Google

מרדכי לבקוביץ ועוד 113 אחרים - סילבן שלום שר הפנים, המפקח הארצי על הבחירות, ועדת הבחירות לרשות העיר ערד ואח'

פסקי דין על מרדכי לבקוביץ ועוד 113 אחרים | פסקי דין על סילבן שלום שר הפנים | פסקי דין על המפקח הארצי על הבחירות | פסקי דין על ועדת הבחירות לרשות העיר ערד ואח' |

5492-06/15 עתמ     02/06/2015




עתמ 5492-06/15 מרדכי לבקוביץ ועוד 113 אחרים נ' סילבן שלום שר הפנים, המפקח הארצי על הבחירות, ועדת הבחירות לרשות העיר ערד ואח'








בתי משפט

בית משפט לעניינים מנהליים בבאר שבע



בפני
כב' השופטת שרה דברת
– ס. נשיא
עת"מ 5492-06-15





מרדכי לבקוביץ ועוד 113 אחרים
ע"י ב"כ עו"ד צבי רוזנטל
העותרים

נגד



1. סילבן שלום שר הפנים
באמצעות פמ"ד
2. המפקח הארצי על הבחירות
3. ועדת הבחירות לרשות העיר ערד
4. איילה גזית - יו"ר ועדת הבחירות לרשות העיר ערד
5. דוד אוחנונה - יו"ר ועדת הבחירות לרשות העיר ערד
המשיב

החלטה

1.
בפני
בקשה למתן צו ארעי כנגד החלטת ועדת הבחירות לעיר ערד "שלא לכלול את העותרים בפנקס הבוחרים, לבחירות שמתקיימים היום, 2.6.15 ליו"ר הרשות המקומית בעיר ערד". בעתירה מבוקש ליתן צו זמני במעמד צד אחד ולהורות על עיכוב ארעי של הבחירות לרשות העיר עד להחלטה בעתירה. לחילופין, להורות על עיכוב פרסום תוצאות הבחירות עד להכרעה בעתירה ולקבוע דיון דחוף בה.

2.
לחילופין חילופין להורות למשיב לעשות שימוש בסמכותו לפי סעיף 61א. (א). וזאת מבלי לציין לאיזה חוק.

3.
עתירה זו נגועה בחוסר תום לב וזאת בלשון המעטה.
היום הוגשה עתירה ראשונה בנושא שמספרה 3074-06-15 (להלן: העתירה הראשונה) ודיון בה נקבע לשעה 13:30. המשיבים בעתירה זו, היו ועדת הבחירות לעיר ערד ויו"ר ועדת הבחירות. בדיון שהתקיים בפני
המלצתי לעותרים למחוק העתירה ולו מפאת העובדה שאין בפני
את המשיב הנכון, הוא שר הפנים, שהוא זה שאמון על פנקס הבוחרים וערר על ההחלטה שלא לכלול מאן דהוא בפנקס הבוחרים, אמור להיות מוגש אליו.

4.
ב"כ העותרים ביקש תחילה לתקן את העתירה ולצרף את המשיב הנכון. הבהרתי לו שלא תינתן רשות לכך מכיוון שהבחירות אמורות להתקיים היום ואין זמן לכך,
אזי ביקש הפסקה להתייעצות ובשובו לאולם ביקש למחוק את העתירה. על כן המלצתי למשיבים שלא לעמוד על חיוב בהוצאות והדיון הסתיים בשעה 14:02.

5.
טרם יבשה הדיו על מחיקת העתירה הראשונה ובשעה 14:51, הוגשה העתירה, אשר זהה במהותה לעתירה הראשונה, בשינוי אחד, שלעתירה זו צורף כמשיב שר הפנים ועוד גורמים נוספים, אשר לא היו משיבים לעתירה בבקשה המקורית. בעתירה זו כמו גם בעתירה הראשונה, נטען, כי העותרים טוענים: "כי גורמים מסוימים, אשר במהלך הדיון ייחשפו מנסים לגנוב את הבחירות בעיר ערד" (סעיף 2 לעתירה). עוד נטען, כי במהלך היום זרם מידע רב לעותרים והתברר להם שבספר הבוחרים רשומים מצביעים רבים שאינם זכאים להצביע בעיר ערד (סעיף 3 לעתירה) וכי משיב 5 פנה למשיב 2 וביקש להשמיט את העותרים מפנקס הבוחרים בטענה, שהם נרשמו במרשם האוכלוסין כגרים בעיר ערד בכתובת פיקטיבית, כאשר כל העותרים מצהירים כי הם מתגוררים בכתובתם המפורטת בכותרת הבקשה בעיר ערד.

עוד נטען בעתירה, כי ביום 1.6.15 בדקו שלושה מהעותרים (מבלי שצויין שמם )את מקום הצבעתם בבחירות והתברר להם ששמם לא מופיע בפנקס הבוחרים, על כן התארגנו ספונטנית להגשת העתירה וככל הנראה קיימים תושבים נוספים. ההודעה על הבחירות נתנה לפני ימים ספורים ורק ביום 19.5.15 פורסמה רשימת המועמדים לרשות העיר ורשימת הקלפיות ומכאן שלא היה שהוי בהגשת הבקשה. מה גם שלא נשלחו הודעות לבוחר ופנקס הבוחרים לא פורסם. עוד הדגישו העותרים כי רוב רובם של העותרים מופיע
ברשימת הבוחרים לכנסת בערד, ואף הצביעו בבחירות האחרונות שהתקיימו לפני חודשיים ולא יכלו לעלות בדעתם, ששמם יושמט מרשימת הבוחרים לרשות העיר. מוסיפים וטוענים העותרים, כי רק ביום 26.5.15 פורסם לראשונה על ידי ועדת הבחירות באתר האינטרנט של העירייה -הפועל לעיתים באופן לא תקין ולא לכל אחד יש גישה לאינטרנט - מיקום הקלפי והזכאות להצבעה. חבר ועדת הבחירות בערד פנה ביום 1.6.15 לשר הפנים אך לא נענה. ומכאן הפניה הבהולה לבית המשפט.

6.
הטיעון המשפטי בעתירה מפנה לסעיף 11א לחוק הרשויות המקומיות (בחירות) תשכ"ה-1965, הקובע שלכל בחירות יוכן פנקס בוחרים שיכלול כל אדם שהיה רשום במרשם האוכלוסין כתושב של אותה רשות ביום שליפת הפנקס. מאחר והעותרים עומדים בכללים אלה, זכותם להצביע בבחירות לרשות העיר. יחד עם העתירה הוגשה גם בקשה למתן צו ארעי במעמד צד אחד כאשר גם העתירה עצמה כוללת בקשה למתן צו במעמד צד אחד.

7.
דין העתירה להידחות.
העתירה נגועה בחוסר ניקיון כפיים, לאור ההליך שהתקיים היום בפני
בית משפט זה. לו היו העותרים מגלים דעתם, שתוגש עתירה נוספת באותו עניין, הרי שהיה מתקיים דיון לגופו של עניין לאור העובדה שהבחירות אמורות להתקיים היום. מצופה היה מהעותרים שלכל הפחות, יודיעו לבית המשפט שבדעתם להגיש עתירה חדשה ולצרף אליה את המשיבים הנכונים, במיוחד, כאמור, שהבחירות אמורות להתקיים היום.
זאת ועוד, הטענה ל"גניבת בחירות" כנטען בסעיף 2 בעתירה ובה מופנית האשמה כלפי גורמים מסוימים בעיר ערד לוקה בחסר, בלשון המעטה. ככל שיש מידע בידי העותרים, חובה היתה עליהם לגלות מידע זה במסגרת העתירה ואין זה ראוי לטעון בעתירה מינהלית שגורמים אלה יחשפו במהלך הדיון, כיוון שיש ליתן שהות לבחון הטענות לגופו של עניין.
זאת ועוד, העתירה מונה כ-113 עותרים. לעתירה צורפו 2 תצהירים בלבד. תצהיר של הרב צבי ביאלוסטוצקי, המצהיר כי האמור בעתירה נכון לפי מיטב ידיעתו ואמונתו, אף כי אינו צד לעתירה וכיצד יודע הוא מי מהעותרים מתגורר בעיר ערד
ומי לא. ועותר נוסף בלבד, מר ישראל רוזנשטרוך.
העותרים האחרים לא תמכו העתירה בתצהיר, ולא צירפו
ולו מסמך אחד להניח תשתית ראייתית שיש ממש בטענתם בדבר מקום מגוריהם, די בכך כדי לדחות העתירה.

8.
דין העתירה להידחות גם לגופו של עניין, משלוקה היא בשיהוי.
סעיף 24א (א) לחוק הרשויות המקומיות (בחירת ראש הרשות וסגניו וכהונתם) תשל"ה-1975, קובע את התהליך בבחירות המיוחדות, כאשר חדל ראש רשות לכהן ויש צורך בקיום בחירות חדשות. ס"ק (ב) קובע, כי על בחירות מיוחדות יחולו הוראות החוק בשינויים המחויבים והבחירות יתקיימו ביום ג' האחרון שלפני תום 60 הימים מן היום שבו נוצרה העילה לעריכתם או במועד סמוך, כפי שיורה השר. העותרים ידעו או אמורים היו לדעת על קיום הבחירות בערד, בתוך התקופה של 60 יום וזאת מבעוד מועד.
סעיף 11 לחוק הרשויות המקומיות (בחירות) תשכ"ה-1965 קובע, כי לכל בחירות יוכן פנקס בוחרים ופנקס הבוחרים יכנס לתוקף שלושה ימים לאחר "יום שליפת הפנקס". על השר לפרסם הודעה ברשומות בהתאם. הודעה בדבר כניסה לתוקף של פנקס הבוחרים ביום 26.4.15 פורסמה בילקוט הפרסומים ביום 6.6.15 (ילקוט פרסומים 7033, י"ז באייר התשע"ה, 6.5.15).
סעיף 15 לחוק הרשויות המקומיות (בחירות) קובע, כי כל אדם זכאי לפנות בכתב או בטלפון למשרד הפנים ולברר אם הוא או זולתו נכללים בפנקס הבוחרים ביום הפניה וכן את מקום הקלפי. משפנו העותרים יום אחד טרם הבחירות כדי לברר את מקום הקלפי ואז נודע להם שאינם כלולים ברשימת הבוחרים, אין להם להלין אלא על עצמם, שכן יכלו לפנות מבעוד מועד ולברר אם כלולים הם ברשימת הבוחרים ולהגיש ערר בתוך התקופה הקבועה לכך.

9.
זאת ועוד, יחד עם הפרסום בילקוט הפרסומים פורסם לו"ז לבחירות מיוחדות לרשות העיר ערד ועל פי לו"ז זה, כניסת פנקס הבוחרים לתוקף הוא מיום 26.4.15.
הטענה כי נעשתה פניה לשר הפנים לתקן את הרישום בפנקס הבוחרים ביום 1.6.15 ולא נענתה אין בה ממש, שכן רק סביר והגיוני שהיא לא זכתה למענה, מפאת המועד בו נשלחה. גם כלל לא ברור מתי נשלחה הפניה ולמי, , כיון שפרטי הנמען מחוקים בעט ושולח המכתב לא צירף תצהיר שאכן המכתב נשלח .
תקנות הרשויות המקומיות (בחירות) (סדרי הגשת בקשות ועררים לנספח), תשכ"ט-1969 קובעות את הדרך להגשת הערר על אי רישום בפנקס הבוחרים וערר זה יש להגיש לשר הפנים באמצעות לשכת מרשם האוכלוסין שבשטח סמכותה מצוי הישוב שהעורר תושב בו. אין ספק שהעותרים או מי מהם לא פעלו בדרך זו, שכן במכתב שצורף לעתירה עליו מופיע שמו של מר אברהם כהן, חבר ועדת הבחירות בעיר ערד, (מכתב שאינו חתום) לא צוינו שמות העותרים, כך שגם, אם ניתן היה לטפל במכתב כפי שנשלח, הרי מבלי שפורטו שמות העותרים לא ניתן היה לעשות דבר.

10.
לחילופי חילופין התבקש ביהמ"ש להורות למשיב 1, הוא שר הפנים, להפעיל סמכויות המיוחדות שסעיף 61א.(א) לפיהן


"

נוכח שר הפנים בערב יום הבחירות, או ביום הבחירות, כי קיימות באזור קלפי מסוים נסיבות מיוחדות המונעות או העלולות למנוע לדעתו את המהלך התקין של ההצבעה, רשאי הוא להורות על דחיית פתיחת הקלפי, על הפסקת ההצבעה ועל חידושה וכן על הוספת זמן להצבעה, ובלבד שלא תותר הצבעה כעבור יותר מ-24 שעות מהשעה הנקובה בסעיף 55 לסגירת הקלפיות

".
כדי שניתן יהיה לעשות שימוש בסמכות זו יש לפנות תחילה לשר הפנים ופניה לפעול בהתאם לא נעשתה.

סוף דבר, לאור כל האמור לעיל אני דוחה העתירה על הסף. משלא התבקשה תגובה אין צו להוצאות.







ניתנה היום,
ט"ו סיוון תשע"ה, 02 יוני 2015, בהעדר הצדדים.
שרה דברת
, שופטת,
ס.נשיא









עתמ בית משפט לעניינים מנהליים 5492-06/15 מרדכי לבקוביץ ועוד 113 אחרים נ' סילבן שלום שר הפנים, המפקח הארצי על הבחירות, ועדת הבחירות לרשות העיר ערד ואח' (פורסם ב-ֽ 02/06/2015)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים