Google

מדינת ישראל - חיים משה באום, ישראל מעלם, שלום שלוח

פסקי דין על חיים משה באום | פסקי דין על ישראל מעלם | פסקי דין על שלום שלוח |

30357-08/12 פ     17/04/2013




פ 30357-08/12 מדינת ישראל נ' חיים משה באום, ישראל מעלם, שלום שלוח




לך




בית המשפט המחוזי מרכז

ת"פ 30357-08-12 מדינת ישראל
נ' באום(עציר) ואח'



17 אפריל 2013





לפני כב' השופטת רות לורך



המאשימה

מדינת ישראל


נגד

הנאשמים
1. חיים משה באום
2. ישראל מעלם

3. שלום שלוח


<#2#>
נוכחים:
ב"כ המאשימה עו"ד
נועה ארזי

ב"כ הנאשם 1 עו"ד עינת שמואלי
(ממשרד עו"ד אורי קינן)
הנאשם 1 באמצעות שב"ס



גזר דין - בעניינו של הנאשם 1

1.
הנאשם הורשע על פי הודאתו בעובדות כתב אישום מתוקן בשנית, בעבירה של ייבוא סם לפי סעיף 13 + 19א לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש] התשל"ג – 1973.

עובדות כתב האישום:
2.
על פי העובדות בהן הודה הנאשם, הוא שהה בארץ בין התאריכים 14.12.11 – 21.3.12. במהלך תקופה זו, קשר קשר עם אחרים לייבוא סם מסוג קוקאין לארץ. ביום 21.3.12 יצא הנאשם מישראל לרומא, שם פגש את ישראל מועלם (להלן: "נאשם 2") וביום המחרת, טסו השניים מרומא לארגנטינה. נאשם 2 חזר לישראל כעבור כשישה ימים ואילו הנאשם נשאר בדרום אמריקה. במסגרת הקשר, סיכמו הנאשמים, כי במהלך שהותו של הנאשם בדרום אמריקה יפעל למימוש מטרת הקשר. לשם כך, במספר מועדים, הפקידו הנאשם 2 ואחר כסף בחשבונו של הנאשם בסכום כולל של 17,000 ₪, בין היתר לצורך מימון שהותו ונסיעותיו בדרום אמריקה. ביום 7.8.12 הגיע הנאשם לארץ כשהוא נושא בגופו 71 קפסולות שהכילו סם מסוג קוקאין במשקל של 556 גרם נטו.

3.
הודאת הנאשם נעשתה במסגרת הסדר טיעון, כאשר ההסדר לא כולל עתירה לענישה מוסכמת. עם זאת, מוסכם על הצדדים, כי בטרם מעצרו של הנאשם וביתר שאת לאחר מכן, תרם הנאשם תרומה משמעותית לקידום החקירה ולאינטרס הציבורי.
4.
הנאשם 2 הורשע על פי הודאתו בעובדות כתב אישום מתוקן בעבירה של קשירת קשר לייבוא סם ונידון במסגרת ההסדר לשישה חודשים מאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס בסך 10,000 ₪.

טיעוני ב"כ המאשימה:
5.
ב"כ המאשימה ציינה, כי מתחם העונש ההולם בענייננו הינו 45 – 60 חודשים מאסר בפועל ועתרה לגזור על הנאשם עונש ראוי של 50 חודשים מאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס.
ב"כ המאשימה הפנתה לכך שמדובר בעבירה חמורה, סם מסוכן במשקל משמעותי; הצורך במלחמה בנגע הסמים, נוכח הנזקים הישירים והעקיפים לחברה מחייבים הטלת ענישה מכבידה ומרתיעה על כל מי שעוסק בסמים; העבירה מתוכננת כאשר הנאשם היה מודע למעשיו ולאפשרות שייתפס ויעמוד לדין, נטל סיכון זה וגם סיכון בריאותי לצורך הפקת רווח כספי; כמות הסם הינה משמעותית וממנה ניתן להפיק כמות גדולה של סמים לצורך הפצתם. ב"כ המאשימה הפנתה לשיקולים לקולא, הכוללים את הודאת הנאשם, הקשיים הכלכליים והנסיבות האישיות של הנאשם.

עתירת ב"כ הנאשם לעונש:
6.
ב"כ הנאשם ציין, כי מתחם העונש ההולם את נסיבות העבירה הינו 18 – 36 חודשים מאסר בפועל ועתירת ההגנה הינה לגזור על הנאשם עונש ראוי של 18 חודשים מאסר בפועל.

ב"כ הנאשם הפנה לנסיבותיו האישיות של הנאשם, הוא סובל ממצוקה כלכלית, הסכים לסכן את בריאותו ולא רק את חירותו ולייבא בתוך בטנו את הסם תמורת סכום שאינו גבוה, כ – 17,000 ₪ הכולל גם את הוצאות הטיסה והמחיה; הנאשם כבן 61, הוא גדל בבית ילדים לאחר שאמו אושפזה בבית חולים לחולי נפש תקופות ממושכות, משפחתו ניתקה עמו קשר לפני שנים, הוא חי בשנים האחרונות בדרום אמריקה, בבוליביה, נשוי ואב לבן צעיר; בעת מעצרו וכצפוי בעת מאסרו, אין מתעניין בשלומו, לא צפויים ביקורים והוא לא צפוי להשתחרר לחופשות כי אין לו לאן לצאת לחופשה כשמקום מושבו הקבוע הינו בחו"ל; לפני כשנתיים עבר הנאשם צנתור והוחדרו לו סטנטים ברגליו, כיום מטופל בתרופות לדילול הדם, להורדת לחץ הדם וסובל מבעיות בריאותיות נוספות; הנאשם תרם תרומה משמעותית לאינטרס הציבורי, ועד כה לא קיבל כל תמורה על כך, הגם שבדרך כלל ניתנת תרומה כזו ולכך יש ליתן משקל לפחות בשלב של גזירת העונש; הנאשם הודה בעובדות כתב האישום המתוקן, כאשר נסיבות העבירה המיוחסות לו, של ייבוא סם בתוך בטנו מהוות את הדרגה הנמוכה והנחותה של פעילות עבריינית שעניינה ייבוא סמים.

7.
הנאשם, בקול חנוק מדמעות, ציין כי הוא מתחרט על מעשיו ומתבייש בהם וכי עשה כן לא כדי להרוויח כסף אלא משום שהיה בקשיים כלכליים ולא נותרה לו ברירה אחרת. הנאשם ציין כי אינו צעיר, הוא חולה סכרת ותנאי המעצר קשים לו מאוד.

דיון והכרעה
8.
קביעת מתחם העונש ההולם:
כמצוות המחוקק בסעיף 40ג(א) לחוק העונשין, בקביעת מתחם העונש ההולם את העבירה שביצע הנאשם, בהתאם לעיקרון המנחה, יש להתחשב בערך החברתי שנפגע מביצוע העבירות ומידת הפגיעה בו, במדיניות הענישה הנהוגה ובנסיבות הקשורות בביצוע העבירה.
בענייננו, מדובר בעבירה של ייבוא קוקאין במשקל לא מבוטל של 556 גרם נטו, ממנו ניתן להפיק מנות רבות של סם. עבירות אלה פוגעות במשתמשים בסמים, וכן בציבור כולו אשר לעיתים קרובות המכורים לסמים מבצעים כלפיו עבירות שונות ומגוונות בין היתר כדי לממן את צריכת הסם לו הם מכורים.
החוליה של ייבוא סמים הינה חוליה קשה ומשמעותית בשרשרת הפצת הסם.

9.
במסגרת הנסיבות הקשורות לביצוע העבירה והמשליכות על מידת אשמו של הנאשם (סעיף 40ט לחוק העונשין), התחשבתי בנתונים הבאים: מדובר בעבירה שהינה פרי תכנון מוקדם וקשירת קשר בין הנאשם לאחרים, כאשר חלקו של הנאשם הינו בפעילות בדרום אמריקה שתוצאתה הינה ייבוא הסם לארץ בתוך בטנו; הנזק שעלול היה להיגרם מהפצת הסם אלמלא נתפס, הינו משמעותי שכן מדובר בסם קשה, בכמות משמעותית, כאשר ניתן להפיק ממנו כמות גדולה של מנות סם להפצה בין המשתמשים בו.
בשורה ארוכה של פסקי דין הדגיש בית המשפט העליון את הצורך במאבק בעבירות הסמים בכלל ובעבירות ייבוא הסם בפרט, מלחמה שכונתה כמלחמת חורמה ומלחמת ישראל בעמלק. הפסיקה קבעה כי יש להילחם בנגע הסמים גם באמצעות ענישה מחמירה, בעניין זה נקבע:

"נגע הסמים פשט ופשה בארצנו כמגיפה. ככל שידיעתנו מגעת חלה בשנים האחרונות עליה של – ממש בשיעור המשתמשים בסמים, ולענייננו עתה נציין בייחוד את השימוש בסמים הקשים, בהם הקוקאין... בתיהמ"ש עשו כהנחיית המחוקק והחמירו בעונשים הנגזרים על סוחרי סמים. מלחמת חורמה כונתה במלחמה בסוחרי הסמים, מלחמה ללא פשרות, והיא כמלחמת ישראל בעמלק. וכנאמר בפרשת קרדוסו (שם, 787): "מלחמת החורמה בעברייני סמים נמשכת והולכת. מלחמה קשה היא, מלחמה ארוכה, והיא כמלחמת ישראל בעמלק". וכפי שלימדנו השופט קדמי בע"פ 966/94 אמזלג נ' מ"י, (לא פורסם): "נגע הסמים אוכל באוכלוסיה שלנו בכל פה; שיגזרו על ידי בתי המשפט בשל עבירות סמים ישתלבו במאבק הכולל להדברת הנגע. עונש הולם למחזיקי סמים שלא – לשימוש – עצמי – קרי: למשולבים במערך ההפצה – מכוון לקבוע בהכרת הכל את החומרה היתירה שאנו מייחסים בפעילות ההפצה. שתי תכליות מרכזיות אלו ניתן להשיג רק על ידי הטלת עונשים חמורים..." חומרה, חומרה, חומרה – זו חיבת שתהא דרכו של ביהמ"ש"
(ע"פ 6029/03 מ"י נ' גולן שמאי, פ"ד נח(2) בעמ' 738).

במקרים בהם המדובר בייבוא או בהחזקה של סם קשה בכמות משמעותית, נקבע כי ראוי לגזור על המורשעים עונש הקרוב לעונש המירבי הקבוע בחוק (ע"פ 575/88 עודה נ' מ"י, פ"ד מב (4) 243).
עוד נקבע כי בעבירות סמים נסוגים השיקולים האישיים של העבריין מפני שיקולי הנזק הקשה שהשימוש בסם מביא על המשתמשים בו, וכי גם היעדר עבר פלילי וחיים נורמטיביים אינם מצדיקים חריגה מרחיקת לכת ממדיניות הענישה המקובלת בסוג זה של עבירות (סעיף 18 לע"פ 3820/09 מ"י נ' חיים אוחיון, לא פורסם 1.9.09).

10.
מדיניות הענישה הנהוגה
הצדדים הגישו פסיקה עליה מסתמך כל צד בטיעוניו באשר למתחם העונש ההולם. התביעה הגישה פסיקה בה נדונו נאשמים לתקופות מאסר של 55 חודשים – 60 חודשים. ההגנה הגישה פסיקה בה נדונו נאשמים לתקופות מאסר של 18 חודשים – 36 חודשים.

בקביעת מתחם העונש ההולם התחשבתי בשינויים המחויבים בפסקי הדין הבאים:
ע"פ 3625/11 פלונית ואח' נ' מ"י, ניתן ביום 6.11.12.
המערערת, אזרחית ארגנטינה נדונה ל- 45 חודשי מאסר בפועל, נשאה בגופה קוקאין במשקל 975 גרם.
המערער, אזרח בוליביה, נדון ל- 55 חודשי מאסר בפועל, נשא בגופו קוקאין במשקל של 911 גרם. לשניהם מצוקה כלכלית קשה ומשנתפסו, שיתפו פעולה עם רשויות החוק באופן מלא. הם אינם אזרחי ישראל ואינם זוכים לביקורים ולחופשות.

ע"פ 4008/11 אליזבת גוארדיה ואח' נ' מ"י, ניתן ביום 6.3.12

.

המערערת, אזרחית בוליביה, נדונה ל- 45 חודשי מאסר, נשאה בגופה קוקאין במשקל כ- 800 גרם. המערער, אזרח בוליביה, נדון ל- 55 חודשי מאסר, נשא בגופו 1 ק"ג קוקאין. המערערת אם לארבעה, המערער אב לשלושה. שניהם סובלים ממצוקה. הערעור נדחה.

ת.פ 36976-10-11 מ"י נ' לופז (מחוזי מרכז), ניתן ביום 17.5.12.
הנאשם הורשע בייבוא קוקאין בגופו במשקל של 1 ק"ג. הצדדים עתרו במשותף להטיל על הנאשם 30 חודשי מאסר בפועל, וזאת בשל שיתוף הפעולה של הנאשם עם המשטרה, מרגע מעצרו בהתחקות אחר האנשים שהיו אמורים לקבל את הסמים. שיתוף הפעולה היה אקטיבי באופן של שיחות טלפוניות עם משלחיו.

ת.פ 26666-10-09 מ"י נ' אברמוב (מחוזי מרכז), ניתן ביום 11.5.10

.

הנאשם עם אחר ייבא מאיטליה 160 גרם קוקאין אשר נשא בתוך גופו. הצדדים עתרו לעונש של 22 חודשי מאסר בפועל.

ת.פ 2035-12-09 (מחוזי ת"א) מ"י נ' בוטבול, ניתן ביום 9.3.10

.
הנאשם, כבן 57, הורשע עפ"י הודאתו במסגרת הסדר טיעון בייבוא קוקאין ובהחזקתו שלא לצריכה עצמית. רכש בפרו 62 גרם קוקאין ובלע אותו באריזות. במסגרת הסדר הטיעון, הגבילה התביעה את עצמה לענישה בפועל של שנתיים וחצי, כאשר ההגנה טענה באופן חופשי. לנאשם עבר פלילי מכביד עד שנת 96'. מגדל את ילדיו לבדו בסיוע אמו. בימ"ש השית על הנאשם 30 חודשי מאסר בפועל.

ת.פ 39322-08-10 (מחוזי חיפה), מ"י נ' רבאח סמר, ניתן ביום 16.6.11

.
הנאשם הורשע בהחזקת סם מסוכן שלא לצריכה עצמית ובייצוא ובייבוא של סם מסוכן, כאשר ייבא בגופו קוקאין במשקל 55 גרם.


הנאשם כבן 31, אב לשניים. צורך סמים שנים רבות. סובל ממחלת מעיים ועומד לפני ניתוח. בעל עבר פלילי, כולל בעבירות סמים בגין שימוש עצמי. נדון ל – 3 שנים מאסר בפועל.

ת.פ 18588-11-10 (מחוזי מרכז) מ"י נ' רמי דרבאשי

, ניתן ביום 14.6.11.
הנאשם הודה בייבוא קוקאין. הנאשם נשא בתרמילו, בדופן כפולה, חבילה ובא קוקאין במשקל 3.44 ק"ג. הנאשם כבן 27, בשנים האחרונות גילה מעורבות מסוימת בעבריינות סמים. התביעה עתרה לעונש של 6 שנים. ההגנה עתרה לעונש שבין 18 חודשים ל- 4 שנים. נסיבותיו האישיות אינן קלות, גדל ברקע משפחתי קשה. עונשו – 54
חודשים מאסר בפועל.

ת.פ 2393-12-10 (מחוזי מרכז) מ"י נ' קלאורה, ניתן ביום 28.3.11.
הנאשמים הודו בעבירות של ייבוא סמים לארץ. התביעה עתרה לעונש ראוי של 5 שנים לנאשמת ו- 6 שנים לנאשם. הנאשמים טסו יחדיו מבוליביה לישראל, כאשר נאשם נשא בגופו 911 גרם קוקאין, והנאשמת נשאה בגופה 975 גרם קוקאין. הנאשם נדון ל - 55 חודשי מאסר בפועל והנאשמת נדונה ל – 45 חודשי מאסר בפועל.
ת.פ 4133-09-11 (מחוזי מרכז) מ"י נ' סוודרה, ניתן ביום 6.11.11.
הצדדים הגיעו להסדר טיעון בעקבות הליך גישור, ועתרו בהסכמה ל – 26 חודשי מאסר בפועל. הנאשם, אזרח קולומביה כבן 52, הורשע בייבוא קוקאין בגופו במשקל 874 גרם. עם כניסתו ארצה נתפס, ומאז שיתף פעולה באופן מלא על מנת להוביל להסגרתם של מעורבים בארץ.
בימ"ש קבע בגז"ד, כי העונש המוצע הוא מקל ואולם מן הראוי לכבד את הסדר הטיעון, כאשר השיקול המרכזי בהסדר היה שיתוף הפעולה של הנאשם עם המשטרה
לאור המפורט לעיל, בשים לב לערך החברתי המוגן ומידת הפגיעה בו, הנסיבות הקשורות בביצוע העבירה כמפורט לעיל ומדיניות הענישה הנהוגה, אני קובעת כי מתחם העונש ההולם לעבירה שביצע הנאשם נע בין 30 חודשים ל – 45 חודשים מאסר בפועל.

11.
העונש המתאים לנאשם:
בגזירת העונש המתאים לנאשם, וכמצוות המחוקק בסעיף 40יא לחוק העונשין, התחשבתי בנסיבות הבאות: הנסיבות האישיות הקשות שפורטו על ידי ב"כ הנאשם, לרבות הרקע המשפחתי הקשה, הנסיבות שהביאו אותו לביצוע העבירה
תוך סיכון חירותו ובריאותו עד כדי סיכון חיים; גילו של הנאשם והעובדה כי הוא ערירי בארץ, נסיבות המשליכות על הקושי הצפוי לו בעת ריצוי המאסר בפועל; הנאשם נעדר עבר פלילי; הנאשם שיתף פעולה עם רשויות אכיפת החוק, בכך תרם תרומה משמעותית לאינטרס הציבורי ולקידום החקירה, שיקול בעל משקל משמעותי כשמדובר בחוליה בשרשרת הפצת הסם, שהינה קשה לגילוי; העונש שנגזר על המעורב הנוסף, שהורשע בעבירה של קשירת קשר לייבוא סם בלבד, 6 חודשי מאסר בפועל.

12.
לאחר ששקלתי את השיקולים השונים, שוכנעתי כי יש לגזור על הנאשם עונש המצוי במתחם העונש ההולם שנקבע, עונש שיבטא את שיקול הגמול באופן מידתי למידת אשמו של הנאשם ונסיבותיו המיוחדות לרבות נסיבותיו האישיות. כמו כן, ניתן על ידי משקל משמעותי לתרומה שתרם הנאשם לאינטרס הציבורי בכלל ולקידום החקירה בפרט, וכן לעונש שנגזר על המעורב הנוסף בפרשה.


לפיכך, אני גוזרת על הנאשם את העונשים הבאים:

1.
40 חודשים מאסר בפועל שתחילתו מיום מעצרו בתיק זה 7.8.12.

2.
12 חודשים מאסר על תנאי שלא יעבור תוך 3 שנים מיום שחרורו עבירת פשע כנגד פקודת הסמים המסוכנים.

3.
קנס בסך 7,000 ₪ או חודשיים מאסר תמורתו.

הקנס ישולם עד ליום 15.9.13.

זכות ערעור תוך 45 יום לבית המשפט העליון.

<#6#>

ניתן והודע היום ז' אייר תשע"ג, 17/04/2013 במעמד ב"כ הצדדים והנאשם.



רות לורך
, שופטת



הוקלד

על

ידי

טלי

שמואל






פ בית משפט מחוזי 30357-08/12 מדינת ישראל נ' חיים משה באום, ישראל מעלם, שלום שלוח (פורסם ב-ֽ 17/04/2013)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים