חשין
, סגן פרקליט המדינה – בשם המשיבים מס' 2, מס' 3.


התנגדות לצו-על-תנאי מיום כ"ו באדר תשל"א (23.3.71), המכוון למשיבים והדורש מהם לבוא וליתן טעם, מדוע לא יתנו את האישורים המתאימים כדי לאפשר לרשום את הנכס הידוע בתור קולנוע "נוה נוי" על שמו של העותר; ומדוע לא ירשום המשיב מס' 3 את הנכס הנ"ל על שמו של העותר בהתאם לצו יושב-ראש ההוצאה-לפועל מיום 29.11.68.


צו



מ"מ הנשיא (זוסמן
):
ביום 22 במרס 1971 עתר העותר לבית-משפט זה לצו-על-תנאי המורה לשלושת המשיבים לבוא וליתן טעם, מדוע לא יתנו את האישורים המתאימים כדי לאפשר רישום הנכס הידוע בתור קולנוע "נוה נוי" – חלקה 13 (קטע) בגוש 38007 על שמו, ומדוע לא ירשום המשיב השלישי את הנכס האמור על שם העותר בהתאם לצו שהשיג מיושב-ראש ההוצאה-לפועל ביום 29.11.68. למחרת ניתן הצו-על-תנאי בהתאם לעתירה.


מתברר שעל-פי הצו הנ"ל של יושב-ראש ההוצאה-לפועל קנה העותר את הנכס במכירה פומבית, וכשבא משרד ההוצאה-לפועל לחלק את פדיון המכר בין הנושים לא היו בפני
ו תביעות למסים וארנונות, לא מטעם המדינה ולא מטעם העיריה; לפיכך לא הורה משרד ההוצאה-לפועל על תשלומים לאוצר המדינה, אלא כשפנה העותר לאחר מכן אל המשיבים מס' 1 ו-2 וביקש מהם לקבל את האישורים הדרושים שאינם תובעים כל מס או ארנונה לגבי הנכס, נתקל בסירוב; ומכאן פנייתו לבית-משפט זה.


בתצהיר התשובה של המשיבים מס' 2 ו-3 מתברר שהמדינה עירערה בפני
בית-המשפט המחוזי על הצו האמור של יושב-ראש ההוצאה-לפועל, וביום 17 במרס 1971, היינו ימים אחדים לפני הפניה לבית-משפט זה, ניתן על-ידי בית-המשפט המחוזי פסק-דין המכיר בזכות שעבוד של המדינה לגבי חוב המסים, בתוקף סעיף 12 לפקודת המסים (גביה): "אשר על כך" – כך מסיים בית-המשפט המחוזי את פסק-דינו – "ובכפיפות לאמור לעיל בקשר לתקפו של השעבוד למס רכוש, הנני דוחה את הערעורים". פירושו של דבר, בית-המשפט המחוזי, בשבתו כערכאת הערעור על צו של יושב-ראש ההוצאה-לפועל, סייג את צו-המכירה בעשותו את הצו כפוף לשעבוד לטובת המדינה לגבי חוב המסים. כאמור, נעשה הדבר עוד בטרם יבוא העותר לבית-משפט זה. איננו חייבים איפוא לחוות את דעתנו בשאלה אם עומדת למדינה זכות השעבוד לפי סעיף 12 הנ"ל גם אחרי מכירת הנכס בהליכי ההוצאה-לפועל, שכן שאלה זו הוכרעה על-ידי פסק-הדין של בית-המשפט המחוזי, וקיים מעשה-בית-דין בין המדינה ובין העותר. איננו מסכימים לטענת בא-כוח העותר שפסק-הדין המשתיק את טענתו כלפי אוצר המדינה, משאיר לעותר עדיין פתחון פה לטעון כלפי המשיב השלישי, שהשעבוד אינו רובץ על זכות הקנין שלו כפי שקבע בית-המשפט. כל תביעת הרישום כלפי המשיב השלישי לא באה לעותר אלא מכוח הצו של יושב-ראש ההוצאה-לפועל; לאחר שאותו צו נדון בערעור, באה במקומו עתה החלטתו של בית-המשפט המחוזי בערעור. המשיב השלישי רשם את זכות הקנין של העותר שנרכשה בהוצאה-לפועל ורשם את זכות השעבוד כפי שנקבעה על-ידי בית-המשפט המחוזי. בזה קיים המשיב השלישי את הוראת הצו-על-תנאי, והצו-על-תנאי יבוטל במידה שהוא נוגע למשיבים מס' 2 ו-3.


ענין הארנונה שנתבעה על-ידי העיריה לא עמד בדיון בפני
בית-המשפט המחוזי, והעיריה לא עירערה לפניו. העיריה השיבה על הצו-על-תנאי טענות מטענות שונות, אך בהתייצבו לפנינו הודיע בא-כוח העיריה, שבעוד שאיננו מוכן לתת את האישור הנדרש ממנו כאמור בסעיף 324 (ג) לפקודת העיריות, אין הוא חולק על כך שהעיריה אינה רשאית למנוע את רישום הנכס על-ידי המשיב השלישי אף בלא שיוגש לזה האישור האמור. לפיכך יורדת גם השאלה של חוב הארנונה העירונית מעל הפרק, ואנו מבטלים את הצו-על-תנאי גם נגד העיריה.


לענין ההוצאות: מאחר שעתירה זו הובאה לפנינו לאחר מתן פסק-הדין בבית-המשפט המחוזי אנו מחייבים את העותר לשלם למשיבים מס' 2 ומס' 3 סך 300 ל"י הוצאות כולל. המשיב הראשון חייב לשלם לעותר את הוצאותיו בסכום כולל של 300 ל"י.


ניתן היום, י"ח בתמוז תשל"א (11.7.1971).








בג"צ בית המשפט העליון 113/71 יהושע מצא נ' ראש העיר, חברי המועצה ובני העיר באר-שבע, שר האוצר והממונה על מס רכוש וקרן פיצויים, מינהל מקרקעי ישראל, [ פ"ד: כה 2 337 ] (פורסם ב-ֽ 11/07/1971)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים