Google

חה"כ סתיו שפיר, סיעת העבודה בכנסת, חה"כ משה גפני - יו"ר הכנסת, ועדת הכנסת

פסקי דין על חה"כ סתיו שפיר | פסקי דין על סיעת העבודה בכנסת | פסקי דין על חה"כ משה גפני | פסקי דין על יו"ר הכנסת | פסקי דין על ועדת הכנסת |

7604/14 בג"צ     10/11/2014




בג"צ 7604/14 חה"כ סתיו שפיר, סיעת העבודה בכנסת, חה"כ משה גפני נ' יו"ר הכנסת, ועדת הכנסת




פסק-דין בתיק בג"ץ 7604/14



בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק


בג"ץ 7604/14



לפני:

כבוד הנשיא א' גרוניס


כבוד השופט ע' פוגלמן


כבוד השופט י' עמית


העותרים:

1. חה"כ סתיו שפיר



2. סיעת העבודה בכנסת



3. חה"כ משה גפני



נ


ג


ד



המשיבים:

1. יו"ר הכנסת



2. ועדת הכנסת


עתירה למתן צו על תנאי ולמתן צו ביניים


בשם העותרים:
עו"ד אפי מיכאלי
; עו"ד חגי קלעי


פסק-דין

השופט ע' פוגלמן

:

1.
סעיף 81(ב) לתקנון הכנסת קובע כי "יושב ראש הכנסת יעמיד את הצעת החוק על סדר יומה של הכנסת, ואולם הקריאה הראשונה של הצעת חוק מטעם ועדה או של הצעת חוק ממשלתית לא תתקיים אלא לאחר שחלפו יומיים מיום שהונחה; במניין התקופה האמורה יובא בחשבון יום הנחתה של הצעת החוק על שולחן הכנסת". סעיף 81(ג) לתקנון הכנסת קובע כי "ועדת הכנסת
רשאית להחליט על קיצור תקופת ההנחה כאמור בסעיף קטן (ב) [...]".

2.
העתירה שלפנינו – שהוגשה היום בסמוך לשעה 16:00 – מכוונת להחלטת ועדת הכנסת
לקצר את פרק הזמן שנקבע בסעיף 81(ב) לתקנון הכנסת, כדי שהצעת חוק התקציב לשנת הכספים 2015, התשע"ה-2014 והצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2015), התשע"ה-2014 – שהובאו לידיעת חברי הכנסת היום בסמוך לשעה 9:00 – יידונו היום בשעה 16:00 (כ-7 שעות לאחר שהובאו לידיעת חברי הכנסת). בעתירה נטען כי החלטה זו של ועדת הכנסת
אינה סבירה בהינתן ששתי הצעות החוק מחזיקות יחדיו כ-245 עמודים ומצריכות שהות סבירה כדי להיערך לדיון.

3.
דין העתירה להידחות על הסף. הלכה היא עמנו כי בית משפט זה נוהג ריסון רב בהתערבות בהליכים פנים פרלמנטריים בכלל ובהליכי חקיקה בפרט. ככלל יימנע בית המשפט מלהתערב בהליכים כאמור כל עוד הם נמשכים, ויפעיל את שבט ביקורתו רק בסופם, לאחר שהחוק העומד לדיון אושר בכנסת ופורסם ברשומות (בג"ץ 761/86
מיעארי נ' יושב-ראש הכנסת
, פ"ד מב(4) 868, 874 (1988); בג"ץ 10253/04
העמותה לקידום הפיזיוטרפיה בישראל נ' מדינת ישראל – משרד הבריאות
, פסקה 3 (30.1.2005); בג"ץ 11716/05
פרץ נ' ראובן ריבלין, יו"ר הכנסת
בשם הכנסת
, פסקה 3 (7.3.2006)). לא מצאנו כי נסיבות העניין שלפנינו מצדיקות לחרוג מן הכלל ולהתערב בהליך החקיקה לפני שהושלם. הדברים נכונים ביתר שאת בהינתן אמת המידה המצמצמת להתערבות בהליכי חקיקה אף כשמדובר בהליך מזורז כגון חקיקת ההסדרים (ראו למשל בג"ץ 4885/03
ארגון מגדלי העופות בישראל אגודה חקלאית שיתופית בע"מ נ' ממשלת ישראל
, פ"ד נט(2) 14, 50 (2004); בג"ץ 3106/04
האגודה לזכויות האזרח בישראל נ' הכנסת
, פסקה 11 לפסק הדין של הנשיא
א' ברק
(7.2.2005); בג"ץ 6304/09
לה"ב – לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל נ' היועץ המשפטי לממשלה
, פסקאות 73-71 (2.9.2010); בג"ץ 7557/13
לשכת רואי החשבון בישראל נ' הכנסת
(12.5.2014)).

4.
העתירה נדחית אפוא על הסף. אין צו להוצאות.


ניתן היום, י"ז בחשון התשע"ה (10.11.2014).


ה נ ש י א
ש ו פ ט
ש ו פ ט

_________________________
העותק כפוף לשינויי עריכה וניסוח.


14076040_m01.doc

טח

מרכז מידע, טל' 077-2703333 ; אתר אינטרנט,

www.court.gov.il







בג"צ בית המשפט העליון 7604/14 חה"כ סתיו שפיר, סיעת העבודה בכנסת, חה"כ משה גפני נ' יו"ר הכנסת, ועדת הכנסת (פורסם ב-ֽ 10/11/2014)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים