Google

רוברטו בן ריימונד זיתון, מוטי בן שבתאי הילו, שואף בן דוד אברהם, דן בן דוד זבולונוב, ציון בן אברהם אבגי, אבטי בן יוסף יעקב, דניאל בן דוד אוחיון, ארמונד - שירות בתי-הסוהר

פסקי דין על רוברטו בן ריימונד זיתון | פסקי דין על מוטי בן שבתאי הילו | פסקי דין על שואף בן דוד אברהם | פסקי דין על דן בן דוד זבולונוב | פסקי דין על ציון בן אברהם אבגי | פסקי דין על אבטי בן יוסף יעקב | פסקי דין על דניאל בן דוד אוחיון | פסקי דין על ארמונד | פסקי דין על שירות בתי-הסוהר

1197/02 עעא     24/04/2002




עעא 1197/02 רוברטו בן ריימונד זיתון, מוטי בן שבתאי הילו, שואף בן דוד אברהם, דן בן דוד זבולונוב, ציון בן אברהם אבגי, אבטי בן יוסף יעקב, דניאל בן דוד אוחיון, ארמונד נ' שירות בתי-הסוהר




1
בתי-המשפט
בבית-המשפט המחוזי בתל-אביב - יפו

בפני
כב' השופט אברהם טל
עע"א 1197/02

1. רוברטו בן ריימונד זיתון

2. מוטי בן שבתאי הילו

3. שואף בן דוד אברהם

4. דן בן דוד זבולונוב

5. ציון בן אברהם אבגי

6. אבטי בן יוסף יעקב

7. דניאל בן דוד אוחיון

8. ארמונד
בן גדעון אלחרר
העותרים:
נ ג ד

שירות בתי-הסוהר
המשיב:
ה ח ל ט ה
1. בפני
י עתירתם של שמונה עותרים, המרצים את מאסרם באגף טעוני-פיקוח בבית-הסוהר "מגן", העותרים לשיפור תנאֵי מאסרם.
העתירה מתייחסת לשתי בקשות. האחת - בקשת העותרים לצאת לטיול בחצר לא מקורה בגג; והשניה - בקשת העותרים להעברת יום הביקורים מיום שישי ליום באמצע השבוע.
אדוּן בבקשות על-פי סדרן.

א. יציאה לטיול בחצר לא-מקוּרה.
2. העותרים טוענים כי באגף בו הם שוהים, אגף 1 בבית-סוהר "מגן", החצר היא מקוּרה, קטנה וסגורה, באופן כזה אשר מונע מהם לראות את אור השמש.

לטענתם, הם מקופחים לעומת אסירים אחרים, היות ובבתי-סוהר אחרים, ואף באגפים אחרים בבית-סוהר "מגן" עצמו, החצר אינה מקורה, והאסירים יכולים ליהנות מאור השמש.

3. לטענות אלה עונה המשיב, כי בית-הסוהר "מגן" הוא בית-סוהר חדש, אשר נבנה בשיתוף-פעולה של שירות בתי-הסוהר
והמחלקה לבריאות הנפש על-מנת להתאימו לצרכים המיוחדים של אוכלוסיית האסירים המרצים את מאסרם בו.
לצורך כך נבנה בניין של 4 קומות, ובכל קומה משוכנים אסירים שאמורים להיות מופרדים מאסירים אחרים על-פי הנהלים. בסוף אגף 1, בו נמצאים העותרים, ישנה חצר שגודלה 37 מ"ר, שהיא אמנם מקוּרה בגג מלמעלה, אך דפנות החצר עשויות רשת; תקרת החצר היא הריצפה של הקומה מעליה, ובשל הצרכים המיוחדים של האסירים שנמצאים באגף 1 וההפרדה הנדרשת ביניהם לבין אסירים אחרים, אין אפשרות להעבירם לחצר באגף אחר.

4. תקנה 11 לתקנות בתי-הסוהר, התשל"ח-1978, אשר דנה בנושא טיול של אסירים, קובעת כדלקמן:
"כל אסיר ישתתף בטיולים ובתרגילי גוף, אם ייערכו בבית-הסוהר. זולת אם ישוחרר בהוראת רופא."

תקנה זו אינה קובעת כי הטיול ייערך תחת כיפת השמיים דווקא, אלא קובעת רק כי על-מנת שאסירים לא יהיו כלואים 24 שעות ביממה בחדר סגור, עליהם להשתתף בטיול ובתרגילי גוף, במידה ויתקיימו כאלה בבית-הסוהר.
האסירים באגף 1 בבית-סוהר "מגן", כמו העותרים, יוצאים מדי יום לטיול בחצר, לפחות במשך שעה ביום, ועל-פי שרטוטי מבנה בית-הסוהר שהוצגו בפני
י, ההבדל היחיד בין חצר זו לחצרות טיולים בבתי-סוהר אחרים, הינו כי ברוב החצרות האחרות הקירות עשויים מבטון ולמעלה ישנה רשת; בעוד שבחצר הטיולים של העותרים הקירות עשויים מרשת והגג הוא כאמור מבטון.

5. כאמור, העותרים נמצאים באגף 1 היות ואגף זה מותאם באופן מלא לצורכיהם ולצורכי המשיב, בהיותם אסירים טעוני-פיקוח. כמו-כן, כפיצוי על התקרה המקורה בחצר, הותקנו מסביבה קירות רשת, שלידם יכולים העותרים לשבת, ומבעדם הם יכולים ליהנות מאור השמש.
פיתרון זה, אשר הושג לאחר שיתוף-פעולה בין הגורמים המקצועיים המתאימים, מאזן כראוי בין זכויותיהם של העותרים והצורך שלהם בטיול ויציאה מן התא הסגור, לבין השמירה על ביטחון העותרים בבית-הסוהר, ועל-כן דין הבקשה להידחות.

6. חרף האמור לעיל, ומאחר וקיימת מעלית ישירה מהאגף בו מוחזקים העותרים לגג בית-הסוהר, המוקף גדר ומשמש "חצר טיולים" לאסירים אחרים בבית-הסוהר, מתבקש מנהל בית-סוהר "מגן" לבדוק בחיוב שילובם של אסירים טעוני-פיקוח בטיולים בחצר הנ"ל, זאת מבלי שתיפגע זכות הטיול של אסירים אחרים.
המנהל מתבקש להעביר תוצאות בדיקתו לתיק בית-המשפט, באמצעות קצין העתירות וב"כ המשיב, תוך 30 יום מהיום.

ב. ימי ביקורים.
7. העותרים מלינים על כך שימי הביקורים שנקבעו לאסירים באגף 1 בו הם מוחזקים הם ימי שישי ושבת, דבר אשר מונע מבני-משפחותיהם לבוא לבקרם, היות והם שומרי מסורת, אשר ביום שישי עסוקים בהכנות לשבת, ובשבת הם אינם יכולים להגיע לביקור.

8. על-פי תקנה 25 לתקנות בתי-הסוהר, ימי הביקור בבית-הסוהר ייקבעו על-ידי מנהל בית-הסוהר באישור הנציב.
מנהל בית-סוהר "מגן" קבע בהודעה שהוצגה בפני
י, כי הביקורים לאסירים טעוני-פיקוח החל מיום 1.1.2002, יהיו בימים שישי ושבת, וזאת בהתאם לימי הביקורים של אסירים באותו מתחם, וכן על-מנת לא ליצור התנגשות בין ימי הביקור של אסירים טעוני-פיקוח לימי הביקור של אסירים באגפים אחרים בבית-הסוהר, כמו אסירים טעוני-הגנה, אסירים פליליים ביטחוניים ותושבי שטחים.

9. לטענת המשיב, אין אפשרות לשנות את ימי הביקור לעותרים, היות ובאמצע השבוע ישנם ביקורים לקבוצות אסירים ייחודיות, כמפורט לעיל.
עוד מציין המשיב, כי מנהל בית-הסוהר מתחשב באסירים אשר פונים אליו בבעיה הנוגעת לימי הביקורים, ומאפשר להם קבלת ביקור בימי ראשון, כפי שעשה כאשר העותרים 6-3 פנו אליו בבקשות מיוחדות בהזדמנויות שונות (ראה מועדי הביקורים שהוצגו בפני
ו).

10. נוכח דברים אלו, מן הראוי הוא שהעותרים, הבאים לדבריהם ממשפחות שומרות מסורת, ייפנו אל מנהל בית-הסוהר בבקשה לקבל ביקור ביום ראשון, בקשותיהם תיבחנה, ובמידה והבקשה תהיה מוצדקת, יפעל מנהל בית-הסוהר כפי שפעל עד כה ויאפשר את הביקור ביום ראשון.

ג. סיכום.
11. ב-עע"א 4/86, מדינת ישראל ואח' נ' ארגון דגני, פד"י מ"א(1) 171, קבע כב' השופט ברק, כתוארו אז:
"השופט אינו מנהל בית-סוהר, והשאלה הניצבת לפניו אינה כיצד היה הוא מנהל את בית-הסוהר. השופט מפעיל ביקורת שיפוטית על החלטת שלטונות בתי-הסוהר, והשאלה הניצבת לפניו היא, אם ההחלטה שנתקבלה היא החלטה, שמנהל בית-סוהר סביר רשאי היה לקבלה..."

אין ספק כי העותרים חווים קשיי הסתגלות למסגרת החדשה בבית-סוהר "מגן", אך היות שמסגרת זו הותאמה לצורכיהם האישיים המיוחדים של העותרים במתקן-כליאה זה, אין לומר כי נפל פגם בניהול בית-הסוהר בכל הקשור לחצר הטיולים ולימי הביקורים.

12. לאור כל האמור לעיל אני דוחה את העתירה.
ניתנה והודעה בפומבי היום, י"ב באייר התשס"ב, 24 באפריל 2002.
אברהם טל
, שופט
קלדנית: ד.ל.ס.








עעא בית משפט מחוזי 1197/02 רוברטו בן ריימונד זיתון, מוטי בן שבתאי הילו, שואף בן דוד אברהם, דן בן דוד זבולונוב, ציון בן אברהם אבגי, אבטי בן יוסף יעקב, דניאל בן דוד אוחיון, ארמונד נ' שירות בתי-הסוהר (פורסם ב-ֽ 24/04/2002)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים