Google

עזבון המנוח אברהם נחום ז"ל,נחום רחל,נחום אלי,נחום ניסים,נחום אורי,נחום אילנה,נחום רונית,נחום דורון - ד"ר פרי גדעון,ד"ר שכטר ישראל,קופ"ח כללית ההסתדרות

פסקי דין על עזבון המנוח אברהם נחום ז"ל | פסקי דין על נחום רחל | פסקי דין על נחום אלי | פסקי דין על נחום ניסים | פסקי דין על נחום אורי | פסקי דין על נחום אילנה | פסקי דין על נחום רונית | פסקי דין על נחום דורון | פסקי דין על ד"ר פרי גדעון | פסקי דין על ד"ר שכטר ישראל | פסקי דין על קופ"ח כללית ההסתדרות |

2708/01 עא     06/07/2004




עא 2708/01 עזבון המנוח אברהם נחום ז"ל,נחום רחל,נחום אלי,נחום ניסים,נחום אורי,נחום אילנה,נחום רונית,נחום דורון נ' ד"ר פרי גדעון,ד"ר שכטר ישראל,קופ"ח כללית ההסתדרות





1
בבית משפט המחוזי בתל-אביב-יפו


עא 002708/01


בפני
:

כב' השופטת אסתר קובו
, - אב"ד
כב' השופטת מיכל רובינשטיין

כב' השופטת נורית אחיטוב


08/07/2004



בעניין:
1 . עזבון המנוח אברהם נחום ז"ל

2 . נחום רחל

3 . נחום אלי

4 . נחום ניסים

5 . נחום אורי

6 . נחום אילנה

7 . נחום רונית

8 . נחום דורון



באמצעות בא-כוחם עו"ד אלי נחום
.

המערערים

נ ג ד


1 . ד"ר פרי גדעון

2 . ד"ר שכטר ישראל

3 . קופ"ח כללית ההסתדרות



באמצעות בא-כוחם עו"ד גב' יקותיאלי
.

המשיבים

פסק דין


1. ערעור וערעור שכנגד על פסק דינו של בית משפט השלום בתל-אביב (כב' השופטת ורדינה סימון) בת.א. 34796/92 לפיו חוייבו המשיבים לשלם למערערים סך של 484,790 ₪ שכ"ט עו"ד בסך של 50,000 ₪ + מע"מ והוצאות משפט.

2. העובדות :
המנוח אברהם נחום (להלן: "המנוח"), לקה בשטף דם מוחי קשה ביום 11.1.90 והוא בן 66 שנים. בגין שטף הדם המוחי רותק המנוח לכיסא גלגלים ובהמשך רותק למיטתו, איבד שליטה על הסוגרים, נזקק לאישפוזים חוזרים ונשנים, היה במצב סיעודי מוחלט, גופו ושריריו נחלשו והתנוונו מיום ליום, חלה נסיגה קוגנטיבית, ונמצא במצב דכאוני קשה. כתוצאה מהשכיבה הממושכת והחדרת הקטטר נגרמו לו זיהומים במערכת השתן ואבני כליה. באפריל 1999 אושפז המנוח, אך גופו לא עמד בניתוח להסרת אבן הכליה וביום 1.5.99 הוא נפטר.

העזבון, אשת המנוח (המערערת 2) ואחד מבניו (המערער 3) הגישו תביעה לפיצויים נגד המשיבים: המשיב 1, בהיותו רופא המטפל שטיפל במנוח עובר לאירוע המוחי במסגרת קופת חולים כללית; המשיב 2, בהיותו הרופא המטפל שטיפל במנוח במסגרת הקופה לפני המשיב 1 וקופת חולים כללית מעסיקתם של המשיבים 1 ו-2, הטענה היתה כי המנוח אשר סבל מיתר לחץ דם, לא טופל כראוי על ידי רופאיו בקופת חולים וכתוצאה מהזנחה רפואית זו עבר את האירוע המוחי. יש לציין כי טרם האירוע המוחי סבל המנוח ממחלה נוירולוגית פרוגרסיבית שבגינה נקבעו לו 75% נכות.

3. פסק הדין של בית משפט השלום
בית משפט השלום בפסק דינו קבע כי למשיבים 1 ו-2 היתה חובת זהירות מושגית וקונקרטית כלפי המנוח שהיה פציינט שלהם ונבדק על ידם עקב תלונות שונות שהיו לו.

לאור מכלול הראיות שהובאו בפני
ו, התיעוד בתיק הרפואי של המנוח בקופת החולים, וחוות דעת המומחה שהוגשה מטעם בית המשפט, נקבע כי יש לייחס למשיבים הפרה של חובת זהירות כלפי המנוח. כן יש לייחס להם רשלנות בגין אי סדרים בטיפול בתיק הרפואי.

בית משפט השלום פסק סכום כולל של 484,790 ₪ כפיצוי ועוד 50,000 ₪ הוצאות משפט + מע"מ.



3. הערעור
הערעור נסוב על שני נושאים בפסק הדין, להם לא ניתן, לטענת המערערים, המשקל הנכון ולא נפסקו לכן הסכומים המגיעים להם. הנזק הלא ממוני (כאב וסבל) שנגרמו למנוח ואישתו ושיעור הפיצוי שנקבע למערערים 2 ו-3 בשל הפסדי הכנסתם.

באשר לנזק שאינו ממוני, מפרטים המערערים בכתב טענותיהם את הסבל שעבר המנוח במשך תקופה של כ-10 שנים לפני שנפטר. לטענתם, בית המשפט לא העריך נכונה את סבלו של המנוח. גם המערערים האחרים, אשר פגיעתם הלא ממונית לא הגיעה לכדי נזק, זכאים בנפרד לפיצוי בגין הנזק הלא ממוני שנגרם להם, כאשר ראו בסבלו הפיזי הקשה של אביהם המנוח.

באשר להפסד ההשתכרות של המערערת 2 - המערערת 2 הוכיחה כי עובר לאירוע עבדה בשכר בגובה של 500 ₪ לחודש וכי בעטיו של מצבו של המנוח לא יכלה להמשיך ולעבוד. משכך, על בית משפט קמא היה לפסוק למערערת 2 את מלוא השכר שהפסידה, סכום העומד על סך של 281,688 ₪ בגין השכר שהפסידה.

באשר להפסד ההשתכרות של המערער 3 - המערער טוען כי נגרמו לו הפסדי שכר בגובה של 253,000 ₪ וכי הדבר עולה בבירור מהמסמכים שהגיש בפני
בית משפט קמא. עוד נטען כי בית משפט קמא אמנם פסק החזר שכר למטפלים הזרים, אולם לא נפסק כי גם דמי התיווך להשגת המטפלות ודמי מדור וכלכלה יוחזרו למערערים אף הם.

כאמור הוגש גם ערעור שכנגד מטעם המשיבים (המערערים שכנגד) טענו הן לענין האחריות והן לענין גובה הנזק, אולם במהלך הדיון שבפני
נו הצהירה ב"כ המשיבים (המערערים שכנגד) כי אם הערעור ידחה, אין היא עומדת על הערעור שכנגד.

4. דיון
לאחר ששמענו את טענות הצדדים ובאי כוחם, לאחר שעיינו בעיקרי הטיעון ובחומר הרב שהונח בפני
נו החלטנו כי אין מקום להתערבותנו בפסק הדין של בית משפט קמא. פסק הדין מבוסס, מנומק היטב, נסמך על החומר הראייתי שהוצג, המסקנות העובדתיות והמשפטיות שהוסקו ממנו בדין יסודן, הן לענין האחריות והן לענין גובה הנזק והסכומים שפסק בית משפט השלום.

עם כל ההבנה והצער לליבם של המערערים למקרה המצער שארע, הגענו למסקנה כי פסק הדין שקול ומדוד ואין מקום להתערבותינו.

הלכה היא מלפני בית המשפט, כי אין בית משפט שלערעור מתערב בהערכת הנזק של הערכאה הראשונה ולא ימיר את הערכתה של הדרגה הראשונה בהערכתו שלו, אלא אם סכום הפיצויים שנפסק הוא בלתי סביר, או משנתגלתה טעות בולטת בשיקולי בית המשפט" (ע"א 2904/92 עיריית תל אביב נ' עזבון לטרהויז פ"ד נ(1) 754; ע"א 2245/91 ברנשטיין נ' עטיה פ"ד מט(3) 709, 724; ע"א 778//83 סעידי נ' פור פ"ד מ(4) 628). אף במקרים בהם נראה לבית משפט שלערעור כי בפריט זה או אחר הוא היה קוצב סכום שונה במעט מזה שנפסק, עדיין לא יתערב, כאשר אין לגלות פגם בולט בשיקוליה של הערכאה הראשונה (ע"א 18/81 קלייר נ' גולדנברג פ"ד לז(4) 656). אין להפוך כל פריט נזק נושא לפלוגתא בדרגת ערעור, אין זו דרכה של ערכאת הערעור להתערב כגון דא (ע"א 663/84 עטיה נ' הסנה פ"ד מד(3) 720).

לאחר שבחנו את התמונה הכוללת, סברנו כי ראשי הנזק בהם פסק בית משפט קמא מתאזנים פחות או יותר ככל שהדבר נוגע לפסיקה מועטת מדי, מחד גיסא, ולפסיקה רבה מדי, מאידך גיסא". (ע"א 498/87 יואב בנימין נ' הסנה – לא פורסם). במקרה זה אל לנו להיכנס לפני ולפנים של כל המחלוקת העובדתית והמשפטית ולבחון אותה מבראשית, ואין אנו נדרשים להציג

פסק דין
משלנו, העונה על מכלול השאלות שהתעוררו, לצד פסק דינה של הערכאה הראשונה, אלא עלינו להיווכח כי מה שהחליטה הערכאה הראשונה עומד במבחן הראיות המשתמע מהן ומהדין (ראה ע"א 323/89 קוהרי נ' מדינת ישראל פ"ד מה(2) 142, 168). יש לציין שבמקרה שלפנינו ניתן משקל רב בהכרעת בית המשפט דלמטה, למהימנות העדים ולהערכת העדויות ולא בנקל יתערב בית המשפט שלערעור בממצאים אלו.

אשר על כן החלטנו במקרה שבפני
נו לדחות את הערעור.

המערערים ישלמו למשיבים הוצאות ושכ"ט עו"ד בסך של 15,000 ₪ + מע"מ צמוד מהיום.

הערבון יועבר למשיבים על חשבון ההוצאות האמורות.


ניתן היום 06.07.2004 בהעדר.
המזכירות תשלח העתק פסק הדין לבאי כוח הצדדים.


_______________ ___________________ ___________________
אסתר קובו
, שופטת מיכל רובינשטיין
, שופטת נורית אחיטוב
, שופטת
אב"ד








עא בית משפט מחוזי 2708/01 עזבון המנוח אברהם נחום ז"ל,נחום רחל,נחום אלי,נחום ניסים,נחום אורי,נחום אילנה,נחום רונית,נחום דורון נ' ד"ר פרי גדעון,ד"ר שכטר ישראל,קופ"ח כללית ההסתדרות (פורסם ב-ֽ 06/07/2004)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים