Google

עיריית אשקלון, בני וקנין - איתמר הנרי בנואה שמעוני

פסקי דין על עיריית אשקלון | פסקי דין על בני וקנין | פסקי דין על איתמר הנרי בנואה שמעוני

23348-12/11 א     11/10/2012




א 23348-12/11 עיריית אשקלון, בני וקנין נ' איתמר הנרי בנואה שמעוני




בפני
כב' השופט עידו כפכפי

מבקשים עיריית אשקלון

בני וקנין
נגד
משיב איתמר הנרי בנואה שמעוני
נוכחים:
ב"כ המבקשת 1- עו"ד צוריאל

ב"כ המבקשת 2- עו"ד נויימן

ב"כ המשיב עו"ד בוסי
החלטה

שעה שנקבע הדיון ובהתאם להלכה הפסוקה יש צורך בבחינה עובדתית של הטענות, אני מתיר לבצע חקירה של המבקש תוך תשומת לב לעובדה כי מדובר בהליך ביניים אשר תכליתו אינה לקבוע ממצאים ביחס לשאלה המהותית של היות הפרסום בגדר לשון הרע.
ניתנה והודעה היום כ"ה תשרי תשע"ג, 11/10/2012 במעמד הנוכחים.

______________________
עידו כפכפי
, שופט
פסק דין
בפני
בקשה מטעם המבקשים להכיר בחסינותו של הנתבע, ראש עיריית אשקלון
, בהתאם לסעיף 7 א' לפקודת הנזיקין.
מדובר בדברים המיוחסים לנתבע ואשר נאמרו בישיבת מועצת העיר ביום 01.06.2011.
התובע צרף תמלול מטעמו של הישיבה האמורה בה נאמרו לכאורה מטעם הנתבע דברים המייחסים לתובע קבלת כספים בהיקפים גדולים לצורך מועמדותו לכהונה וכן קשרים עם משפחה אשר התובע טוען כי מוכרת כמשפחת פשע.
עוד מיוחס לנתבע כי טען כלפי התובע כי נכנס למועצה ברמייה.

הנתבע בכתב הגנתו ציין את הקשר הדברים המלא וטען כי הדברים נאמרו לאחר שהטיחו בו כי פועל בחוסר שקיפות והינו רודן אשר מונע מחברי המועצה להתבטא בישיבות המועצה.

ראשית, הוגשה הבקשה על ידי הנתבע בעצמו בצירוף אישור היועץ המשפטי לעירייה לפיה מכירה העירייה בכך כי יש לתת לראש העיר חסינות נוכח העובדה כי הדברים המיוחסים לו נאמרו במסגרת מילוי תפקידו כעובד הציבור.

הואיל ולא צורף תצהיר לבקשה הורתי כי יש להגיד הבקשה בשנית ומאחר וצורף ממילא אישור העירייה ראוי כי הבקשה תוגש מטעם העירייה ולפיכך הוגשה בקשה כאמור בצירוף תצהירו של ראש העיר, בתצהירו, חזר על טענות הגנתו וציין כי הדברים נאמרו כתגובה להתנהגות התובע ואף טען טענות לגופו של עניין ביחס לאמיתות הדברים.

התובע, בחר לא להציג גרסה עובדתית באשר לכוונת הזדון של ראש העיר אלא נסמך על תוכן הדברים וטען כי נאמרו כחלק ממסע בחירות עתידי של הנתבע ובתוך כוונת מכוון לפגוע בו.

במסגרת ת"א 1209-08-11 נדרשתי ביום 25.04.2012 לסוגיה דומה בעניין מנחם גלילי נ' יחיאל לסרי שם עמדתי על כך כי הבחינה אותה יש לבצע בבקשת עובד רשות מקומית כוללת בחובה בדיקה עובדתית אולם טיבה של הבדיקה צריך להיות דומה לבדיקה של סעד זמני, קרי, האם קיימות ראיות לכאורה לקיומם של תנאים המאפשרים הכרה בחסינות.

בית המשפט עושה פעולה דומה לפעולה של היועץ המשפטי לממשלה בכל הנוגע לתעודת הכרה בחסינות המוגשת מטעמו.

יחד עם זאת, אין הדבר מהווה תחליף להליך העיקרי ודי אם עולה מתוכן הפרסום ונסיבות העניין כי הדברים חוסים תחת ההגנה של סעיף 7 א' לפקודה כדי להצדיק קיומה של הגנה בנסיבות העניין.

יובהר כי גם אם יוטל הנטל על המבקש חסינות להוכיח את התנאי כי הדברים לא נאמרו מתוך כוונה לגרום נזק, מדובר בהוכחה של רכיב שלילי אשר רמת ההוכחה הנדרשת להוכיח אותו הינה נמוכה והנטל עובר לצד השני להוכיח כי הדברים נאמרו באופן אשר יש להחיל את החריג.

יובהר כי הפסיקה של בתי המשפט המחוזיים קבעה כי הנטל להוכיח חריג לחסינות מוטל על התובע.

(השווה ת"א מחוזי תל אביב 43498-08-10 עיריית חיפה נ' בידור נהל מפעלי בתי קולנוע בע"מ, ניתן ביום 13.07.2012).

לגופו של עניין ככל שהפרסום בוטה יותר ונעשה באמצעים ובמקום פומבי ייתכן ודי בפרסום עצמו כדי לעמוד בנטל כי הדבר נעשה מתוך כוונה לגרום נזק אולם שעה שמדובר בהתבטאות במהלך חילופי דברים בישיבת מועצה יש צורך בראיות נוספות כדי לקבוע כי הדבר נעשה מתוך כוונה לגרום נזק.

ההתבטאות האמורה, גם אם מהווה היא לשון הרע, לטעמי נוכח אופן פרסומה לא מהווה התבטאות פוגענית במידה המוכיה על פניה כי מדובר בדברים שנאמרו מתוך כוונה לגרום נזק.

אין די באמור בפרסום עצמו כדי לשלול את החסינות ונסיבות הפרסום מעידות לכאורה, נוכח העובדה כי הדברים נאמרו בתגובה ותוך דין ודברים עם התובע במהלך הוצאתו מישיבת המועצה, כי לא היה תכנון מוקדם ובוודאי לא הוכח ולו לכאורה לטעמי כי הדברים נעשו מתוך כוונה לגרום נזק או בשוויון נפש לאפשרות גרימתו.

יובהר כי גם לגופו של עניין הפסיקה קבעה כי בהתנהלות בין אישי ציבור, למרות הצורך והחובה לשמור על שמו הטוב של האדם, הרף לבחינת פגיעה כאור הינו מעבר לרף המיוחס בהתנהלות בין אנשים אשר אינם אישי ציבור.

לאור כל האמור לעיל, מצאתי כי ההתבטאות נעשתה תוך מי תפקידו של הנתבע ולא מתוך כוונה לגרום נזק ולפיכך חלה החסינות הקבועה בפקודת הנזיקין.
אני מורה על דחיית התביעה כנגד הנתבע.
בנסיבות העניין אין צו להוצאות.
העירייה תצורף כנתבעת נוספת לתיק ותגיש כתב הגנה תוך 30 ימים אלא אם יודיע התובע תוך אותו פרק זמן כי אין בדעתו להמשיך בניהול התביעה כנגד העירייה.

ניתנה והודעה היום כ"ה תשע"ג, 11/10/2012 במעמד הנוכחים.

_____________________
עידו כפכפי
, שופט
בית המשפט השלום באשקלון

ת"א 11-12-23348 שמעוני נ' וקנין ואח' 11 אוקטובר 2012

בקשה מס' 3








א בית משפט שלום 23348-12/11 עיריית אשקלון, בני וקנין נ' איתמר הנרי בנואה שמעוני (פורסם ב-ֽ 11/10/2012)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים