Google

מורן דהן מרקוביצי, ע"י באי כוחה עו"ד אבנר גבאי ועו"ד עמית שניצר - סופר-פארם (ישראל) בע"מ

פסקי דין על מורן דהן מרקוביצי | פסקי דין על ע"י באי כוחה עו"ד אבנר גבאי ועו"ד עמית שניצר | פסקי דין על סופר-פארם (ישראל) בע"מ

46036-11/13 תצ     12/02/2015




תצ 46036-11/13 מורן דהן מרקוביצי, ע"י באי כוחה עו"ד אבנר גבאי ועו"ד עמית שניצר נ' סופר-פארם (ישראל) בע"מ








בית המשפט המחוזי מרכז-לוד

ת"צ 46036-11-13 דהן מרקוביצי נ' סופר-פארם (ישראל) בע"מ





לפני כב' השופט פרופ' עופר גרוסקופף



המבקשת

מורן דהן מרקוביצי

ע"י באי כוחה עו"ד אבנר גבאי ועו"ד עמית שניצר


נגד


המשיבה

סופר-פארם (ישראל) בע"מ

ע"י באי כוחה עו"ד ערן זך ועו"ד אלכס גורליק





פסק דין
(אישור בקשת הסתלקות לפי סעיף 16 לחוק תובענות ייצוגיות, תשס"ו – 2006)

לפניי בקשה להסתלקות מבקשה להכרה בתובענה כייצוגית (להלן: "בקשת ההסתלקות") בעקבות הסדר הסתלקות שהושג בין הצדדים. מהטעמים שיפורטו להלן החלטתי לאשר את בקשת ההסתלקות שלפניי, ולהורות על מחיקת הבקשה להכרה בתובענה כייצוגית ועל דחיית התובענה האישית של המבקשת.
1.
ביום 25.11.2013 הגישה המבקשת, באמצעות באי כוחה, תובענה ולצידה בקשה לאישור התובענה כייצוגית, בטענה כי שקיות לאחסון והקפאת חלב אם המיובאות ומשווקות תחת מותג בבעלות המשיבה (להלן: "שקיות אחסון חלב האם" או "המוצר" ו- "סופר-פארם", בהתאמה) הן פגומות, אינן סטריליות ואינן ראויות לשימוש כיוון שקיימים בהן חורים. בשל הליקוי, כך נטען בבקשת האישור, עם הפשרת חלב האם לאחר הקפאתו, הוא נזל מהשקית ואף החלב העודף שנותר בשקית לא היה ראוי עוד להינתן לתינוק. עוד נטען, כי סופר-פארם היתה מודעת היטב לכך ששקיות אחסון חלב האם פגומות, ואף על פי כן המשיכה לשווק ולמכור אותן מבלי להזהיר את לקוחותיה וליידע אותן בדבר הפגם, ומבלי להסיר את השקיות ממדפיה.
כן נטען, כי לאחר שהחליטה סופר-פארם, בסופו של דבר, להסיר את השקיות ממדפיה היא ניסתה להיפטר מהמלאי שהיה ברשותה במסגרת מבצע שיווקי.
2.
תשובת סופר-פארם הוגשה ביום 24.8.2014. טענותיה של סופר פארם היו, בתמצית, כדלהלן: שיווק המוצר החל בחודש נובמבר 2012 והוא זכה לביקורות חיוביות מצד צרכניות. השקיות עברו בדיקת איכות קפדנית; במהלך חודש אוגוסט 2013 הגיע משלוח של כ- 10,000 אריזות של המוצר. בסמוך להגעת המשלוח חל גידול חריג במספר הפניות לשירות הלקוחות של סופר-פארם בקשר עם המוצר, כאשר עיקר התלונות עסקו בתקינות הסוגרים של השקיות. לאור ריבוי התלונות ביצעה סופר-פארם בדיקה שגילתה כי אכן בחלק מהשקיות שהגיעו במשלוח ספציפי זה קיים קושי לפתוח את סוגרים. כתוצאה מכך החליטה סופר פארם לעצור את מכירת המוצר עד לבירור ותיקון התקלה, ומסיבה זו הופסקה ביום 7.11.2013 מכירת המוצר; לקוחות אשר פנו לסופר-פארם בקשר עם המוצר קיבלו זיכוי כספי בגין השקיות, ומרביתן קיבלו בנוסף פיצוי בדמות חבילת שי או שוברי זיכוי. כן נמסר ללקוחות שפנו כי הוחלט לעצור את מכירת המוצר בשל התקלה בסוגרים ולצורך שידרוגו. בסך הכל נמכרו כ- 29,000 אריזות של המוצר, כאשר הפדיון של סופר-פארם בקשר עם מוצר זה עמד על כ- 629,000 ש"ח; סופר-פארם הדגישה כי אין קשר בין טענת המבקשת בדבר חורים בשקיות לבין ההחלטה לעצור את מכירת המוצר שכן זו נבעה מהתקלה שהתגלתה בסוגרים במשלוח הספציפי; עוד נטען כי המבקשת לא פעלה בהתאם להוראות השימוש של המוצר שעה שלא אחסנה את השקיות במקפיא במצב מאונך; בכל הנוגע למבצע השוויקי דחתה סופר-פארם את טענת המבקשת בדבר "מבצע חיסול", והדגישה כי ההחלטה לערוך את המבצע תוכננה מראש טרם גילוי התקלה, וכי המבצע הופסק בשל התקלה על אף מחאת הלקוחות; מכל מקום הדגישה סופר-פארם בתשובתה כי לא הסתירה את הסיבה בגינה הופסק שיווק המוצר, וכי לאחרונה התקשרה עם יצרן חדש, והחלה לשווק מוצר משופר, כך שבעיית הסוגרים שהתגלתה בו אינה קיימת עוד.
3.
תגובת המבקשת לתשובת סופר-פארם הוגשה ביום 19.10.2014. ביום 29.10.2014 התקיים דיון קדם משפט ראשון בתיק. הסדר ההסתלקות הוגש ביום 29.12.2014 במסגרתו התחייבה סופר-פארם לתרום 130,000 ש"ח, המהווים כ-20% מכלל הכנסותיה בגין המוצר נשוא התובעה, לשני גופים המסייעים לאימהות, לתינוקות ולפגים (עמותת לה"ב – העמותה למען הפגים בישראל ובית אלעזרקי – בית לילדים בסיכון). וזאת, מתוך כוונה להתנצל על התקלה שאירעה ובשים לב לכך ששיווק המוצר הופסק עוד בחודש נובמר 2011, ולכך שמרבית הלקוחות אשר פנו לסופר-פארם קיבלו זיכוי וכן פיצוי בגין התקלה. כן המליצו הצדדים כי לתובעת ישולם גמול בסך 23,300 ש"ח ולבאי הכוח המייצגים שכר טרחה בסך 46,700 ש"ח (בתוספת מע"מ).
4.
ביום 1.2.2015 קיימתי דיון בבקשת ההסתלקות, במסגרתו הבעתי את הערותי בקשר ליחס שבין הגמול למבקשת ולבאי הכוח המייצגים לבין גובה התרומה. לפיכך הודיעו הצדדים כי אינם מתנגדים כי הסכום הכולל של 200,000 ש"ח (בתוספת מע"מ לשכר הטרחה) יחולק על פי שיקול דעת בית המשפט.
5.
לאחר שבחנתי את האמור בבקשת ההסתלקות, וכן את בקשת האישור ובתגובת סופר-פארם לבקשה זו, הגעתי למסקנה כי יש מקום לאשר את בקשת ההסתלקות. הטעם העיקרי לכך הוא העובדה כי שיווק המוצר נשוא התובענה הופסק ביוזמת סופר-פארם עוד טרם הגשת התובענה. לכך יש להוסיף את היקפם המוגבל של מכירות המוצר (הן מבחינת התקופה בה נמכר המוצר

והן מבחינת מספר היחידות שנמכרו). כן סברתי כי טענות סופר-פארם בקשר עם העדרה של עילת תביעה או גובה הנזק הנטען אינן ניתנות לביטול בנקל, וממילא אין באישור בקשת ההסתלקות משום חסימת חברות הקבוצה מהגשת תביעות (ככל שקיימת להן עילה אישית).
אכן, מתן תרומה אינו מפצה את חברות הקבוצה באופן ישיר, ובמובן זה לא מניב להן כל תועלת מניהול ההליך, אולם לא ניתן לבטל את שיקולי ההרתעה הגלומים בחיסרון הכיס הנובע למשיבה ממתן התרומה.
6.
בכל הנוגע לחלוקת הפיצוי המוסכם בין התרומה לבין הגמול ושכר הטרחה, בהתאם להסכמת הצדדים בדיון מיום 1.2.2015, סברתי כי יש להגדיל את גובה התרומה ל- 75,000 לכל גוף נתרם. בכל הנוגע למוצרים אשר ייתרמו לבית אלעזרקי, כאמור בסעיף 8.2 להסדר ההסתלקות (וזאת בהנחה שהתרומה תהיה במוצרים, ולא בכסף), הריני להורות כי בחירת המוצרים שייתרמו תעשה על ידי בית אלעזרקי וכי סכום התרומה יחושב על פי מחירי עלות לסופר–פארם, כפי שהסכימו הצדדים.
7.
הגמול למבקשת יעמוד על סך של 17,500 ש"ח ושכר טרחת באי הכוח המייצגים יעמוד על סך של 32,500 ₪ (בתוספת מע"מ). בקביעת סכומים אלו הבאתי בחשבון את שווי התרומה, את הסיכון שנטלה עליה המבקשת וכן את היקף העבודה שנדרשה מבאי הכוח המייצגים ואיכותם הגבוהה של כתבי הטענות שהגישו.
8.
בנסיבות
העניין, אינני רואה טעם בהחלפת המבקשת או באי הכוח המייצגים, ואף לא בפרסום דבר ההסתלקות או בקבלת תגובות לבקשה (וראו ע"א 1362/12 היועץ המשפטי לממשלה נ' סלקום ישראל בע"מ (ניתן ביום 3.5.2013) וכן החלטתי בעניין ת"צ 24356-04-10 (מרכז) הר עוז נ' כלל בריאות חברה לביטוח בע"מ (ניתנה ביום 22.12.2010)).
9.
ניתן
בזאת
אישור לבקשת ההסתלקות, בהתאם למפורט ב

פסק דין
זה.
10.
המשיבה תמסור הודעה לבית המשפט בדבר ביצוע התרומה עד ליום 1.4.2015. ככל שהתרומה לבית אלעזרקי תעשה במוצרים, תכלול ההודעה פירוט של המוצרים שנתרמו, עלות כל אחד מהם והמחיר בו הוא נמכר לצרכן ברשת סופר-פארם. ההודעה תגובה בתצהיר שיאשר הן את ביצוע התרומה והן את הנתונים שיצויינו בהודעה. כן יצורף לתצהיר אישור ניהול תקין של שתי העמותות אליהן הועברה התרומה.

11.
הגמול למבקשת ו-
60% משכר הטרחה לבאי הכוח המייצגים ישולמו בתוך 14 יום ממועד מתן

פסק דין
זה. יתרת שכר הטרחה תשולם לבאי הכוח המייצגים, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית ממועד מתן

פסק דין
זה, לאחר שבית המשפט יאשר את ביצוע הסדר ההסתלקות.
12.
המזכירות תעביר עותק של

פסק דין
זה למנהל בתי המשפט לשם רישומו בפנקס התובענות הייצוגיות

.
ניתן היום,
כ"ג שבט תשע"ה, 12 פברואר 2015, בהעדר הצדדים.











תצ בית משפט מחוזי 46036-11/13 מורן דהן מרקוביצי, ע"י באי כוחה עו"ד אבנר גבאי ועו"ד עמית שניצר נ' סופר-פארם (ישראל) בע"מ (פורסם ב-ֽ 12/02/2015)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים