Google

מדינת ישראל - יגאל עמיר

פסקי דין על יגאל עמיר

37856-06/11 עתא     26/09/2011




עתא 37856-06/11 מדינת ישראל נ' יגאל עמיר





לפני כב' השופט אברהם טל
, סג"נ
העותר מדינת ישראל
נגד

המשיב יגאל עמיר
החלטה
1. המשיב מרצה עונש מאסר עולם בלתי קצוב החל מיום 4.11.95 בגין הרשעתו ברצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל ו- 14 שנות מאסר בגין פציעת מאבטח, ועבירות נוספות והמשיב עותר להמשיך את החזקתו בהפרדת יחיד למשך 6 חודשים נוספים החל מיום 6.7.11 .

2. ביום 5.4.11 החליט בימ"ש זה להאריך את החזקת המשיב בהפרדת יחיד למשך 6 חודשים החל מיום 7.1.11, בכפוף לנכונותה של המבקשת לאפשר לו ללמוד תורה פעם או פעמיים בשבוע עם אסיר אחר, זאת בעקבות החלטת ביהמ"ש העליון ברע"ב 8426/09 ואח' (ראה ההחלטה בעת"א 10-12-20598 שצורפה כנספח ב' לבקשה).
בקשת רשות ערעור שהגיש המשיב על החלטה זו נדחתה ע"י ביהמ"ש העליון ברע"ב 3469/11 ובקשה לדיון נוסף נדחתה ע"י כב' הנשיאה בייניש בדנג"צ 5129/11 (ראה ההחלטות שצורפו כנספחים א' לבקשה).

3. המבקשת טוענת בסעיף 3 לבקשה ובסעיפים 7-5, 3 לתצהירה של סג"ד ישראלה בן דוד שתומך בה, אשר העידה בפני
במהלך הדיון בבקשה, שהחזקת המשיב בהפרדת יחיד נדרשת לשמירה על שלומו ובטחונו ולשמירה על בטחון המדינה שכן עפ"י החומר המודיעיני של שב"כ, שהוצג בפני
ללא התנגדות ב"כ המשיב, אשר תוקפו לא פג, מדובר במי שפועל להפצת משנתו האידיולוגית האלימה.

להערכתה המקצועית, בדומה להערכת גורמי הבטחון, נשקפת סכנה לחיי המשיב ממעשי נקם שעלולים לבצע אסירים אחרים על רקע נסיבות ומטרת הרצח שבגינו הוא אסיר.

4. סג"ד בן דוד אמרה בעדותה שהיא עיינה בסקירה המודיעינית של שב"כ וקיבלה תשובות לשאלות בעניינים שלא היו ברורים לה וכן עיינה בהלכי רוחו של שב"ס לגבי המשיב, שהביעו תמיהה על כך שהוא לא מוכן להיות בהפרדה זוגית.
סג"ד בן דוד פרטה את ההליכים שננקטו ע"י שב"ס ושב"כ על מנת לאתר אסירים באגפים התורניים שיוכלו ללמוד תורה עם המשיב, שלושה אסירים אושרו למטרה זו, אחד מהם נפגש עם המשיב פעם אחת ולאחר מכן שוחרר ממאסרו.
סג"ד בן דוד הודתה שהיא לא ראתה חומר מודיעיני שיש בו כדי ללמד שהמשיב מסית מישהו להשתמש באלימות או שאסיר אחר מבקש לפגוע בו, אך אין זאת אומרת שהדבר לא קיים. לדבריה יש באגפים התורניים אסירים קיצוניים שמוקירים את המשיב והוא משמש להם מודל להערצה אך אין לה מידע קונקרטי בענין זה. באשר למפגש היחיד שהתקיים בין המשיב לאסיר אחר אמרה סג"ד בן דוד שלא היה כל דבר חריג במפגש זה.

5. ב"כ המשיב מתנגד להמשיך החזקתו של המשיב בהפרדת יחיד לאור התקופה הארוכה מאוד שבה הוא מוחזק בהפרדה והוא הלין על העיכוב הבלתי סביר והלא מוצדק בקיום החלטת ביהמ"ש להפגיש את המשיב עם אסיר אחר לצורך לימוד תורה.
ב"כ המשיב טוען שבהעדר מידע על אסירים שרוצים לפגוע במשיב ועל התבטאויות שליליות של המשיב אין מקום להמשיך להחזיקו בהפרדה ואין מקום להפלותו לעומת אסירים שמרצים מספר מאסרי עולם בגין מספר מעשי רצח, שלא מוחזקים בהפרדה, ולעומת אסירים בטחוניים ערבים שמטיפים לפגיעה באזרחים ובבטחון המדינה.
בסיפא דבריו ביקש ב"כ המשיב לאפשר למשיב להתפלל במנין בחגי תשרי.

6. עיון בסקירה המודיעינית של שב"כ ובמידעים שתומכים באמור בה, בהם עיינתי ללא התנגדות ב"כ המשיב בעקבות החלטות ביהמ"ש העליון ברע"ב 3469/11 ובדנג"צ 5129/11 הנ"ל, מעלה שעפ"י עמדת שב"כ המשיב מהווה מושא להערצת גורמים קיצוניים ומודל לחיקוי בקרבם. המשיב לא התחרט על מעשיו ולא חזר בו ממשנתו האידיולוגית שגרמה לו לרצוח את ראש הממשלה רבין ז"ל וקיים חשש שמגעו עם אסירים אחרים ישפיע עליהם לבצע פעולות לא חוקיות.
לטענת גורמי השב"כ יש לבחון את המידעים שהתקבלו במהלך השנים לגבי המשיב כמכלול אחד ואם התקבלו בתקופה מסוימת פחות מידעים הדבר נובע מהיעילות שבהחזקתו בהפרדה.

7. מהחומר הבטחוני שצורף לסקירה המודיעינית של שב"כ עולה שמדובר בחומר שמשתרע על פני מספר שנים וגם אם אין בזמן האחרון מידעים על התבטאויות שליליות של המשיב או מקורביו, כפי שהיו בעבר, אין בכך כדי להפיג את החשש שמובע ע"י גורמי השב"כ שכן המשיב לא חזר בו ברבים או בפני
מקורביו ממשנתו האידיולוגית שעמדה בבסיס הרצח שבגינו הוא אסיר והאמור בסעיף 2(4) לסקירה ובסעיפים 3 (104-106) לסקירה מעלה חשש מפני השפעה שלילית של משנתו של המשיב על אחרים.

8. איני מתעלם כלל ועיקר מהתקופה הארוכה מאוד שבה מוחזק המשיב בהפרדת יחיד אך אין להשוות את המשיב לאסירי עולם ולאסירים בטחונים אחרים לאור מעשה הרצח שביצע, המניע לביצועו והמטרה האידיאולוגית שביקש המשיב לממש ע"י ביצועו שמצדיקים את החששות של שב"כ ושב"ס שעומדים בבסיס האמור תצהירה של סג"ד בן דוד ובסקירה המודיעינית של שב"כ.
לכך יש להוסיף את העובדה שהמשיב מסרב להיות בהפרדה זוגית מנימוקים שלא הובאו בפני
, את התנאים להם זוכה המשיב כחלק מתנאי החזקתו בהפרדת יחיד כמתואר בהחלטתה של כב' הנשיאה בייניש בדנג"צ 5129/11 הנ"ל. לאלה יש להוסיף את חמשת המפגשים שקיים המשיב עד למתן החלטה זו עם אסיר אחר פעמיים בשבוע לצורך לימוד תורה.

9. אני מקבל את עמדת השב"כ לפיה יש להתייחס לחומר הבטחוני שהתקבל לגבי המשיב במשך השנים האחרונות כמכלול וכי ניתן להסביר את העדר המידעים המבססים את חששות שב"כ ושב"ס בהיותו של המשיב מוחזק בהפרדת יחיד וגם אם אין להתעלם מהתמעטות החומר הבטחוני בזמן האחרון יש בחומר שהתקבל בזמן האחרון יחסית כדי לבסס במידה מסוימת את החשש, גם אם הדברים לא קשורים במישרין למשיב.

9. לאור האמור לעיל, אין בזמן הממושך שבו מוחזק המשיב בהפרדת יחיד, ומבלי להקל בתנאי החזקתו (הגם שהוא זוכה להטבות שאסירי הפרדה אחרים לא זוכים להם בדרך כלל) כדי להצדיק את דחיית הבקשה שכן החשש לשלום המשיב מפני פגיעה ע"י אסירים אחרים לא פג גם בהעדר מידעים ספציפיים, בהיות המשיב נתון בהפרדה שמונעת אפשרות פגיעה בו. את החשש להפצת המשנה האידיולוגית של המשיב יש להמשיך ולבחון ע"י המשך המפגשים בינו לאסירים אחרים לצורך לימוד תורה בהם החל.
סיכום:

10. אני מקבל את הבקשה ומורה על החזקת המשיב בהפרדת יחיד למשך 6 חודשים החל מיום 6.7.11 .

על המבקשת לאפשר קיום מפגשים בין המשיב לאסיר אחר לצורך לימוד תורה בתדירות של 3 מפגשים בשבוע ולבחון אפשרות צירופם של אסירים אחרים, לאחר בדיקת התאמתם לכך ע"י שב"כ ושב"ס למפגשים אלה.

ניתנה היום, כ"ו אלול תשע"א, 26 ספטמבר 2011, בנוכחות ב"כ הצדדים.
___________________
אברהם טל
, שופט,
סג"נ
בית המשפט המחוזי מרכז

עת"א 11-06-37856 מדינת ישראל
נ' 26 ספטמבר 2011
עמיר








עתא בית משפט מחוזי 37856-06/11 מדינת ישראל נ' יגאל עמיר (פורסם ב-ֽ 26/09/2011)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים