Google

מיי ליידן סוניה - משרד האוצר - אגף המכס והמע"מ,עו"ד רות פישרמן - כונסת נכסים,דוד נרונסקי4. 4. שירלי ראטרס,יאקיטורי בע"מ,רשם המקרקעין, נתניה

פסקי דין על מיי ליידן סוניה | פסקי דין על משרד האוצר - אגף המכס והמע"מ | פסקי דין על עו"ד רות פישרמן - כונסת נכסים | פסקי דין על דוד נרונסקי4. 4. שירלי ראטרס | פסקי דין על יאקיטורי | פסקי דין על רשם המקרקעין | פסקי דין על נתניה |

2043/04 א     08/11/2004




א 2043/04 מיי ליידן סוניה נ' משרד האוצר - אגף המכס והמע"מ,עו"ד רות פישרמן - כונסת נכסים,דוד נרונסקי4. 4. שירלי ראטרס,יאקיטורי בע"מ,רשם המקרקעין, נתניה




1
בתי המשפט
א 002043/04
בבית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו
08/11/2004

כב' השופט יהודה זפט

בפני
:

מיי ליידן סוניה

בעניין:
התובעת
עמוס האוזנר
ע"י ב"כ עוה"ד
נ ג ד
1. 1. משרד האוצר - אגף המכס והמע"מ

2. 2. עו"ד רות פישרמן - כונסת נכסים

ע"י ב"כ עוה"ד עינת אליעז שניצר
3. 3. דוד נרונסקי
4. 4. שירלי ראטרס

5. 5. יאקיטורי בע"מ

6. 6. רשם המקרקעין
, נתניה


הנתבעים
פסק דין
רקע

התובעת ואחיה דוד נרונסקי (להלן: "החייב") ונתבעת 4 הם הבעלים במשותף של בנין ברח' קרן היסוד 31 הרצליה הידוע כגוש 6667 חלקה 69 תת חלקה 2 (להלן: "הנכס"). התובעת והחייב ירשו כל אחד 1/4 מהזכויות בנכס ונתבעת 4 מחזיקה ב - 1/2 מהזכויות בנכס.
לטובת התובעת נרשמה משכנתא מדרגה ראשונה מיום 12.12.01 ומשכנתה מדרגה שניה מיום 9.6.02 על הבעלות של החייב בנכס. לטענת התובעת נרשמו השעבודים לטובתה בתמורה להסכמתה לשעבד נכס שהיה בבעלותה להבטחת חוב של החייב.

הנכס מושכר ליאקיטורי בע"מ
עד שנת 2012 על פי הסכם משנת 1994 (נספח ב). דמי השכירות שמשלמת יאקיטורי בע"מ
משולמים בחלקים שווים לתובעת ולנתבעת 4.

ביום 20.6.02 קיבל על עצמו החייב את חובה של אשרות פי.אר.אי (1983) בע"מ (להלן: "אשרות") למס ערך מוסף (להלן: "מ.ע.מ") והתחייב לפרוע את חובה של אשרות במידה וזו לא תפרע את חובה במועד.
על פי רישומי המשיב עמד חובה של אשרות למשיב על סך של 1,333,379 ₪ נכון ליום 20.6.02.

ביום 3.7.02 נרשם שעבוד לטובת מע"מ ת"א לפי סעיף 11א (1) (2) לפקודת המסים על חלקם של התובעת והחייב בנכס.

ביום 16.5.04 מינה מנהל מ.ע.מ את עו"ד רות פישרמן ככונסת נכסים על זכויותיו של החייב בנכס.

מכאן תביעתה של התובעת בה תבעה כדלקמן:

א. א. להורות על ביטול כל שעבוד שנרשם על הזכויות בנכס ע"י מ.ע.מ.
ב. ב. להורות על בטלות מינויה של נתבעת 2 ככונסת נכסים.
ג. ג. לאסור על מ.ע.מ ונתבעת 2 להטריד את יאקיטורי בע"מ
בכל הנוגע לנכס או לזכויות כלשהן בו, בין על דרך של "הזמנה לחקירה", בדרך של דרישה להעברת כספים, או בכל דרך אחרת.
ד. ד. להצהיר שאין תוקף לפעולה של נתבעים 1 ו - 2 בקשר לנכס.

טענות המבקשת

א. א. למ.ע.מ לא הייתה סמכות לשעבד את חלקה, שכן אין לו כל טענת חוב כלפיה.
ב. ב. שעבוד חלקו של החייב בנכס לטובתה קדם לשעבוד שהטיל מ.ע.מ על חלקו של החייב בנכס, ועל כן זכותה בנכס גוברת על זכותו של מ.ע.מ.
ג. ג. התובעת זכאית לקבל לידיה את חלקו של החייב בדמי השכירות של הנכס מכוח הוראות הסכם השעבוד שנכרת בינה לבין החייב.

טענות מ.ע.מ

א. א. שעבוד חלקה של התובעת בנכס נעשה בטעות.
ב. ב. התובעת פדתה את הנכס ששועבד להבטחת חובו של החייב תמורת 90,000 דולר, ועל כן זכותה מכוח שעבוד חלקו של החייב בנכס מוגבלת לסכום זה.
ג. ג. התובעת אינה זכאית לקבל לידיה את חלקו של החייב בדמי השכירות של הנכס, מאחר שלא רשמה את שעבוד דמי השכירות.

דיון

א. א. שעבוד חלקו של החייב בנכס לטובת התובעת נועד להבטיח חיוב עתידי שעלול היה להיווצר במקרה שהחייב לא ישלם את חובו לבנק הפועלים בע"מ שלטובתו שועבד חלקה של התובעת בנכס שבכפר שמריהו במשכנתה מדרגה ראשונה ולבנק איגוד לישראל בע"מ שלטובתו שועבד חלקה של התובעת בנכס בכפר שמריהו במשכנתה מדרגה שניה.

החייב לא פרע את חובו לבנק איגוד לישראל בע"מ והבנק החל לפעול למימוש הנכס בכפר שמריהו. בכך, נוצר חוב של החייב כלפי התובעת שלהבטחת פרעונו שועבד חלקו של החייב בנכס.

ב. ב. אין מחלוקת שהתובעת רשמה את השעבוד לטובתה קודם לרישום הערת שעבוד על ידי מ.ע.מ. בנסיבות אלה גוברת זכותה המוקדמת של התובעת על זכותו של מ.ע.מ. לעניין זה, מקובלת עליי טענת התובעת, לפיה יש להחיל את הוראות סעיף 11א (2) לפקודת המסים (גביה) לפיה השעבוד מכוח הסעיף נדחה בפני
כל שעבוד של אותם מקרקעין שהיה רשום שעה שנרשמה ההערה. זאת, בשונה מהוראות סעיף 11א (1) לפקודת המסים (גביה), שאותן לא ניתן להחיל בעניננו מאחר ומקורו של החוב אינו בנכס, שאז השעבוד מכוחו גובר על כל שעבוד אחר.

ג. ג. עם זאת, זכותה של התובעת מכוח השעבוד אינה מוחלטת והיא כפופה להיקף החיוב המובטח, ראה סעיף 1 להסכם המשכנתה מיום 13.11.01 (נספח ג2) וסעיף 1לחוק המשכון, תשכ"ז - 1967.

ביום 23.6.03 פדתה התובעת מבנק איגוד לישראל בע"מ את השעבוד על חלקה בנכס שבכפר שמריהו תמורת 90,000$ (נספח ב לתשובת מ.ע.מ). יצוין, כי בין התובעת לבנק איגוד הוסכם שאת חלקו של החייב בנכס בכפר שמריהו יקנה בעלה של התובעת בריאן לדן בסכום של 120,000 $.

לטענת התובעת, מימש בנק איגוד לישראל את חלקה בנכס שבכפר שמריהו והיא רכשה את אותו חלק לאחר המימוש. איני מקבל טענה זו. בהסכם בין בנק איגוד והתובעת נאמר במפורש שהתובעת הציעה לבנק לשלם סך השווה בש"ח ל - 90,000 $ כנגד ביטול המשכנתה על חלקה בקוטג'. זכותה של התובעת להפרע מחלקו של החייב את הסכום ששילמה, ולא יותר.

ד. ד. כאמור, הנכס מושכר ליאקיטורי בע"מ
ודמי השכירות מתחלקים בין התובעת לנתבעת 4. לטענת התובעת זכאית היא לקבל את חלקו של החייב בדמי השכירות מכוח השיעבוד ששיעבד החייב את חלקו בנכס לטובתה. איני מקבל טענה זו.
כאמור, זכותה של התובעת מכוח השעבוד כפופה לחיוב שלהבטחת פרעונו שועבד חלקו של החייב בנכס. משכך, אפילו תאמר שהתובעת זכאית לקבל לידיה את חלקו של החייב בדמי השכירות מכוח ההסכם שנכרת בין התובעת, מוגבלת זכות זו עד לגובה החיוב שלהבטחת פירעונו שועבד חלקו של החייב בנכס. מכאן, שעל התובעת לקזז מהסכום ששילמה לפדיון חלקה בנכס שבכפר שמריהו את דמי השכירות שקיבלה לידיה בגין חלקו של החייב בנכס.

ה. ה. לטענת התובעת, המשיב זימן את בעלה בנפרד מר בריאן לדן לחקירה, וכונסת הנכסים פנתה אל נתבעת 4 כדי לשכנעה להסכים למכירת הנכס, ללא סמכות ותוך פגיעה בזכויותיהם.

אם מר בריאן לדן או נתבעת 4 סבורים שהוטרדו שלא כדין, מה לה לתובעת לתבוע את עלבונם?

סוף דבר

1. המבקשת עתרה לביטול כל שעבוד שנרשם על הזכויות בנכס על ידי מ.ע.מ וכאמור לכך אין היא זכאית.

2. מ.ע.מ הודה שרשם הערת שיעבוד על חלקה של התובעת בנכס בטעות. לפיכך, אני מורה למ.ע.מ לפעול למחיקת הערת השעבוד על חלקה של התובעת בנכס.

בנסיבות אלה, אין צו להוצאות.

המזכירות תשלח העתק פסק הדין לב"כ הצדדים בפקסימיליה.

ניתן היום כ"ג בחשון, תשס"ה (8 בנובמבר 2004) בהעדר הצדדים.
י. זפט, שופט









א בית משפט מחוזי 2043/04 מיי ליידן סוניה נ' משרד האוצר - אגף המכס והמע"מ,עו"ד רות פישרמן - כונסת נכסים,דוד נרונסקי4. 4. שירלי ראטרס,יאקיטורי בע"מ,רשם המקרקעין, נתניה (פורסם ב-ֽ 08/11/2004)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים