Google

חיים כץ - פאר הבשר והעוף בע"מ

פסקי דין על חיים כץ | פסקי דין על פאר הבשר והעוף בע"מ

6445-09/14 תצ     27/11/2014




תצ 6445-09/14 חיים כץ נ' פאר הבשר והעוף בע"מ








בית המשפט המחוזי בתל אביב - יפו

ת"צ 6445-09-14


לפני:
כב' סגן הנשיאה יצחק ענבר

המבקש
חיים כץ
ע"י ב"כ עו"ד עודד מור


נגד

המשיבה
פאר הבשר והעוף בע"מ
ע"י ב"כ עו"ד גבי קונפינו



פסק דין
(בקשה להסתלקות מתביעה ייצוגית)

1.
המבקש הגיש נגד המשיבה בקשה לאישור תובענה ייצוגית. במוקד בקשתו עמדה הטענה לפיה המשיבה מטעה את לקוחותיה כאשר היא מסמנת מוצר המיוצר ומשווק על ידיה למרכולים שונים ברחבי הארץ כ"קציצות טלה אסא" בעוד בפועל מוצר זה אינו מכיל כלל בשר טלה כי אם בשר בקר, שומן בקר, מים, מלח ותבלינים. בכך היא אף מפרה את תקן ישראלי 1145, המסדיר הוראות כלליות לסימון מזון, ותקן ישראלי 1188 לפיו במוצרי בשר טחון ייכלל השם "בשר טחון" ולצדו שם מין בעל החיים שבשרו שימש חומר מוצא לייצור המוצר. התנהלות המשיבה עולה, אם כן, כדי הפרת חובה חקוקה והטעיה.

בהתאם לכך עתר המבקש לסעד הצהרתי לפיו הפרה בהתנהלותה המתוארת את הדין. כן עתר לצו עשה לפיו יורה בית המשפט למשיבה לתקן את סימון המוצר ולציין במפורש את שמו האמתי המתאים לרכיבי המוצר האמתיים, וכן להסיר את המוצר מן המדפים ולהפסיק באופן מידי את שיווקו עם האריזה המתוארת לעיל. בנוסף עתר המבקש לפיצוי כספי בגין נזקים ממוניים ובלתי ממוניים שנגרמו לטענתו לחברי הקבוצה וזאת בסך כולל של 6,000,000 ש"ח.

2.
ביום 27.11.2014 ועוד קודם להגשת תגובתה של המשיבה לבקשת האישור הגישו הצדדים בקשת הסתלקות מוסכמת במסגרתה צוין כי לעמדת המשיבה אין ממש בבקשת האישור, בין היתר, בשל מהות העילה, היעדר תשתית ראייתית מספקת ובפרט הקושי להוכיח ביחס לכל אחד מחברי הקבוצה כי נגרם לו נזק וכי קיים קשר סיבתי בין העוולה הנטענת לבין הנזק; המבקש לא הוכיח כי נגרם לו נזק, וממילא קיים קושי מובנה להוכיח נזק בנסיבות העניין; היקף המכירות של המוצר זניח. ללא קשר לטענות המבקש הודיעה המשיבה כי המוצר הנדון הוסר מן המדפים. לאור האמור החליט המבקש לחזור בו מטענותיו כנגד המשיבה ועתר להסתלק מהתובענה, ובכלל זה מהתביעות הכספיות שביקש להגיש נגד המשיבה בשם חברי הקבוצה, אשר נאמדו בבקשת האישור ב-6 מיליון ש"ח. המשיבה מצידה התחייבה לשלם למבקש גמול בסך 15,000 ש"ח ושכ"ט לב"כ המבקש בסך 20,400 ש"ח (כולל מע"מ).

3.
אמות המידה לאישורו של הסדר הסתלקות מסוג זה שלפנינו - אשר בקרב העוסקים בתחום נהוג לכנותו: "הסדר הסתלקות מתוגמלת" (על שום הגמול ושכר הטרחה שהוסכם על תשלומם
במסגרתו) –
נדונו אך לא מכבר בהרחבה בפסק דיני בת"צ (ת"א) 1469-02-13
עידן לוי נ' פסטה נונה בע"מ (להלן – עניין "פסטה נונה").

כפי שצוין באותו עניין, הסדרי הסתלקות מתוגמלת הולכים והופכים לדרך סיומן הנפוצה והמקובלת, בבחינת "ברירת מחדל", של תובענות ייצוגיות בתחום סימון מוצרי מזון. הסדר ההסתלקות שלפנינו מבטא אף הוא מגמה רחבה ומפושטת זו.

בפסק דיני הנ"ל בעניין פסטה נונה קבעתי, בין היתר, כי -

"...חסרונותיהם ונזקיהם של הסדרי הסתלקות מתוגמלת בתחום סימון מוצרי מזון, ובכלל אלו הסדרי ההסתלקות שלפנינו, גבוהים לאין שיעור מתועלותיהם. לא זו בלבד שהסדרים אלו אינם מייצרים הרתעה של ממש, אלא שאישורם על ידי בית המשפט מתמרץ את הגשתן של תביעות סרק, מזה, ושל הסתלקויות מתביעות מבוססות לכאורה, מזה. בהינתן האפשרות לסיים את התובענות בהסתלקויות שרווח קל ומהיר בצדן, נחלש התמריץ להגיש תביעות ייצוגיות מבוססות בתחום סימון מוצרי מזון ולהתמיד בניהולן, ותחת זאת מוצף בית המשפט במאות תביעות ייצוגיות שמגישיהן גמרו מראש אומר להסתלק מהן. מצב העניינים הקיים - שבו הולכים הסדרי הסתלקות מתוגמלת והופכים ל"ברירת מחדל" של תובענות ייצוגיות בתחום סימון מוצרי מזון – מכרסם, אפוא, בתכליותיו של חוק תובענות ייצוגיות, מכביד על הנתבעים ועל בית המשפט שלא לצורך וגורם לזילות מכשיר התובענה הייצוגית. בית המשפט מצווה לפעול לצינון תמריציהם של התובעים ובאי הכוח המייצגים לערוך הסדרי הסתלקות מסוג זה ודרך המלך לעשות כן הנה להימנע מאישור תשלום גמול ושכר טרחה למסתלקים".

4.
אשר לסמכותו של בית המשפט לפעול לאיתור מייצגים חילופיים חלף אלו שהסתלקו קבעתי באותו עניין, כי "שקלולם של מכלול השיקולים שפורטו לעיל מוביל למסקנה, כי סמכות בית המשפט
שבסעיף 16(ד)(1)
ל

חוק
תופעל רק במקרים חריגים ויוצאי דופן, שבהם הנזק העלול להיגרם על ידי ההסתלקות לאינטרס הציבורי או לחברי הקבוצה הוא מידי, מוחשי וניכר
".

5.
מטעמים דומים לאלו שפורטו בפסק דיני בעניין פסטה נונה, אשר כל האמור בו נכון ככתבו וכלשונו גם לגבי הסדר ההסתלקות דנן, נקבע בזה כדלקמן:

א.
ההסתלקות מבקשת האישור שבכותרת
- מאושרת בזה.

ב.
הגמול ושכר הטרחה שהוסכם על תשלומם בהסדר ההסתלקות – אינם מאושרים.

ג.
בנסיבות העניין אין מקום לפעול לאיתור מייצגים חילופיים כאמור בסעיף 16(ד)(1) לחוק. כנגזרת מכך, בקשת האישור נמחקת בזה.

ד.
בנסיבות העניין יישא כל צד בהוצאותיו.

המזכירות
תמציא את פסק הדין לב"כ הצדדים, וכן למנהל בתי המשפט לצורך רישומו בפנקס התובענות הייצוגיות.

ניתן היום, ה' כסלו תשע"ה, 27 נובמבר 2014, בהעדר הצדדים.











תצ בית משפט מחוזי 6445-09/14 חיים כץ נ' פאר הבשר והעוף בע"מ (פורסם ב-ֽ 27/11/2014)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים