Google

. הראל גלית,הראל ספיר- דליה (קטינה),הראל ליהי אביה (קטינה - כלל חברה לביטוח בע"מ,. אבנר, איגוד לביטוח נפגעי רכב בע"מ

פסקי דין על . הראל גלית | פסקי דין על הראל ספיר- דליה (קטינה) | פסקי דין על הראל ליהי אביה (קטינה | פסקי דין על כלל חברה לביטוח | פסקי דין על . אבנר | פסקי דין על איגוד לביטוח נפגעי רכב |

1284/04 א     17/11/2004




א 1284/04 . הראל גלית,הראל ספיר- דליה (קטינה),הראל ליהי אביה (קטינה נ' כלל חברה לביטוח בע"מ,. אבנר, איגוד לביטוח נפגעי רכב בע"מ




1


בתי המשפט
בית משפט מחוזי תל אביב-יפו
א 001284/04

בשא 17613/04
בפני
:
כב' השופטת רות לבהר שרון

תאריך:
12/26/2004



בעניין:
1. הראל גלית

2. הראל ספיר- דליה (קטינה)

3. הראל ליהי אביה (קטינה
)



ע"י ב"כ עו"ד אילן קנר

התובעים

נ ג ד


1. כלל חברה לביטוח בע"מ

2. אבנר
, איגוד לביטוח נפגעי רכב בע"מ




ע"י ב"כ עו"ד אילן ירון

הנתבעים



החלטה

1. בפני
בקשה לתיקון כתב התביעה כך שתתוסף לכתב התביעה עתירה לפיצוי בגין הפסד השתכרות לעתיד ב"שנים האבודות" וזאת על פי הלכת בית המשפט העליון בע"א 140/00 עזבון אטינגר נ' החברה לשיקום.

2. הנתבעים מתנגדים לתיקון בטענה כי הלכת השנים האבודות מהווה שינוי מהותי של הדין הקיים ועל כן אין להחילה באופן רטרואקטיבי.

3. כפי שקבעתי בהחלטתי בת.א 2685/01 בש"א 11152/04 עזבון המנוח זהר עופרי ז"ל ואח' נ. הדר בע"מ חברה לביטוח ואח', אני סבורה שבכל התיקים התלויים ועומדים, ובוודאי כאשר מדובר כמו במקרה שלפני בשלב ראשוני לפני קיומו של קדם משפט, אין מניעה לאפשר תיקון כתב התביעה על מנת לשקול אם יש מקום להחיל את הלכת השנים האבודות.

אמנם הלכת השנים האבודות מהווה שינוי מהותי, ובד"כ כאשר מדובר בשינוי מהותי בחוק, לא מחילים אותו רטרוספקטיבית, ואולם כאן מדובר בשינוי מהותי בתקדים, שניתן ע"י בימ"ש עליון, ולא בחוק. מהותו של התקדים שהוא משנה מצב משפטי קיים, לעיתים תוך אקטיביזם שיפוטי. התקדים מחיל את השינוי בהלכה באופן מיידי על כל מקרה התלוי ועומד. הדבר נעשה הן במקרים של שינוי בדין פרוצדורלי והן במקרים של שינוי בדין המהותי.
גם בפס"ד אטינגר בית המשפט העליון החיל את ההלכה החדשה על ההליך שהיה תלוי ועומד בפני
ו למרות שמדובר בשינוי בדין המהותי, ולמרות שמדובר באירוע ישן. שינוי זה כשלעצמו הוא בבחינת תקדים שמחייב את הערכאות הנמוכות. כאשר בית המשפט העליון יוצר תקדים ומחיל אותו על המקרה התלוי ועומד בפני
ו, מחוייבות הערכאות הנמוכות ללכת בעקבותיו, כפי שנקבע בס' 20 (ב') לחוק יסוד השפיטה שזו לשונו:

"20. הלכה פסוקה
(א)...
(ב) הלכה שנפסקה בבית משפט העליון מחייבת כל בית המשפט, זולת בית המשפט העליון".

4. לאור האמור לעיל, אני סבורה שיש מקום לאפשר תיקון כתב תביעה.
יצויין שאין בהתרת התיקון משום התייחסות לגופו של עניין. מתן אפשרות לתיקון כתב התביעה כמבוקש אינו קובע עמדה כלשהי להחלת הלכת השנים האבודות במקרה זה, אלא רק מאפשר שלא לחסום דרכו של התובע להוכחת נזקיו בבוא עת.

5. כתב תביעה מתוקן יוגש תוך 15 יום מהיום.

6. כתבי הגנה מתוקנים יוגשו 30 יום לאחר מכן.

7. נקבע לתזכורת מנ"ת (ללא נוכחות הצדדים) ליום 1.2.05.

ניתנה היום ד' בכסלו, תשס"ה (17 בנובמבר 2004) בלשכתי.

רות לבהר שרון
, שופטת (בפועל)













א בית משפט מחוזי 1284/04 . הראל גלית,הראל ספיר- דליה (קטינה),הראל ליהי אביה (קטינה נ' כלל חברה לביטוח בע"מ,. אבנר, איגוד לביטוח נפגעי רכב בע"מ (פורסם ב-ֽ 17/11/2004)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים