Google

אברהם נחמיאס - מטרופולין - תחבורה ציבורית בע"מ, היועץ המשפטי לממשלה

פסקי דין על אברהם נחמיאס | פסקי דין על מטרופולין - תחבורה ציבורית | פסקי דין על היועץ המשפטי לממשלה |

59899-01/14 תצ     21/01/2015




תצ 59899-01/14 אברהם נחמיאס נ' מטרופולין - תחבורה ציבורית בע"מ, היועץ המשפטי לממשלה








בית המשפט המחוזי בתל אביב - יפו

ת"צ 59899-01-14


לפני:
סגן הנשיאה יצחק ענבר


המבקש
אברהם נחמיאס
ע"י ב"כ עוה"ד שחל
את האזרחי


נגד

המשיבה


ובעניין
מטרופולין - תחבורה ציבורית בע"מ
ע"י ב"כ עוה"ד ארדינסט
, בן-נתן
ושות'

היועץ המשפטי לממשלה
ע"י ב"כ עו"ד ליפז סרוסי-דותן

פרקליטות מחוז ת"א (אזרחי)



פסק דין
(בבקשה להסתלקות מתביעה ייצוגית)

1.
המבקש הגיש בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד המשיבה, בטענה כי היא מפרה את הוראות הרפורמה של משרד התחבורה במבנה תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית במטרופולין תל אביב (להלן – הרפורמה), הקובעות בין היתר כי נוסע רשאי לבצע נסיעות המשך באופן חופשי בין כל קווי האוטובוס וכל מפעילי התחבורה הציבורית הכלולים ברפורמה (להלן – המפעילים) בתעריף ששולם על ידיו בתחילת הנסיעה, וזאת למשך 90 דקות מעלייתו הראשונה ועד לעלייתו האחרונה (להלן – נסיעת ההמשך). המבקש טען, כי ביום 14.1.2014 חייבה אותו המשיבה במסגרת 90 הדקות של "המעבר החופשי" ב-4 ש"ח נוספים עבור נסיעות המשך בקווי השירות המופעלים על ידיה ובכך הפרה את הוראות הרפורמה. התנהלות המשיבה עולה לטענת המבקש כדי הטעיה, ניצול מצוקת הצרכן ועשיית עושר ולא במשפט. נוכח האמור עתר המבקש לפיצוי כספי בגין הנזקים הממוניים שנגרמו לו וליתר חברי הקבוצה, וזאת בסכום כולל שנאמד על ידיו ב- 8,250,000 ש"ח.

2.
ביום 14.8.2014, עוד בטרם הוגשה תגובת המשיבה לבקשת האישור, הגישו הצדדים בקשת הסתלקות מוסכמת. בבקשה צוין כי במסגרת מגעים שניהלו ביניהם הצדדים הציגה המשיבה למבקש את העובדות והטענות הבאות, המייתרות לעמדתה את בירור התובענה:

א.
המשיבה פעלה בהתאם לדין ולהנחיות משרד התחבורה ובתיאום עימו. המשיבה החלה ביישום נוהל "נסיעת מעבר שעתית ונסיעת המשך" שפורסם על ידי משרד התחבורה לשם הטמעת הזכות לנסיעת המשך בתוך מערכת הכרטוס החכם המשותפת לכלל המפעילים כבר בחודש ספטמבר 2013. חיוב הנוסעים שעלו לנסיעת המשך בקווי המשיבה בוצע בהתאם לנתונים שהוזנו לכרטיס החכם על ידי המפעיל הקודם אצלו נסע הנוסע.

ב.
שני כשלים שאינם בשליטתה של המשיבה הביאו לכך שבמקרים מסוימים חויבו נוסעים שביצעו נסיעת המשך באותו אזור ובטווח של 90 דקות מנסיעתם הראשונה בסכום חיוב ההשלמה לתעריף נסיעה בין-אזורית שעמד על 4 ש"ח. הכשל הראשון, מקורו בהזנת נתונים שגויה בכרטיס החכם על ידי מפעילים קודמים שהנוסעים עשו שימוש בשירותיהם; הכשל השני, מקורו בכך שלא ניתן היה בהתאם לנוהל משרד התחבורה – ובניגוד להוראות הרפורמה – להגדיר תחנות מסוימות כשייכות לשני אזורים בו זמנית.

לפיכך בין שהמשיבה חייבה את הנוסעים בחיובי השלמה מוצדקים בין שמדובר בחיובי השלמה שנגבו בעקבות הכשלים דלעיל, אשר אינם בשליטתה או אחריותה, פעולתה של המשיבה נעשתה כדין, באופן אוטומטי באמצעות מערכת הכרטוס החכם.

ג.
לאחר הגשת בקשת האישור פעלה המשיבה במרץ אצל משרד התחבורה עד שבסיועו תוקנו שני הכשלים שפורטו לעיל.

ד.
המשיבה הציגה למבקש נתונים ולפיהם גם אילו היה פגם בהתנהלותה הרי שסכום הפדיון המצטבר עקב חיובים מוטעים – הוא סכום הנזק המצרפי שנגרם לחברי הקבוצה – אינו עולה על 20,000 ₪, סכום מזערי שאינו מתאים לניהול תובענה ייצוגית.

ה.
אין בסיס לטענה בדבר התעשרות שלא כדין של המשיבה כיוון שבהתאם להסכם ההפעלה שנחתם בינה לבין משרד התחבורה מעבירה המשיבה את מלוא סכומי הפדיון הנגבים מנוסעיה למשרד התחבורה, כך שהכנסותיה אינן מושפעות באופן כלשהו מסכומי הפדיון.

נוכח הסדרת הכשלים ובהינתן הנתונים שהוצגו למבקש הגיע המבקש לכלל מסקנה כי אין טעם להמשיך בניהול התובענה נגד המשיבה והוא עותר להסתלק ממנה. המשיבה מצידה התחייבה לשלם למבקש גמול בסך 5,000 ש"ח ושכ"ט לב"כ המבקש בסך 40,000 ש"ח ומע"מ.

3.
ביום 14.9.2014 בקשתי את עמדת היועץ המשפטי לממשלה
לבקשת ההסתלקות. ביום 19.1.2015 הודיע היועץ המשפטי לממשלה
, באמצעות באת כוחו, כי הוא מותיר את ההכרעה לשיקול דעת בית המשפט.

4.
בהינתן מכלול הנתונים המפורטים לעיל, ונוכח הסרת המחדל בעקבות הגשת בקשת האישור, מחד, והיותו של סכום הגביה העודף מזערי, מאידך, ובהעדר התנגדות מצד היועץ המשפטי לממשלה
, אני מאשר את הסדר ההסתלקות, לרבות הגמול ושכר הטרחה שהוסכמו במסגרתה. בנסיבות העניין אין מקום לפעול לאיתור מייצגים חילופיים כאמור בסעיף 16(ד)(1) לחוק. ראו לעניין זה את פסק דיני בת"צ (ת"א) 1469-02-13
עידן לוי נ' פסטה נונה בע"מ
[2014]. כנגזרת מכך, בקשת האישור נמחקת בזה.


המזכירות
תמציא את פסק הדין לב"כ הצדדים, לפמת"א, וכן למנהל בתי המשפט לצורך רישומו בפנקס התובענות הייצוגיות.

ניתן היום, א' שבט תשע"ה, 21 ינואר 2015, בהעדר הצדדים.










תצ בית משפט מחוזי 59899-01/14 אברהם נחמיאס נ' מטרופולין - תחבורה ציבורית בע"מ, היועץ המשפטי לממשלה (פורסם ב-ֽ 21/01/2015)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים