Google

מדינת ישראל, ע"י רשות המסים - שאול אלימלך אברהם

פסקי דין על מדינת ישראל | פסקי דין על ע"י רשות המסים | פסקי דין על שאול אלימלך אברהם

57637-11/11 פ     30/10/2013




פ 57637-11/11 מדינת ישראל, ע"י רשות המסים נ' שאול אלימלך אברהם








בית משפט השלום בירושלים



ת"פ 57637-11-11 אגף המכס והמע"מ - ירושלים נ' אברהם

ת"פ 38544-11-12

תיק חיצוני
:



בפני

כב' השופט
ירון מינטקביץ


המאשימה

מדינת ישראל
ע"י רשות המסים


נגד


הנאשם

שאול אלימלך אברהם
ע"י עו"ד יריב אבירם




גזר דין
רקע
הנאשם הורשע על פי הודאתו ב 30 עבירות של אי הגשת דו"ח תקופתי למע"מ ו- 7 עבירות של אי הגשת דו"ח תקופתי למס הכנסה.
בתקופה שבין יוני 2004 ועד אוגוסט 2011, ניהל הנאשם מוסך, אשר היה רשום על שמו של בנו.
על פי עובדות כתב האשום בת"פ 57367-11-11, בתקופה שבין חודש אוקטובר שנת 2006 ועד אוגוסט שנת 2011, לא הגיש הנאשם דו"חות תקופתיים למע"מ למרות שהיה חייב לעשות כן, אלא הוציא חשבוניות מס על שמו של בנו. סך הכל היה אמור הנאשם להגיש במהלך התקופה 30 דו"חות ועל כן הורשע ב 30 עבירות של אי הגשת דו"ח.
על פי עובדות כתב האשום בת"פ 38544-11-12, הנאשם לא הגיש דו"חות למס הכנסה בין השנים 2004 ועד 2010. סך הכל היה אמור הנאשם להגיש במהלך התקופה 7 דו"חות ועל כן הורשע ב 7 עבירות של אי הגשת דו"ח.
עמדות הצדדים
ב"כ המאשימה שמו דגש על חומרת העבירות בהן הורשע הנאשם ועל הערכים המוגנים אשר נפגעו כתוצאה מהן. מטעונם עלה, כי מחדלי הנאשם לא הוסרו עד היום. לאור זאת בקו להשית עליו עונשי מאסר וכן להפעיל עונש מאסר מותנה שתלוי נגדו. במסגרת טעוניהם בקשו להשית ענשים נפרדים בגין כל אחד מהאשומים בהם הורשע הנאשם, אשר לפחות חלקם יצטברו זה לזה. כמו כן בקשו להפעיל מאסר מותנה שתלוי נגד הנאשם והתיחסו לעברו הפלילי.
ב"כ הנאשם שם דגש על הודאת הנאשם ועל נסיבותיו האישיות. בטעונו הציג מסמכים רפואיים המלמדים על בעייה לבבית ממנה סובל הנאשם והתיחס למצבו הכלכלי הקשה, אשר מנע ממנו להסיר המחדלים, ולכך שבנו של הנאשם אשר ניסה לסייע לו בהסרת המחדלים, נקלע גם הוא לקשיים עקב כך.
מתחם העונש ההולם
רבות נאמר על חשיבותה של החובה להגשת דו"חות אמת במועד. ללא הגשת דו"חות לא תתכן גבית מסים וללא גביית מסים תתרוקן קופת המדינה. עבירה של אי הגשת דו"ח במועד אמנם נופלת בחומרתה מעבירת המס המטריאליות, באשר אין בה יסוד של מרמה, אלא רק של המנעות מביצוע חובה. עם זאת, אין להקל בה ראש ואין לראותה בסלחנות. הבסיס לגביית מס אמת הוא הגשת דו"חות נכונים במועד. המנעות מהגשת דו"ח חותרת תחת בסיס זה. המדובר בחובתו הראשונית של כל עוסק אשר בלעדיה אין. חובה זו נועדה להגן על קיומה של מערכת מס יעילה, אשר תבטיח מצד אחד את תקציבה של המדינה ומצד שני תביא לגבייה צודקת ושויונית של המס מכלל העוסקים והשכירים במשק.
לעתים רבות מתיחסת החברה בסלחנות לעברייני מסים, כאילו אין במעשיהם חומרה או קלון – ולא היא. אי הגשת דו"ח והמנעות תשלום מסים חותרות תחת ערכים חברתיים בסיסיים ומכל בחינה עניינית ומעשית מהוות שליחת יד לקופת הציבור. משכך, נקודת המוצא לטעמי היא, כי יש לראות את עבריין המס ככל עבריין אחר שולח ידו ברכוש חברו – בהבדל שסיכויי תפיסתו של עבריין המסים נמוכים יותר ורווחיו לרוב גבוהים יותר מאלו של גנב "רגיל".
לצד זאת, שיקול ההרתעה הוא מרכזי בעבירות מסים. המדובר בעבירות אשר קל לבצען וקשה לגלותן. לפיכך, יש חשיבות רבה לשיקול הרתעה, אשר יהווה משקל נגד לקלות שבביצוע העבירות ולרווח הכספי הטמון בהן.
פסיקה עקבית קובעת, כי ככלל יש להשית מאסר בפועל בגין עבירות של אי הגשת דו"חות במועד. ר' למשל רע"פ 512/04, עפ"ג 2072-11-10 של בית המשפט המחוזי בירושלים, ע"פ 2321-11-07 של בית המשפט המחוזי מרכז.
משכך, נראה לי כי מתחם הענישה ההולם כל אחת מן העבירות בהן הורשע הנאשם הוא מאסר בפועל לתקופה שבין חודשיים לשמונה חודשים. כמו כן יש להשית קנס כספי משמעותי. לא ראיתי להבחין בענין זה בין אי הגשת דו"ח למע"מ או למס הכנסה, באשר השיקולים דומים ואין בפני
נתונים בדבר היקף חוב המס של הנאשם לגורמים השונים.
נתונים אשר אינם קשורים לעבירה
הנאשם יליד 1957. נשוי ואב לילדים. מטעוני ב"כ עלה, כי הוא סובל מבעיה לבבית וכי מצבו הכלכלי דחוק ביותר. הטענות נתמכו במסמכים ונראה כי יש בהן ממש.
לחובת הנאשם מספר הרשעות קודמות: שתי הרשעות משנת 1996 בעבירות של אי הגשת דו"ח במועד, הרשעה קודמת משנת 2008, בעבירות של אי הגשת דו"ח במועד, בגינה נדון לששה חודשי מאסר בעבודות שירות וששה חודשי מאסר על תנאי, וכן הרשעה משנת 2013 בעבירות של קשר לפשע, נסיון לקבלת דבר במרמה ומסירת ידיעה כוזבת על פשע.
כאשר נגזר דינו של הנאשם בשנת 2008 בגין הרשעתו בת"פ 4708/04 בעבירות דומות (אז היה מדובר ב 19 עבירות של אי הגשת דו"ח מע"מ במועד), קבע בית המשפט (כב' הש' א. רומנוב) כי לטעמו ראוי היה להשית על הנאשם מאסר ממש, אך בשל מצבו הרפואי ומצבו הכלכלי ראה להתחשב בו והסתפק בהטלת עונש של ששה חודשי מאסר בעבודות שירות וששה חדשי מאסר על תנאי.
בית המשפט קבע אז:
"מכל

האמור

עולה, כי

עניין

לנו

בנאשם

המזלזל

זלזול

ארוך

ומתמשך

בחובותיו

כלפי רשויות

המס ובמחויבותו

כלפי

הציבור

בכללו

אשר

מקופת

המדינה

הוא

נצרך. ההליכים שננקטו

נגד

הנאשם

וההתחשבות

שנעשתה

ביחס

אליו, לא

הועילו, וחרף

כל

אלה, הוא לא

העביר

לקופה

הציבורית

את

שהיה

חייב

להעביר. מטעמים

אלה, יש, לכאורה, מקום להטיל

על

הנאשם

עונש

מאסר

לריצוי

בפועל

ממש, מאחורי

סורג

ובריח,

כפי

שסבורה המאשימה

שיש

לעשות. אם

בחרתי

שלא

לעשות

כן, חרף

חומרת

העבירות

שעבר הנאשם

וחרף

עברו

הפלילי, הרי

זה

משום

שמדובר

באדם

שכבר

אינו

צעיר, ראש משפחה, אשר

מצבו

הכלכלי

דחוק

ביותר, החי
,
כך

ניתן

להבין,"

מהיד

אל

הפה".


אשר ביצע

את

העבירות

אותן

עבר,

לא

כדי

להתעשר

ולצבור

הון,

אלא

מתוך

כורח

הנסיבות אליהן

נקלע.

לכך

יש

להוסיף,

שגם

מצבו

הבריאותי

של

הנאשם

אינו

מן

המשופרים.

הוא סובל

ממחלת

לב,

ולפני

כשנתיים

וחצי

עבר

צינתור.

בהקשר

זה

יצויין,

כי

בדיון

היום

טען הנאשם,

שמצבו

הכלכלי

כה

קשה,

עד

שאין

הוא

יכול

לרכוש

את

התרופות

להן

הוא זקוק.

על

רקע

כל

האמור

בית

המשפט

סבור,

כי

יש

ממש

בהערכת

שירות

המבחן

כי שליחתו

של

הנאשם

לבית

סוהר

ממש,

מאחורי

סורג

ובריח,

עלולה

לגרום

להדרדרות קשה

במצבו,

ובמצב

משפחתו,

ולפיכך

יש

להימנע

מכך.

אני

סבור,

כי

במקרה

שבפני
נו ניתן

להשיג

את

מטרות

הענישה

על

ידי

הטלת

עונש

מאסר

אותו

יוכל

הנאשם

לרצות בעבודות

שירות,

בתוספת

קנס

ומאסר

על

תנאי
.
"
דיון והכרעה
הנאשם הורשע בעבירות חמורות, אשר נעברו לאורך תקופת מצטברת של שמונה שנים. אמנם בחלק מן התקופה נמנע הנאשם להגיש רק דו"חות למס הכנסה ובחלקה נמנע מלהגיש רק דו"חות למע"מ, אך במבט כולל עולה, כי לאורך שמונה שנים התעלם הנאשם מקיומה של מערכת המס.
חומרה יתרה אני רואה, בכך שהנאשם עבר את העבירות בתיק שבפני
בעצם ימי ניהול התיק הקודם.
נתתי דעתי לנסיבותיו האישיות הקשות של הנאשם, ובהן מצבו הרפואי והכלכלי הקשים. בית המשפט נתן לנתונים אלו את מלוא המשקל בהליך הקודם אשר התנהל נגד הנאשם, ת"פ 4708/04, ונמנע בגללם לגזור על הנאשם מאסר ממש, למרות שקבע כי מן הראוי היה להשית עליו עונש זה.
לטעמי, הנאשם מיצה את נסיבותיו האישיות הקשות כנימוק להקלה בדינו בהליך הקודם אשר התנהל נגדו. לא ניתן לעשות באותן נסיבות "שימוש חוזר" ולצפות כי בית המשפט ימנע פעם נוספת מלגזור על הנאשם את העונש הראוי לו. יש להצטער על כך שהנאשם לא נתן דעתו לדברים אשר נאמרו בגזר דינו הקודם אלא התעלם מהם, או גרוע מכך, פירש אותם כאילו נסיבותיו האישיות מקנות לו החירות להמשיך בדרכו ולפעול מחוץ למערכת המס.
עם זאת, לא אתעלם ממצבו הכלכלי ומבעיותיו הרפואיות של הנאשם בבואי לגזור את דינו.
לאור כל אלה, אין מנוס מלגזור על הנאשם עונש של מאסר משמעותי בפועל ולהפעיל את המאסר המותנה אשר נגזר עליו.
לא ראיתי לגזור על הנאשם ענשים שונים בשל הדו"חות אותם לא הגיש למע"מ ולמס הכנסה, אלא לגזור עליו עונש אחד כולל, אשר יבטא את חמרת מעשיו המצטברים.
מן הראוי היה לגזור על הנאשם גם קנס כספי. לאחר לבטים ראיתי להמנע מכך, בשל מצבו הכלכלי הדחוק, והידיעה שהטלת קנס כמוה כהטלת עונש מאסר נוסף על זה אותו אגזור. כמו כן, אין בידי נתונים ביחס למחזורו הכספי של הנאשם.
סיכום
לאור האמור למעלה, גוזר על הנאשם את הענשים הבאים:
א.
שנים עשר חדשי מאסר בפועל. תחילת ריצוי העונש ביום 10.2.14. ככל שלא יקבל הנאשם הנחיה אחרת, עליו להתייצב עד השעה 9:00 במתקן המעצר במגרש הרוסים בירושלים.
ב.
מפעיל מאסר מותנה שנגזר על הנאשם בת"פ 4708/04 של בית משפט השלום בירושלים. עונש זה יופעל באופן שארבעה חודשים יצטברו לעונש אותו גזרתי וחודשיים יחפפו לו, כך שסך הכל ירצה הנאשם ששה עשר חדשי מאסר בפועל.
ג.
ששה חדשי מאסר, אותו לא ירצה אלא אם יעבור על אחת מן העבירות בהן הורשע תוך שלוש שנים מיום שחרורו מהמאסר.

זכות ערעור לבית המשפט המחוזי בירושלים תוך 45 יום.


ניתנה היום,
כ"ו חשון תשע"ד
, 30 אוקטובר 2013, במעמד הצדדים.








פ בית משפט שלום 57637-11/11 מדינת ישראל, ע"י רשות המסים נ' שאול אלימלך אברהם (פורסם ב-ֽ 30/10/2013)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים