Google

שני מרדכי,הפניקס הישראלי חברה לביטוח בע"מ,אבנר איגוד לביטוח נפגעי רכב בע"מ - לוי אברהם,לוי בתיה

פסקי דין על שני מרדכי | פסקי דין על הפניקס הישראלי חברה לביטוח | פסקי דין על אבנר איגוד לביטוח נפגעי רכב | פסקי דין על לוי אברהם | פסקי דין על לוי בתיה |

1538/04 ברע     18/10/2004




ברע 1538/04 שני מרדכי,הפניקס הישראלי חברה לביטוח בע"מ,אבנר איגוד לביטוח נפגעי רכב בע"מ נ' לוי אברהם,לוי בתיה




3


בתי המשפט

בית משפט מחוזי חיפה
ברע001538/04


בפני
כבוד השופטת:
ש' וסרקרוג

תאריך:
18/10/2004


בעניין:
1. שני מרדכי

2. הפניקס הישראלי חברה לביטוח בע"מ

3. אבנר איגוד לביטוח נפגעי רכב בע"מ





המבקשים/המערערים

- נ ג ד -


1. לוי אברהם

2. לוי בתיה





המשיבים

פסק-דין
1. לאחר עיון חוזר בבקשה ועל אף העדר תשובה, הגם שבוצעה המצאה כדין, יש בדעתי ליתן רשות ערעור לראות את הבקשה שהוגשה כבקשה שניתנה עליה רשות ערעור והוגש ערעור על פי הרשות שניתנה, לפיכך תידון הבקשה כערעור.

2. לאחר המצאה של בקשת רשות הערעור והחלטת בית המשפט מיום 5/7/04 לידי המשיבים, הגישו האחרונים בקשה להאריך את המועד להגשת תגובתם בתיק, וזאת בין היתר כדי להודיע לבית המשפט את החלטתה של הועדה הרפואית של המל"ל בקשר לתביעת המשיב מס' 1, להחמרת מצבו, בגין נכותו הנפשית (ראה בקשה בתיק בש"א 13978/04). על אף הארכת המועד להגשת תגובת המשיבים, לא נתקבלה כל תגובה מטעמם עד למועד מתן פסק-דין זה.
בנסיבות אלה אין עוד מקום לעכב את מתן פסק-הדין.

3. הערעור שניתן הוא על החלטת בימ"ש השלום בחיפה (כבוד השופטת ברכה בר זיו), שם קבע בית המשפט כי יש למנות מומחה בתחום הפסיכיאטרי, הגם שקיימת קביעה מחייבת על פי דין של המוסד לביטוח לאומי.

4. המשיב מס' 1 (להלן: המשיב) שהוא יליד 23/4/60 הגיש תביעה לפיצוי נזקי גוף שנגרמו לו לטענתו, עקב תאונת דרכים שארעה ביום 24/12/97. למשיב נקבעה נכות רפואית משוקללת בשיעור של 57%, כאשר התחומים הרפואיים הם:
נכות אורטופדית בשיעור של 25%; נכות אורולוגית בשיעור של 30%.
לאחר שמונתה ד"ר פרבר כמומחית בתחום השיקום, בחוות דעתה מיום 25/11/02, ציינה המומחית, כי התובע מסר לה שהוא סובל מסיוטים בלילה, אך לא פנה לפסיכיאטר.

בעקבות חוות דעת זו, הגיש התובע בקשה למינוי מומחה בתחום הפסיכיאטרי. טענתו הייתה כי במשך תקופה ממושכת לאחר התאונה, ניסה להדחיק את בעיותיו בתחום זה, מה שבסופו של דבר גרם להחמרת מצבו בתחום זה. לבקשתו צירף חוות דעת של רופא מטעמו.
המערערים התנגדו לבקשה וביקשו להורות על דחייתה, בין היתר, בהיותה נסמכת על מסמך האסור בהגשה, וכן מן הטעם שנכותו הרפואית של המשיב נקבע לפי דין, כמשמעותה בסעיף 6ב' לחוק הפיצויים. לכן טענו המערערים עוד בבית משפט קמא, כי אם מבקש המשיב למנות מומחה בתחום הפסיכיאטרי, הדרך הנכונה היא להגיש בקשה תחילה להבאת ראיות לסתור.

בית משפט קמא, תוך שהיה ער לטענות המערערים, ואף העיר שבדין יסודם, סבר כי יש להורות על מינוי מומחה בתחום זה, מן הטעם שמצא אסמכתא למצבו הנפשי של המשיב כבר במסגרת תצהיר עדותו הראשית שהגיש ביום 3/6/02, וכן ראה את חוות הדעת של הרופא הפרטי, כמסמך המעיד על טיפול רפואי.
לכן סבר בית המשפט שלא מדובר ב"חוות דעת מטעם".

5. כפי שהבהרתי, בהחלטה מיום 5/7/04, באותה עת בזהירות הראויה, במסגרת הצעת בית המשפט, דין הערעור להתקבל.

משנקבעה נכות רפואית על פי דין, לא ניתן להגיש בקשה למינוי מומחים, אלא לאחר שהוגשה בקשה להבאת ראיות לסתור. הדברים הובהרו היטב בהלכת קמחי (רע"א 863/93 התעשייה האווירית לישראל בע"מ נ' קמחי רחמים, מז(4) 815, 820 ה-ז). תקיפת קביעת נכות שנקבעה "על פי דין" יכולה לעשות רק על פי האמור בסיפא של סעיף 6ב' לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. משלא עשה המשיב שימוש באמור שם, אין הוא יכול להגיש בקשה למינוי מומחים לפי סעיף 6א' של החוק.

סבור המשיב כי יש בידיו ראיות, לרבות מסמכים רפואיים של רופא מטפל, אשר יש בו כדי להצדיק הבאת ראיות לסתור, במובן זה שייתכן שנותרה למשיב נכות בתחום הפסיכיאטרי, ואשר הוא תחום שהוועדה הרפואית של המל"ל התעלמה ממנו או לא נתנה דעתה עליו במידה הנדרשת, או שלא יכולה הייתה לתת דעתה, מן הטעם שמדובר בנסיבות שלא ניתן היה לברר הנושא בפני
הוועדה, הרי שיכול הוא להביא טיעוניו אלה במסגרת בקשה להבאת ראיות לסתור.

6. אשר על כן אני מורה על קבלת הערעור, ועל ביטול החלטתו של בית משפט קמא. אין באמור כדי לפגוע בזכותו של המשיב להגיש בקשה להבאת ראיות לסתור תוך 45 ימים מהיום, ובמסגרתה לדון בבקשה למינוי מומחה בתחום הפסיכיאטרי, הכל על פי החלטה חדשה שתתקבל, לכשתוגש בקשה לעניין זה, אם תוגש.

המשיבים ביחד ולחוד, ישאו בהוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בגין הליך זה בסך של 3,000 ₪ בצירוף מע"מ כחוק, נכון למועד מתן פסק הדין בערעור.

הפיקדון אם הופקד יוחזר למפקידו.

המזכירות תמציא העתק פסק הדין לב"כ הצדדים.

ניתנה היום ג' בחשון, תשס"ה (18 באוקטובר 2004) בהעדר הצדדים.


ש' וסרקרוג
, שופטת

ג.ב.








ברע בית משפט מחוזי 1538/04 שני מרדכי,הפניקס הישראלי חברה לביטוח בע"מ,אבנר איגוד לביטוח נפגעי רכב בע"מ נ' לוי אברהם,לוי בתיה (פורסם ב-ֽ 18/10/2004)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים