Google

איל כהן סימן טוב - אלבר ציי רכב (ר.צ.) בע"מ

פסקי דין על איל כהן סימן טוב | פסקי דין על אלבר ציי רכב (ר.צ.) בע"מ

47104-09/13 תת     11/05/2014




תת 47104-09/13 איל כהן סימן טוב נ' אלבר ציי רכב (ר.צ.) בע"מ








בית משפט השלום בפתח תקווה



ת"ת 47104-09-13 אלבר ציי רכב (ר.צ.) בע"מ
נ' כהן סימן טוב




תיק חיצוני: 0607460133



בפני

כב' הרשם
איתי רגב

המבקש:
איל כהן סימן טוב


נגד


המשיבה:

אלבר ציי רכב (ר.צ.) בע"מ



החלטה


לפני התנגדות המבקש לתביעה על סכום קצוב שהוגשה על ידי המשיבה.

על פי כתב התביעה לא מילא המבקש אחר התחייבויותיו לשלם סכום בגין הסכם להשכרת רכב. לקרן החוב נוספו הפרשי הצמדה וריבית – ובסה"כ, סכום התביעה הינו בסך 2,751 ₪.
המבקש נחקר על תצהירו בדיון שנערך הדיון, והצדדים סיכמו טענותיהם.

דיון


הלכה היא כי התנגדות לביצוע תביעה על סכום קצוב תיבחן כבקשת רשות להגן, וככזו -
על בית המשפט לבחון האם למבקש רשות להגן עומדת הגנה, ולו בדוחק:
"בתביעה המוגשת בסדר דין מקוצר יש ליתן לנתבע רשות להתגונן, כל אימת שיש בתצהירו כדי להצביע על הגנה לכאורה, ולו בדוחק, מפני התביעה... בשלב בחינת הבקשה למתן רשות להתגונן בית המשפט אינו בודק את מהימנות הנתבע או את הראיות לגופן, אלא בוחן הראיות על פניהן, כפוף למה שמתגלה בחקירה שכנגד על האמור בתצהיר... באין חקירה כזו עומד לפני בית המשפט אך האמור בתצהיר, ובית המשפט בוחן אם יש בדברים אלה כדי לבסס הגנה, ולו בדוחק, נגד התביעה" (כבוד השופט שמגר בע"א 248/89 החברה הכללית למוסיקה נ'
warner
, פ"ד מו(2) 273, 277 ; ראה דבריו של כבוד השופט רובינשטיין בע"א 527/07 מזל נחום ואח' נ' קרן אהרונסון בע"מ (פורסם במאגר משפטי)).

בע"א 5480/98 מנורה נ' אבו, פ"ד נב(2) 476, 479 נקבע מפי הנשיא כבוד השופט ברק (כתוארו אז), כי במסגרת בקשת הרשות להגן
"נותן בית המשפט דעתו למשקלן המהותי של טענות הנתבע, לזיקתן לתביעה ולביסוסן... בית המשפט אמנם אינו בוחן את מהימנות העדויות שמביא הנתבע ואינו בוחן את סיכויי הגנתו... אך הוא נדרש להכריע בבקשת הרשות להגן על פי החומר המצוי בפני
ו..." .

רוצה לומר כי "גם מי שסיכוייו להצליח בטענותיו מועטים ורחוקים זכאי ליומו בבית המשפט, להבדיל ממי שהגנתו, הגנת בדים" (ע"א 9654/02 חב' האחים אלפי נ' בנק לאומי, פ"ד נט(3) 41, 46).

על אף האמור, על ההגנה הלכאורית המועלית בבקשת הרשות להגן להיות מפורטת דיה:
"אין מבקש הרשות להתגונן רשאי להסתפק בהעלאת טענות כלליות בתצהירו, אלא עליו להיכבד ולהיכנס בתצהירו לפרטי העובדות שעליהן הוא מבסס את טענות ההגנה שלו". (ראה בע"א 527/07 הנ"ל).

"מקובלת עלינו מקדמת דנא ההלכה כי נתבע המבקש רשות להגן חייב להכבד ולהכנס לפרטי העובדות" (ע"א 543/86 כלל חב' לביטוח בע"מ נ' שלום גרשון הובלות, פ"ד מב(3) 339).


מאחר שהדיון בבקשת רשות להתגונן מהווה בחינה ראשונית ומוקדמת האם יש לנתבע הגנה אפשרית כלשהי, והאם יש לכאורה הגנה שאם תוכח במשפט תוכל לשמש כהגנה אפשרית כנגד התביעה, יש לבחון את טענות ההגנה של הנתבע.

המבקש אינו מתכחש לעצם קיומו של החוב, אלא הוא טוען כי החוב לא נפרע באמצעות כרטיס אשראי שמסר למשיבה "מסיבה לא ברורה". המבקש חזר על עמדתו בדיון ולפיה הוא מעוניין לשלם את החוב, "במידה והוא אכן קיים", וכי לשם כך הוא מבקש "אסמכתאות ופירוט לחוב" (פרוטוקול הדיון מהיום, עמ' 1, שורות 24-25).

כך, שמחד גיסא, הנתבע לא פרט בצורה מספיקה
את פרטי הגנתו, תצהירו היה לקוני וחסר ביסוס בניגוד לחובת הפירוט המוטלת על המגיש בקשת רשות להגן ויש בכך כדי לערער את הבסיס מתחת לבקשתו של הנתבע, אך מאידך גיסא- אנו מצויים בשלב של בקשת רשות להגן ואין מספיק נתונים כדי לקבוע כי מדובר בהגנת בדים חסרת כל בסיס.

יש להניח, לצורך הבקשה בלבד, כי יהא בידי הנתבע להוכיח את טענותיו שהובאו בתצהיר ובדיון, קרי שהמשיבה לא עשתה די מאמץ לאתרו בזמן אמת ולמנוע את הצטברותן של הצמדות וריבית לסכום החוב המקורי.

לאור התצהיר הלקוני שהוגש על ידי המבקש, אני סבור כי יש לעשות שימוש בסמכותי במסגרת תקנה 210 לתקנות סדר הדין האזרחי התשמ"ד – 1984 (להלן: "התקנות").
במסגרת תקנה זו, לבית המשפט ניתן שיקול דעת להתנות בקשת רשות להתגונן בתנאים, כאשר תצהיר ההגנה לוקה בחוסר בהירות או כשההגנה על פניה מאוד קלושה (ע"א 680/89 בן אבו שיווק והפצה בע"מ נ' בנק המזרחי המאוחד בע"מ, פ"ד מה(3) 757, 761).
בקביעת התנאים על בית המשפט להתחשב בסכום התביעה ובסיכויי ההגנה (ראה בע"א 680/89 הנ"ל, בעמ' 762-763).
כן יש לבחון את יכולתו של הנתבע לעמוד בתנאים שנקבעו, על מנת שלא להפלות לרעה נתבע חסר יכולת ולמנוע ממנו להביא את הגנתו בפני
בית המשפט.

בעניין שלפנינו, מכל הנימוקים האמורים לעיל, מצאתי לנכון להתנות את מתן הרשות להתגונן בהפקדת ערובה (ערבות בנקאית או מזומן) בגובה 1,000 ₪.

אשר על כן, אני נעתר לבקשה ונותן למבקש רשות להתגונן, אך זאת בכפוף לכך שהמבקש יפקיד בקופת בית המשפט, בתוך 30 יום מקבלת החלטה זו, ערובה (ערבות בנקאית או מזומן) בסך של 1,000 ש"ח.

התצהיר שצורף להתנגדות ישמש ככתב הגנה.
לאור סכום התביעה, יעבור התיק לדיון בסדר דין מהיר.

היחידה המשפטית תקבע מועד ומותב, ותיתתן הוראות מתאימות לצדדים.

הוצאות ההליך יילקחו בחשבון בעת פסיקת ההוצאות בהליך העיקרי.

ניתנה היום, י"א אייר תשע"ד, 11 מאי 2014, בהעדר הצדדים.










תת בית משפט שלום 47104-09/13 איל כהן סימן טוב נ' אלבר ציי רכב (ר.צ.) בע"מ (פורסם ב-ֽ 11/05/2014)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים