Google

התובע הצבאי - בח"ק (אע"צ) יעקב אמיר ארליכמן

פסקי דין על התובע הצבאי | פסקי דין על בח"ק (אע"צ) יעקב אמיר ארליכמן

8/13 תיק     19/06/2014




תיק 8/13 התובע הצבאי נ' בח"ק (אע"צ) יעקב אמיר ארליכמן









בלמ"ס
עורף (מחוזי) 8/13


בבית הדין הצבאי המחוזי
במחוז שיפוטי עורף
בפני
ההרכב:
אל"ם אורלי מרקמן

-

אב"ד

רס"ן סיון משעלי
- שופטת

רס"ן אלעד תנעמי
- שופט

בעניין:
התובע הצבאי




(ע"י ב"כ, סרן אילנה זיבנברג
)

נגד

ע/
xxx
בח"ק (אע"צ)
יעקב אמיר ארליכמן


(ע"י ב"כ, עו"ד מנשה סלטון
)

הכרעת – דין

על פי הודאתו, מורשע הנאשם בעבירות הבאות:
1.
לקיחת שוחד, לפי סעיף 290 (א) לחוק העונשין, התשל"ז – 1977.
2.
לקיחת שוחד, לפי סעיף 290 (א) לחוק העונשין, התשל"ז – 1977.
3.
עבירה במסמכים צבאיים, לפי סעיף 105 (1) לחוק השיפוט הצבאי, התשט"ו -1955.
4.
אי קיום הוראות המחייבות בצבא, לפי סעיף 133 (א) (1) לחוק השיפוט הצבאי התשט"ו – 1955.

בהתאם לכתב האישום המתוקן ולפרטים הנוספים.

·
ניתנה והודעה היום,

19/06/2014

, כ"א בסיוון תשע"ד , בפומבי ובמעמד הנאשם והצדדים.

___________



___________


_____________

שופטת



אב"ד



שופט

גזר דין

רקע ונסיבות ביצוע העבירה
הנאשם בח"ק (אע"צ) יעקב אמיר ארליכמן
הורשע על פי הודאתו, בכתב האישום המתוקן והפרטים הנוספים בשתי עבירות של לקיחת שוחד לפי סעיף 290(א) לחוק העונשין, תשל"ז-1977 (להלן: "חוק העונשין"); עבירה במסמכים צבאיים, לפי חוק השיפוט הצבאי, תשט"ו- 1955 ("להלן: חוק השיפוט הצבאי"); ועבירה של אי קיום הוראות המחייבות בצבא, לפי סעיף 133 (א)(1) לחוק השיפוט הצבאי.

הנאשם, בהיותו אזרח עובד צה"ל, שימש בתפקיד מהנדס מחוז דרום בפיקוד העורף. בתוקף תפקידו, היה הנאשם אחראי על מתן אישורים לכך שהמרחבים המוגנים הדירתיים (להלן: "ממ"דים") שבתוכניות בנייה של מבני מגורים באזור הדרום עומדים בדרישות חוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א – 1951 והתקנות לפיו. לאחר מתן אישור לתוכניות הבנייה, ולאחר שבנייני המגורים נבנו, היה על הנאשם לבדוק שהממ"דים אכן נבנו בהתאם להיתר שניתן לתוכנית הבנייה. בכפוף לכך, היה הנאשם ממליץ על אישור לאכלוס הבניין.

כעולה מכתב האישום המתוקן והפרטים הנוספים המוסכמים, ביום 12.2.2012, בעקבות פנייתו של הנאשם, העביר לו האזרח אריה טובול, מנהל פרויקטים בחברה קבלנית "ארי דניאל יזמות בע"מ", 3,000 ₪. לאחר מכן, ביצע הנאשם בדיקה בבניין, אשר הוקם בעיר אשקלון. הבדיקה ארכה כרבע שעה ובעקבותיה, מסר הנאשם בידי אותו אזרח המלצה לאישור אכלוס.

במקרה אחר, במהלך שנת 2010, קיבל הנאשם מידי אותו אזרח תלושי קנייה בסך 300-400 ₪, ובהזדמנות נוספת, קיבל מבעל החברה הקבלנית תלושי קנייה בסך 1,000 ₪. במהלך אותה תקופה אף קיבל לרשותו חבילת שי ובה יין ושוקולדים בסך 300-400 ₪.

למעשה, הנאשם נהג לקבל, במסגרת תפקידו, מתנות מחברות קבלניות עימן עבד, מבלי שדיווח וקיבל אישור לכך, כמתחייב בפקודות הצבא. בחודש פברואר 2012 הנאשם אף פנה וביקש כי יותקנו במשרדו שקעי חשמל שהותקנו בממ"ד במבנה בעיר אשקלון, ואשר במסגרת תפקידו נפסלו על ידו.

החקירה בעניינו של הנאשם נפתחה בעקבות מידע מודיעיני. במהלך החקירה היה הנאשם נתון במעצר במשך שבעה ימים (9.3.2012-15.3.2012). כתב האישום המקורי הוגש ביום 20.1.2013. התמשכות ההליכים נבעה בעיקר מסוגיות הקשורות בבירור היקף חומר החקירה. בסופו של יום, לאחר הליך של גישור, התגבש בין הצדדים הסדר טיעון, במסגרתו הודה הנאשם באשמות שיוחסו לו בכתב האישום המתוקן.

במסגרת ההבנות עתרו הצדדים במשותף להטיל על הנאשם עונש של שבעה (7) חודשי מאסר בפועל בכליאה ממשית, לצד מאסר מותנה וקנס בסך שלושים אלף ש"ח (30,000).

נסיבותיו האישיות של הנאשם
הנאשם כבן 65, משמש כאזרח עובד צה"ל מזה 23 שנים. עברו נקי והוא זכה לשבחים ותעודות הצטיינות על עשייתו במסגרת הצבאית.
לעיוננו הוגשו מסמכים רפואיים המלמדים על מצבו הרפואי הלקוי של הנאשם. האחרון סובל ממחלות לב וסכרת ואף עבר שורה של צנתורים והליכים רפואיים שונים. הנאשם עשוי לעבור צנתור נוסף בחודש אוגוסט הקרוב.

בעקבות הפרשה הושעה הנאשם מתפקידו ומזה למעלה משנתיים הוא מקבל משכורת מופחתת, ממנה הוא מתפרנס. ב"כ הנאשם עמד על הפרסום הרב שנלווה לפרשה וציין כי מטבע הדברים, נוכח טיב האישומים וגילו של הנאשם, יקשה על האחרון להשתלב במקום עבודה חדש.

הנאשם הביע בפני
נו חרטה עמוקה ומסר כי הוא "בוש ונכלם על מעשיו".

עמדתם המשותפת של הצדדים
עתירתם של הצדדים נסמכת על איזון בין חומרת העבירה ונסיבותיה לבין קשיים ראייתיים שהוצגו במסגרת הליך הגישור והתחשבות בעברו הנקי של הנאשם, בגילו ובמצבו האישי. הוטעם, כי משקל נכבד ניתן לעובדה כי הנאשם נטל אחריות למעשיו והביא לחיסכון ניכר בזמן שיפוטי, על כל המשתמע מכך.

דיון והכרעה
אין צורך להכביר מילים על אודות החומרה היתרה הכרוכה במעשי הנאשם. על החומרה הרבה הנעוצה בעבירות שוחד עמד בית המשפט העליון בהרחבה בפרשת בניזרי:
"
יש בתופעות אלה כדי לכרסם חמורות באמון אותו רוכש האזרח לאלה שהופקדו על ידו כדי לשרת את הכלל, הן מעכירות את העבירה ונוטעות אכזבה ותסכול. מי שמפר את האמון שניתן בו על ידי כך שהוא מנצל מעמדו ועמדתו לשם הפקת טובות הנאה אישיות פסולות, גורר עמו למדמנה לא רק את אלה שאיתם קשר קשרים ואשר בפני
הם הציב את מתן השלמונים כתנאי מוקדם להיענות לדרישותיהם ולהשגת זכויותיהם. הפגיעה היא, כאמור, רחבה ועמוקה יותר: הפיקוח שביצועו נדרש מנושא המשרה במסגרת תפקידו הופך לנלעג, כספי הציבור משולמים לריק והגרוע מכל, צומחות ועולות אמות מידה מעוותות ביחסי האנוש וביחסי השלטון והאזרח, בהן טמונה סכנה לחברה כולה".(
ע"פ 5083/08,
5189/08, 5208/08 הרב שלמה בניזרי ואח' נ' מדינת ישראל, (2008)).

חומרה יתרה נעוצה במעשיו של הנאשם נוכח תפקידו, אשר הינו בעל מאפיינים ביטחוניים של ממש. במעשיו, הפר הנאשם את אמון מפקדיו וחבריו ליחידה ופגע באמון הציבור כולו. יש באופי המעשים ונסיבות ביצועם
כדי לגרום פגיעה קשה בתדמית הצבא.

עם זאת, אין להתעלם מנושנותם של האישומים ומן הקשיים הראייתים הקיימים ויש להתחשב במצבו הרפואי של הנאשם, בפגיעה הכלכלית בו, ובעיקר – בעובדה כי נטל אחריות על מעשיו והביע חרטה עמוקה בגינם. התרשמנו כי הנאשם מצר על מעשיו והוא מתבייש בהם.

לאחר ששקלנו את כלל הדברים, לרבות היבטי החומרא והקולא בתיק וכן את רמת הענישה הנהוגה בסוג זה של עבירות, ובשים לב להלכה בדבר כיבודם של הסדרי טיעון,
אנו סבורים כי הסדר הטיעון מאוזן וסביר ובהתאם יש לכבדו.

סוף דבר מוטלים על הנאשם העונשים הבאים:
1.
שבעה (7) חודשי מאסר לריצוי בפועל, בניכוי שבעה (7) ימי מעצר ממשי.
2.
שבעה (7) חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש (3) שנים, לבל יעבור הנאשם עבירה שעניינה לקיחת שוחד.
3.
ששה (6) חודשי מאסר על תנאי למשך שנתיים (2), שלא יעבור עבירה במסמכים צבאיים לפי חוק השיפוט הצבאי.
4.
קנס בסך שלושים אלף ש"ח (30,000) ₪, שישולם בעשרים תשלומים שווים ועוקבים, החל מיום 1.7.2014. אם לא ישלם הנאשם את הקנס, יהיה עליו לרצות שבעה (7) ימי מאסר תמורת כל תשלום שלא שולם.


על הנאשם להתייצב ביום 5.10.2014 בבס"כ
x

לריצוי עונש המאסר בפועל.

·
זכות ערעור כחוק.
·
ניתן והודע היום, כ"א סיון התשע"ד, 19.6.14,

כ"א בסיוון תשע"ד ,
בפומבי ובמעמד הצדדים.

_______________
_______________
_____________
שופט

אב"ד
שופטת

העתק נכון מהמקור
רס"ן איריס קלי
ק' בית הדין
נערך על ידי: סמל עופרי שמואל
בתאריך:
25/06/2014
חתימת המגיה:ש.י








תיק בית דין צבאי 8/13 התובע הצבאי נ' בח"ק (אע"צ) יעקב אמיר ארליכמן (פורסם ב-ֽ 19/06/2014)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים