Google

היועץ המשפטי לממשלה,דוד יעקבי ושות' בע"מ ואח' - דוד יעקבי ,היועץ המשפטי לממשלה

פסקי דין על היועץ המשפטי לממשלה | פסקי דין על דוד יעקבי ושות' ואח' | פסקי דין על דוד יעקבי | פסקי דין על היועץ המשפטי לממשלה |

340/64 עפ     16/12/1964




עפ 340/64 היועץ המשפטי לממשלה,דוד יעקבי ושות' בע"מ ואח' נ' דוד יעקבי ,היועץ המשפטי לממשלה




(פד"ע י"א (144)

(פד"י יט(4) 240)

בבית המשפט העליון בשבתו כבית-משפט לערעורים פליליים


ערעורים פליליים מס' 340/64; 343/64




השופטים:
כבוד השופט לנדוי
כבוד השופט כהן
כבוד השופט מני

המערער:
היועץ המשפטי לממשלה
ע"י
ב"כ עו"ד ג' בך, סגן פרקליט המדינה


נ
ג
ד

המשיב:
דוד יעקב
ע"פ 340/64

ע"י ב"כ עו"ד ש' מזרחי




המערערים:
דוד יעקב ושות' בע"מ ואח'
ע"י ב"כ עו"ד ש' מזרחי

נ
ג
ד

המשיב:
היועץ המשפטי לממשלה


ע"פ 343/64
ע"י
ב"כ עו"ד ג' בך, סגן פרקליט המדינה




ערעור היועץ המשפטי לממשלה

על גזר-דינו של בית-המשפט המחוזי, ירושלים (
השופט מ' כהן

), מיום 8.7.64, ב-תי"פ 220/64, לפיו נידון המשיב ב-ע"פ 340/64, לתשלום קנסות בסך 85,000 ל"י, לאחר שהורשע בעבירות של השמטת הכנסה מתוך דין וחשבון בשתי שנות מס וכן במסירת תרשומות כוזבות בדו"חות הון ונכסים, וכן נידונה החברה המערערת ב-ע"פ 343/64 לקנס נוסף בסך 65,000 ל"י, בשל העבירות הנ"ל; וערעורם של המשיב והחברה הנ"ל על גובה הקנסות.



פסק-דין


אלה הם ערעורים של היועץ המשפטי ושל הנאשם על מידת העונש שנגזר לנאשם על ארבע עבירות לפי פקודת מס הכנסה (נוסח חדש). הנאשם הינו קבלן בנין, ומנהל של חברה, שמני
ותיה בידיו ובידי אשתו ואחיו. גם החברה הואשמה בשתיים מארבע העבירות, אך ערעורים אלה אינם מתייחסים אליה.
נשוא האישומים השמטת הכנסה בשתי שנות מס, בסכום כולל של 80,000 ל"י, וכן תרשומות כוזבות בדו"חות הון ונכסים, שבהן הועלם הון בסך 155,000 ל"י, ולשנה שלאחריה בסך 85,000 ל"י. השופט המלומד הטיל על הנאשם קנסות בסכום כולל של 65,000 ל"י בשל השמטת ההכנסה, ועוד 20,000 ל"י בשל העלמת ההון. כן הטיל על החברה קנס נוסף של 65,000 ל"י. הוא נמנע מלהטיל על הנאשם עונש מאסר.


בערעורו של הנאשם ב-ע"פ 343/64 לא מצאנו ממש. הקנסות שהוטלו אינם מגיעים אף בקירוב למכּסִימום הקבוע בחוק (סעיף 220 של הפקודה), כי הרי ברור שהקנס המכּסימלי של 10,000 ל"י הוא בנוסף על-פי אחד וחצי מסכום ההכנסה שהועלמה או שהתכוונו להעלימה. עבירות כאלו נפוצות מאד ולא קל לגלותן, ומשנתפס עבריין בקלקלתו, חייב העונש להרתיע במידה כזאת, שעבריינים אחרים בכוח ייווכחו לדעת שאין זה כדאי להסתכן בעבירות מסוג זה למרות ההנאה החמרית הרבה שבצדן.


מר בך טען בערעור היועץ המשפטי ב-ע"פ 340/64, שהשופט המלומד שגה בחשבו שאין להטיל את התוספת של פי אחד וחצי מסכום ההכנסה, במה שנוגע להעלמת ההון. טענתו היתה שאחד מיסודות העבירות הללו (על סעיף 220 (2)), בהן הודה הנאשם ככתבן בכתב האישום, הוא הכוונה להתחמק ממס, ובכך הוכח ממילא גם היסוד של כוונה להעלים הכנסה לפחות באותו סכום, שהינו התנאי להטלת התוספת של פי אחד וחצי מסכום ההכנסה. אלה דברי טעם, אך איננו רואים צורך להכריע בדבר הפעם, היות ומכל מקום סכום הקנס הכולל, שהוטל על הנאשם בשל כל ארבע העבירות, נראה לנו מתאים, וקבלת טענתו המשפטית של מר בך היתה מביאה לכל היותר לחלוקה "פנימית" שונה של סכומי הקנסות בין פרטי האישום השונים.


טענתו העיקרית של מר בך היתה שיש להוסיף עונש מאסר על הקנסות שהוטלו, בהתאם לכוונת המחוקק, שביקש להחמיר בעבירות מסוג זה, ופסיקתו של בית-משפט זה. בקשר לכך העיר מר בך שהשופט זקף לזכות הנאשם את העובדה שבשנה השניה העלים הון בסך 85,000 ל"י בלבד, לעומת 155,000 ל"י בשנה הראשונה- סימן לכך, שהנאשם התכוון להגיע בהדרגה ל"גליזציה" בדו"חותיו לפקיד השומה, וזאת עוד לפני שהתחילה החקירה נגדו. כן מעיר השופט שבא-כוח היועץ המשפטי שהופיע לפניו, לא חלק על טענה זו. הערה זו אינה מובנת לנו, כי הרי הדבר הוזכר לראשונה בטענות בא-כוח הנאשם, ולבא-כוח היועץ המשפטי אין זכות להשיב על טענות הנאשם. לגוף הענין אנו מסכימים לדעת מר בך, שבהעדר נתונים נוספים, אין להגיע בהכרח למסקנה נוחה לנאשם מהקטנת סכום ההעלמה בשנה השניה, כי יכול להיות שהקטנה זו נבעה מסיבות אחרות, ולאו דוקא מן הרצון "להכשיר" נכסי הון שהיו בשנה הראשונה בחזקת הון "שחור".


נותרו כטענות לקולא קשיי מימון מהם סבל הנאשם לדבריו בשנים הנדונות עקב עיסקת בניה בקנה-מידה גדול שאליה נכנס, ופרטים אישיים, כגון היותו ותיק בארץ, ללא עבר פלילי, ואב ששיכל בנו במלחמה. אך האהדה שפרטים אלה עשויים לעורר אסור שתניא את בית-המשפט מלעשות את חובתו כלפי הציבור בכללו, שעל חשבונו מתעשרים עברייני המס. אין מנוס מהטלת עונש מאסר על הנאשם, אך בהתחשב עם סכום הקנס הניכר שכבר נגזר עליו, נסתפק הפעם בהוספת עונש מאסר לתקופה קצרה.


אנו מחליטים לדחות את הערעור ב-ע"פ 343/64, ולקבל את ערעורו של היועץ המשפטי ב-ע"פ 340/64, ולדון את המשיב בערעור זה למאסר של חמישה חדשים, בנוסף על הקנסות שהוטלו עליו בבית-המשפט המחוזי.


ניתן היום, י"א בטבת תשכ"ה (16.12.1964).







עפ בית המשפט העליון 340/64 היועץ המשפטי לממשלה,דוד יעקבי ושות' בע"מ ואח' נ' דוד יעקבי ,היועץ המשפטי לממשלה, [ פ"ד: יט 4 240 ] (פורסם ב-ֽ 16/12/1964)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים