Google

עדאלה - המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל,המרכז הפלסטיני לזכויות אדם - עזה,אל חאק - רמאללה - אלוף פיקוד הדרום בצה"ל, דן הראל,אלוף פיקוד המרכז בצה"ל, משה קפלינסקי,ראש המטה הכללי הצה"ל, משה יעלון,שר הבטחון, שאול מופז,ראש הממשלה, אריאל שרון

פסקי דין על עדאלה - המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל | פסקי דין על המרכז הפלסטיני לזכויות אדם - עזה | פסקי דין על אל חאק - רמאללה | פסקי דין על אלוף פיקוד הדרום בצה"ל | פסקי דין על דן הראל | פסקי דין על אלוף פיקוד המרכז בצה"ל | פסקי דין על משה קפלינסקי | פסקי דין על ראש המטה הכללי הצה"ל | פסקי דין על משה יעלון | פסקי דין על שר הבטחון | פסקי דין על שאול מופז | פסקי דין על ראש הממשלה | פסקי דין על אריאל שרון |

4969/04 בג"צ     22/07/2004




בג"צ 4969/04 עדאלה - המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל,המרכז הפלסטיני לזכויות אדם - עזה,אל חאק - רמאללה נ' אלוף פיקוד הדרום בצה"ל, דן הראל,אלוף פיקוד המרכז בצה"ל, משה קפלינסקי,ראש המטה הכללי הצה"ל, משה יעלון,שר הבטחון, שאול מופז,ראש הממשלה, אריאל שרון






בבית המשפט העליון

בג"ץ 4969/04

כבוד השופט מ' חשין

בפני
:

1. עדאלה - המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל

העותרים:
2. המרכז הפלסטיני לזכויות אדם - עזה
3. אל חאק - רמאללה

נ ג ד


1. אלוף פיקוד הדרום בצה"ל
, דן הראל

המשיבים:
2. אלוף פיקוד המרכז בצה"ל
, משה קפלינסקי
3. ראש המטה הכללי הצה"ל
, משה יעלון
4. שר הבטחון
, שאול מופז
5. ראש הממשלה
, אריאל שרון

בקשה דחופה מטעם המשיבים מיום 21.7.04 לביטול צו ביניים-דביניים
בקשה לצירוף עותרים נוספים מיום 21.7.04


החלטה
אתמול, יום 21.7.04, הובאה לפניי בקשת העותרים להוצאתו של צו ביניים. קראתי את הבקשה, ומשנראה לי לכאורה כי יש בה בבקשה כדי לקיים את דרישתה של השופטת ביניש להיותה של הבקשה ספציפית בתחומיה, נעתרתי לה והוצאתי צו ביניים-דביניים האוסר על המשיב להרוס את הבתים הנקובים בראש הבקשה עד להחלטה אחרת.

2. אתמול, לקראת השעה 22:00, העבירה אליי המזכירה הראשית של בית-המשפט, לביתי, "בקשה דחופה מטעם המשיב לביטול צו ביניים-דביניים". הבקשה מתארת את פעולות הלחימה המתרחשות בימים אלה באזור ציר פילדלפי - בין השאר לאיתור מינהרות שנחפרו להברחת אמל"ח - וממשיכה היא וקובעת כי "אפשר שבמהלך הפעילות המבצעים ייפגעו מיבנים בסביבה". עוד טוען המשיב כי שלא כנטען בבקשת העותרים, אין כוחות צה"ל יכולים לאתר את בתיהם של העותרים "מקרב אלפי הבתים באזור רפיח ומחנה הפליטים שלה". משכך הם פני הדברים, כך ממשיך המשיב וטוען, יש לראות את בקשת העותרים כבקשה כללית למתן "צו כוללני" ובתורת שכזו אין להיעתר לה (כהחלטה של השופטת ביניש). עוד מזכיר המשיב את שלושת החריגים שנקבעו בהלכה (בג"ץ 6696/02 עאמר, פ"ד נו(6) 110) לעניין הריסת מיבנים ללא מתן זכות טיעון מוקדמת: קיומו של צורך צבאי מיידי; חשש לסיכון חיי החיילים; ואפשרות לסיכול הפעולה המיבצעית. ובקשת המשיב היא כי בכל מקרה ייראה צו הביניים-דביניים כמסוייג בשלושה סייגים אלה שמן ההלכה. לבסוף מתחייבים המשיבים - בכפיפות לאותם שלושה חריגים - כי לא ייהרסו בתים באזור ציר פילדלפי בלא להעניק לבעלי הזכויות זכות טיעון מוקדמת כמקובל.

3. משקיבלתי את הבקשה לביטול צו הביניים-דביניים ביקשתי את תגובת העותרים, וזו הונחה לפניי אתמול, סמוך לחצות. העותרים מתנגדים לביטול צו הביניים-דביניים. לטענתם הלכה היא במשפט הבינלאומי כי אסורה הריסת בתים של "אוכלוסיה מוגנת בשטח כבוש על-ידי הכוח הכובש", וכי הלכה זו חלה על הבתים שבהם מדברת העתירה. כן טוענים העותרים כי הריסת הבתים פוגעת בזכויות יסוד שלהם, וכי אין ולא כלום בטענת המשיב כי יתקשה לזהות את הבתים שלעניין. כן מבקשים העותרים לצרף כעותרים נוספים את שוכני המיבנים נושא צו הביניים-דביניים והם האנשים ששמותיהם נזכרים בנספח ע/39 המצורף לתגובה.

4. עיינתי במיסמכים המונחים לפניי ואני מחליט כלהלן:

(1) אני מחליט לבטל את צו הביניים-דביניים שציוויתי אתמול כאמור לעיל.

(2) אין בהחלטתי זו כדי למנוע את העותרים מהגשת בקשה מחודשת לצו ביניים ובלבד שיזהו כהלכה את המיבנים שמבקשים הם צו לעניינם.

(3) ההלכה שנקבעה בפרשת עאמר (בג"ץ 6696/02) דין היא במשפט ישראל, ולמותר לומר כי צו הביניים-דביניים שהוצאתי אתמול ניתן בכפיפות להלכה זו. כן יהא דינו של צו ביניים אחר שיינתן אלא אם ייאמר בו אחרת.

(4) רשמתי לפניי את התחייבות המשיב האמורה בפיסקה 7 לבקשתו על-אודות זכות טיעון מוקדמת קודם הריסה.

(5) המשיב יגיב תוך 24 שעות על בקשת העותרים לצירוף עותרים נוספים.

ניתן היום, ד' באב תשס"ד (22.7.04), שעה 00:25.
ש ו פ ט
________________________
העותק כפוף לשינויי עריכה וניסוח. 04049690_g08.doc
מרכז מידע, טל' 02-6750444 ; אתר אינטרנט, www.court.gov.il








בג"צ בית המשפט העליון 4969/04 עדאלה - המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל,המרכז הפלסטיני לזכויות אדם - עזה,אל חאק - רמאללה נ' אלוף פיקוד הדרום בצה"ל, דן הראל,אלוף פיקוד המרכז בצה"ל, משה קפלינסקי,ראש המטה הכללי הצה"ל, משה יעלון,שר הבטחון, שאול מופז,ראש הממשלה, אריאל שרון (פורסם ב-ֽ 22/07/2004)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים