Google

יוסף ונונו - הממונה על עבודות שירות - מפקדת גוש צפון, מדינת ישראל

פסקי דין על יוסף ונונו | פסקי דין על הממונה על עבודות שירות - מפקדת גוש צפון | פסקי דין על מדינת ישראל |

21770-05/13 עתא     06/06/2013




עתא 21770-05/13 יוסף ונונו נ' הממונה על עבודות שירות - מפקדת גוש צפון, מדינת ישראל








בית המשפט המחוזי בחיפה



06 יוני 2013

עת"א 21770-05-13 ונונו נ' הממונה על עבודות שירות - מפקדת גוש צפון
ואח'



בפני
כב' השופט רון שפירא

העותר
יוסף ונונו
, ת"ז 055369144


נגד

המשיבים
1. הממונה על עבודות שירות - מפקדת גוש צפון
2. מדינת ישראל


פסק דין


בפני
עתירת אסיר המופנית כנגד החלטה שהתקבלה בשב"ס, ולפיה הופסקה העסקתו של העותר בעבודות שירות, ונקבע כי עליו לרצות את מאסרו במתקן כליאה.

העותר מרצה מאסר בגין עבירה של החזקת סכין ואיומים. יצוין כי מדובר בעותר אשר נמצא משנת 2008 בהליך גמילה של סמים, וזאת לאחר שנים ארוכות של שימוש בסמים. במסגרת ת"פ 36390-11-10, ששם נגזר דינו, הופנה העותר לשירות מבחן כדי שיוכן תסקיר, ובהמשך לממונה על עבודות שירות. במסגרת ההליך הנ"ל נגזר עליו לרצות 6 חודשי מאסר בעבודות שירות, וזאת לאחר שהעותר נמצא מתאים לרצות את עונשו כמאסר בעבודות שירות.

בגזר הדין נרשם כי העותר ירצה את מאסרו במועצה הדתית נשר, וזאת בשים לב לחוות דעתו של הממונה על עבודות השירות. ואולם ביום שהחל העותר לרצות את עונש עבודות השירות, הוא הוצב לביצוע עבודות השירות בכנסיית "הלב הקדוש" בחיפה.

העותר נוטל מדי בוקר תחליף סם מתאדון במרכז לטיפול בנפגעי סמים. בחודש מרץ נחשד העותר בזיוף של בדיקות שתן, והוא הורחק לתקופה של כשבוע למרכז גמילה בתל אביב. בהמשך זומן לשיחת בירור אצל הממונה על עבודות שירות, ולאחר שנערך לו שימוע, הותר לו להמשיך ולבצע עבודות שירות. העותר עבד במקום המכונה "מרכז שווים", אלא שנחשד בגניבת כסף מארנקה של אחת העובדות במקום. יצוין כי העותר נחקר בעניין זה, והמשטרה סגרה את התיק בשל חוסר ראיות. עם זאת, הוחלט להעבירו למקום עבודה אחר, והעותר הועבר לכלא כרמל.

העותר טען כי לא היה יכול להגיע לכלא כרמל עקב הצורך לקבל כל בוקר תחליף סם. לטענתו, חלה הדרדרות במצבו הרפואי וכפועל יוצא מכך לא הגיע לכלא כרמל. העותר זומן לשימוע נוסף ביום 1.5.13 והבהיר את הבעייתיות שבהצבתו בכלא כרמל. בסיכום השימוע הוחלט להמליץ על הפסקת ריצוי עונש של מאסר בעבודות שירות, והתקבלה החלטה, לפיה ירצה העותר את יתרת מאסרו מאחורי סורג ובריח. מכאן העתירה שבפני
.

לאחר ששמעתי את טענות הצדדים, החלטתי להורות על החזרת עניינו של העותר לממונה על עבודות השירות, כדי שיבחן שוב את אפשרות העסקתו של העותר בעבודות שירות.

בטרם אתייחס לעניינו של העותר, יש להדגיש כי גם אם מורה בית משפט לממונה על עבודות שירות לבחון אפשרות העסקתו של נאשם בעבודות שירות, לא קמה מכאן חובה למצוא בהכרח מקום שיתאים לכל מועמד לביצוע עבודות שירות. על הממונה על עבודות שירות לבדוק את התאמתו של כל נאשם למצאי מקומות העבודה אשר ניתן להעסיק בהם עובדי שירות. בהחלט יתכן מצב בו ישקול בית משפט לגזור עונש של מאסר בעבודות שירות, ואולם בהעדר אפשרות העסקת הנאשם המסוים בעבודות שירות עקב העדר מקום המתאים לנתוניו, כי אז לא ניתן יהיה לבצע מאסר בעבודות שיריות.

מצאי מקומות עבודות השירות אינו רב. רק בודדים מוכנים להעסיק נאשמים, ובנסיבות אלו בהחלט יתכן שיימצא אדם אשר בית משפט סבר כי ראוי לגזור עליו עונש של עבודות שירות, ואולם לא יימצא מקום המתאים לאותו נאשם.

במקרה שבפני
נמצא העותר מתאים לריצוי עבודות שירות. יצוין כי גזירת עונש של מאסר בעבודות שירות הייתה אף בהמלצת שירות המבחן, מתוך ניסיון לשמור על מסגרת שיקומית ולהמשיך את טיפול גמילת העותר מסמים. אלא שמתברר שהעותר נפלט משני מקומות עבודה, לאחר שהתנהגותו באותם מקומות עבודה חייבה את הרחקתו מהם. אדגיש לעניין זה, כי מוכן אני להניח שלא היו ראיות הקושרות את העותר לגניבת כספים באחד המקומות בהם עבד. עם זאת, וכאשר נוצרת מערכת יחסים של העדר אמון בין המעסיק לעובד השירות, לא ניתן לכפות על המעסיק את המשך עבודתו שם.

בנסיבות אלו, ולאחר שהוחל בעבודות השירות, והגם שאין חובה לייצר מקום עבודה מתאים עבור העותר, קמה חובה לנסות, במסגרת המגבלות, להתאים עבורו מקום עבודה. במקרה שבפני
, כך נטען, הבעיה העיקרית בהתייצבותו של העותר למקומות העבודה שנקבעו עבורו הייתה הצורך לקבל טיפול לגמילה מסמים בשעות הבוקר. לא ברור שעניין זה עלה בשימוע, ולא ברור מתוך גיליון השימוע שנבחנה האפשרות להתאים את שעות עבודתו של העותר לצורך בקבלת הטיפול במתאדון, באופן שבו יתאפשר לעותר לבקר בבוקר במרכז לטיפול בנפגעי סמים בחיפה, ובהמשך היום להגיע למקום העבודה, בו יוכל לרצות את עבודות השירות. מאחר ונראה כי לא נבחנה ולא נשקלה אפשרות זו נפל פגם בהחלטת הממונה על עבודות השירות.




אשר על כן, אני מורה כדלקמן:

עניינו של העותר יוחזר לבחינה אצל הממונה על עבודות השירות. הממונה
יבחן את האפשרות לשבץ את העותר במקום עבודה ובשעות עבודה אשר יאפשרו לעותר לקבל את הטיפול המתאים במרכז לנפגעי סמים בשעות הבוקר, ובהמשך לבצע את עבודתו כנדרש. החלטה חדשה בעניין זה תימסר לעותר ולבאי כוחו מהסנגוריה הציבורית, בתוך 21 ימים. לאחר שתינתן החלטה חדשה, , וככל שיהיה בכך צורך, תהיה פתוחה הדרך לפנות בעתירה מתאימה לבית משפט.

יש להבהיר לעותר, כי ככל שיימצא עבורו מקום עבודה אשר שעות העבודה בו מאפשרות את קבלת הטיפול, הרי שתהיה זו הזדמנות אחרונה עבורו לרצות את עונש המאסר בעבודות שירות. ככל שלא יתמיד ו/או התנהגותו לא תאפשר את המשך העסקתו בעבודות שירות, כי אז לא יהיה מנוס אלא להורות לו לרצות את יתרת מאסרו במתקן כליאה.

עוד יובהר למען הסר ספק, כי אינני מטיל חובה למצוא לעותר מקום עבודה מתאים. כל שיש בהחלטה זו, הוא הנחיה לממונה על עבודות שירות לבחון שוב את כל אפשרויות התעסוקה בעניינו של העותר, תוך בחינת האפשרות של שילוב המשך הליך הגמילה, שהוא בעל ערך ומהווה מטרה בפני
עצמה, ביחד עם ביצוע עבודות השירות. הממונה על עבודות השירות יבחן את האפשרויות הנ"ל בהתאם למקומות העבודה האפשריים, וכן בשים לב לנהלי הפיקוח של עבודות השירות, וייתן את החלטתו לפי מיטב שיקול דעתו.

בכפוף להבהרה הנ"ל, העתירה מתקבלת במובן זה שעניינו של העותר יוחזר לממונה על עבודות השירות לשם בחינה מחודשת.

בנסיבות העניין, המועד שנקבע לשימוע פסק הדין ביום 10.6.13, מבוטל, וההחלטה תישלח לב"כ הצדדים. הסנגורית תדאג לפנות לממונה על עבודות השירות ולקשר את העותר עם הממונה על עבודות השירות, כך שבחינת אפשרויות העסקתו החלופית, תבוצע בתוך 15 יום, כפי שקבע בית המשפט.

ניתן היום,
כ"ח סיון תשע"ג, 06 יוני 2013, בהעדר הצדדים.

ר' שפירא, שופט








עתא בית משפט מחוזי 21770-05/13 יוסף ונונו נ' הממונה על עבודות שירות - מפקדת גוש צפון, מדינת ישראל (פורסם ב-ֽ 06/06/2013)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים