Google

אילן טסלר - שירות בתי הסוהר

פסקי דין על אילן טסלר | פסקי דין על שירות בתי הסוהר

23014-04/15 עתא     24/06/2015




עתא 23014-04/15 אילן טסלר נ' שירות בתי הסוהר








בית המשפט המחוזי מרכז-לוד בשבתו כבית-משפט לעניינים מנהליים



עת"א 23014-04-15 טסלר(אסיר) נ' שרות בתי הסוהר




תיק חיצוני: מספר תיק חיצוני





בפני

כבוד השופטת
מיכל ברנט


העותר

אילן טסלר
(אסיר)


נגד


המשיב

שירות בתי הסוהר



החלטה

1.
העותר נדון למאסר עולם שנקצב ל- 30 שנות מאסר בגין רצח אשתו , הוא מרצה מאסרו מיום 13.4.1999 ומלין על סירוב המשיב לשלבו בסבב חופשות.

2.
לטענתו, הסיבה לסירוב היא התנגדות ועדת אסירי עולם, התנגדות תמוהה לטענתו באשר הוא עומד בכל הקריטריונים להוצאתו לחופשה.

התנהגותו של העותר במאסר תקינה, הוא סיים בהצלחה את הטיפול שניתן לו- אלימות ויחסים אינטימיים- ועל פי עמדת גורמי הטיפול התמיד במפגשים ונתרם מהטיפול.

ביום 11.6.14 , טרם סיום הטיפול, התקיים דיון בעתירה וב"כ המשיב הצהיר כי בקשתו של העותר לשלבו בסבב חופשות תבחן לאחר סיום הטיפול. משכך, הסכים הוא לדחיית הדיון עד לסיום הטיפול ודיון בוועדת אסירי עולם שתתכנס לאחר סיום טיפול זה.

בין לבין נערך לעותר אבחון פסיכולוגי אשר קבע כי אין עדות לפסיכופתולוגיה מז'ורית, תפקודו הקוגניטיבי תקין וישנה אינדיקציה לשליטה עצמית טובה וללא אימפולסיביות ומשכך הוא בעל סיכון נמוך למסוכנות עתידית.

ביום 20.10.14 נערכה חוות דעת אלמ"ב ובחוות דעת זו ציינה הועדה כי העותר שולב בטיפול, הגיע לכל המפגשים, גישתו היתה רצינית תוך מילוי המטלות הנדרשות. העותר שיתף בקונפליקטים והמורכבות במערכת יחסים עכשווית, חשף קשיים שהיו במערכת היחסים עם הקורבן והתרשמות הוועדה היתה כי העותר מצליח לרכוש מיומנויות תקשורת טובות יותר ואפקטיביות.

הועדה העריכה את מסוכנותו של העותר כנמוכה והמליצה להוציאו לחופשות בתנאים מגבילים ובהדרגה.

לא הוצגו בפני
דו"חות משמעת או חמ"ן שלילי הנוגעים לעותר.

3.
מנגד, נטען על ידי ב"כ המשיב כי ועדת אסירי עולם תשקול הוצאתו של אסיר עולם לחופשה רק כאשר ימצא על סמך כל חוות הדעת הרלבנטיות כי חל אצל האסיר שינוי בולט וממשי אשר מאפשר לתת בו אמון.

ב"כ המשיב טען טענות הנוגעות לפסק הדין אשר הרשיע את העותר ברצח אשתו לרבות טענתו של העותר כי הרצח אירע במהלך שוד שבוצע על ידי אחרים , והכחשתו עד היום את ביצוע הרצח.

ועדת אסירי עולם החליטה,
על סמך כל הנתונים שהונחו בפני
ה, כי לא ניתן לתת בעותר את האמון הנדרש לצורך הוצאתו לחופשה ואלה הם הנתונים:

א.
חוות דעת ועדת אלמ"ב אשר קבעה, חרף המלצתה להוציא את העותר לחופשה, כי רמת
הסיכון ממנו עלתה.

ב.
אבחון פסיכולוגי ממנו עולה כי לעותר נטייה להדחקה והכחשה המשפיעים, ככל הנראה, על יכולתו להבין את חווייתו הרגשית של האחר. כן אובחן העותר כמי שהוא בעל נטייה הגובלת במובהקות לוויסות יתר של עוינות וכעסים אשר עלולים להצטבר כך שלעיתים יוביל הדבר להתפרצות אלימה.
ג.
חוות דעת עו"ס מיום 10.2.15 אשר מצאה כי לאור הכחשתו של העותר את ביצוע העבירה, רב הנסתר על הגלוי.

ד.
חוות דעת סגן מפקד בית סוהר איילון מיום 25.2.15 אשר התרשם מאסיר מבודד שהתנהגותו מופנמת ומוזרה המקשה לתהות על קנקנו באופן שלא ברור אם ניתן לסמוך עליו במסגרת חופשה.

ה.
חוות דעת נוספת של ראש תחום טיפול ושיקום מיום 25.5.15 לפיה העותר עבר טיפול ראשוני בלבד, זקוק להמשך שילוב בטיפול מתקדם בו נדרשת בין היתר עבודה סביב יכולתו של העותר לביטוי רגשי והעמקה בנוגע ליחסו לעבירה אותה ביצע. כן נכתב כי העותר בעל נטייה לצבור תסכולים לאורך זמן.

כן ציין ב"כ המשיבה בתשובתו כי פסק הדין בעניינו של העותר הועבר לוועדת אלמ"ב ולמאבחן הפסיכולוגי להתייחסותם.

4.
בפתח הדיון שהתקיים לפני הוגש על ידי ב"כ המשיב מסמך שנשלח על ידי הפסיכולוג, ד"ר רוברט אפשטיין, ראש תחום פסיכולוגיה, בו הוא מציין כי לאור פסק הדין שהרשיע את הנאשם בביצוע הרצח נראה לו חיוני כי העותר יעבור אבחון פסיכולוגי חדש. לטענתו, בפסק הדין מידע הסותר את גרסתו של העותר "עד למצב שהתוקף של האבחונים שנערכו עד כאן בספק, ונדרשת התייחסות מפורטת של האסיר בקשר למידע בכדי לבחון את מסוכנותו העתידית".

5.
דיון והכרעה:
סעיף 9 בפרק ו' לפקודת הנציבות 04.40.00 קובע לעניין חופשות של אסירי עולם שעונשם נקצב כי ועדת אסירי עולם תעביר המלצותיה לנציב בעניין בקשה לאישור יציאה לחופשה ראשונה של אסיר עולם שעונשו נקצב. ועדת אסירי עולם תשקול בין היתר את התנהגותו של האסיר בבית הסוהר, מידת הסכנה הנשקפת לציבור ממנו ואת מכלול חוות הדעת שהובאו בפני
ה.

המסמכים עליהם נסמכה ועדת אסירי עולם מלמדים כי מסוכנותו של העותר הוערכה כנמוכה, כך באבחון הפסיכולוגי וכך בחוות דעתה של ועדת אלמ"ב.

סברת גורמי הטיפול, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בחוות דעתה של ראש תחום טיפול ושיקום, כי יש להעמיק הטיפול בעותר המצוי כעת בשיחות פרטניות, לא היתה מונעת לטעמי שילובו של העותר בסבב חופשות.

יחד עם זאת, משסבור ד"ר אפשטיין כי האבחונים שנערכו לעותר עד עתה מוטלים בספק, סבורני כי יש לאפשר לד"ר אפשטיין לבצע אבחון פסיכולוגי חדש על מנת לבחון מסוכנותו של העותר אשר לטעמו יתכן ולא הוערכה נכונה.

לאור האמור הנני מורה למשיב לערוך לעותר אבחון פסיכולוגי חדש לא יאוחר מיום 1.8.15 ולאחר קבלת האבחון הפסיכולוגי לכנס ועדת אסירי עולם בעניינו של העותר בהקדם ולא יאוחר מאמצע חודש ספטמבר 2015.

לאחר קבלת חוות הדעת, יקבע מועד לדיון בעתירה לבקשת העותר.

המזכירות מתבקשת לשלוח העתק ההחלטה לב"כ הצדדים.

ניתנה היום, ז' תמוז תשע"ה, 24 יוני 2015, בהעדר הצדדים.













עתא בית משפט לעניינים מנהליים 23014-04/15 אילן טסלר נ' שירות בתי הסוהר (פורסם ב-ֽ 24/06/2015)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים